ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" грудня 2016 р. Справа № 922/2665/16
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Сіверін В. І. , суддя Терещенко О.І. , суддя Слободін М.М.
при секретарі Новіковій Ю.В.
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1,
відповідача - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача (вх. №2973 Х/1-7) на рішення господарського суду Харківської області від 24.10.16 у справі №
за позовом Харківської міської ради, м. Харків,
до ТОВ фірма "Вітязь", м. Харків,
про внесення змін до договору
ВСТАНОВИЛА:
Харківська міська рада звернулася до господарського суду Харківської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю фірми «³тязьВ» про внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2004 року за № 66179/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01 січня 2014 року у запропонованій у позові редакції.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року; встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року" вводиться в дію з 01 січня 2014 року; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Ухилення відповідача від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.
Рішенням господарського суду Харківської області від 24.10.2016 року (суддя Новікова Н.А.) у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог місцевий господарський суд зазначив, що з матеріалів справи вбачається, що нерухоме майно, розташоване за адресою вул. Валентинівська, 12 відчужено на користь 3-х осіб та належать на праві приватної власності ОСОБА_2 та ОСОБА_3, тобто з 07.09.2016 року відповідачем усе належне йому майно розташоване за адресою м. Харків, вул. Валентинівська, 12 відчужено. Отже, з моменту набуття ОСОБА_2 та ОСОБА_3 права приватної власності на нерухоме майно розташоване у м. Харкові по вул. Валентинівській, 12, тобто з 26.08.2016 та 07.09.2016 року, користувачами земельної ділянки на якій розташоване вищенаведене нерухоме майно сталі саме ОСОБА_2 та ОСОБА_3, з яким має бути укладено договір оренди земельної ділянки.
Позивач із вказаним рішенням місцевого господарського суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить вищенаведене рішення скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає, що відповідач, будучи користувачем земельної ділянки, звернувся до ХМР з клопотанням щодо розірвання договору оренди землі, проте укладення угоди про дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін та її державна реєстрація відбувається на підставі рішення міської ради про припинення договору, яке приймається на відповідній сесії міської ради та у порядку передбаченому для укладення договорів оренди землі (розділ ІІ Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові), натомість порядок дострокового розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторонами не дотримано, тобто на даний час спірний договір є діючим, тому існують обґрунтовані підстави для внесення до нього змін, зазначених у позовній заяві, а дії відповідача направлені лише на одну мету - звільнення підприємства від орендної плати за використання земельної ділянки.
В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав у повному обсязі, просив її задовольнити.
Представник в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином. Надав суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив про те, що вважає рішення місцевого господарського суду законним та обгрунтованим.
Також віщдповідачем подано клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, а саме - копії листа відповідача, адресованого позивачу про направлення за адресу останнього документів, які були витребувані департаментом земельних ресурсів, що необхідні для розірвання договору.
Вказані документи долучаються до матеріалів справи.
ч. 1 ст. 9 Конституції України встановлено, що чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) ратифікована Верховною Радою України 17 липня 1997 p. і набула чинності в Україні 11 вересня 1997 p. У ній сформульовано основні права і свободи людини, зокрема право при визначенні її громадянських прав і обов'язків, висуненні проти неї кримінального обвинувачення на справедливий і відкритий розгляд справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.
«Розумність» строку визначається окремо для кожної справи. Для цього враховують її складність та обсяг, поведінку учасників судового процесу, час, необхідний для проведення відповідної експертизи (наприклад, рішення Суду у справі «G. B. проти Франції» 2 ), тощо. Отже, поняття «розумний строк» є оціночним, суб'єктивним фактором, що унеможливлює визначення конкретних строків судового розгляду справи, тому потребує нормативного встановлення.
Точкою відліку часу розгляду цивільної справи протягом розумного строку умовно можна вважати момент подання позовної заяви до суду .
Роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (&51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 у справі "Красношапка проти України").
На думку суду обставини справи свідчать про наявність у справі матеріалів достатніх для її розгляду та ухвалення законного і обґрунтованого рішення. Крім того, суд приймає до уваги, що судом сторонам були створені належні умови для надання усіх необхідних доказів (надано достатньо часу для підготовки до судового засідання, ознайомитись із матеріалами справи, зняти з них копії, надати нові докази тощо).
Беручи до уваги, що відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, суд згідно за статтею 75 Господарського процесуального кодексу України розглядає справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.
На підставі рішення XХІ сесії Харківської міської ради ХХIV скликання від 28.04.2004 р. № 54/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам", між Харківською міською радою Харківської області (орендодавець, позивач) та товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "ВІТЯЗЬ" (орендар, відповідачем) було укладено договір оренди землі від 24 вересня 2004 року, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 66179/04, відповідно до п. п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,2421 га (під забудовою 0,0661 га, інші угіддя 0,1760 га), яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Блюхера, 12 (надалі перейменована на вул. Валентинівська).
На виконання умов договору сторонами було складено та підписано акт приймання-передачі земельної ділянки від 24 вересня 2004 року, яким орендодавець передав орендарю земельну ділянку відповідно до умов спірного договору оренди.
В п. 5 Договору сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою № 1496/04 від 23.06.2004 року становить 2587169 грн.
Пунктом 8 Договору сторони погодили, що останній укладено строком до 01.04.2054 року.
Розмір орендної плати визначений сторонами у пункті 9 договору.
Згідно пункту 13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.
На виконання вищенаведених рішень Харківської міської ради, Управлінням держземагентства у м. Харкові було одержано витяг № 278 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка має кадастровий номер 6310136600:09:015:0002 та розташовані за адресою: м. Харків, вул. Блюхера, 12, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5713899,00 грн. та виконано розрахунок розміру орендної плати за вищенаведену земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р. № 521/16 від 26.04.2016 р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 р. № 960/12, що набирає чинності з 01.01.2013 р., визначено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі в порядку передбаченому цім підпунктом.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, зареєстрованого В« 24В» вересня 2004 року за № 66179/04, разом із листом-пропозицією № 3790/0/225-16 від 17.05.2016 р., але відповідач додаткову угоду не підписав.
Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів територіальної громади і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Як зазначив відповідач, 26.08.2016 року та 07.09.2016 року все нерухоме майно, що належало відповідачу на праві колективної власності та знаходилось за адресою: м. Харків, вул. Валентинівська, 12 (колишня вул. Блюхера) було відчужено іншим особам.
Листом від 13.09.2016 року та листом № 03/10-1 від 03.10.2016 року ТОВ фірма «³тязьВ» звернулось до Харківської міської ради з проханням розірвати спірний договір оренди земельної ділянки № 66179/04, у зв'язку з відчуженням об'єктів нерухомості нежитлових будівель літ. "Е-3", "Д-1", "Ж-1", "В-2", "Г-1" по вул. Валентинівській, 12.
Станом на день розгляду справи жодних додаткових угод до договору оренди землі сторонами не укладено.
Суд першої інстанції в обґрунтування відмови у задоволенні позовних вимог, посилається на те, що відповідач вказує на те, що на підставі договору купівлі-продажу третім особам були відчужені нежитлові приміщення (літ. «Е-3», «Д-1», «Ж-1», «В-2», «Г-1») по вул. Валентинівській, 12, які належали на праві колективної власності ТОВ фірма «Вітязь».
Листом від 13.09.2016 та від 03.10.2016 №03/10-1 року ТОВ фірма «Вітязь» звернулось до Харківської міської ради з проханням розірвати договір оренди землі від 24.09.2004 № 66179/04 та надіслав 2 екземпляри проекту угоди про припинення.
Листом від 12.10.2016 року Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було надано відповідь на звернення ТОВ «Вітязь» від 13.09.2016 щодо розірвання договору оренди земельної ділянки.
Суд першої інстанції в обґрунтування відмови у задоволенні позовних вимог за первісним позовом, посилається на те, що Відповідач фактично не користується спірною земельною ділянкою, а отже і його обов'язок сплачувати орендну плату мав припинитися з моменту переходу прав на нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці.
Проте, з такою думкою суду колегія суддів погодитись не може, та вважає необхідним звернути увагу на наступні обставини.
Відповідно до ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Пунктом 2.10 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» зазначено, що у вирішенні спорів щодо переходу права власності або права користування земельними ділянками внаслідок переходу права власності на житлові будинки, будівлі, споруди, що на них розміщені, судам необхідно досліджувати умови договору купівлі-продажу зазначеного нерухомого майна, наявність у продавця визначених законом документів, що посвідчують право на земельну ділянку, відповідність нерухомого майна, розміщеного на відповідних земельних ділянках, ознакам житлового будинку (будівлі, споруди), здійснення державної реєстрації права власності особи, яка придбала відповідне нерухоме майно, з урахуванням положень статей 331, 376 ЦК, статей 116, 123, 124, 126 ЗК України. Правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. При цьому новий власник земельної ділянки не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства.
Згідно із ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин належить до виключної компетенції міської ради та проходить на її пленарних засіданнях.
Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Зазначений Порядок визначає єдині умови оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, розроблений з метою удосконалення порядку оформлення договорів оренди землі з урахуванням змін діючого законодавства та збільшення надходжень до бюджетів від орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Харкова.
Відповідно п. 23 Порядку, підставою для припинення договору оренди землі є зокрема набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.
Згідно з п. 25 вказаного порядку дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін, як за ініціативою орендаря, так і за ініціативою орендодавця, оформлюється на підставі відповідного рішення Харківської міської ради угодою про розірвання договору оренди землі згідно із затвердженою формою (додаток №5).
Порядком передбачено, у разі якщо орендар має намір достроково розірвати договір за взаємною згодою сторін, він повинен звернутися із заявою на ім'я міського голови про дострокове розірвання договору оренди землі.
До заяви орендар зобов'язаний додати необхідні документи, а саме копію договору оренди землі, копія рішення Харківської міської ради про припинення (дострокове розірвання) договору оренди землі копію свідоцтва про державну реєстрацію (виписка з ЄДРПОУ) копія довідки затвердженої наказом держкомстату України від 23.05.2003 р. № 156, копія паспорта директора, довідка щодо відсутності заборгованості за орендну плату (дійсну на дату пред'явлення), акт обстеження земельної ділянки.
Укладання угоди про дострокове розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін та її державна реєстрація відбувається на підставі рішення міської ради про припинення (дострокове розірвання) договору за умови наявності справи документації із землеустрою (Додаток №3 розд. 2) та у порядку, передбаченому для укладання договорів оренди землі розділом II цього Порядку.
Таким чином, для розірвання договору оренди землі Відповідачу необхідно було укласти угоду розірвання договору оренди землі та зареєструвати її відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
З матеріалів справи вбачається, що позивачем направлено листа на адресу Харківської міської ради щодо відмови від земельної ділянки.
Між тим, до вказаного листа не надано документів визначених Положенням. Вказані документи були направлені відповідачем на адресу позивача лише 23.11.2016 року.
Крім того, до матеріалів справи не надано відомостей, які б підтверджували намір нового власника оформити спірну земельну ділянку у відповідності до вимог чинного законодавства та вказаного порядку, що позбавляє Харківську міську раду розглянути питання про припинення права користування (оренди) ТОВ фірма «Вітязь» та надання (передачу) у користування (власність) новому власнику спірну земельну ділянку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок Харківської міської ради визначає, зокрема, порядок розірвання договорів оренди землі за взаємною згодою сторін, а тому не може бути застосовуватись при розірванні договору за рішенням суду.
Проте, відповідачем та набувачами нерухомого майна, як зацікавленими сторонами, не були створені Харківській міській раді умови для можливості вирішення питання про розірвання договору оренди землі за взаємною згодою сторін, що завідомо суперечить інтересам територіальної громади.
На цей час, угоду про дострокове розірвання договору оренди землі відповідно до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові не укладено.
ОСОБА_4 договір оренди з новими власниками нерухомого майна на спірній ділянці також не укладено.
Враховуючи це, спірний договір не є розірваним, а тому є дійсним і потребує приведення у відповідність до вимог чинного законодавства у тому числі щодо розміру плати за землю, відповідач повинен належним чином і у повному обсязі виконувати свої зобов'язання за договором зі сплати орендної плати, а суд відповідно має усі підстави внести зміни до договору оренди землі шляхом визнання укладеної додаткової угоди у редакції, викладеній в позовній заяві.
Відповідно до ч.1 ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.
Керуючись ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Крім цього, згідно ч.1 ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Таким чином, договір оренди землі припиняється за наявності підстав передбачених Земельним кодексом України в тій самій формі, в якій його і було укладено, тобто шляхом підписання додаткової угоди про розірвання договору та державної реєстрації його припинення.
На сьогоднішній день спірний договір оренди землі між Позивачем і Відповідачем не припинено у спосіб передбачений законодавством, а отже він є діючим, і Відповідач зобов'язаний сплачувати орендну плату за договором у розмірі, передбаченому чинним законодавством.
У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 Закон України «Про плату за землю» втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.
Відповідно до п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками цього податку є власники земельних ділянок та землекористувачі.
Підпунктом 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Згідно з п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності орендар вносить орендодавцеві орендну плату, яка є однією з форм загальнодержавного податку - плати за землю.
Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Таким чином, законодавець прямо вказує на те, що розмір земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками державної або комунальної власності знаходиться у прямому відношенні із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно пункту 3.1 та 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі, а зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі.
Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду в тому числі, у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; зміни ставок орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Всі вищевказані рішення Харківської міської ради є діючими.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, затвердженого Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12, для розрахунку орендної плати на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земель міста Харкова управління земельних відносин звертається до управління Держземагенства у місті Харкові для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та копи договору оренди землі (у разі необхідності).
Пунктом 13 договору оренди землі, укладеним між Харківською міською радою та ТОВ фірма «Вітязь», реєстраційний № 66179/04 від 24.09.2004, встановлено, що розмір орендної плати переглядається в тому числі у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; в інших випадках, передбачених законом.
У зв'язку з прийняттям Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 № 1166-VII внесено зміни до Податкового кодексу України, зокрема до п. п. 288.5.1. п. 288.5 ст. 288, відповідно до якого розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Враховуючи вищевикладені зміни у законодавстві, керуючись ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішенням Харківської міської ради 33 сесії 6 скликання від 23.04.2014 № 1567/14 було внесено зміни до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові»; викладено пункт 3.3. Положення у новій редакції: «річна орендна плата за земельні ділянки не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки».
Згідно з п. 289.2. ст. 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кі = 1:100,
де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, є Державне агентство земельних ресурсів України.
Листом Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 №6-28-0.22-215/2-15 та від 11.01.2016 №6-28-0.22-201/2-16 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель», визначено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель становить, зокрема, за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік-1,433.
Пунктом 9 спірного договору оренди землі, було визначено, що розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку на період експлуатації становить -3658,04 грн., що складає 43896,48 гри. на рік.
Річна сума платежу по орендній платі за спірним договором є значно нижчою, ніж встановлений законодавством її граничний розмір.
Відповідно до п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011 № 6, відповідно до якого орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності визнається регульованою ціною, і саме законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленою умовами договору.
Таким чином, законність вимоги Позивача про внесення змін до спірного договору оренди землі підтверджується також тим, що річна сума платежу по орендній платі є значно нижчою, ніж встановлений Податковим кодексом України граничний розмір цього платежу.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено зміну умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.
Вказана правова позиція підтверджується постановами Верховного суду України від 03.12.2013 по справі № 3-34гс13, від 20.11.2012 по справі № 3-53гс12, від 20.08.13 по справі № 3-19гс13 та від 20.08.13 № 3-21гс13.
Постановами Вищого господарського суду України від 25.04.2013 по справі № 5009/3430/12 та 13.03.2012 у справі № 60/287-10, від 03.07.2014 у справі № 922/533/14, від 14.07.2014 у справі №922/1443/14, від 01.10.2014 у справі №922/1209/14, від 11.11.2014 у справі № 922/531/14, від 12.11.2014 у справі № 922/1212/14, від 19.11.2014 у справі № 922/1466/14.
Особливої уваги заслуговує правова позиція Вищого господарського суду України, висловлена у Постанові від 06.08.2014 у справі № 922/538/14. Так, судом роз'яснено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Крім цього, відповідно до абз.1 п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Таким чином, зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки є обов'язковими, що прямо випливає із норм податкового законодавства та умов спірного договору оренди землі, а також підтверджується численною судовою практикою.
Таким чином, враховуючи, що на день прийняття судом першої інстанції оскаржуваного рішення та станом на день подання апеляційної скарги не було укладено та зареєстровано угоди про розірвання договору оренди землі - договір оренди землі від 24.09.2004 № 66179/04 на цей час є укладеним, дійсним та не є розірваним, а позовні вимоги підлягають задоволенню.
За таких обставин, оскаржуване рішення прийнято при неповному з'ясуванні обставин справи, а також із порушенням норм матеріального і процесуального права, а тому підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.
Відповідно до положень частини 1 та пункту 10 частини 2 статті 105 Господарського процесуального кодексу України, за наслідками розгляду апеляційної скарги апеляційний господарський суд приймає постанову, в якій має бути, зокрема, зазначений новий розподіл судових витрат у разі скасування чи зміни рішення.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат колегія суддів керується положеннями статті 49 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу задовольнити.
Рішення господарського суду Харківської області від 24.10.2016 року скасувати.
Постановити нове рішення.
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 24.09.2004 року за № 66179/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01 січня 2014 року у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "24" вересня 2004 року
за № 66179/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
"___"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_4, який діє на підставі Закону України «Про місцеве
самоврядування в Україні» і розпорядження міського голови від 12.05.2016 № 670/2к, з одного боку, та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА «ВІТЯЗЬ» в особі керівника
I. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки
земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013»,
рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові» (зі змінами та доповненнями),
рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові», рішення 1 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 20.11.2015 № 12/15 «Про перейменування
об'єктів топоніміки міста Харкова», листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» пункти 1., 5. та 9. договору оренди землі,
зареєстрованого «24» вересня 2004 року за № 66179/04 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:
« 1. Орендодавець на підставі рішення XXI сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 28.04.2004 року № 54/04 «Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться м. Харків, вул. Валентинівська (колишня вул. Блюхера), 12.»
« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:09:015:0002.»
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 278 від 24.09.2013 становить 5713899 грн. (п'ять мільйонів сімсот тринадцять тисяч вісімсот дев'яносто дев'ять гривень), а з
урахуванням коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 роки складає 10226834 грн.(десять мільйонів двісті двадцять шість тисяч вісімсот тридцять чотири гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 521/16 від 26.04.2016 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 490888,03 грн. (чотириста дев'яносто тисяч вісімсот вісімдесят вісім гривень 03 копійки), або в місяць - 40907,34 грн. (сорок тисяч дев'ятсот сім гривень 34 копійки).»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 24» вересня 2004 року за № 66179/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради
/підпис/
ОРЕНДАР
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА «ВІТЯЗЬ»
61168, м. Харків,
вул. Валентинівська (колишня вул. Блюхера), буд. 12
код 23008725
В особі керівника
/підпис/ /ПІБ/
Стягнути з ТОВ фірма "Вітязь" (61168, м. Харків, вул. Валентинівська (колишня вул. Блюхера), буд. 12, код 23008725) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код 04059243, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011Щ) витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви у розмірі 1378 грн.
Стягнути з ТОВ фірма "Вітязь" (61168, м. Харків, вул. Валентинівська (колишня вул. Блюхера), буд. 12, код 23008725) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код 04059243, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011Щ) витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 1515,80 грн.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні судові накази.
Постанова набирає законної сили з дня її підписання і може бути оскаржена протягом 20 днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 12.12.2016 року.
Головуючий суддя Сіверін В. І.
Суддя Терещенко О.І.
Суддя Слободін М.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2016 |
Оприлюднено | 16.12.2016 |
Номер документу | 63371474 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Сіверін В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні