Рішення
від 22.11.2016 по справі 927/850/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

Іменем України

РІШЕННЯ

"22" листопада 2016 р. Справа № 927/850/16

Заступник прокурора Чернігівської області, вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000, в інтересах держави в особі

Позивач: ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області, код ЄДРПОУ 39764881, пр-т Миру,14, м. Чернігів, 14000

Відповідач: Фермерське господарство „Наша ЯснаВ» , код ЄДРПОУ 38046015, вул. Жовтнева 4-Е, с. Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Ріпкинська районна державна адміністрація Чернігівської області, вул. Святомиколаївська, 85,смт Ріпки, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15000

Предмет спору: про внесення змін до договору

Суддя В.В. Шморгун

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:

від позивача: ОСОБА_2 - начальник юридичного відділу, довіреність 31-25-0.6.-20256/2-16 від 20.07.2016;

від відповідача: не з'явився;

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: не з'явився;

за участю прокурора : А.М. Хряпа - прокурор відділу, посвідчення № 043956 від 16.08.2016; ОСОБА_3- прокурор відділу, посвідчення № 034517 від 20.07.2016.

У судовому засіданні на підставі ч.2 ст.85 Господарського процесуального кодексу України оголошені вступна та резолютивна частини рішення .

СУТЬ СПОРУ:

Заступником прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного Управління Держземкадастру у Чернігівській області заявлено позов до Фермерського господарства „Наша ЯснаВ» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 07.07.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області 07.07.2012 за № 742448324000983, а саме:

- змінити у тексті договору найменування орендодавця: з „Ріпкинська районна державна адміністраціяВ» на „ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області„ (пр. Миру,14, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39764881);

- п. 9 викласти в наступній редакції - „Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі, що на 2016 рік становить 53478,71 грн, на р/р 33212812700438 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу-місцевий бюджет Павлівської сільської ради Ріпкинського району, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38046020В» .

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що Головним управління Держземагенства у Чернігівській області на виконання Земельного та Податкового кодексів України, Закону України „Про оренду земельВ» , „Про оцінку земельВ» ФГ „Наша ЯснаВ» встановлено річну оренду плату за користування земельною ділянкою площею 82,0443 га (кадастровий номер 7424483200:04:001:0297) в розмірі 4% від їх нормативно грошової оцінки, а тому розмір орендної плати зазначений в договорі оренди земельної ділянки від 07.0.2012 вищезазначеним нормам чинного законодавства не відповідає. Також позовна заява містить посилання на те, що на сьогоднішній день розпорядником орендованої відповідачем земельної ділянки є не Ріпкинська районна державна адміністрація, а ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області, таким чином вимога про внесення змін до договору оренди земельної ділянки з ФГ „Наша ЯснаВ» належить, за приписами ст. 122 Земельного кодексу України, Головному управлінню Держгеокадастру у Чернігівській області. На підставі вищевикладеного прокурор просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Господарського Суду Чернігівської області від 12.09.2016 порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 22.09.2016 та на підставі ст. 27 Господарського процесуального кодексу України залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Ріпкинську районну державну адміністрацію.

Ухвалами суду від 22.09.2016, 06.10.2016 відкладено розгляд справи на 06.10.2016, 22.11.2016 відповідно.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 06.10.2016 продовжено розгул справи на 15 днів.

Згідно змісту наданих позивачем пояснень з 01.01.2013 до повноважень позивача перейшло право щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення для всіх потреб. Посилаючись на п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України № 6 від 17.05.2011 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносинВ» , відповідно до якої у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише в разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку, позивач наголошує на тому, що на даний час наказ Головного управління Держземагенства у Чернігівській області „Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкоюВ» від 31.03.2015 ніким не скасовано. Стосовно визначення розміру орендної плати у вигляді 4 % від нормативної грошової оцінки земель, то позивачем зазначається, що встановлення даного розміру, згідно листа Міністерства аграрної політики та продовольства України за № 37-13-5-13/6651 від 03.04.2013, є цілком прийнятним для оренди сільськогосподарських угідь державної власності.

За таких обставин, ОСОБА_1 управління Держземагнства у Чернігівській області, як розпорядник земель сільськогосподарського призначення державної власності, вважає, що розмір орендної плати за землю має становити 4 % від нормативної грошової оцінки земель, а тому просить враховуючі дані пояснення задовольнити позов в повному обсязі.

У судове засідання 22.11.2016 з'явились представники прокуратури та представник позивача.

Від представників сторін клопотання про фіксацію судового засідання технічними засобами не надходило.

Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не з'явились . Відповідач відзиву на позовну заяву та заперечень не надав.

Ухвали суду про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи, направлені на адреси відповідача (вул. Жовтнева 4-Е, с. Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531 ) та третьої особи (вул. Святомиколаївська, 85, смт Ріпки, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15000 ).

За приписами ст. 64 Господарського процесуального кодексу України ухвала суду про порушення провадження у справі надсилається зазначеним особам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження вручена їм належним чином.

Пунктом 3.9.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.11р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» (далі - Постанова № 18) передбачено, що за змістом статті 64 Господарського процесуального кодексу України, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

З огляду на приписи ст. 64 Господарського процесуального кодексу України та п.3.9.1 Постанови № 18 суд вважає, що відповідач та третя особа належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи судом.

Представник позивача та прокурор вважали за можливе розглянути справу за відсутності уповноваженого представника відповідача.

Згідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними у ній матеріалами.

З огляду на вищевикладене, оскільки явка сторін у судове засідання обов'язковою не визнавалась, відповідач не скористався належним йому процесуальним правом приймати участь у судових засіданнях, не надав суду відзиву на позовну заяву, будь-яких письмових пояснень та інших доказів, що впливають на вирішення даного спору по суті, беручи до уваги відсутність процесуальних заяв та клопотань сторін на час розгляду справи, суд, на підставі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, здійснює розгляд справи за відсутності відповідача, виключно за наявними у справі матеріалами.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача позов підтримує в повному обсязі.

У судовому засіданні 22.09.2016 судом задоволено клопотання Ріпкинської районної державної адміністрації про розгляд справи без його участі.

У судовому засіданні прокурором подано клопотання №05-98-2016, у якому просить розрахунок орендної плати у розмірі 53478,71 грн, вказаний у п.2 ч.2 резолютивної частини позовної заяви, вважати проведеним із допущенням арифметичної помилки. Станом на 01.01.2016 визначено нормативно грошову оцінку даної земельної ділянки в розмірі 1270242,67 грн, а отже розмір орендної плати при встановленні від 4 % від нормативної грошової оцінки становить 50809,71 грн (1270242,67/100х4).

Зважаючи на це, прокурор просить позовні вимоги у п.2 ч.2 резолютивної частини позовної заяви вважати такими: п.9 викласти в наступній редакції - „Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % віл нормативної грошової оцінки землі, що на 2016 рік становить 50809,71 грн, на р/р 33212812700438 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу-місцевий бюджет Павлівської сільської ради Ріпкинського району, МФО 853592, код ЄРПОУ 38046020.

Оскільки розмір нормативно грошової оцінки землі (1270242,67 грн) підтверджено витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розрахований відповідно до вимог Податкового кодексу України і орендна плата за 2016 рік у розмірі 4%, що у грошовому виразі складає 50809,71 грн, відповідає заявленому прокурором розміру, суд розмір орендної плати 53478,71 грн, визначеному у позовній заяві, розцінює як допущення технічної помилки, що виникла при здійсненні розрахунку у грошовому розмірі орендної плати на 2016 рік. Розгляд спору проводиться з урахуванням нової редакції позовних вимог.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення сторін, перевіривши надані сторонами докази та оглянувши у судовому засіданні їх оригінали, суд вважає, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі з огляду на наступне.

Як встановлено судом, Рішенням Ріпкинської районної ради (10 сесія 6 скликання) від 20.04.2012 затверджено технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 82,0443 га, яка надається в оренду ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою створення фермерського господарства, що складає 847506,45 грн.

Між Ріпкинською районною державною адміністрацією в особі голови районної державної адміністрації ОСОБА_1, що діє на підставі Закону України „Про місцеві державні адміністраціїВ» (Орендодавець) та громадянином ОСОБА_4 (Орендар) 07.07.2012 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 82,0443 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Павлівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7424488000:06:001:0034 (далі -Договір).

Згідно з п.1 Договору Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області.

Відповідно до п. 2 Договору в оренду передаються землі запасу загальною площею 82,0443 га, в тому числі 82,0443 га ріллі.

Згідно з п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 1336967,65 грн.

Відповідно до положення п.8 Договору, його укладено на 10 років.

Орендна плата вноситься орендарем у розмірі, у грошовій формі - 16043,64 грн на рік на р/р 33212812700438 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу - місцевий бюджет Павлівської сільської ради, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38046020 ( п.9 Договору).

Розмір орендної плати переглядається один раз на рік в обов'язковому порядку. Результати виробничої діяльності (обробіток земель) є підставою для зміни орендної плати. А також у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України (п. 12 Договору).

Згідно з п. 37 Договору він набирає чинності після підписання сторонами та його реєстрації згідно чинного законодавства.

Договір зареєстрований в відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07 липня 2012 року за №742448324000983.

Згідно акта приймання-передачі земельної ділянки в оренду від 08.07.2012 комісія здійснила прийом-передачу земельної ділянки загальною площею 82,0443 га, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради, за межами населеного пункту.

14 грудня 2012 року між Ріпкинською районною державною адміністрацією (надалі - „ОрендодавецьВ» ) в особі голови ОСОБА_1, що діє на підставі Закону України «Про місцеві державні адміністрації», та громадянином ОСОБА_4 (надалі - Орендар) була укладена додаткова угода до договору оренди землі, кадастровий номер земельної ділянки 7424483200:04:001:0297, відповідно до якої сторони домовились внести зміни до договору оренди, замінивши слова орендар громадянин ОСОБА_4 на Фермерське господарство «Наша Ясна» у зв'язку з реєстрацією фермерського господарства.

Дана додаткова угода зареєстрована у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14 грудня 2012 року за № 742448324001894.

Згідно з рішенням Ріпкинської районної ради (10 сесія 6 скликання) від 20.04.2012 затверджено технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 82,0443 га та визначено розмір нормативної грошової оцінки, що складає 847506,45 грн.

Як вбачається зі змісту листа №1797 від 26.06.2014, направленим на адресу Фермерського господарства «Наша Ясна», відділ Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області повідомив відповідача про необхідність укладення додаткової угоди до існуючих договорів оренди земельних ділянок, оскільки в результаті інвентаризації виявлено, що Фермерським господарством «Наша Ясна» укладені договори оренди на землі державної власності, в тому числі на території Павлівської сільської ради, з орендною платою менше 3% від нормативної грошової оцінки, що не відповідає вимогам ст. 288 Податкового кодексу України.

Листом №05-02 від 27.02.2015 Фермерське господарство «Наша Ясна» зверталося до Головного управління Держземагентства у Чернігівській області з проханням оформити додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок, в тому числі на території Павлівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, з орендною платою 3% від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до наказу Головного управління Держземагенства у Чернігівській області «Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою» №25-2532/14-15-сг від 31.03.2015 встановлено річну орендну плату ФГ «Наша Ясна» за користування земельною ділянкою площею 82,0443 га (кадастровий номер 7424483200:04:001:0297), розташованої на території Павлівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, у розмірі 4% від її нормативної грошової оцінки, яка передана на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно договору оренди землі від 0707.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області від 07.07.2012 за № 742448324000983.

Відповідно до листа Держгеокадастру від 11.01.2016 № 28-0.22-201/2-16 про індексацію нормативно грошової оцінки земель, коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 1996-2015 роки становлять: 1996-1,703,1997-1,059, 1998-1,006, 1999-1,127, 2000-1,182,2001-1,02, 2005-1,035,2007-1,028,2008-1,152,2009-1,059,2010-1,0,2011-1,0,2012-1,0,2013-1,0, 2014-2,249, 2015-1,2 (для сільськогосподарських угідь)або 1,433 (для всіх інших категорій земель). Для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2016 застосовуються коефіцієнти індексації за 2014 рік-1,249, за 2015 рік-1,2. Нормативно грошова оцінка даної земельної ділянки станом на 01.01.2016 становить 847506,45х1,249х1,2=1270242,67грн.

З метою внесення змін до Договору відділом Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області на адресу Фермерського господарства «Наша Ясна» направлено повідомлення №1956/2-15 від 25.06.2015 про збільшення розміру орендної плати до 4% від нормативної грошової оцінки землі та необхідності укладення додаткової угоди.

У відповідь на вищезазначений лист ФГ «Наша Ясна» направило відділу Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області повідомлення від 08.09.2015 р. за № 01-09, що ФГ «Наша Ясна» прийнято рішення та задекларовано у ДПІ Ріпкинському районі на всі орендовані землі держрезерву (476,6396 га) орендна плата в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки. Всі інші накази, рішення тощо в односторонньому порядку про зміну орендної плати для ФГ «Наша Ясна» є неприйнятними.

Відповідно до наданих позивачем письмових пояснень та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь загальною площею 820443 кв.м. станом на 01.01.2016 з урахуванням кумулятивного значення коефіцієнтів індексації становить 1270242,67 грн.

Таким чином, орендна плата за спірну земельну ділянку у розмірі 4% на 2016 рік становить 50809,71 грн на рік.

Оскільки сторонами не було внесено зміни до спірного Договору, прокурор звернувся до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 1, 2 ст . 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 25 Закону України «Про прокуратуру». Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви в порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 29 Господарського процесуального кодексу України, прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. З метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України, про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб. При цьому прокурор для представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді (незалежно від форми, в якій здійснюється представництво) повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення такого представництва, передбачених частинами другою або третьою статті 25 Закону України «Про прокуратуру». Для представництва інтересів громадянина в господарському суді прокурор також повинен надати документи, що підтверджують недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність відповідного громадянина, та письмову згоду законного представника або органу, якому законом надано право захищати права, свободи та інтереси відповідної особи, на здійснення представництва. Невиконання прокурором вимог щодо надання господарському суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів громадянина або держави в господарському суді має наслідком повернення поданої ним позовної заяви (заяви, скарги) у порядку, встановленому статтею 63 цього Кодексу.

За приписами ч. 3, 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

У відповідності до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про прокуратуру» право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Заступник прокурора Чернігівської області звертається з даним позовом до суду з вимогою внесення змін до договору оренди землі, здійснюючи надані законом функції, реалізує покладені на нього повноваження, визначені ст. 121 Конституції України, ст. 29 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру». Підставою для представництва в суді інтересів держави стали факти порушень Земельного та Податкового кодексів України при використанні землі в частині розміру орендної плати, про що прокурору стало відомо у 2015 році у ході вивчення стану законності у земельній сфері та опрацювання даних щодо невідповідності діючих договорів оренди землі Податковому кодексу України. Дана позовна заява, як захід прокурорського реагування, вжита на захист порушених економічних інтересів держави у земельній сфері в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, яке виступає уповноваженим органом щодо даного земельного спору, однак заходів щодо усунення порушень при використанні земель сільськогосподарського призначення належним чином не здійснює.

Враховуючи, що позивачем по справі не вживалися всі належні заходи по внесенню змін в спірний договір земельної ділянки, зокрема, судовим шляхом, прокурор обґрунтовано звернувся з даним позовом відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Позовна заява, підписана заступником прокурора Чернігівської області у межах повноважень, визначених ч. 1 ст. 24 Закону України «Про прокуратуру».

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача у власність, користування, оренду, встановлення розміру орендної плати є складовими поняття щодо розпорядження землею.

Згідно з ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення Договору) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.

Станом на час укладення Договору 07.07.2012, Ріпкинська районна державна адміністрація, яка є Орендодавцем, діяла у межах повноважень, встановлених ст. 122 Земельного кодексу України.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 6 вересня 2012 року №5308-VI, який набрав чинності 01.01.2013, внесені зміни до Земельного кодексу України і статтю 122 викладено в новій редакції, де у частині 4 зазначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

08 квітня 2011 року Президентом України видано Указ № 445/2011 "Про Державне агентство земельних ресурсів України", яким затверджено Положення про Державне агентство земельних ресурсів України.

Відповідно до п. 1 зазначеного Положення, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_5 України через ОСОБА_5 аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Тобто, починаючи з 01.01.2013 до головного управління Держземагентства у Чернігівській області перейшли права щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення для всіх потреб.

Відповідно до Постанови Кабінету ОСОБА_5 України №422 від 10.09.2014 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» та Наказу Державного агентства земельних ресурсів України №14 від 29.04.2015 «Про реорганізацію Головного управління Держземагентства у Чернігівській області» ОСОБА_1 управління Держземагентства у Чернігівській області реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області.

Відповідно до Положення про ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області, затвердженим наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №12 від 03.03.2015, ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Зважаючи на вищенаведене, саме ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області є тим повноважним територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, який на даний час передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходяться у межах Чернігівської області, у власність або у користування для всіх потреб.

На підставі зазначеного, суд дійшов висновку, що позовна вимога у частині внесення змін до Договору щодо заміни у тексті договору найменування Орендодавця: з «Ріпкинська районна державна адміністрація» на «ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області» є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Положеннями ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Згідно ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Положеннями ст. ст. 126, 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Статтями 15, 21 Закону України "Про оренду землі" закріплено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата; орендна плата - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог п.п.14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті.

Відповідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону).

Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У п. 9 Положення про ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області визначено, що ОСОБА_1 управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру, а пп. п. 11 цього Положення - начальник Головного управління підписує накази Головного управління.

Відповідно до приписів Рекомендації Комітету ОСОБА_5 Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Кабінетом ОСОБА_5 11.03.1980 на 316 нараді під дискредиційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Наказом Головного управління Держземагенства у Чернігівській області «Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою» №25-2532/14-15-сг від 31.03.2015 встановлено річну орендну плату ФГ «Наша Ясна» за користування земельною ділянкою загальною площею 82,0443 га, розташованої на території Павлівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки, яка передана йому на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно договору оренди землі, укладеного Ріпкинською райдержадміністрацією та ФГ «Наша Ясна» зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області від 07.07.2012.

Згідно п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (із змінами) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Доказів скасування чи визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Чернігівській області «Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою» від 31.03.2015 №25-2532/14-15-сг відповідачем не надано.

З аналізу п. 1, 2 ст. 651 ЦК України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як встановлено в п. 12 Договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік в обов'язковому порядку. Результати виробничої діяльності (обробіток земель) є підставою для зміни орендної плати. А також у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до п. 30 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Оскільки нормами законодавства та спірним Договором передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а також те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Чернігівській області «Про встановлення орендної плати за користування земельною ділянкою» від 31.03.2015 №25-2532/14-15-сг, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати.

Дані висновки суду відповідають висновкам, викладеним в Постановах Верховного Суду України по справах №922/538/14 (3-476гс15) від 02 березня 2016 року, №922/3871/14 (3-481гс15) від 7 жовтня 2015 року, №5017/781/2012 від 20 серпня 2013 року, №28/5005/640/2012 від 20 листопада 2012 року.

За приписами ст. 4-3 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Згідно з ст. 32-34 та 36 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідач заперечень та доказів, які б спростовували доводи позивача не надав.

За наведених обставин, позовні вимоги про внесення змін до Договору оренди землі є правомірними та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 22, 27, 29, 32-36, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести наступні зміни до договору оренди земельної ділянки площею 82,0443 га від 07.07.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області 07.07.2012 за №742448324000983:

- змінити у тексті договору найменування орендодавця: з «Ріпкинська районна державна адміністрація» на «ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Чернігівській області» (пр. Миру,14, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39764881);

- п. 9 викласти в наступній редакції - „Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі, що на 2016 рік становить 50809,71 грн, на р/р 33212812700438 в ГУДК Чернігівської області, одержувач платежу - місцевий бюджет Павлівської сільської ради Ріпкинського району, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38046020В» .

3. Стягнути з Фермерського господарства «Наша Ясна» (вул. Жовтнева, 4-Е, с. Брусилів, Чернігівський район, Чернігівська область, 15531, код ЄДРПОУ 38046015) на користь Прокуратури Чернігівської області (вул. Князя Чорного, 9, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 02910114) 1378,00 грн витрат зі сплати судового збору.

Повне рішення складено 28.11.2016.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя В.В. Шморгун

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення22.11.2016
Оприлюднено02.12.2016
Номер документу63026917
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/850/16

Рішення від 22.11.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 06.10.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 22.09.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 12.09.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні