Рішення
від 21.11.2016 по справі 922/1440/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" листопада 2016 р.Справа № 922/1440/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Ємельянової О.О.

при секретарі судового засідання Горбачовій О.В.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю агентство нерухомості "Рестріелт", м. Харків провнесення змін до договору за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: ОСОБА_1 (дов. б/н від 01.01.2016 року).

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада (позивач) звернулась до господарського суду Харківської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю агентство нерухомості "Рестріелт" (відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 16.01.2004 року № 7501/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого "16" січня 2004 року за № 7501/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам"

"_____"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_2, який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" і розпорядження міського голови від 29.12.2015 № 611/3к, з одного буку, та Товариства з обмеженою відповідальністю агентства нерухомості "Рестріелт" (орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати при укладанні договорів оренди землі в місті Харкові» (зі змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові», листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 № 6-28-0.22-215/2-15 доповнити пункт 1.2. словами та розділ 1. «ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ» пунктами 1.3., 1.4., назви і пункти розділу 2. «ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ», розділу 3. «ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН», розділу 4. «ЗМІНА, ПРИПИНЕННЯ, РОЗІРВАННЯ І ПОНОВЛЕННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ЗЕМЛІ», розділу 5. «ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ ДОГОВІРНИХ ЗОБОВ'ЯЗАНЬ», розділу 6. «УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ» договору оренди землі, зареєстрованого «16» січня 2004 року за № 7501/04 змінити і викласти у новій редакції та доповнити розділом 8. "ОСОБА_3 ЗНИЩЕННЯ ОСОБА_4 ОБ'ЄКТУ ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ":

«1.2. (редакція по договору). Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше, ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити Орендодавця про намір продовжити його дію листом-повідомленням.»

«1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310137500:06:001:0019»

«1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 14 від 8.11.2013 становить 7580654 грн. (сім мільйонів п'ятсот вісімдесят тисяч шістсот п'ятдесят чотири гривні), а з урахуванням коефіцієнту індексації за 2014 рік складає 9468237 грн. (дев'ять мільйонів чотириста шістдесят вісім тисяч двісті тридцять сім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»

«2. ОРЕНДНА ПЛАТА

2.1.Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківський області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1550/15 від 07.10.2015 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 284047,11 грн. (двісті вісімдесят чотири тисячі сорок сім гривень 11 копійок), або в місяць - 23670,59 грн. (двадцять три тисячі шістсот сімдесят гривень 59 копійок).

2.2. Орендар самостійно здійснює обчислення орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.

2.3. Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця або в строки визначені чинним законодавством.

2.4. Платіжне доручення або квитанція мають містити в кодовому рядку обов'язкову інформацію про номер державної реєстрації договору оренди землі, за яку справляється плата, та строк, за який здійснюється платіж.

2.5. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

є) в інших випадках, передбачених законом.

2.6. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.»

«3. ІНШІ ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН

3.1. Орендодавець має право вимагати:

а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно договору оренди;

б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;

в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;

г) своєчасного внесення орендної плати;

д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 2.5. договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору укладеною в зміненій редакції.

3.2. Обов'язки Орендодавця:

а) передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;

б) при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;

в) не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;

г) відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов'язані з поліпшенням стану об'єкту оренди, яке проводилося Орендарем за згодою Орендодавця;

д) попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкту оренди.

3.3. Права Орендаря:

а) самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;

б) за письмовою згодою Орендодавця зводити у встановленому законодавством порядку житлові, виробничі, торгівельні, культурно-побутові та інші будинки та споруди і закладати багаторічні насадження;

в) отримувати продукцію і доходи;

г) звертатися у відповідні органи щодо витребування орендованої земельної ділянки з будь-якого не законного володіння і користування, усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування збитків, заподіяних земельній ділянці громадянами та юридичними особами, в тому числі Орендодавцем;

д) в разі належного виконання своїх обов'язків відповідно до умов договору має за інших рівних умов переважне право на поновлення цього договору після закінчення строку його дії у порядку, визначеному у пункті 1.2. договору;

є) передавати земельну ділянку або її частини в суборенду без зміни цільового призначення за письмовою згодою Орендодавця;

Умови договору суборенди земельної ділянки мають бути визначені в межах договору оренди землі і не суперечити йому. Строк договору суборенди не може перевищувати строку дії договору оренди землі. Уразі припинення або розірвання договору оренди чинність договору суборенди припиняється, що не потребує складання будь-яких угод з цього приводу.

Договір суборенди підлягає державній реєстрації.

є) Орендар, який відповідно до закону може мати у власності орендовану земельну ділянку, має переважне право на придбання її у власність у разі продажу цієї земельної ділянки, за умови, що він сплачує ціну, за якою вона продається, а у разі продажу на конкурсі (аукціоні) - якщо його пропозиція є рівною з пропозицією, яка є найбільшою із запропонованих учасниками конкурсу (аукціону).

3.4. Обов'язки Орендаря:

а) приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку;

б) сплачувати орендну плату в строки та розмірах, встановленими цим договором;

в) в разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки в місячний термін звернутися до Орендодавця щодо перерахунку розміру орендної плати;

г) виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;

д) дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;

е) використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням згідно з договором;

є) дотримуватися екологічної безпеки землекористування і зберігання родючості ґрунтів, не допускати погіршення екологічного стану земельної ділянки в результаті своєї господарської діяльності;

ж) дотримуватися правил добросусідства, державних норм і правил, проектних рішень, правил забудови міста Харкова, чинного законодавства України;

з) дотримуватися санітарних і протипожежних норм, забезпечити зберігання інженерних комунікацій і споруд, що знаходяться на орендованій земельній ділянці та під її поверхнею;

и) при передачі земельної ділянки Орендодавцю до підписання акту прийому-передачі привести земельну ділянку у придатний для подальшого використання стан, у тому числі усунути недоліки, вказані Орендодавцем. Приведення земельної ділянки у придатний стан включає в себе благоустрій території та інші дії за необхідністю, при цьому за Орендарем залишається право власності на всі будівлі, які збудовані на ділянці у відповідності до вимог чинного законодавства України;

і) у разі зміни своїх банківських реквізитів, юридичної адреси, назви, організаційно-правової форми тощо, Орендар у 10-денний строк з моменту настання таких змін повинен письмово повідомити про це Орендодавця та орган, який провів державну реєстрацію цього договору;

ї) у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати нотаріально завірену копію договору відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Орендар зобов'язується уточнювати платіжні реквізити отримувача орендної плати перед внесенням платежу;

к) надавати згоду на передачу інформації по платежах за оренду землі органами ДПІ до Управління земельних відносин;

л) неповернення земельної ділянки в зазначений термін не звільняє Орендаря від плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за землю у цьому випадку вноситься у розмірах, визначених цим договором.

3.5. Орендар не має права передавати в заставу або вносити до статутного фонду право оренди земельної ділянки, що є предметом даного Договору.»

«4. ЗМІНА УМОВ ДОГОВОРУ І ПРИПИНЕННЯ ЙОГО ДІЇ

4.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

4.2. Дія договору припиняється у разі:

а) закінчення строку, на який його було укладено;

б) придбання Орендарем земельної ділянки у власність;

в) викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

г) ліквідації юридичної особи-Орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

4.3. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

а) взаємною згодою сторін;

б) рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, що істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

4.4. Перехід права власності на будівлі та споруди, які розташовані на орендованій земельній ділянці, до другої особи є підставою для розірвання договору та укладення договору оренди з новим власником будинків та споруд.

Перехід прав та обов'язків орендаря до іншої юридичної особи є підставою для укладання додаткової угоди до цього договору.

Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи - орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду, переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем.»

«5. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ ОСОБА_5 ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ

5.1. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.

5.2. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.»

«6. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

6.1. Після припинення дії договору Орендар за актом приймання-передачі повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду за актом приймання-передачі.

Орендодавець, у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.

6.2. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.

6.3. Питання щодо можливості компенсації поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем відповідно до письмової згоди з Орендодавцем землі, вирішуються за окремою угодою.

6.4. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.

Збитками вважаються:

а) фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;

б) доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.

6.5. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.»

«8. ОСОБА_6 ЗНИЩЕННЯ ОСОБА_4 ОБ'ЄКТУ ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ

8.1. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкту оренди чи його частини несе Орендар. У разі прострочення Орендодавцем або Орендарем установлених договором строків передачі об'єкту оренди ризик його випадкового знищення або пошкодження у цей період несе сторона, яка допустила прострочення його передачі.»

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "16" січня 2004 року за № 7501/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою

Харківської області відповідальністю агентство

м. Харків, м-н Конституції, 7 нерухомості "Рестріелт"

код 04059243 61004. м. Харків, вул. Примакова,

В особі виконуючого повноваження буд. 46, ЄДРПОУ 24137933

Харківського міського голови, секретаря міської В особі керівника

ради



ОСОБА_2

/ підпис/ / підпис/ /ПІБ/

Позовні вимоги обґрунтовані прийнятими рішеннями Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішеннями Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, у зв'язку із чим зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі .

Ухвалою суду від 06.05.2016 року порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 23.05.2016 року.

Ухвалою суду від 04.07.2016 року продовжено строк розгляду справи на 15 днів у порядку статті 69 Господарського процесуального кодексу України та відкладено розгляд справи 12.07.2016 року.

У судовому засіданні 12.07.2016 року оголошено перерву до 14.07.2016 року.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 14.07.2016 року призначено у справі №922/1440/16 судову експертизу з питань землеустрою та зупинено провадження у справі № 922/1440/16.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 17.08.2016 року скасовано ухвалу господарського суду від 14.07.2016 року у справі № 922/1440/16 в частині зупинення провадження у справі. Справу передано на розгляд до господарського суду.

22.08.2016 року від Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшов лист про залишення ухвали суду від 14.07.2016 року про призначення експертизи у справі № 922/1440/16 без виконання.

Ухвалою суду від 01.09.2016 року зупинено провадження у справі 922/1440/16 до розгляду Вищим господарським судом України касаційної скарги вх. № 812 від 01.09.2016 року товариства з обмеженою відповідальністю агентство нерухомості "Рестріелт".

26.10.2016 постановою Вищого господарського суду України касаціну скаргу вх. № 812 від 01.09.2016 року товариства з обмеженою відповідальністю агентство нерухомості "Рестріелт" залишено без задоволення.

15.11.2016 року матеріали справи № 922/1440/16 надійшли до господарського суду Харківської області.

Ухвалою суду від 18.11.2016 року поновлено провадження у справі № 922/1440/16. Справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 18.11.2016 року.

20.05.2016 року відповідач через канцелярію суду надав відзив вх. № 16747 на позовну заяву, у якому просить суд, відмовити повністю у задоволенні позовних вимог та зазначає, що наданий позивачем витяг № 14 від 08.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року складені без реального обстеження земельної ділянки та є необґрунтованими й помилковими. Також зазначає, що позивачем на підтвердження правомірності розрахунку нормативної грошової оцінки не було надано до суду форму № 6-зем, № 6а-зем, № 6б-зем, 2-зем. У витязі № 14 від 08.11.2013 року вказано, що під забудовою перебуває уся земельна ділянка площею 10613 кв.м. Вказана інформація на думку відповідача спростовується зокрема технічним паспортом на житловий будинок, відповідно до якого площа забудови складає 1269,9 кв. м. Тому зазначене помилка привела до неправильного нарахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та відносно істотного завищення розміру орендної плати, що розраховано позивачем.

31.08.2016 року відповідач надав клопотання вх. № 28530 про призначення судової експертизи.

Уповноважений представник позивача у призначене судове засідання не з'явився, витребувані судом документи не надав, про причину неявки на час розгляду справи суд не повідомив, про час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, про що свідчить поштове повідомлення про вручення ухвали суду, яке долучено до матеріалів справи.

Присутній у судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечував із підстав викладених у наданому до суду відзиві та клопотанні та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі також просив суд задовольнити клопотання та призначити у справі судову експертизу.

Вирішуючи клопотання вх. № 28530 відповідача про призначення експертизи суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 41 Господарського процесуального кодексу України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу.

Пунктом 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 року № 4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" визначено, що відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду. Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Відповідно до пункту 5 цієї постанови Пленуму питання про призначення судової експертизи повинно вирішуватися лише після ґрунтовного вивчення обставин справи і доводів сторін щодо необхідності такого призначення.

Згідно з пунктом 12 цієї ж постанови недотримання порядку призначення та проведення судової експертизи має наслідком затягування судового процесу і призводить до порушення вимог статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, учасником якої є Україна, стосовно права кожного на розгляд його справи упродовж розумного строку.

Пунктом 1 частини 2 статті 79 Господарського процесуального кодексу України передбачено право господарського суду зупинити провадження у справі за клопотанням сторони, прокурора, який бере участь в судовому процесі, або за своєю ініціативою у випадку призначення господарським судом судової експертизи.

Однак, таке право господарського суду має реалізуватись лише у разі дійсної потреби.

В обґрунтування наданого клопотання зазначає про наявність спору між позивачем та відповідачем щодо правильності проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Оскільки у витязі № 14 вказані дані, які на думку відповідача не відповідають дійсності (зокрема, щодо площі земельної ділянки під забудовою) (т. 2, а.с. 18-19).

Вирішуючи питання про необхідність призначення експертизи, суд виходив з того, чи мають значення для справи обставини, встановлення яких можна здійснити судовою експертизою, та чи може сторона іншими засобами доказування підтвердити ці обставини.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що вищезазначене клопотання відповідача не підлягає до задоволення.

Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

Згідно із частиною 2 статті 4-3 Господарського процесуального кодексу та статтею 33 Господарського процесуального кодексу України сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Якщо подані сторонами та іншими учасниками судового процесу докази є недостатніми, господарський суд може за їх клопотанням чи за власною ініціативою витребувати в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього письмові і речові докази, інші матеріали (пункт 3, 4, 6, 8 і 11 статті 65 ГПК України), притому не лише від учасників судового процесу, а й від інших підприємств, установ, організацій, державних органів.

При цьому, суд має створити належні умови всім учасникам судового процесу для виконання ними вказаного обов'язку по доведенню своєї правової позиції.

Згідно частини 3 статті 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Так, наявні у матеріалах справи ухвали суду про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи від свідчать, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи, витребувано в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього докази.

Враховуючи те, що норми статті 65 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а пунктом 4 частини 3 статті 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

Згідно із статтею 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 21.11.2016 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення відповідача, всебічно та повно дослідивши надані докази і таким чином з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені позовні вимоги, судом встановлено наступне.

На підставі рішення ХVI сесії Харківської міської ради ХХVI скликання від 24.09.2003 року № 178/03 В«Про надання юридичним особам та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів» було укладено договір оренди землі від 16.01.2004 року (реєстраційний номер № 7501/04), відповідно до якого, орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: м. Харків, пр. 50 років ВЛКСМ, 72 В, загальною площею 1,0613 га, в тому числі: ріллі___га, багаторічних насаджень__га, сіножатей___га, пасовищ___га, лісів___га, під забудовою 0,1295 га, інших угідь 0,9318, згідно з планом земельної ділянки (т. 1, а.с. 17-18).

Пунктом 1.2. договору сторонами визначено, що земельна ділянка надається в оренду строком до 01.12.2028 року для реконструкції та подальшої експлуатації нежитлової будівлі літ. «А-2» з надбудовою 3-го поверху під житловий будинок. Реконструкцію виконати до 01.12.2005 року.

16.01.2004 року було складено акт приймання - передачі земельної ділянки площею 1,0613 га (т. 1, а.с. 20).

17.12.2008 року між сторонами було укладено додаткову угоду до договору оренди землі зареєстрованого 16.01.2004 року за № 7501/04 (т. 1, а.с. 22).

Відповідно до додаткової угоди сторони погодили, змінити та доповнити розділ 2 «плата за землю» договору оренди землі, пунктами 2.3. та 2.4. в виклали їх у наступній редакції:

«2.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації № 1485/08 від 05.06.2008 року становить 7 161 346, 00 грн. При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження.

2.2. Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з довідкою № 2079/8 від 10.11.2008 року на рік становить: 0.09 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки і складає 6 445, 21 грн., або в місяць - 537,10 грн.

2.3. Орендар самостійно здійснює обчислення розміру орендної плати за землю із урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженнями Кабінетом Міністрів України формами.

2.4. Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.».

Відповідно до витягу № 14 (від 08.11.2013 року № 4026/08) Управління Держземагенства у м. Харкові Харківській області з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки:

кадастровий номер 6310137500:06:001:0019;

цільове призначення для експлуатації нежитлової будівлі з надбудовою 3-го поверху під житловий будинок;

функціональне використання - землі житлової забудови;

коефіцієнт Кф - 1;

площа земельної ділянки, кв.м - 10613;

площа земельної ділянки під забудовою, кв.м - 10613 (т. 1, а.с. 29).

Згідно пункту 2.2 договору (в редакції із змінами від 17.12.2008 року), сторони погодили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік з розрахунком № 1550/15 становить: 0,03 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає в рік: - 284 047,11 грн.;

Розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить: - 23 670,59 грн.; (т. 1. а.с. 30).

Відповідно до пункту 2.4. договору (в редакції із змінами від 17.12.2008 року) розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.» (т. 1, а.с. 22).

Як зазначає позивач, рішенням 25-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 03.07.2013 року за № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 року за №1269/13 Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (пункти 2- 3 рішення), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Відповідне рішення було опубліковано у офіційному виданні В«Харьковские известияВ» 01.10.2013 році.

Відповідно до пункту 3.1, пункту 3.2 зазначено Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Пунктом 2 статті 20 та пункту 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно витягу № 14 (від 08.11.2013 року № 4026/08) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7 580 654, 00 грн. (т. 1, а.с. 29).

Департаментом земельних відносин було здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності № 1550/15. Та встановлена ставка річної орендної плати (процент від нормативної грошової оцінки) у розмірі 0,03. Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати, відсоток від нормативної грошової оцінки 3. Так розмір орендної плати в рік становить 284 047,11 грн., а розмір орендної плати в місяць - 2 840,47грн. (т. 1, а.с. 31).

На підставі вищевикладеного, 29.12.2015 року за № 8979/0/225-15 Департаментом земельних відносин на адресу відповідача було направлено лист-пропозицію В«Про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та зміну договору оренди земліВ« у якому відповідачеві було направлено на розгляд та підписання три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати, а також, відповідача попереджено, що у разі незадоволення зазначеної пропозиції у встановлений строк Департаментом земельних відносин буде підготовлено пропозиція до юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно укладання додаткової угоди до договору оренди землі у судовому порядку (т. 1, а.с. 35-36).

Відповідачем вищезазначений лист-пропозицію залишено без відповіді та задоволення, що і стало причиною звернення із відповідним позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України, частини 8 статті 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Виходячи з частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель", є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Положенням статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до статті 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.

Згідно зі статтею 144 Конституції України та статті 73 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» органи місцевого самоврядування при виконанні своїх функцій приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Відповідач у відзиві на позовну заяву вх. № 16747 від 20.05.2016 року зазначив, що позивачем при здійснення нормативно грошової оцінки земельної ділянки допущено помилку, а саме у витязі № 14 від 08.11.2013 року вказано, що під забудовою перебуває уся земельна ділянка площею 10613 кв.м. Про вказана інформація на думку відповідача не відповідає дійсності та спростовується технічним паспортом на житловий будинок, відповідно до якого площа забудови складає 1269,9 кв. м.

Суд дослідивши матеріали справи та витяг № 14 від 08.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 10613 кв.м. м. Харків, пр. 50 років ВЛКСМ, 72 В встановив, що зазначений витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки містить відомості щодо площі земельної ділянки, та зазначено що площа під забудовою становить 10613 кв.м. (т. 1, а.с. 29).

Складання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регулюється Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11, Законом України "Про оцінку земель", Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 "Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів".

При розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. 50 років ВЛКСМ, 72 В, кадастровий номер 6310137500:06:001:0019, яку орендує відповідач, застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 1 та визначено, що під забудовою на цій земельній ділянці знаходиться 10613 кв.м, що в свою чергу вплинуло на величину нормативно грошової оцінки та призвело до помилковості та незаконності визначення такої величини нормативно грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 року за № 788/3228 відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Судом також неодноразово витребовувалось у позивача форму №6-зем по спірній земельній ділянці про зазначалось в ухвалах суду від 06.05.2016 року, 23.05.2016 року, 06.06.2016 року, 04.07.2016 року, 18.11.2016 року, але позивачем вищезазначені вимоги ухвал суду щодо надання форму №6-зем залишені без виконання.

Також судом встановлено, що у договорі оренди від 16.01.2004 року (реєстраційний номер № 7501/04), сторони визначили зокрема, що загальною площею є земельна ділянка розміром 1,0613 га, в тому числі: під забудовою 0,1295 га, інших угідь 0,9318, згідно з планом земельної ділянки (т. 1, а.с. 17-18).

Відомості щодо площі земельної ділянки під забудовою у розмірі 0,1295 га. містяться у технічному паспорті на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок № 72 В який надано відповідачем (т. 1, а.с. 44-67).

Проте, у витязі № 14 (від 08.11.2016 року № 4026/08) з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки зазначено, що вся площа 10613 кв.м. знаходиться під забудовою.

Позивачем у підтвердження зазначеного у витязі № 14 (від 08.11.2016 року № 4026/08) з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки щодо визначення площі земельної ділянки під забудовою у розмірі 10613 не надано до суду жодного доказу що всю зазначену площу забудовано відповідачем.

Відповідно статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України та статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

Згідно зі статті 25 Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги заявлені позивачем не підтверджуються матеріалами справи, тому є такими, що не підлягають задоволенню.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Вищого господарського суду України від 28.10.2015 року у справі № 922/864/15.

Що посилання відповідача на припинення договору оренди землі № 7501/04 від 16.01.2004 року на підставі пункту 4.5. договору у зв'язку із переходом права власності на будинок до фізичних осіб-співвласників багатоквартирного житлового будинку не приймаються судом, оскільки в матеріалах справи відсутні докази звернення відповідача до позивача про розірвання договору оренди земельної ділянки у зв'язку із припиненням права користування відповідною земельною ділянкою.

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін.

За загальним правилом обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Це стосується позивача, який повинен доказати факти, на підставі яких пред'явлено позов, а також відповідача, який має можливість доказувати факти, на підставі яких він будує заперечення проти позову.

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується статтею 49 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до яких судовий збір у разі відмові у позові покладається на позивача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 22, 33-34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Харківської області. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 28.11.2016 р.

Суддя ОСОБА_7

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення21.11.2016
Оприлюднено02.12.2016
Номер документу63024418
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1440/16

Рішення від 21.11.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 18.11.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 18.11.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Постанова від 25.10.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 17.10.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 31.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 01.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Постанова від 17.08.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні