Постанова
від 17.11.2016 по справі 804/4799/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2016 р. Справа № 804/4799/16 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участю: представника позивача третьої особи ОСОБА_3 ОСОБА_4 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» до Відділу реєстрації Софіївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» , Відділ Держземагенства у Софіївському районі Дніпропетровської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИВ:

09 жовтня 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_7 служби Софіївського районного управління юстиції у Дніпропетровській області, треті особи, які на заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» , Відділ Держземагенства у Софіївському районі Дніпропетровської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання дій протиправними.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі №804/14923/15 від 02 листопада 2015 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» до ОСОБА_7 служби Софіївського районного управління юстиції у Дніпропетровській області, треті особи, які на заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» , Відділ Держземагенства у Софіївському районі Дніпропетровської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання дій протиправними - задоволено повністю.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 січня 2016 року апеляційну скаргу ОСОБА_5 - задоволено, постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року - скасовано та прийнято нову постанову.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 липня 2016 року касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» задоволено частково, постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2015 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 січня 2016 року - скасовано , а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

На виконання ухвали Вищого адміністративного суду України від 12 липня 2016 року адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» до ОСОБА_7 служби Софіївського районного управління юстиції у Дніпропетровській області, треті особи, які на заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» , Відділ Держземагенства у Софіївському районі Дніпропетровської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання дій протиправними, передано до Дніпропетровського окружного адміністративного суду на новий розгляд.

Ухвалою суду від 29.07.2016 прийнято дану справу до провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні.

Ухвалою суду від 24.10.2016 було допущено заміну первинного відповідача ОСОБА_7 службу Софіївського районного управління юстиції у Дніпропетровській області на належного відповідача - Відділ реєстрації Софіївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що відповідачем неправомірно здійснено державну реєстрацію права оренди за договорами оренди землі укладеними ОСОБА_5, ОСОБА_6 з Товариством з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» .

Представник позивача у судовому засіданні адміністративний позов підтримав в повному обсязі.

Відповідач у судове засідання не з'явився про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника відповідача, а також письмові заперечення, в яких у задоволенні позову просив відмовити та зазначив, що законом України від 26.11.2015 №834 - VIII внесені зміни до ст. 25 Закону України від 09.04.1999 №586 - XIV «Про місцеві державні адміністрації» шляхом наділення місцевих адміністрацій повноваженнями щодо здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а тому виходячи з викладеного, реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень місцеві державні адміністрації здійснюють з 26.11.2015.

Представник ОСОБА_5 в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував.

ОСОБА_6 та представник Відділу Держземагенства у Софіївському районі у судове засідання не з'явились про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення представника позивача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд вважає необхідним задовольнити позов з наступних підстав.

В судовому засіданні встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 01.01.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення розташованої на території Жовтневої сільської ради, загальною площею 7,120 га кадастровий номер 1225283300-01-001-0102, який зареєстрований у Софіївському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП В«ЦентрВ» ДЗК при Держкомземі УкраїниВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.12.2011 року за №122528334000617.

Також, 01.01.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» та ОСОБА_6 укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення розташованої на території Жовтневої сільської ради, загальною площею 7,120 га кадастровий номер 1225283300-01-001-0101, який зареєстрований у Софіївському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії ДП В«ЦентрВ» ДЗК при Держкомземі УкраїниВ» , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.12.2011 року за № 122528334000616.

23.04.2015 ОСОБА_5, ОСОБА_6 укладено з Товариством з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» договори оренди земельних ділянок кадастровий номер 1225283300-01-001-0102 та 1225283300-01-001-0101.

09.06.2015 реєстратором державної реєстраційної служби Софіївського районного управління юстиції проведено державну реєстрацію цих договорів реєстратором державної реєстраційної служби Софіївського районного управління юстиції, про що в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено записи № 10081852 та № 10081924.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 13 Закону України В«Про оренду земліВ» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до частини 4 Закону України В«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяженьВ» права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.

Як вбачається із матеріалів справи договори оренди земельних ділянок укладені 01.01.2010 між ОСОБА_5, ОСОБА_6 з Товариством з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» були зареєстровані відповідно до Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 25.12.1998 року №2073.

На момент внесення записів які позивач просить скасувати договори оренди земельних ділянок укладені 01.01.2010 року між ОСОБА_5, ОСОБА_6 з Товариством з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» не розірвані та відповідні записи про розірвання договорів не внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Щодо пояснень представника ОСОБА_6, про те що договори оренди з позивачем не укладались та за цим фактом є відповідне звернення до правоохоронних органів суд зазначає, що у цій справі позивач просить визнати протиправними дії ОСОБА_7 служби Софіївського районного управління юстиції через порушення порядку реєстрації речових прав, тобто при розгляді цієї справи надається оцінка діям ОСОБА_7 служби Софіївського районного управління юстиції, а не правомірність укладення договорів оренди з Товариством з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» та Товариством з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ»

Суд зазначає, що згідно з ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-ІV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону № 1952-ІV передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.

Згідно із ч. 2 ст. 9 Закону № 1952-ІV державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;

2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;

3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи;

4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна;

5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації;

6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом;

8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень;

8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;

9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до п. 15 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що затверджений Постановою КМУ від 17.10.2013 № 868 під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону.

Частиною 1 ст. 15 Закону № 1952-ІV передбачено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведеннядержавної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації. (Вказана позиція висвітлена в Постанові Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року у справі №21-760а15 ).

Проте станом на дату вчинення реєстратором дій та прийняття оскаржених рішень, договір оренди землі, укладений між його власником і ТОВ «Агротрейд» не був розірваний, не визнаний нікчемним та недійсним у встановленому законом порядку, а отже є чинним. Додаткова угода щодо продовження терміну дії укладеного договору оренди зареєстрована у порядку, визначеному чинним законодавством України, що діяло на момент їх укладання.

Одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна. (Зазначена позиція висловлена в постанові Верховного суду України від 30 березня 2016 року по справі №814-3015-14.)

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відтак, враховуючи, що спірні земельні ділянки станом на час проведення державними реєстратором дій перебували в оренді ТОВ «»Агротрейд», а державним реєстратором всупереч Закону, без попередньої перевірки наявності зареєстрованих прав прийнято рішення про державну реєстрацію прав оренди на земельні ділянки за ТОВ «Євромоноліт», суд приходить до висновку про достатність підстав для задоволення позовних вимог про скасування рішень державного реєстратора.

Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю В«АгротрейдВ» до Відділу реєстрації Софіївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю В«ЄвромонолітВ» , Відділ Держземагенства у Софіївському районі Дніпропетровської області, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання дій протиправними - задовольнити.

Визнати протиправними дії Відділу реєстрації Софіївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області та скасувати державну реєстрацію речового права оренди від 23.04.2015, номер запису про інше речове право №10081924 за ТОВ «Євромоноліт» на земельну ділянку №1225283300-01-001-0102, яка розташована на території Жовтневої сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області, власником якої є ОСОБА_5 та державну реєстрацію речового права оренди від 23.04.2015, номер запису про інше речове право №10081852 за ТОВ «Євромоноліт» на земельну ділянку №1225283300-01-001-0101, яка розташована на території Жовтневої сільської ради Софіївського району Дніпропетровської області, власником якої є ОСОБА_6.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до вимог ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та строки, передбачені ст.186 КАС України.

Повний текст постанови складено 22 листопада 2016 року.

Суддя (підпис) Постанова не набрала законної сили станом на 22.11.2016 р. Суддя З оригіналом згідно Помічник судді ОСОБА_1 ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2016
Оприлюднено12.12.2016
Номер документу63223164
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/4799/16

Постанова від 17.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Постанова від 17.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 17.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 17.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 03.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 17.11.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 24.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 24.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 16.08.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 29.07.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні