Постанова
від 08.12.2016 по справі 608/1761/16-а
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 608/1761/16

08 грудня 2016 р.м.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Чепенюк О.В.,

при секретарі судового засідання Кухар О.Л.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 в особі представника ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про зобов'язання відповідача скасувати державну реєстрацію речового права, яка здійснена на підставі рішення за індексним номером № 19640173 від 26.02.2015 року про проведення державної реєстрації іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку, кадастровий номер 6125586400:01:001:0025 за ТзОВ «Мрія Чортків», про що внесено запис № 8869758, строк дії: 26.02.2022 року, власник ОСОБА_2.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є власником земельної ділянки (паю), яка знаходиться на території Пастушівської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, площею 1,19 га, кадастровий номер 6125586400:01:001:0025. Таку земельну ділянку ОСОБА_2 мав намір передати приватному агропромисловому підприємству «Паросток», проте з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.10.2016 року йому стало відомо, що право оренди на земельну ділянку вже зареєстроване у лютому 2015 року, орендар ТзОВ «Мрія Чортків», хоча такого правочину не укладав та примірника договору не має. Фактично ТзОВ «Мрія Чортків» земельною ділянкою не користується.

Також позивач зазначив, що 02.06.2015 року ТзОВ «Мрія Чортків» було реорганізовано в ТзОВ «Агропродукт-2», а 29.04.2016 року припинена державна реєстрація юридичної особа ТзОВ «Агропродукт-2». Ліквідація юридичної особи є підставою для припинення договору оренди відповідно до Закону України «Про оренду землі».

За таких обставин позивач звернувся до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області щодо скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди землі від 26.02.2015 року згідно з договором, укладеним між ОСОБА_2 та ТзОВ «Мрія Чортків».

З наведених підстав, зважаючи на те, що позивачу створено перешкоди щодо користування та розпорядження його майном, останній звернувся до суду з вимогою про скасування державної реєстрації речового права.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у адміністративному позові, та вважає, що ліквідація юридичної особи - орендаря по договору оренди земельної ділянки, є підставою для скасування державної реєстрації іншого речового права. Представник позивача просив позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, відповідач надіслав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності, щодо задоволення позовних вимог, то відповідач покладався на думку суду. Розгляд справи проведено за відсутності представника відповідача.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 1,19 га, яка знаходиться на території Пастушівської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, кадастровий номер 6125586400:01:001:0025, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 455717 від 03.10.2006 року (а. с. 8).

Відповідно до відомостей державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 19.10.2016 року щодо вказаної вище земельної ділянки в державному реєстрі наявна інформація про реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 10.09.2014 року на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19640173 від 26.02.2015 року, орендар товариство з обмеженою відповідальністю «Мрія Чортків», орендодавець ОСОБА_2, строк дії договору до 26.02.2022 року (а. с. 10). Державна реєстрація договору оренди проведена державним реєстратором Чортківського міськрайонного управління юстиції.

Також судом встановлено, що 13.10.2016 року позивач звернувся до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації з заявою про скасування державної реєстрації речового права, зареєстрованого на підставі договору оренди землі від 10.09.2014 року, укладеного між ОСОБА_2 та ТзОВ «Мрія Чортків», у зв'язку з ліквідацією орендаря ТзОВ «Мрія Чортків» (а. с. 47).

Відомості про припинення юридичної особи ТзОВ «Мрія Чортків» стали відомі позивачу з відповіді сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації від 22.06.2016 року на запит представника ОСОБА_2, в якій зазначалось, що відповідно до відомостей Єдиного державного юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань ТзОВ «Мрія Чортків», код ЄДРПОУ 31274673, 02.06.2015 року реорганізовано в ТзОВ «Агроподукт-2» (правонаступник), державна реєстрація припинення юридичної особи ТзОВ «Агропродукт-2», код ЄДРПОУ 31274673, здійснена 29.04.2016 року в результаті її ліквідації (а. с. 7).

Листом від 17.10.2016 року сектор державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації у відповідь на заяву позивача повідомив, що самостійне скасування правочину оренди землі сектор не вправі здійснити, оскільки відповідно до частини другої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» таке скасування допускається лише на підставі рішення суду (а. с. 6).

У зв'язку з цим позивач звернувся до суду.

Відповідно до частин четвертої, п'ятої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, подати докази або з власної ініціативи витребувати докази, яких, на думку суду, не вистачає.

З метою з'ясування обставин у справі та перевірки їх доказами суд вживав заходи, визначені частинами четвертою, п'ятою статті 11 КАС України, зокрема, ухвалами від 18.11.2016 року та 29.11.2016 року зобов'язував відповідача сектор державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області надати суду належним чином засвідчені копії заяви ОСОБА_2 та документів, поданих ним для скасування державної реєстрації, рішення відповідача, прийнятого за результатами розгляду даної заяви, та матеріалів реєстраційної справи щодо державної реєстрації іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку, кадастровий номер 6125586400:01:001:0025, власник ОСОБА_2, орендар ТзОВ «Мрія Чортків».

Згідно із частинами четвертою-шостою статті 71 КАС України суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали. Суд може збирати докази з власної ініціативи. Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.

Відповідач на виконання ухвал суду надіслав лист від 06.12.2016 року про те, що матеріали реєстраційної справи щодо реєстрації іншого речового права, яку витребовував суд, в архіві, що передав відділ державної реєстрації Чортківського міськрайонного управління юстиції, відсутні, суду надане лише рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що міститься в електронному реєстрі речових прав (а. с. 45).

З огляду на такі обставини та відповідно до частини шостої статті 71 КАС України, суд вирішує справу на основі наявних доказів.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.

Відповідно до статті 182 Цивільного кодексу України право власності на інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, перехід і припинення підлягають державній реєстрації, порядок проведення якої та підстави відмови в ній встановлені законом.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01 липня 2004 року № 1952-IV (з змінами і доповненнями) (далі - Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтею 4 даного Закону, тут і надалі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав приймає державний реєстратор, який також встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав (пункти 1, 2 частини другої статті 9 Закону № 1952-IV).

Як встановлено судом державним реєстратором Чортківського міськрайонного управління юстиції 26.02.2015 року проведено державну реєстрацію договору оренди, укладеного 10.09.2014 року між ОСОБА_2 (орендодавець) та ТзОВ «Мрія Чортків» (орендар). Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 26.02.2015 року прийняте на підставі заяви та документів, поданих уповноваженою особою ТзОВ «Мрія Чортків» (а. с. 48).

Відповідно до статі 15 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Пунктом 7 статті 16 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом. Тобто до державного реєстратора для вчинення відповідних реєстраційних дій міг звернутися як власник земельної ділянки ОСОБА_2, так і орендар ТзОВ «Мрія Чортків».

Також суд враховує положення статті 24 Закону № 1952-IV, яка визначає випадки у яких у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, а саме, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;

5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;

5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;

5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;

6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень. Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Вказаний перелік підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень є вичерпним.

Позивач не навів жодної підстави, за якої державний реєстратор 26.02.2015 року мав би відмовити в державній реєстрації прав та їх обтяжень, що слугувало б підставою для скасування такої державної реєстрації у судовому порядку.

Відповідно до частини другої статті 26 Закону № 1952-IV підставою для скасування записів про державну реєстрацію, зокрема, є скасування судом документів на підставі яких було здійснено державну реєстрацію.

Суд звертає увагу, що позивачем не надано будь-яких доказів того, що договір оренди земельної ділянки, на підставі якого проведено державну реєстрацію речового права, визнано недійсним чи неукладеним у судовому порядку, що могло б бути підставою для скасування рішення про державну реєстрацію прав.

З огляду на відсутність у відповідача матеріалів реєстраційної справи щодо державної реєстрації іншого речового права, які у зв'язку з припиненням надання послуг органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, у сфері державної реєстрації речових прав на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, підлягали передачі відповідним державним органам, до яких перейшли повноваження у сфері державної реєстрації речових прав (у спірному випадку сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації), суд позбавлений об'єктивної можливості виконати вимоги частини третьої статті 2 КАС України, тобто, перевірити, правомірність рішення державного реєстратора від 26.02.2015 року та дотримання ним вимог чинного законодавства України.

Разом з тим, суд в межах розгляду даної адміністративної справи надає оцінку обставинам, які позивач вважає є підставою для скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, а саме припинення договору оренди земельної ділянки внаслідок припинення державної реєстрації орендаря (ліквідація юридичної особи).

Відповідно до статті 31 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 року №161-XIV, з змінами і доповненнями, однією з підстав припинення договору оренди землі є ліквідації юридичної особи - орендаря.

Зважаючи на відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 29.04.2016 року проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи ТзОВ «Агропродукт-2», код ЄДРПОУ 31274673, в результаті ліквідації. Таке товариство було правонаступником ТзОВ «Мрія Чортків», код ЄДРОПУ 31274673, орендаря за договором оренди земельної ділянки, укладеного з позивачем (а. с. 7).

Таким чином, в силу положень статті 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди, укладений 10.09.2014 року між ОСОБА_3 та ТзОВ «Чортків Мрія», і зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.02.2015 року, вважається припиненим.

Наведені обставини щодо припинення договору оренди є підставою для державної реєстрації припинення речового права, проте такі обставини не є підставою для скасування рішення про державну реєстрацію речового права.

Державна реєстрація припинення речового права, у даному випадку права оренди земельної ділянки, здійснюється державним реєстратором відповідно до вимог Закону №1952-IV у тому самому порядку, що й державна реєстрація самого речового права.

Судом встановлено, що позивач не звертався до відповідача з відповідною заявою за встановленою формою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо реєстрації припинення іншого речового права - права оренди земельної ділянки.

Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи та наведені положення чинного законодавства, суд приходить до висновку, що у спірному випадку підстав для зобов'язання відповідача скасувати державну реєстрацію речового права, яка здійснена на підставі рішення за індексним номером 19640173 від 26.02.2015 року про державну реєстрацію іншого речового права (права оренди), у суду немає, позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Керуючись статтями 2, 11, 71, 86, 160-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про зобов'язання вчинити дії відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України (оголошення вступної та резолютивної частини постанови), а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова у повному обсязі складена 12 грудня 2016 року.

Головуючий суддя Чепенюк О.В.

копія вірна

Суддя Чепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2016
Оприлюднено16.12.2016
Номер документу63333757
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —608/1761/16-а

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 16.02.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 16.02.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Постанова від 08.12.2016

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк О.В.

Ухвала від 29.11.2016

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк О.В.

Ухвала від 18.11.2016

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк О.В.

Ухвала від 08.11.2016

Адміністративне

Чортківський районний суд Тернопільської області

Парфенюк В. І.

Ухвала від 31.10.2016

Адміністративне

Чортківський районний суд Тернопільської області

Парфенюк В. І.

Ухвала від 24.10.2016

Адміністративне

Чортківський районний суд Тернопільської області

Парфенюк В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні