Рішення
від 20.12.2016 по справі 913/1285/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 грудня 2016 року Справа № 913/1285/16

Провадження №19пд/913/1285/16

За позовом в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі

позивача-1 - Луганської обласної державної адміністрації, м.Сєвєродонецьк Луганської області

позивача-2 - Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, смт.Новоайдар Луганської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» , м.Єнакієве Донецької області

про повернення земельної ділянки та водного об'єкту загальною площею 73,7924 га

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання-помічник судді Воронько В.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - ОСОБА_1, прокурор відділу прокуратури Харківської області за службовим посвідченням;

від позивача-1 - ОСОБА_2, представник за довіреністю №16-С від 03.03.2015;

від позивача-2 - представник не прибув;

від відповідача - представник не прибув.

С У Т Ь С П О Р У:

В.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації та Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» про зобов'язання повернути за актом приймання - передачі позивачу-2 земельну ділянку та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га, у тому числі: під водою - 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою 1,8741 га, прибережна захисна смуга 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг) та водний об'єкт площею дзеркала 53,2792 га із земель водного фонду, що знаходяться за межами населеного пункту на території, яка за даними державного земельного кадастру враховуються в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 24.11.2016 підтверджено підстави представництва в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Луганської обласної державної адміністрації та Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з заявленими вимогами, порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 06.12.2016.

Позивач-1 в поясненнях б/н від 06.12.2016 зазначив, що 05.05.2008 між Новоайдарською районною державною адміністрацією Луганської області та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду строком на 5 років, який втратив чинність 06.05.2013; що після закінчення строку дії договору відповідач земельні ділянки водного фонду не повернув; що спірна земельна ділянка підлягає поверненню Новоайдарській районній державній адміністрації.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 06.12.2016 розгляд справи відкладений на 20.12.2016.

12.12.2016 від позивача-2 через відділ документального забезпечення (канцелярію) суду надійшла заява № б/н від 05.12.2016, в якій він просить, у зв'язку з відсутністю фінансової та технічної можливості прибути до суду, розгляд справи 06.12.2016 здійснити без участі його представника. Позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Подана заява була розглянута в судовому засіданні та відхилена, оскільки надійшла після судового засідання призначеного на 06.12.2016.

Від заявника через відділ документального забезпечення (канцелярію) суду, на виконання вимог ухвали суду, надійшли документи згідно супровідного листа № 9367вих.16 від 05.12.2016, які розглянуті та долучені судом до матеріалів справи.

Позивач-2 та відповідач не скористалися своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечили участі повноважних та компетентних представників у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Згідно до пп.пп.3.9.1, 3.9.2 п.3 постанови пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 В«Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанціїВ» особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, отриманої на сайті https://usr.minjust.gov.ua місцезнаходженням відповідача є: вул.Менжинського, б.94, м.Єнакієве Донецької області.

Згідно з ст.10 Закону України В«Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формуваньВ» від 15.05.2003 №755-IV якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

За інформацією Українського державного підприємства поштового зв'язку В«УкрпоштаВ» розміщеній на офіційному веб-сайті (http://ukrposhta.ua/robota-ukrposhti-v-doneckij-ta-luganskij-oblastyax) пересилання пошти до/з міста обласного значення Донецьк тимчасово не здійснюється.

Господарським судом було розміщено на офіційному веб-порталі В«Судова влада в УкраїніВ» в мережі Інтернет: http://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/ інформацію про дату, час і місце розгляду даної справи, що підтверджується відповідними роздруківками (а.с.73, 85).

Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, не забезпечив явку представника у судове засідання, не надання відзиву на позовну заяву та не прибуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті.

Згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні 20.12.2016 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача-1, господарський суд

В С Т А Н О В И В:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Згідно з ч.1 ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України В«Про прокуратуруВ» . Для представництва інтересів громадянина в господарському суді прокурор також повинен надати документи, що підтверджують недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність відповідного громадянина, та письмову згоду законного представника або органу, якому законом надано право захищати права, свободи та інтереси відповідної особи, на здійснення представництва. Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.

За змістом ч.3 ст.23 Закону України В«Про прокуратуруВ» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також уразі відсутності такого органу.

Частиною 4 ст.23 Закону України В«Про прокуратуруВ» передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.

Позовні вимоги заявника обґрунтовані тим, що розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області від 17.10.2007 за №320 В«Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки та передачу в оренду земельної ділянки та водного об'єкту ТОВ В«Амур»» передано в оренду останньому земельні ділянки та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га для риборозведення із земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів та території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Колядівській сільській раді, терміном на 5 років, за умови укладення договору оренди протягом одного місяця. На підставі вказаного розпорядження 05.05.2008 між Новоайдарською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» укладено договір оренди земельних ділянок та водного об'єкту загальною площею 73,7924 га. Згідно з п.4.1 договору, договір укладено на 5 років. Зі змісту ч.3 ст.33 Закону України В«Про оренду земліВ» (у редакції, що діяла на момент укладення договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008) вбачається, що нею не передбачено порядок автоматичного поновлення договору оренди земельної ділянки у разі відсутності заперечень з боку сторін, а лише визначено, що у цьому разі договір підлягає поновленню. Користуючись переважним правом на оренду вказаної земельної ділянки, встановленим ст.33 Закону України В«Про оренду земліВ» та п.4.3 договору, Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» звернулося із заявою від 27.03.2013 до Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області з метою продовження терміну дії договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008 №231834/04842100003. За результатами розгляду зазначеного звернення, розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області №113 від 29.04.2013 В«Про поновлення договору оренди з ТОВ В«Амур»» визначено поновити договір оренди на земельні ділянки загальною площею 73,7924 га, уклавши відповідну угоду з ТОВ В«АмурВ» терміном на 10 років; зобов'язано виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та подати її для затвердження на сесію районної ради. Строк дії, визначений договором оренди, закінчився 05.05.2013. Встановлені розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області №113 від 29.04.2013 вимоги щодо виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та подання її для затвердження на сесію районної ради орендарем, виконані не були. Угода про поновлення строку дії договору сторонами укладена не була. В порушення вимог ст.34 Закону України В«Про оренду земліВ» , п.6.3 договору, спірна земельна ділянка орендарем не повернута Новоайдарській районній державній адміністрації протягом 10 днів за актом приймання - передачі.

Господарський суд зауважує наступне.

Відповідно до п.1 договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, який укладений між Новоайдарською районною державною адміністрацією Луганської області та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» , його предметом є земельна ділянка та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га, що знаходяться за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховуються в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області.

На момент укладення договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, тобто у 2008 році, у відповідності до приписів Земельного кодексу України право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою було віднесено до повноважень Новоайдарської районної державної адміністрації, яка є орендодавцем за договором оренди земельних ділянок та водного об'єкту.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» №5245-VI від 06.09.2012 відповідно до якого ст.122 Земельного кодексу України викладено у новій редакції, зокрема встановлено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.

Статтею 1 Закону України В«Про місцеві державні адміністраціїВ» визначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Відповідно до ст.ст.13, 21 Закону України В«Про місцеві державні адміністраціїВ» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питання використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Згідно зі ст.17 Земельного кодексу України місцеві державні адміністрації розпоряджаються землями державної власності.

Відповідно до ч.3 ст.122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.

Згідно вимог ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Таким чином, з наведених положень законодавства випливає, що Новоайдарська районна державна адміністрація Луганської області, як сторона у договорі оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, та Луганська обласна державна адміністрація, як орган наділений повноваженнями із розпорядження водними об'єктами та земельними ділянками під ними, могли самостійно звернутися до суду з вимогою про повернення земельної ділянки та водного об'єкту загальною площею 73,7924 га.

При цьому, незважаючи на наявність у Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області та у Луганської обласної державної адміністрації повноважень щодо звернення до суду з відповідним позовом, вони протягом тривалого часу не вживали заходів щодо повернення земельної ділянки та водного об'єкту.

З огляду на викладене господарський суд приходить до висновку про те, що в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області правомірно звернувся до суду з відповідним позовом.

29.08.2003 між Новоайдарською районною державною адміністрацією (позивач-2, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» (відповідач, орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки, розташованої на території Колядівської сільської ради загальною площею 87 га, у тому числі під водним об'єктом 87 га згідно з планом землекористування, який є невід'ємною частиною цього договору.

Відповідно до п.1.2 договору земельна ділянка надається для розведення мілких порід риб.

Згідно з п.4.1 договору договір укладається на 4 роки. Початок строку його дії обчислюється після підписання його сторонами з дня державної реєстрації.

Вказана земельна ділянка була передана відповідачеві згідно акту прийому-передачі земельної ділянки (ставка) 29.08.2003 (а.с.30).

Розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації №320 від 17.10.2007 В«Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки та передачу в оренду земельної ділянки та водного об'єкту ТОВ В«АмурВ» , зокрема, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки та складання документів, що посвідчують право оренди земельною ділянкою під водним об'єктом Товариству з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» для риборозведення за рахунок земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області (п.1 розпорядження); передано в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» земельні ділянки та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га, в тому числі: під водою - 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою - 1,8741 га, під прибережною захисною смугою - 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг), для риборозведення із земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Колядівській сільській раді, терміном на 5 років, за умови укладення договору оренди протягом одного місяця (п.2 розпорядження).

05.05.2008 між Новоайдарською районною державною адміністрацією (позивач-2, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» (відповідач, орендар) був укладений договір оренди земельних ділянок та водного об'єкту, за умовами якого орендодавець на підставі Земельного та Водного кодексів України та відповідно до розпорядження голови райдержадміністрації від 17.10.2007 №320 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку та водний об'єкт, що знаходяться за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області (п.1.1 договору).

Відповідно до п.2.1 договору в оренду передаються водний об'єкт та земельні ділянки загальною площею 73,7924 га, в тому числі: під водою 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою - 1,8741 га, під прибережною захисною смугою - 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг) та водний об'єкт площа дзеркала 53,2792 га.

Згідно з п.2.2. договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок водного фонду становить: 724071 грн 93 коп. в цінах на 2007 рік.

Земельні ділянки та водний об'єкт передаються в оренду для риборозведення (п.3.1 договору).

У відповідності до п.4.1 договору його укладено на 5 років. Договір оренди набирає чинності після його державної реєстрації. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.4.3 договору).

Відповідно до п.5.1 договору орендна плата за водний об'єкт вноситься орендарем із розрахунку 30 грн 00 коп. за один гектар водного об'єкту, що складає 1598 грн 37 коп. на рік. Орендна плата за землі водного фонду становить 2,2% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та з урахуванням коефіцієнту індексації 1,028, що діє в 2008 році відносно нормативної грошової оцінки 2007 року і складає 16375 грн 60 коп. на рік.

Згідно з п.6.3 договору орендар зобов'язаний після розірвання з будь-яких підстав цього договору, повернути орендодавцю протягом 10 днів зазначену в договорі земельну ділянку та водний об'єкт в стані, не гіршому, ніж вона перебувала при її отриманні в оренду.

Державна реєстрація вказаного договору оренди землі проведена 05.05.2008, договір зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №231834/040842100003.

Вказана земельна ділянка була передана відповідачеві згідно акту прийому-передачі земельних ділянок та водного об'єкту 05.05.2008 (а.с.34), відповідно до якого Новоайдарська райдержадміністрація передає, а Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» приймає зазначені земельні ділянки та водний об'єкт для риборозведення терміном на 5 років.

27.03.2013 Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» звернулося до Новоайдарської райдержадміністрації з листом №27/03 про поновлення договору оренди.

Розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації №113 від 29.04.2013 В«Про поновлення договору оренди з ТОВ В«Амур»» поновлено договір оренди на земельні ділянки загальною площею 73,7924 га, в тому числі: під водою 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою - 1,8741 га, під прибережною захисною смугою - 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг), розташованих за даними державного земельного кадастру в межах Колядівської сільської ради Новоайдарського району Луганської області, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №231834/040842100003 від 05.05.2008, уклавши відповідну угоду з Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» терміном на 10 років (п.1 розпорядження); зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» з метою визначення орендної плати виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та подати її для затвердження на сесію районної ради (п.2 розпорядження).

Листом №08/1956 від 25.11.2014 Новоайдарська райдержадміністрація повідомила відповідача про те, що відбулися зміни в діючому законодавстві, у зв'язку з чим змінилися розпорядники земель водного фонду, а також змінився порядок надання водних об'єктів в оренду. Також просила прибути для вирішення питання про повернення земельної ділянки до Новоайдарської райдержадміністрації.

Листом №09/727 від 12.05.2015 Новойадарська районна військово-цивільна адміністрація повторно повідомила відповідача про те, що відбулися зміни в діючому законодавстві, у зв'язку з чим змінилися розпорядники земель водного фонду, а також змінився порядок надання водних об'єктів в оренду. Також було направлено 3 примірника акта приймання-передачі земельної ділянки та водного об'єкту.

Відповідач по закінченню строку дії договору спірну земельну ділянку не повернув, що стало підставою для звернення в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області з даним позовом до суду.

Згідно ст.11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань) є, зокрема, договір.

Відповідно до ч.1 ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Положеннями ст.116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ст.ст.92, 93 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда).

Згідно з ст.1 Закону України В«Про оренду земліВ» передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст.2 Закону України В«Про оренду земліВ» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Статтею 13 Закону України В«Про оренду земліВ» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як вже зазначалось, 05.05.2008 між Новоайдарською районною державною адміністрацією (позивач-2, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» (відповідач, орендар) був укладений договір оренди земельних ділянок та водного об'єкту, за умовами якого орендодавець на підставі Земельного та Водного кодексів України та відповідно до розпорядження голови райдержадміністрації від 17.10.2007 №320 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку та водний об'єкт, що знаходяться за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області. Сторонами були передбачені всі істотні умови, які вимагалися приписами земельного законодавства на момент укладення договору, зокрема, було визначено строк дії договору на 5 років. Договір оренди набирає чинності після його державної реєстрації (п.4.1 договору).

Державна реєстрація договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008 була проведена 05.05.2008, про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №231834/040842100003.

Статтею 253 Цивільного кодексу України встановлено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

Таким чином, строк дії вказаного договору починається з 06.05.2008 та закінчується 06.05.2013.

У відповідності до умов п.4.3 договору 27.03.2013 Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» звернулося до Новоайдарської райдержадміністрації з листом №27/03 про поновлення договору оренди.

Відповідно до ст.ст.13, 21 Закону України В«Про місцеві державні адміністраціїВ» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питання використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля, розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Як вже зазначалось розпорядженням голови Новоайдарської районної державної адміністрації №113 від 29.04.2013 В«Про поновлення договору оренди з ТОВ В«Амур»» поновлено договір оренди на земельні ділянки загальною площею 73,7924 га, в тому числі: під водою 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою - 1,8741 га, під прибережною захисною смугою - 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг), розташованих за даними державного земельного кадастру в межах Колядівської сільської ради Новоайдарського району Луганської області, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №231834/040842100003 від 05.05.2008, уклавши відповідну угоду з Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» терміном на 10 років (п.1 розпорядження); зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» з метою визначення орендної плати виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та подати її для затвердження на сесію районної ради (п.2 розпорядження).

Статтею 33 Закону України В«Про оренду земліВ» ( в редакції на момент припинення договору оренди землі, тобто станом на 06.05.2013) передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди

землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за

необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні

договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору

оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді. У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Суд зауважує, що чинне законодавство, за умови продовження використання орендарем земельної ділянки державної або комунальної власності, передбачає можливість автоматичної пролонгації договору оренди земель державної або комунальної власності, проте за умови обов'язкового укладення між сторонами відповідної додаткової угоди та без прийняття відповідним компетентним органом рішення про поновлення строку відповідного договору, але за умови укладення між сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку додаткової угоди. За відсутності відповідної додаткової угоди такий договір не може вважатись поновленим.

В порушення приписів ст.33 Закону України В«Про оренду земліВ» між сторонами угоди про поновлення договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008 укладено не було, відповідачем не оскаржувались дії або бездіяльність Новоайдарської районної державної адміністрації, пов'язані із зволіканням щодо поновлення даного договору.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що договір оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, який укладений між Новоайдарською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» , припинився 06.05.2013.

Також суд відзначає що, відповідно до ч.ч.1, 3-6 ст.51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми. Водні об'єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою. Водні об'єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства. Надання водних об'єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта. Порядок розроблення та форма паспорта затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. Водні об'єкти надаються в користування на умовах оренди без обмеження права загального водокористування, крім випадків, визначених законом.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України В«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власностіВ» №5245-VI від 06.09.2012 відповідно до якого ст.122 Земельного кодексу України викладено у новій редакції, зокрема встановлено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.

Згідно вимог ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Таким чином, на момент поновлення договору оренди земельних ділянок та водного об'єкту від 05.05.2008, який укладений між Новоайдарською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» , змінився порядок передачі водних об'єктів і розпорядження земельними ділянками під водний об'єкт належить до повноважень Луганської обласної державної адміністрації.

В п.6.3 договору сторони передбачили, що орендар зобов'язаний після розірвання з будь-яких підстав цього договору, повернути орендодавцю протягом 10 днів зазначену в договорі земельну ділянку та водний об'єкт в стані, не гіршому, ніж вона перебувала при її отриманні в оренду.

Частиною 1 ст.31 Закону України В«Про оренду земліВ» передбачені підстави припинення договору оренди землі, зокрема, у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідно до ч.1 ст.34 Закону України В«Про оренду земліВ» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати

земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими.

Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов в.о. керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації та Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області до Товариства з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» , вул.Менжинського, б.94, м.Єнакієве Донецької області, ідентифікаційний код 32287196, повернути Новоайдарській районній державній адміністрації Луганської області, вул.Незалежності, б.2, смт.Новоайдар Луганської області, ідентифікаційний код 04051572, земельну ділянку та водний об'єкт загальною площею 73,7924 га, у тому числі: під водою - 53,2792 га, під гідротехнічною спорудою 1,8741 га, прибережна захисна смуга 18,6391 га (з них 11,9872 га болот, 6,5973 га пасовищ, 0,0546 га польових доріг) та водний об'єкт площею дзеркала 53,2792 га із земель водного фонду, що знаходяться за межами населеного пункту на території, яка за даними державного земельного кадастру враховуються в Колядівській сільській раді Новоайдарського району Луганської області, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю В«АмурВ» , вул.Менжинського, б.94, м.Єнакієве Донецької області, ідентифікаційний код 32287196, на користь прокуратури Луганської області, вул.Б.Ліщини, б.27, м.Сєвєродонецьк Луганської області, ідентифікаційний код 02909921, судовий збір у сумі 10861 грн 08 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 26.12.2016.

Суддя Т.В. Косенко

Дата ухвалення рішення20.12.2016
Оприлюднено28.12.2016
Номер документу63671969
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/1285/16

Ухвала від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 25.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 19.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Рішення від 20.12.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 24.11.2016

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні