ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
17 листопада 2016 року № 826/6818/14
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Келеберда В.І. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті"
до Державної податкової інспекції в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві
про визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" звернулося до Державної податкової інспекції в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві з позовними вимогами:
- визнати протиправними дії ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві, що виразилися у проведенні зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382), результати якої оформлені Актом № 715/26-54-22-04/32914382 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року." від 21.11.2013 р.;
- зобов'язати ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві вилучити з АС "Податковий блок" інформацію про результати зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382), які оформлені Актом № 715/26-54-22-04/32914382 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року." від 21.11.2013 р.;
- зобов'язати ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити в АІС "Податковий блок" данні податкової звітності ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382), шляхом внесення до них даних визначених у податкових деклараціях з податку на додану вартість ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) за період з 01.10.2012 р. по 31.10.2013 р.;
- встановити для ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві строк на виконання даного рішення суду 5 (п'ять) робочих днів, з дати набрання ним законної сили. Зобов'язати ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві подати до Окружного адміністративного суду м. Києва, у строк 5 (п'ять) робочих днів з дати набрання ним законної сили, звіт про виконання даного судового рішення.
Постановою Окружного адміністративного суду від 27.06.2014 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" задовольнити частково. Також суд вийшов за межі позовних вимог та визнав протиправними дії Державної податкової інспекції у Оболонському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві по проведенню документальної невиїзної позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті", результати якої оформлені Актом від 21.11.2013 р. № 715/26-54-22-04/32914382 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року." Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Оболонському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві вилучити з інформаційної системи "Податковий блок" інформацію, внесену на підставі акта від 21.11.2013 р. № 715/26-54-22-04/32914382 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року." Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Оболонському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві відновити в інформаційній системі "Податковий блок" показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість, задекларовані Товариством з обмеженою відповідальністю "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" у податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року". В іншій частині адміністративного позову відмовити.
23.09.2016 року Київський апеляційний адміністративний суд залишив без змін рішення першої інстанції від 27.06.2014 року.
23.02.2016 року Вищий адміністративний суд України скасував постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.06.2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду та направлено справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Вищий адміністративний суд України вказав, що необхідно дослідити відповідні обставини та встановити, чи впливають безпосередньо на права та обов'язки позивача оскаржувані дії податкового органу, чи порушені права позивача та чи порушені вони саме вчиненням відповідачем заходів щодо проведення зустрічної звірки, результати якої оформлені актом про неможливість проведення зустрічної звірки, та внесення податковим органом до бази даних інформації про результати здійснення заходів щодо проведення зустрічної звірки.
У період з 20.11.2013 року по 21.11.2013 року ДПІ у Оболонському районі ГУ Міндоходів м. Києві проведено зустрічно звірку ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" про неможливість проведення зустрічної звірки позивача, щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року.
За результатами перевірки відповідачем складено акт від 21.11.2013 року №715/26-54-22-04/32914382, яким встановлено:
- звіркою встановлено відсутність об'єктів оподаткування при придбанні та продажу товарів (послуг) за період з 01.10.2012 року по 31.10.2013 року, які підпадають під визначення ст. 185, ст. 198 Податкового кодексу України;
- податкові зобов'язання сформовані ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" з 01.10.2012 року по 31.10.2013 року на загальну суму 2 171 984 грн. підлягає зменшенню до 0. Податковий кредит сформований позивачем з 01.10.2012 року по 31.10.2013 року на загальну суму 2 157 088 грн. підлягає зменшенню до 0.
Згідно з підпунктом 62.1.3 пункту 62.1, статті 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України передбачено, що з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначає Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1232 (далі по тексту - Порядок) в редакції чинній на момент перевірки.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Згідно з пунктом 6 Порядку визначено, що у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.
Відповідно до пункту 7 Порядку визначено, що за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
Згідно з пунктом 4.4 розділу 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок затверджених наказом державної податкової адміністрації України № 236 від 22.04.2011, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
Отже, за результатами проведення зустрічної звірки складається довідка, а у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема, у зв'язку із встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), контролюючим органом складається акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.
Під час здійснення відповідачем заходів з метою проведення зустрічної звірки позивача податковим органом вчинено дії по проведенню документальної позапланової невиїзної перевірки платника податків, за результатами яких складено акт від 21.11.2013, оскільки факт оформлення податковим органом акта про неможливість проведення зустрічної звірки засвідчує, що зустрічна звірка фактично не проведена, а тому відсутні підстави вважати, що контролюючим органом здійснено будь-які інші заходи податкового контролю платника податку.
Дії з проведення зустрічних звірок та складання відповідного акту (довідки) є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.
Відповідно до положень статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.
Таким чином, у контексті наведених приписів до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оскаржується, оскільки підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб'єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи свобод. Однак обов'язковою умовою здійснення такого захисту судом є об'єктивна наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.
Оскільки дії контролюючого органу з проведення зустрічної звірки та складання акта про неможливість проведення зустрічної звірки не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, та враховуючи, що податковий орган має законодавчо визначене право на проведення зустрічних звірок, то дії по проведенню зустрічної звірки не можуть вважатись протиправними.
Аналогічну правову позицію викладено в судових рішеннях Вищого адміністративного суду України від 10.12.2014 №К/800/53488/14, 11.12.2014 №К/800/51948/14, від 27.11.2014 №К/800/36464/14, 29.10.2014 №К/800/44767/14, від 18.09.2014 №К/800/40107/14.
Позивачем не доведено протиправності дій ДПІ в Оболонському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві, що полягає в проведені зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті", оскільки фактично зустрічну звірку не проведено, а тому відсутні підстави, що податковим органом здійснено будь-які інші заходи щодо платника податку.
Позивач зазначив, що податкова протиправно дійшла до висновку про незнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" за адресою, яка вказана в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців: м. Київ, вул. Північна, 22.
Проте, з приводу зазначеного позивачем не надано жодних доказів.
Так, згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України, податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Поняття "місцезнаходження юридичної особи" визначається в статті 39 Цивільного кодексу України. Відповідно до цієї статті, це фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та нез'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ органу державної податкової служби, який з'ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.
Суд зазначає, що наявність житла (орендованого житла) не підтверджує місцезнаходження юридичної особи, за зазначеною адресою, а надає лише право користування приміщенням.
Крім витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців позивачем не надано доказів на доведення місцезнаходження товариства за вказаною адресою.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що підстави для задоволення позовних вимог в частині щодо визнання протиправними дій відповідача по проведенню зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр Трініті" щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за 01.10.2012 по 31.10.2013 року відсутні.
Щодо позовних вимог про зобов'язання ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві вилучити з АС "Податковий блок" інформацію про результати зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382), які оформлені Актом № 715/26-54-22-04/32914382 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за період з 01.10.2012 по 31.10.2013 року." від 21.11.2013 р.; зобов'язання ДПІ в Оболонському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити в АІС "Податковий блок" данні податкової звітності ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382), шляхом внесення до них даних визначених у податкових деклараціях з податку на додану вартість ТОВ "Комерційний багатогалузевий центр "Трініті" (код за ЄДРПОУ 32914382) за період з 01.10.2012 р. по 31.10.2013 р., суд зазначає наступне.
Відповідно статті 16 Закону України "Про інформацію" податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податкового кодексу України.
Статтею 71 Податкового кодексу України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності державної податкової служби - комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби покладених на них функцій та завдань
Згідно з положеннями статей 72, 74 Податкового кодексу України, для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла, зокрема, від платників податків, податкових агентів, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Національного банку України, банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків; органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів, підрозділів податкової служби та митних органів - за результатами податкового контролю, податкова інформація, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
На час звернення позивача до суду із адміністративним позовом, чинними є Методичні рекомендації щодо організації та проведення камеральних перевірок податкової звітності платників податків, крім перевірок податкової декларації про майновий стан і доходи та податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця, затверджені наказом Міністерства доходів і зборів України №165 від 14.06.2013 (далі - Методичні рекомендації №165).
Згідно з пунктом 1.1 Методичних рекомендацій №165, вони були запроваджені в органах Міністерства доходів і зборів України з метою поліпшення адміністрування податків, повноти декларування податкових зобов'язань в умовах впровадження спеціального програмного забезпечення для удосконалення діючих процедур проведення камеральних перевірок, що покращить якість матеріалів перевірок та сприятиме зменшенню термінів їх проведення.
В пункті 1.3 Методичних рекомендацій №165 визначено, що під час реалізації Методичних рекомендацій використовуються такі програмні продукти: підсистеми інформаційної системи "Податковий блок" - "Реєстрація ПП", "Обробка податкової звітності та платежів", "Податковий аудит", "Аналітична система", "Облік платежів"; єдиний реєстр податкових накладних; АРМ "Митниця"; підсистема "Реєстрація та облік РРО та книг обліку розрахункових операцій АІС "Реєстри платників податків".
Єдина система "Податковий блок" та її підсистеми є програмними продуктами, створеними для використання органами Державної податкової служби для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі.
Внесення до інформаційно-аналітичних систем податкової інформації, незалежно від її позитивного чи негативного змісту, перевірка цієї інформації, є обов'язком податкового органу.
Автоматизована система створена для службового користування, у зв'язку з чим наявні в ній відомості не можуть порушувати прав та інтересів позивача, оскільки рішенням, яке впливає на права платника податків є саме податкове-повідомлення рішення, а не акт або довідка.
Таким чином, внесення відповідачем змін до відомостей автоматизованої інформаційної системи "Податковий блок" про результати звірки не є діями, що порушують права платника податків.
Крім того, позивачем не надано первинних документів на підтвердження задекларованих показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість, які були протиправно, на думку позивача, змінені відповідачем.
Згідно правової позиції, викладеної в постанові Верховного Суду України від 09.12.2014 №21-511а14 (ЄДРСР 42202884), включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. Виходячи із системного тлумачення статей 71, 72, 74 Податкового кодексу України колегія суддів Судової плати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла такого правового висновку: для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає адміністративний позов ТОВ Комерційний багатогалузевий центр Трініті необґрунтованим та дійшов висновку про відсутність підстав для його задоволення.
Керуючись статтями 69-71, 94, 128, 160-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
Відмовити в задоволенні позовних вимог.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя В.І. Келеберда
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2016 |
Оприлюднено | 06.12.2016 |
Номер документу | 63144853 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні