УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2017 року Справа № 876/2257/17
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Хобор Р.Б., Сеника Р.П.
за участю секретаря судового засідання Болюк Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2016 року у справі за позовом ОСОБА_1 до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
21.10.2016 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області, в якому просить зобов'язати відповідача скасувати державну реєстрацію речового права, яка здійснена на підставі рішення за індексним номером № 19640173 від 26.02.2015 року про проведення державної реєстрації іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку, кадастровий номер НОМЕР_1 за ТзОВ Мрія Чортків , про що внесено запис № 8869758, строк дії: 26.02.2022 року, власник ОСОБА_1.
Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.
Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що позивач не навів жодної підстави, за якої державний реєстратор 26.02.2015 року мав би відмовити в державній реєстрації прав та їх обтяжень, що слугувало б підставою для скасування такої державної реєстрації у судовому порядку.
Суд першої інстанції звертає увагу, що позивачем не надано будь-яких доказів того, що договір оренди земельної ділянки, на підставі якого проведено державну реєстрацію речового права, визнано недійсним чи неукладеним у судовому порядку, що могло б бути підставою для скасування рішення про державну реєстрацію прав.
З огляду на відсутність у відповідача матеріалів реєстраційної справи щодо державної реєстрації іншого речового права, які у зв'язку з припиненням надання послуг органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, у сфері державної реєстрації речових прав на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, підлягали передачі відповідним державним органам, до яких перейшли повноваження у сфері державної реєстрації речових прав (у спірному випадку - сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації), суд позбавлений об'єктивної можливості виконати вимоги частини третьої статті 2 КАС України, тобто, перевірити, правомірність рішення державного реєстратора від 26.02.2015 року та дотримання ним вимог чинного законодавства України.
Разом з тим, суд в межах розгляду даної адміністративної справи надає оцінку обставинам, які, як вважає позивач, є підставою для скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, а саме припинення договору оренди земельної ділянки внаслідок припинення державної реєстрації орендаря (ліквідація юридичної особи).
Зважаючи на відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.04.2016 року проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи ТзОВ Агропродукт-2 , код ЄДРПОУ 31274673, в результаті ліквідації. Таке товариство було правонаступником ТзОВ Мрія Чортків , код ЄДРОПУ 31274673, орендаря за договором оренди земельної ділянки, укладеного з позивачем.
Таким чином, в силу положень статті 31 Закону України Про оренду землі договір оренди, укладений 10.09.2014 року між ОСОБА_2 та ТзОВ Чортків Мрія і зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.02.2015 року, вважається припиненим.
Наведені обставини щодо припинення договору оренди є підставою для державної реєстрації припинення речового права, проте такі обставини не є підставою для скасування рішення про державну реєстрацію речового права. Державна реєстрація припинення речового права, у даному випадку права оренди земельної ділянки, здійснюється державним реєстратором відповідно до вимог Закону №1952- IV у тому самому порядку, що й державна реєстрація самого речового права.
Суд першої інстанції звертає увагу, що позивач не звертався до відповідача з відповідною заявою за встановленою формою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо реєстрації припинення іншого речового права - права оренди земельної ділянки.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, вважаючи її незаконною, прийнятою з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, порушенням норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 оскаржила її, подавши апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2016 року та прийняти нову постанову, якою повністю задовольнити позовні вимоги.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт вказує на те, що ним було вибрано єдино можливий спосіб захисту порушеного права власника земельної ділянки (паю) шляхом скасування державної реєстрації іншого речового права, оскільки матеріалами справи доведено, що 02.06.2015 року товариство з обмеженою відповідальністю Мрія Чортків було реорганізовано в товариство з обмеженою відповідальністю Агропродукт-2 , а 29.04.2016 року припинена державна реєстрація останнього в результаті його ліквідації.
Також, апелянт зазначає, що відповідач за вих. №01-15/101 від 17.10.2016 року повідомив його, що самостійне скасування згаданих правочинів оренди землі не вправі здійснити, оскільки відповідно до ч.2 ст.26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень таке скасування допускається па підставі рішення суду.
Вислухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких підстав.
Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 1,19 га, яка знаходиться на території Пастушівської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, кадастровий номер НОМЕР_1, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 03.10.2006 року.
Згідно відомостей державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 19.10.2016 року щодо вказаної вище земельної ділянки в державному реєстрі наявна інформація про реєстрацію договору оренди земельної ділянки від 10.09.2014 року на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 19640173 від 26.02.2015 року, орендар товариство з обмеженою відповідальністю Мрія Чортків , орендодавець ОСОБА_1, строк дії договору до 26.02.2022 року.
Державна реєстрація договору оренди проведена державним реєстратором Чортківського міськрайонного управління юстиції.
Із матеріалів справи видно, що 13.10.2016 року позивач звернувся до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації із заявою про скасування державної реєстрації речового права, зареєстрованого на підставі договору оренди землі від 10.09.2014 року, укладеного між ОСОБА_1 та ТзОВ Мрія Чортків , у зв'язку з ліквідацією орендаря ТзОВ Мрія Чортків .
Відомості про припинення юридичної особи ТзОВ Мрія Чортків стали відомі позивачу з відповіді сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації від 22.06.2016 року на запит представника ОСОБА_1, в якій зазначалось, що відповідно до відомостей Єдиного державного юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТзОВ Мрія Чортків , код ЄДРПОУ 31274673, 02.06.2015 року реорганізовано в ТзОВ Агроподукт-2 (правонаступник), державна реєстрація припинення юридичної особи ТзОВ Агропродукт-2 , код СДРПОУ 31274673, здійснена 29.04.2016 року в результаті її ліквідації.
Листом від 17.10.2016 року сектор державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації у відповідь на заяву позивача повідомив, що самостійне скасування правочину оренди землі сектор не вправі здійснити, оскільки відповідно до частини другої статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень таке скасування допускається лише на підставі рішення суду.
В силу ст.182 Цивільного кодексу України право власності на інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, перехід і припинення підлягають державній реєстрації, порядок проведення якої та підстави відмови в ній встановлені законом.
Згідно вимог статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року № 1952-ІV (зі змінами і доповненнями) (далі - Закон № 1952-ІV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У відповідності до ст.4 Закону № 1952-ІV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Пунктами 1, 2 частини другої статті 9 Закону № 1952-ІV визначено, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав приймає державний реєстратор, який також встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Встановлено, що державним реєстратором Чортківського міськрайонного управління юстиції 26.02.2015 року проведено державну реєстрацію договору оренди, укладеного 10.09.2014 року між ОСОБА_1 (орендодавець) та ТзОВ Мрія Чортків (орендар). Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 26.02.2015 року прийняте на підставі заяви та документів, поданих уповноваженою особою ТзОВ Мрія Чортків .
Статтею 15 Закону № 1952-ІV встановлено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно п.7 ст.16 Закону № 1952-ІV визначено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом. Тобто до державного реєстратора для вчинення відповідних реєстраційних дій міг звернутися як власник земельної ділянки ОСОБА_1, так і орендар ТзОВ Мрія Чортків .
Статтею 24 Закону № 1952-ІV визначено випадки, у яких у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, а саме, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень. Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена. Вказаний перелік підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень є вичерпним.
Позивач не навів жодної підстави, за якої державний реєстратор 26.02.2015 року мав би відмовити в державній реєстрації прав та їх обтяжень, що слугувало б підставою для скасування такої державної реєстрації у судовому порядку.
В силу частини другої статті 26 Закону № 1952-ІV підставою для скасування записів про державну реєстрацію, зокрема, є скасування судом документів на підставі яких було здійснено державну реєстрацію.
В матеріалах справи відсутні будь-які докази того, що договір оренди земельної ділянки, на підставі якого проведено державну реєстрацію речового права, визнано недійсним чи неукладеним у судовому порядку, що могло б бути підставою для скасування рішення про державну реєстрацію прав.
Апеляційний суд погоджується з позицією суду першої інстанції, що з огляду на відсутність у відповідача матеріалів реєстраційної справи щодо державної реєстрації іншого речового права, які у зв'язку з припиненням надання послуг органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, у сфері державної реєстрації речових прав на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, підлягали передачі відповідним державним органам, до яких перейшли повноваження у сфері державної реєстрації речових прав (у спірному випадку сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації), суд позбавлений об'єктивної можливості виконати вимоги частини третьої статті 2 КАС України, тобто, перевірити, правомірність рішення державного реєстратора від 26.02.2015 року та дотримання ним вимог чинного законодавства України.
Разом з тим, суд в межах розгляду даної адміністративної справи надає оцінку обставинам, які позивач вважає є підставою для скасування державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, а саме припинення договору оренди земельної ділянки внаслідок припинення державної реєстрації орендаря (ліквідація юридичної особи).
Згідно вимог статті 31 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 року №161-XIV (зі змінами і доповненнями) однією з підстав припинення договору оренди землі є ліквідації юридичної особи - орендаря.
Встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.04.2016 року проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи ТзОВ Агропродукт-2 , код ЄДРПОУ 31274673, в результаті ліквідації. Таке товариство було правонаступником ТзОВ Мрія Чортків , код ЄДРОПУ 31274673, орендаря за договором оренди земельної ділянки, укладеного з позивачем.
Отже, в силу положень статті 31 Закону України Про оренду землі договір оренди, укладений 10.09.2014 року між ОСОБА_2 та ТзОВ Чортків Мрія , і зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.02.2015 року, вважається припиненим.
З аналізу вказаних норм суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що наведені обставини щодо припинення договору оренди є підставою для державної реєстрації припинення речового права, проте такі обставини не є підставою для скасування рішення про державну реєстрацію речового права. Державна реєстрація припинення речового права, у даному випадку права оренди земельної ділянки, здійснюється державним реєстратором відповідно до вимог Закону №1952-IV у тому самому порядку, що й державна реєстрація самого речового права.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що позивач не звертався до відповідача з відповідною заявою за встановленою формою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо реєстрації припинення іншого речового права - права оренди земельної ділянки.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що у спірному випадку підстав для зобов'язання відповідача скасувати державну реєстрацію речового права, яка здійснена на підставі рішення за індексним номером 19640173 від 26.02.2015 року про державну реєстрацію іншого речового права (права оренди), немає.
Відтак, судом першої інстанції правомірно відмовлено в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про зобов'язання відповідача скасувати державну реєстрацію речового права, яка здійснена на підставі рішення за індексним номером № 19640173 від 26.02.2015 року про проведення державної реєстрації іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку, кадастровий номер НОМЕР_1 за ТзОВ Мрія Чортків , про що внесено запис № 8869758, строк дії: 26.02.2022 року, власник ОСОБА_1.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на повно, об'єктивно і всебічно з'ясованих обставинах, а доводи апелянта на правомірність прийнятої постанови не впливають та висновків суду не спростовують.
Згідно ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ч.3 ст.160, ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити беззадоволення, а постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2016 року у справі №608/1761/16-а за позовом ОСОБА_1 до сектору державної реєстрації Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області про зобов'язання вчинити дії - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя Я.С. Попко
Судді Р.Б. Хобор
Р.П. Сеник
Повний текст ухвали виготовлено та підписано 29.03.2017 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2017 |
Оприлюднено | 31.03.2017 |
Номер документу | 65578615 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні