У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 802/2070/16-а
Головуючий у 1-й інстанції:Крапівницька Н.Л.
Суддя-доповідач: Драчук Т. О.
05 грудня 2016 року м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Драчук Т. О.
суддів: Загороднюка А.Г. Полотнянка Ю.П. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Марцісь Ю.А.,
представника позивача - Лахніка Андрія Олександровича,
представника відповідача - Міровського Вадима Анатолійовича,
представника відповідача - Павлюка Сергія Миколайовича,
третьої особи - ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 02 грудня 2016 року у справі за адміністративним позовом Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" до Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання незаконною та скасування постанови Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області №30 від 29.11.2016 року,
В С Т А Н О В И В :
01 грудня 2016 року позивач, Немирівська районна партійна організація політичної партії "Наш Край", звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання незаконною та скасування постанови Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області №30 від 29.11.2016 року.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 02 грудня 2016 року адміністративний позов задоволено частково, а саме:
-визнано протиправним та скасовано пункт перший постанови Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області №30 від 29.11.2016 року "Про скасування рішень Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області, про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18 грудня 2016 року, в частині реєстрації у багатомандатному виборчому окрузі окремих кандидатів у депутати включених до виборчих списків місцевих організацій партій, з виключенням їх із виборчих списків" щодо скасування постанови Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області від 24.11.2016 №16 про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18 грудня 2016 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш край", в частині реєстрації у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_5.
-стягнено з Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області (код ЄДРПОУ 33845179) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" (код 39971832) сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 125,27 грн. (сто двадцять п'ять гривень 27 коп);
Не погоджуючись з вказаною постановою відповідач звернувся з апеляційною скаргою до Вінницького апеляційного адміністративного суду, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, та просить оскаржувану постанову скасувати та ухвалити нове рішення, яким залишити адміністративний позов без задоволення.
Представники відповідача у судовому засіданні підтримали апеляційну скаргу, та просили її задовольнити з підстав, викладених у ній.
Представник позивача та третя особа заперечували проти задоволення апеляційної скарги, та просили рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, до Центральної виборчої комісії разом із супровідними листами надійшли звернення Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької та Чернігівської обласних державних адміністрацій з доданими до них документами щодо прийняття Комісією рішення про призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у зв'язку з утворенням у зазначених областях об'єднаних територіальних громад.
Постановою Центральної виборчої комісії від 07 жовтня 2016 року №437 призначено на неділю, 18 грудня 2016 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів та оголошено з 29 жовтня 2016 року початок виборчого процесу перших виборів.
23.11.2016 року до Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області представником Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" Лахніком А.О., уповноваженим на підставі довіреності, було подано заяву та інші визначені ч.1 ст.38 закону України "Про місцеві вибори" документи для реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18 грудня 2016 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край".
На підтвердження факту отримання вищезазначених документів та їх реєстрації відповідачем представнику Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" видано довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Постановою Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області від 24.11.2016 №16 здійснено реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18 грудня 2016 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш край" згідно списку (додаток №1).
29.11.2016 року Немирівською МВК було прийнято постанову №30 "Про скасування рішень Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області, про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18 грудня 2016 року, в частині реєстрації у багатомандатному виборчому окрузі окремих кандидатів у депутати включених до виборчих списків місцевих організацій партій, з виключенням їх із виборчих списків" зокрема ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_5.
Дану постанову було прийнято на реалізацію листа члена Центральної виборчої комісії від 28.11.2016 року №21-33/1-2744 (а. с. 27-29 ) про виявлення фактів можливого порушення деякими кандидатами у депутати до Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області вимог ч.4, ч.5 ст.35 Закону України "Про місцеві вибори". В додатках до даного листа були зазначені відомості щодо кандидатів у депутати, стосовно яких виявлено можливі порушення.
Із вказаного листа вбачається, що до Центральної виборчої комісії надійшла інформація про виборчі списки кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій та кандидатів на посаду міських голів, зареєстрованих на перших місцевих виборах 18.12.2016 року, за результатами опрацювання якої виявлено факти можливого порушення деякими кандидатами вимог частини четвертої та п'ятої статті 35 Закону України "Про місцеві вибори".
Так, Центральною виборчою комісією виявлено, що:
- ОСОБА_5, який зареєстрований кандидатом у депутати до Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області від Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" був висунутий партією "Блок Петра Порошенка "Солідарність " - кандидатом у депутати до Немирівської районної ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015 року;
- ОСОБА_6, який зареєстрований кандидатом у депутати до Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області від Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" був висунутий політичною партією Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" - кандидатом у депутати до Немирівської районної ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015 року;
- ОСОБА_7, яка зареєстрована кандидатом у депутати до Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області від Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" була висунута політичною партією Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" - кандидатом у депутати до Немирівської районної ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015 року;
- ОСОБА_8, який зареєстрований кандидатом у депутати до Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області від Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край" був висунутий Партією Християнсько-Демократичний Союз - кандидатом у депутати до Немирівської районної ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015 року.
Отже, Центральною виборчою комісією України повідомлено відповідача про ймовірні порушення третіми особами вимог частини 5 статті 35 Закону України "Про місцеві вибори".
На запит відповідача архівним сектором Немирівської районної державної адміністрації надано копії заяв третіх осіб, які підтвердили факт надання згоди балотуватись кандидатами у депутати до Немирівської районної ради на чергових виборах 25.10.2015 року. З огляду на вказані обставини, Немирівська міська виборча комісія Немирівського району Вінницької області дійшла висновку, що станом на 29.11.2016 року ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 мають статус кандидатів від різних політичних партій.
У зв'язку з вищевказаними обставинами, пунктом 1 постанови №30 від 29.11.2016 року скасовано постанову Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області від 24.11.2016 року №16 "Про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18 грудня 2016 року, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Немирівської районної партійної організації політичної партії "Наш Край", в частині реєстрації у багатомандатному виборчому окрузі кандидатів у депутати ОСОБА_6 (виборчий округ №25), ОСОБА_7 (виборчий округ №7), ОСОБА_8 (виборчий округ №16), ОСОБА_5 (виборчий округ №12), з виключенням їх із виборчого списку (Додатку №1 до постанови Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області від 24.11.2016 року №16).
Також, в матеріалах справи містяться заяви третіх осіб, а саме ОСОБА_5 (а.с.33) , ОСОБА_6 (а.с.30 ), ОСОБА_7 (а.с. 32 ), ОСОБА_8 (а.с. 31), від 29.11.2016, надані до Немирівської районної територіальної виборчої комісії про виключення їх із списку кандидатів у депутати, які балотувалися від різних політичних партій до Немирівської районної ради Вінницької області.
Вважаючи постанову відповідача протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Суд першої інстанції, на підставі Закону України "Про місцеві вибори", прийшов до висновку, що законодавством про місцеві вибори передбачено заборону особі бути одночасно висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости від різних політичних партій, однак така заборона на думку суду першої інстанції, поширюється на висування кандидата у депутати одночасно від різних політичних сил в межах проведення одного виборчого процесу.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 року №595-VIII (далі - Закон України "Про місцеві вибори") та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Відповідно до ч. 5 ст. 35 Закону України "Про місцеві вибори" особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Згідно з ч. 8 ст. 41 Закону України "Про місцеві вибори" у разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати від місцевої організації іншої політичної партії та (або) висунута за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації іншої політичної партії або шляхом самовисування, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з усіх виборчих списків, до яких вона була включена, скасовують її реєстрацію як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду, зокрема, сільського голови, про що повідомляють відповідні місцеві організації партій та цю особу.
У разі якщо особа, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати обласної, районної, міської або районної в місті ради, включена за її письмовою заявою про згоду балотуватися за виборчим списком кандидатів у депутати іншої відповідно обласної, районної, міської або районної в місті ради, відповідні територіальні виборчі комісії виключають таку особу з виборчих списків кандидатів у депутати усіх обласних, районних, міських або районних у місті рад.
Отже, з урахуванням вищезазначеного, колегія суддів робить висновок, що законодавством про місцеві вибори передбачено заборону особі бути одночасно висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости від різних політичних партій в межах проведення одного виборчого процесу.
Постановою Центральної виборчої комісії №29 від 29 серпня 2015 року оголошено з 05 вересня 2015 року початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, призначених згідно з пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII "Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році".
Вибори, які відбулися 25.10.2015 року, на яких треті особи були зареєстровані кандидатами у депутати до районної ради від інших партій, були черговими виборами депутатів обласних, районних, міських, сільських та селищних рад, міських, селищних, сільських голів.
Вибори, призначені Постановою Центральної виборчої комісії від 7 жовтня 2016 року №437 на неділю 18 грудня 2016 року, є першими виборами депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у зв'язку з утворенням у зазначених областях об'єднаних територіальних громад на виконання Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".
Згідно з п. 1 ст. 11 Закону України "Про місцеві вибори", виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч.3 ст.11 Закону України "Про місцеві вибори" виборчий процес включає такі етапи:
1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів;
2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій;
3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;
4) висування та реєстрація кандидатів;
5) проведення передвиборної агітації;
6) голосування у день виборів;
7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України "Про місцеві вибори", виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.
Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про місцеві вибори", перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів.
Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости передбачені розділом 6 Закону України "Про місцеві вибори".
Так, згідно ч.1 ст 35 Закону України "Про місцеві вибори", висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.
Висування осіб кандидатом у депутати іншою політичною партією на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад, що відбудуться 18 грудня 2016 року, не суперечить наведеним нормам ч. 5 ст. 35 Закону України "Про місцеві вибори".
Також необгрунтованим є посилання апелянта на порушення позивачем вимо ст.41 Закону України "Про місцеві вибори" через наявність двох заяв третіх осіб про згоду балотуватись як у виборчому процесі 2015 року так і у 2016 році, оскільки такі заяви реалізовані, результати виборів 2015 року оприлюднені та виборчий процес в силу ст.11 Закону України "Про місцеві вибори" закінчився.
Крім того, ст.41 Закону України "Про місцеві вибори" не була підставою для прийняття оскаржуваного рішення, а такою підставою була ч.5 ст.35 вказаного Закону.
Отже, з урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що вибори, які відбулися 25.10.2015 року та вибори, що відбудуться 18.12.2016 року, охоплюють два різних виборчі процеси, у зв'язку з чим відсутні порушення ч. 5 ст. 35 ЗУ "Про місцеві вибори" щодо одночасного висування особи кандидатом у депутати місцевих рад від різних політичних партій.
Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.
Наведені вище положення Закону України "Про місцеві вибори" відокремлюють виборчі процеси та передбачають право вибору способу висування.
Крім того, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав скасування в цілому постанови Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області №30 від 29.11.2016р, огляду на наступне.
У порядку, передбаченому статтею 172 КАС України, звернутися до суду мають право особи, які мають намір реалізувати своє право на участь у виборчому процесі або набути статусу суб'єкта виборчого процесу, у разі відмови в цьому виборчими комісіями або органами державної влади чи органами місцевого самоврядування.
Як зазначає постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України №15 від 01.11.2013 року "Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України, під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом", у зазначених випадках під час вирішення виборчих спорів судам необхідно перевіряти не лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача, а й встановлювати наявність порушення ними прав, свобод та інтересів, законних прав або охоронюваних законом інтересів позивача. Відсутність наявності такого порушення є підставою для відмови в задоволенні позовної заяви.
Таким чином, оскільки оскаржувана постанова в іншій частині не порушує права позивача, а представник позивача не наділений правом представляти інтереси інших суб'єктів виборчого процесу, то і підстави для задоволення в іншій частині позовних вимог відсутні.
Розгляд справ за особливостями, встановленими статтями 172- 179 КАС України, здійснюється в разі звернення у цьому порядку до суду осіб, яким право на звернення до суду про захист прав у виборчому процесі надано відповідними законами про вибори.
Відповідно до ч.1 ст.200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Згідно з ч.9 ст.172 КАС України, у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду встановлюється ставка 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви (в редакції Закону, що діяла на момент подання апеляційної скарги).
Відповідно до ст.4 Закону України "Про судовий збір" (в редакції чинній з 01.09.2015) за подання адміністративного позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем сплачується судовій збір у розмірі 1 розмір мінімальної заробітної плати.
Відповідачем в апеляційній скарзі оскаржувалась постанова суду першої інстанції, прийнята за результатами розгляду однієї позовної вимоги немайнового характеру, яка задоволена судом першої інстанції.
Таким чином, сума судового збору, що підлягає стягненню, складає 1515,80 грн.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
апеляційну скаргу Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 02 грудня 2016 року - без змін.
Стягнути з Немирівської міської виборчої комісії Вінницької області за рахунок її бюджетних асигнувань судові витрати в розмірі 1515,80 (тисячу п'ятсот п'ятнадцять) гривень 80 коп. на користь Державного бюджету України.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та є остаточною згідно зі ст. 177 КАС України.
Головуючий Драчук Т. О. Судді Загороднюк А.Г. Полотнянко Ю.П.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2016 |
Оприлюднено | 07.12.2016 |
Номер документу | 63153333 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Драчук Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні