Постанова
від 30.11.2016 по справі 816/1582/16
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2016 року м. Полтава Справа № 816/1582/16

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Удовіченка С.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Кисличенко О.В.,

представника позивача - Сингаївської Т.С.,

представника відповідача - Прудкої І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Сільськогосподарського приватно-орендного підприємства "Нива" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

19 вересня 2016 року Сільськогосподарське приватно-орендне підприємство "Нива" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про:

- визнання протиправною бездіяльності щодо зволікання в укладенні додаткових угод до договорів оренди землі від 27.03.2014 на земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 45,5513 га, кадастровий номер НОМЕР_1; площею 38,3277 га, кадастровий номер НОМЕР_2; площею 12,9265 га, кадастровий номер НОМЕР_3; площею 11,9931 га, кадастровий номер НОМЕР_4; площею 35,3131 га, кадастровий номер НОМЕР_5; площею 32,6314 га, кадастровий номер НОМЕР_6; площею 11,3462 га, кадастровий номер НОМЕР_7; площею 3,2830 га, кадастровий номер НОМЕР_8; площею 4,0898 га, кадастровий номер НОМЕР_9 площею 17,6939 га, кадастровий номер НОМЕР_11; площею 8,6760 га, кадастровий номер НОМЕР_10; площею 7,6004 га, кадастровий номер НОМЕР_12; площею 11,2249 га, кадастровий номер НОМЕР_13; площею 10,3433 га, кадастровий номер НОМЕР_14; площею 34,8604 га, кадастровий номер НОМЕР_15 площею 2,8080 га, кадастровий номер НОМЕР_17; площею 4,0696 га, кадастровий номер НОМЕР_18; площею 4,2285 га, кадастровий номер НОМЕР_19; площею 0,3541 га, НОМЕР_20; площею 7,5279 га, кадастровий номер НОМЕР_21, які розташовані за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, про їх поновлення;

- зобов'язання укласти з СПОП "Нива" додаткові угоди до договорів оренди землі від 27.03.2014 на земельні ділянки площею 45,5513 га, кадастровий номер НОМЕР_1; площею 38,3277 га, кадастровий номер НОМЕР_2; площею 12,9265 га, кадастровий номер НОМЕР_3; площею 11,9931 га, кадастровий номер НОМЕР_4; площею 35,3131 га, кадастровий номер НОМЕР_5; площею 32,6314 га, кадастровий номер НОМЕР_6; площею 11,3462 га, кадастровий номер НОМЕР_7; площею 3,2830 га, кадастровий номер НОМЕР_8; площею 4,0898 га, кадастровий номер НОМЕР_9 площею 17,6939 га, кадастровий номер НОМЕР_11; площею 8,6760 га, кадастровий номер НОМЕР_10; площею 7,6004 га, кадастровий номер НОМЕР_12; площею 11,2249 га, кадастровий номер НОМЕР_13; площею 10,3433 га, кадастровий номер НОМЕР_14; площею 34,8604 га, кадастровий номер НОМЕР_15 площею 2,8080 га, кадастровий номер НОМЕР_17; площею 4,0696 га, кадастровий номер НОМЕР_18; площею 4,2285 га, кадастровий номер НОМЕР_19; площею 0,3541 га, НОМЕР_20; площею 7,5279 га, кадастровий номер НОМЕР_21, які розташовані за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, про їх поновлення;

- визнання протиправною бездіяльності щодо зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2015 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 109,8889 га, кадастровий номер НОМЕР_16, яка розташована за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, про його поновлення;

- зобов'язання укласти з СПОП "Нива" додаткову угоду до договору оренди землі від 26.03.2015 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 109,8889 га, кадастровий номер НОМЕР_16, яка розташована за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, про його поновлення.

В обґрунтування позовних вимог товариство зазначило, що незважаючи на наявність у нього переважного права на поновлення дії договорів оренди землі від 27.03.2014 та 26.03.2015, відповідачем безпідставно проігноровано неодноразові звернення товариства з клопотаннями про укладення додаткових угод про поновлення дії договорів оренди землі від 27.03.2014 та 26.03.2015. Відсутність як погодження, так і відмови на укладення договорів оренди на новий строк, що передбачено статтею 33 Закону України "Про оренду землі", є бездіяльністю відповідача, яка порушує майнові права та законні інтереси товариства.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти позову та просила відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов від 02.11.2016 (том 2 а.с. 91-94).

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 27.03.2014 між СПОП "Нива" (орендар) та Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області (орендодавець) укладено договори оренди землі на 20 земельних ділянок загальною площею 304,8491 га, що знаходяться за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (том 1 а.с. 35-206), а саме, на земельні ділянки:

- площею 45,5513 га, кадастровий номер НОМЕР_1;

- площею 38,3277 га, кадастровий номер НОМЕР_2;

- площею 12,9265 га, кадастровий номер НОМЕР_3;

- площею 11,9931 га, кадастровий номер НОМЕР_4;

- площею 35,3131 га, кадастровий номер НОМЕР_5;

- площею 32,6314 га, кадастровий номер НОМЕР_6;

- площею 11,3462 га, кадастровий номер НОМЕР_7;

- площею 3,2830 га, кадастровий номер НОМЕР_8;

- площею 4,0898 га, кадастровий номер НОМЕР_9

- площею 17,6939 га, кадастровий номер НОМЕР_11;

- площею 8,6760 га, кадастровий номер НОМЕР_10;

- площею 7,6004 га, кадастровий номер НОМЕР_12;

- площею 11,2249 га, кадастровий номер НОМЕР_13;

- площею 10,3433 га, кадастровий номер НОМЕР_14;

- площею 34,8604 га, кадастровий номер НОМЕР_15

- площею 2,8080 га, кадастровий номер НОМЕР_17;

- площею 4,0696 га, кадастровий номер НОМЕР_18;

- площею 4,2285 га, кадастровий номер НОМЕР_19;

- площею 0,3541 га, кадастровий номер НОМЕР_20;

- площею 7,5279 га, кадастровий номер НОМЕР_21.

Зазначені земельні ділянки передані в оренду СПОП "Нива" згідно відповідних актів приймання-передавання, право оренди на вказані вище земельні ділянки зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Поряд з цим, 26.03.2015 між СПОП "Нива" (орендар) та Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки площею 109,8889 га, кадастровий номер НОМЕР_16, що знаходиться за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (том 1 а.с. 212-214). Зазначена земельна ділянка передана в оренду СПОП "Нива" згідно акту приймання-передавання від 30.04.2015, право оренди на вказану земельну ділянку зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (том 1 а.с. 218-219).

За умовами пунктів 9 договорів оренди землі від 27.03.2014, які є аналогічними за змістом, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки 1 гектара ріллі по області.

Згідно пункту 9 договору оренди землі від 26.03.2015 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки 1 гектара ріллі по області.

Відповідно до пунктів 8 договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 договори укладено терміном до 31.12.2015. Після закінчення строку договорів орендар має переважне право поновлення їх на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договорів повідомити письмово орендодавця про намір продовжити їх дію.

30.04.2015 СПОП "Нива" подано до Головного управління Держземагенства у Полтавській області клопотання від 29.04.2015 про продовження терміну дії договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 до 31.12.2025 (том 1 а.с. 221-242).

15.10.2015 СПОП "Нива" повторно звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з клопотаннями від 24.09.2015 про поновлення дії договорів оренди від 27.03.2014 та від 26.03.2015 (том 1 а.с. 243-250, том 2 а.с. 1-14).

За результатами розгляду клопотань СПОП "Нива" від 24.09.2015 листом від 13.11.2015 вих.№4236/0/72-15 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повідомило товариство, що подані останнім проекти не містять інформації щодо відсотку від нормативної грошової оцінки, тобто пропозиції щодо орендної плати, водночас, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області пропонує орендну плату 12% від нормативної грошової оцінки. Отже, враховуючи вищевикладене вирішення питання щодо поновлення строку дії не можливе у разі узгодження інших умов договору оренди, у випадку не погодження запропонованих договірних умов земельну ділянку після закінчення строку буде надано відповідно до статті 124 Земельного кодексу України (том 2 а.с. 15-16).

З метою узгодження умов договорів оренди землі СПОП "Нива" звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з листом від 24.12.2015 вих.№991, у якому вказало, що оскільки у пропозиції управління (лист від 13.11.2015) вказаний максимальний відсоток орендної плати, що передбачений Податковим кодексом України, з чим СПОП "Нива" не погоджується, останнє просить поновити договори оренди землі на тих самих умовах (том 2 а.с. 18).

03.02.2016 товариство направило відповідачу лист за вих.№57 з нагадуванням про те, що раніше направлені ним на адресу управління клопотання про продовження терміну дії 21 договору оренди землі загальною площею 414,74 га, що знаходиться за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, за вих.№№198-218 від 29.04.2015 та за вих.№№720-740 від 24.09.2015 до цього часу не розглянуті, як наслідок, товариство прохало відповідача розглянути клопотання та надати відповідь у найкоротший термін (том 2 а.с. 19).

18.03.2016 на адресу СПОП "Нива" надійшов лист Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 04.03.2016 вих.№27-16-7777.6-1621/2-16 з додатками на 4-х аркушах (том 2 а.с. 20-24). У зазначеному листі управління повідомляло товариство про те, що на листи останнього від 29.04.2015 було надано відповідь за вих.№5563/2-15 від 29.05.2015, на листи від 24.09.2015 надано відповідь за вих.№4236/0/7-15 від 13.11.2015, на лист від 24.12.2015 надано відповідь за вих.№28-16-7777.3-11/1-16 від 05.01.2016.

08.04.2016 товариство направило на адресу відповідача листи за вих. №№147-167 з проханням поновити договори оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 зі встановленням орендної плати в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки (том 2 а.с. 26-46). Вказані листи були отримані Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області 11.04.2016 та зареєстровані в журналі вхідної кореспонденції.

З огляду на ненадходження, як вважає позивач, на адресу СПОП "Нива" жодного листа з відмовою в продовженні договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 відносно 21 земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 414,74 грн, що знаходяться за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, товариство звернулося до суду з даним адміністративним позовом про визнання бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області протиправною, зобов'язання управління вчинити певні.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог СПОП "Нива", суд виходить з наступного.

Цивільні права та обов`язки виникають з дій осіб, що передбачений актами цивільного законодавства, а також з дій осіб, що не передбачені цими актами але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства; у випадках встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування (стаття 11 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до статей 3, 4 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельне законодавство включає цей Кодекс, інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

За приписами статей 13, 14 Конституції України, статті 324 Цивільного кодексу України земля є об'єктом права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Підстави набуття прав на землю визначені розділом IV Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктом 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України 08.04.2011 за №445, визначено, що Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" здійснено реорганізацію Державного агентства земельних ресурсів України шляхом перетворення його в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області є правонаступником Головного управління Держземагентства у Полтавській області та до сфери його повноважень належить реалізація державної політики по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у відповідності до вимог Земельного кодексу України.

Частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).

Статтею 180 Господарського кодексу України передбачено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості.

Відповідно до частини 2 статті 759 Цивільного кодексу України Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

При цьому, частиною 9 статті 93 Земельного кодексу України передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Так, Закон України "Про оренду землі" є спеціальним законом, який визначає правові, організаційні, економічні та соціальні основи регулювання відносин з оренди землі в Україні.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Порядок поновлення договору оренди встановлений статтею 33 Закону України "Про оренду землі", яка фактично об'єднує два випадки його пролонгації.

Так, у частинах першій - п'ятій цього Закону передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Отже, виходячи із положень статей 319, 626 Цивільного кодексу України, слід дійти висновку про те, що реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена частиною 1 статті 33 Закону України "Про оренду землі", відбувається за умови дотримання встановленої цією нормою процедури та наявності волевиявлення сторін.

Незважаючи на формальне визначення договору, який орендар має укласти на новий строк, як додаткової угоди до договору, строк якого закінчився, фактично це буде новий договір, оскільки його умови можуть бути змінені за згодою сторін, і у разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Таким чином, при продовженні договору оренди землі у спосіб реалізації переважного права орендаря на укладення договору оренди на новий строк, незмінними будуть залишатися лише сторони договору оренди землі (з урахуванням положень про правонаступництво), розмір земельної ділянки та її цільове призначення. Інші ж умови можуть змінюватися.

Другий випадок пролонгації договору оренди встановлений частиною 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", відповідно до якої, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Пролонгація договору оренди відбувається автоматично, проте в силу приписів частин 7-9 статті 33 вказаного Закону у місячний строк обов'язково має бути укладена додаткова угода, яка засвідчує юридичний факт поновлення договору.

Таким чином, нормами законодавства України, які є чинними під час виникнення спірних правовідносин та на момент розгляду справи, прямо встановлена обов'язковість оформлення додаткової угоди до договору оренди землі для оформлення факту його поновлення. При цьому, додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.

Зі змісту договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015, укладених між СПОП "Нива" та Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області, слідує, що вказані договори укладені на строк до 31.12.2015, при цьому, після закінчення строку договорів орендар має переважне право поновлення їх на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договорів повідомити письмово орендодавця про намір продовжити їх дію (пункт 8 договорів).

Матеріалами справи підтверджується, що в спірному випадку СПОП "Нива" у своїх зверненнях від 29.04.2015 та від 24.09.2015 (том 1 а.с. 221-250, том 2 1-14) до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області наполягало на наявності у нього переважного права на поновлення договорів оренди землі у зв'язку з чим просило поновити договори оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 на тих самих умовах, що визначені вказаними договорами.

Разом з тим, суд зазначає, що Управління Держгеокадастру при здійсненні повноважень власника землі є вільним у реалізації права розпоряджатися землею та вільним у виборі суб'єкта щодо надання йому права користування землею в порядку, встановленому законом. Таким чином, реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки можлива лише за наявності волевиявлення на те сторін, яке з боку уповноваженого органу оформлюється відповідним рішенням.

Судовим розглядом встановлено, що Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області листами від 29.05.2015 та від 13.11.2015 вказало товариству на можливість поновлення договорів оренди землі лише за умови зміни розміру орендної плати (том 2 а.с. 21, 23), на що СПОП "Нива" в свою чергу не погодилося, висловивши свою незгоду в листі від 24.12.2015 вих.№991, адресованому Головному управлінню Держгеокадастру у Полтавській області (том 2 а.с. 18).

Як наслідок, у відповідь на вказаний лист управління листом від 05.01.2016 вих.№28-16-777.3-11/1-16 проінформувало СПОП "Нива" про відсутність підстав для продовження договорів оренди земельних ділянок загальною площею 414,74 га (том 2 а.с. 24).

Таким чином, оскільки протягом дії договорів оренди землі сторони не дійшли згоди щодо істотних умов вказаних договорів, суд доходить висновку, що переважне право на пролонгацію договорів оренди землі на новий строк у товариства фактично припинилося.

Дія договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 припинилась з 31.12.2015, у зв'язку із закінченням строку, на який їх було укладено, додаткові угоди до договорів оренди землі про їх поновлення у місячний строк, тобто до 31.01.2016, сторонами укладені не були.

Отже, договори оренди землі між сторонами не поновлені та припинили свою дію відповідно до положень статті 31 Закону України "Про оренду землі".

Суд зауважує, що про свою згоду із зазначеними Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області істотними умовами договорів оренди, що стосуються розміру орендної плати (12 % від нормативної грошової оцінки), СПОП "Нива" фактично повідомило управління лише 11.04.2016 листами від 08.04.2016 (том 2 а.с. 26-46), тобто вже після закінчення строку дії договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015 та передачі Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області частини земельних ділянок, відносно яких позивач просить поновити строк дії договорів оренди (земельні ділянки сільськогосподарського призначення площею 45,5513 га, кадастровий номер НОМЕР_1; площею 38,3277 га, кадастровий номер НОМЕР_2; площею 12,9265 га, кадастровий номер НОМЕР_3; площею 11,9931 га, кадастровий номер НОМЕР_4; площею 35,3131 га, кадастровий номер НОМЕР_5; площею 32,6314 га, кадастровий номер НОМЕР_6; площею 11,3462 га, кадастровий номер НОМЕР_7; площею 3,2830 га, кадастровий номер НОМЕР_8; площею 4,0898 га, кадастровий номер НОМЕР_9 площею 17,6939 га, кадастровий номер НОМЕР_11; площею 8,6760 га, кадастровий номер НОМЕР_10; площею 7,6004 га, кадастровий номер НОМЕР_12; площею 11,2249 га, кадастровий номер НОМЕР_13; площею 10,3433 га, кадастровий номер НОМЕР_14; площею 34,8604 га, кадастровий номер НОМЕР_15 площею 109,8889 га, кадастровий номер НОМЕР_16) в оренду громадянину ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства, про що свідчать наявні у матеріалах справи накази про надання земельних ділянок в оренду (том 3 а.с. 132-147).

Посилання СПОП "Нива" на відсутність у нього заборгованості зі сплати податків і зборів, в тому числі заборгованості по сплаті орендних платежів за користування земельними ділянками після закінчення дії договорів, судом оцінюються критично, оскільки сплату орендної плати не можна розцінювати як згоду орендодавця на пролонгацію договорів оренди, орендар сплачував кошти за фактичне користування майном, при цьому, здійснення платежів не є підставою продовження договорів, термін дії яких закінчився.

Поряд з цим, суд вважає за доцільне відмітити, що СПОП "Нива" зверталося до Господарського суду Полтавської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання поновленим одного з вищезазначених договорів оренди землі, а саме, договору оренди землі від 27.03.2014 на земельну ділянку площею 4,0696 га, кадастровий номер НОМЕР_18, до 31.12.2022 враховуючи умови додаткової угоди до даного договору (справа №917/411/16).

В результаті розгляду вказаної справи рішенням Господарського суду Полтавської області від 01.06.2016 у справі №917/411/16, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 06.09.2016 та постановою Вищого господарського суду України від 16.11.2016, у задоволенні позовних вимог СПОП "Нива" відмовлено з огляду на не встановлення в ході розгляду справи №917/411/16 підстав для продовження договору оренди землі від 27.03.2014 на земельну ділянку площею 4,0696 га, кадастровий номер НОМЕР_18(http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58787458,http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/61225792,http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/62785390).

Резюмуючи викладене, та заважаючи на недопущення відповідачем бездіяльності відносно СПОП "Нива", суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог СПОП "Нива" про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо зволікання в укладенні додаткових угод до договорів оренди землі від 27.03.2014 на земельні ділянки сільськогосподарського призначення та, як наслідок, зобов'язання управління укласти з СПОП "Нива" додаткові угоди до договорів оренди землі від 27.03.2014 та від 26.03.2015.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 05 грудня 2016 року.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2016
Оприлюднено07.12.2016
Номер документу63152523
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1582/16

Ухвала від 15.03.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 15.03.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 20.02.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 20.02.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.01.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 30.11.2016

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 20.09.2016

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 20.09.2016

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні