Постанова
від 07.12.2016 по справі 804/15404/15
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 грудня 2016 рокусправа № 804/15404/15

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Прокопчук Т.С.

суддів: Чабаненко С.В. Чепурнова Д.В.

за участю секретаря судового засідання: Горшкова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух , Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 січня 2016 року по справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух (далі - ТОВ Укрбурвибух ) звернулося до суду з позовом до відповідача Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (далі - Криворізька південна ОДПІ), в якому просить визнати протиправним та скасувати винесене відповідачем 23.10.2015 року податкове повідомлення - рішення №0002761504, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 295 120 грн., штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 73 780 грн.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.01.2016 року позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправним та скасовано винесене Криворізькою південною ОДПІ 23.10.2015 року податкове повідомлення - рішення №0002761504 в частині збільшення позивачу суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в частині суми основного платежу в розмірі 117 460 грн., штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 29 365 грн. на загальну суму 146 825 грн., присуджено на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачену суму судового збору в розмірі 2 202,38 грн.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, ТОВ Укрбурвибух подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить скасувати постанову в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Криворізькою південною ОДПІ подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить постанову скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог повністю відмовити.

В судове засідання апеляційного суду сторони не з'явилися, про день розгляду справи повідомлені належним чином, у зв'язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно ст.41 КАС України не здійснювалося.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційних скарг і заявлених вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі, суд приходить до висновку, що у задоволенні апеляційної скарги Криворізької південної ОДПІ слід відмовити, а апеляційну скаргу ТОВ Укрбурвибух задовольнити з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст.11 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Із матеріалів справи вбачається, що 18.02.2014 року та 12.02.2015 року позивачем до Криворізької південної ОДПІ подані податкові декларації з орендної плати за землю за 2014 та 2015 роки, в яких самостійно обчислено суму орендної плати в розмірі 118 440 грн., з щомісячним платежем в розмірі 9 870 грн., із розрахунку: 14 000 (площа земельної ділянки), х 2,82 (ставка податку за 1 кв.м) х1 (коефіцієнт диференціації, згідно рішення Криворізької міської ради №2088 від 26.06.2013 року) х 3 (трикратний розмір земельного податку відповідно до норм ПК України).

02.10.2015 року Криворізькою південною ОДПІ проведено камеральну перевірку податкових декларацій ТОВ Укрбурвибух з плати за землю за 2014 та 2015 роки, за результатами якої складено акт №220/1504/30949675.

Відповідно до викладених в акті перевірки висновків податковий орган дійшов до висновку щодо недоплати позивачем до бюджету орендної плати за землю в загальному розмірі 295 120 грн., з яких за 2014 рік у сумі 177 660 грн., за період з 01.01.2015 року по 30.09.2015 року у сумі 117 460 грн.

На підставі акту перевірки 23.10.2015 року Криворізькою південною ОДПІ прийнято податкове повідомлення - рішення №0002761504, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 295 120 грн., штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 73 780 грн., яке оскаржено позивачем в судовому порядку.

Приписами ст.13 Закону України Про оренду землі № 161-XIV від 06.10.1998 року (далі - Закон № 161-XIV) встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння та користування на певний строк, а орендар - використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону №161-XIV, однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з ч.1 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004 року, затверджено Типовий договір оренди землі, п. 9 якого встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності вноситься у грошовій формі та зазначається у відсотках нормативної грошової оцінки земельної ділянки або розміру земельного податку.

Розмір орендної плати за землю переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (п.13 Типового договору оренди землі).

Статтею 30 Закону № 161-XIV встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Крім того пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України, який набрав чинності з 01.01.2011 року, визначено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до ст. 269 ПК України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Пунктом 271.1 ст. 271 ПК України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно з п. 288.1, 288.2, 288.3, 288.4 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Пунктом 288.5 ст. 288 ПК України передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Із матеріалів справи вбачається, що 07.05.2013 року між ТОВ Укрбурвибух та Криворізькою міською радою (далі - Криворізька міськрада) укладено договір оренди земельної ділянки №2013158, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення №1885 від 27.03.2013 року надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,4000 га, кадастровий номер: 1211000000:08:429:0018, для розміщення виробничо - господарського комплексу, що знаходиться за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Клайпедська, 2а.

Пунктом 7 Договору оренди земельної ділянки визначено внесення орендарем річної орендної плати виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється ПК України, на підставі витягу з технічної документації (або довідки) про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Управлінням Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області.

Реєстрація права користування земельною ділянкою кадастровий номер 1211000000:08:429:0018 проведена у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 18.07.2013 № 6410273.

Рішенням №3884 від 14.05.2010 року Криворізькою міськрадою затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, яке постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.01.2011 року у справі 2а-423/10/0408, що залишено без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11.12.2012 року, скасовано та визнано нечинним.

У зв'язку зі скасуванням даного рішення Криворізькою міськрадою прийнято 26.06.2013 року рішення № 2088 Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу (далі - Рішення № 2088) , яким з 01.01.2014 року затверджено та введено в дію ставки податку за земельні ділянки, нормативно - грошову оцінку яких не проведено на території міста, які визначені відповідно до вимог п.275.1 ст. 275 ПК України, як для міста обласного значення з чисельністю населення від 500 до 1000 тис. осіб, та затверджено коефіцієнти диференціації ставки земельного податку за користування земельними ділянками певного функціонального використання та місцезнаходження в межах міста.

Враховуючи вищезазначене Рішення № 2088, між сторонами підписана Додаткова угода № 1, якою внесено зміни до п. 7 Договору №2013158 від 07.05.2013 року, та викладено його у наступній редакції: річна орендна плата, починаючи з 01.01.2014 року, вноситься орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється ПК України, з урахуванням рішення Криворізької МР № 2088 від 26.06.2013 року, а також розрахунок орендної плати з 01.01.2014 року, за яким розраховується орендна плата за землю, в якому визначено застосування наступних коефіцієнтів: ставка податку за 1 кв.м. " 2, 82 грн."; коефіцієнт, що застосовується у містах обласного значення " 2,5"; коефіцієнт диференціації відповідно до рішення міської ради від 26.06.2013 № 2088 "1,0"; річний розмір земельного податку 98700 грн.; річний розмір орендної плати, грн. - 296100 грн.

Не погодившись із застосуванням відповідачем коефіцієнта 2,5, який застосовується в містах обласного значення, позивачем направлено на адресу відповідача протокол розбіжностей, в якому ним зазначено розрахунок орендної плати підприємства за земельну ділянку в розмірі щомісячного платежу 9 870 грн., 118 440 грн. на рік, без вищезазначеного коефіцієнта 2,5.

Положеннями ч.7 ст. 181 ГК України передбачено, якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов'язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.

Приписами п.34 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що вирішення питання регулювання земельних відносин на території певної адміністративно - територіальної одиниці відповідно до закону належить до виключної компетенції сільської,селищної,міської ради, з огляду на положення ч.2 ст.4,ч.2 ст.16 Закону України Про оренду землі , та п.288.1 ст.288 ПК України, згідно яких договір оренди земельної ділянки обов'язково повинен укладатись, оскільки є підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, Криворізька міськрада є монополістом.

Із матеріалів справи вбачається, і зазначена обставина не заперечується сторонами, що Криворізькою міськрадою зауважень до протоколу розбіжностей щодо розрахунку розміру орендної плати за користування спірною земельною ділянкою на адресу позивача не направлено, а тому відповідно до положень ч.7 ст.181 ГК України даний протокол та розрахунок вважаються такими, що прийняті Криворізькою міськрадою як орендодавцем земельної ділянки.

Колегія суддів також вважає неправомірним визначення відповідачем позивачу суми орендної плати за земельну ділянку виходячи з коефіцієнту 2,5, встановленого рішенням Криворізької міськради № 2088 від 26.06.2013 року для м. Кривого Рогу як для міста обласного значення, як такого, що не відповідає приписам п. 16 ч.1 ст. 92 Конституції України, якими встановлено, що виключно законами України визначається статус столиці України та спеціальний статус інших міст, в той час як Верховною Радою України відповідного закону стосовно визначення м. Кривому Рогу спеціального статусу в частині прирівнювання його до міста обласного значення, не приймалося.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи № 71-VIII від 28.12.2014 року, який набрав чинності 01.01.2015 року, виключено ст. 275 ПК України, яка визначала ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено та нових ставок податку не встановлено.

Викладене свідчить про правомірність здійсненої позивачем орендної плати за земельну ділянку виходячи із самостійно проведеного розрахунку у 2014 році у розмірі 118 440 грн. та за період з 01.01.2015 року по 30.09.2015 року у розмірі 88 830 грн., та протиправність збільшення податковим органом позивачу суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 295 120 грн., штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 73 780 грн. на підставі податкового повідомлення - рішення №0002761504 від 23.10.2015 року.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції не повно з'ясовано обставини справи та ухвалене рішення з порушенням норм матеріального права, це є підставою для скасування постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.01. 2016 року та прийняття нової постанови про задоволення позовних вимог ТОВ Укрбурвибух .

У відповідності до приписів ст.94 КАС України на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає стягненню сплачена сума судового збору в розмірі 11 623,35 грн.

Керуючись п. 3 ч.1 ст. 198, ст. 202, 205, 207 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух - задовольнити.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 січня 2016 року - скасувати та прийняти нову постанову.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух до Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати винесене Криворізькою південною об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області податкове повідомлення - рішення №0002761504 від 23 жовтня 2015 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 295 120 гривень, штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 73 780 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Укрбурвибух за рахунок бюджетних асигнувань Криворізької південної об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області сплачену суму судового збору в розмірі 11 623,35 гривень.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту постановлення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання чинності.

Головуючий: Т.С. Прокопчук

Суддя: С.В. Чабаненко

Суддя: Д.В. Чепурнов

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2016
Оприлюднено13.12.2016
Номер документу63256244
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/15404/15

Постанова від 18.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 13.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Постанова від 07.12.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 13.07.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 13.07.2016

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Постанова від 29.01.2016

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні