Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 грудня 2016 р. Справа №805/3967/16-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови:
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кошкош О.О., при секретарі Аржанові А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про зобв'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
27 жовтня 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про скасування податкових повідомлень-рішень від 11.10.2016 року №18010900 та №18010900, мотивуючи вимоги тим, що контролюючим органом неправомірно визначено розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, враховуючи внесені зміни до договору оренди рішенням Господарського суду Донецької області від 07.09.2015 року, оскільки зміна відсоткової ставки оренди за договором не є обов'язковою для позивача. При цьому, договір оренди укладено в 2001 році, а зміни в Податковому кодексі України щодо встановлення нової ставки орендної плати за землю відбулися з 01.04.2014 року. Просив відмінити податкові повідомлення-рішення Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС від 11.10.2016 року № 40724-13 та № 40725-13.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, через відділ документообігу суду надав клопотання, в якому просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі, справу розглянути без участі представника.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, через відділ документообігу суду надав клопотання, в якому просив справу розглянути без участі представника та надав заперечення, в яких зазначив, що на виконання вимог п.п.288.1.5 п.288.1 ст.288, п.286.5 ст.286 Податкового кодексу України контролюючим органом правомірно сформовано та направлено податкові повідомлення-рішення із визначеними сумами грошового зобов'язання з орендної плати за землі за 2015 рік та 2016 рік, з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що належить ОСОБА_1 на праві користування (оренди).
Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1, 85570, Донецька область, Великоновосілківський район, с. Новопетриківка, вул. Радянська, 36) згідно свідоцтва про держану реєстрації є субєктом підприємницької діяльності-фізичною особою з 24.05.2004 року.
Відповідач, Мар'їнська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Донецькій області, в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження, є субєктом владних повноважень та згідно ст. 48 КАС України здатний особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки.
Судом встановлено, що 5 вересня 2001 року між орендодавцем Новопетрівською сільською радою Великоновосілківського району Донецької області та орендарем ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, предметом якого є приймання орендарем в тимчасове платне користування та володіння ділянки землі сільськогосподарського призначення площею 66,0 для товарного сільськогосподарського виробництва. Строк договору оренди - 20 років. (п.1.3) Оцінка земельної ділянки становить - 640885,65 грн. (п.1.4 договору) Орендна плата становить 768,84 грн. в рік.
07 вересня 2015 року рішенням Господарського суду Донецької області у справі №905/507/15 внесені зміни до договору оренди землі від 05.09.2001 року укладеного між Новопетрівською сільською радою Великоновосілківського району Донецької області та ОСОБА_1:
Пункти 3.1, 3.3, 3.4. Договору викладено в наступній редакції:
« 3.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (К 3,997) становить 1668000,45 (один мільйон шістсот шістдесят вісім тисяч гривень сорок п'ять копійок) грн., що підтверджено відомостями, наданими відділом Держземагенства у Великоновосілківському районі Донецької області.
3.3. Розмір нормативної грошової оцінки землі не є сталим і змінюється у зв'язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог чинного законодавства.
3.4. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до договору.».
Рішення набрало законної сили 17.09.2015 року.
У відповідності до чого, позивач є платником земельної плати з орендної плати з фізичних осіб.
З поданої позивачем декларації з плати за землю за 2015 рік вбачається, що річна сума земельного податку позивачем визначена 1740,00 грн., помісячно 145,00 грн.
11 жовтня 2016 року Мар'їнською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС прийняті податкові повідомлення-рішення:
№40724-13, яким визначено суму податкового зобов'язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі 58128,67 грн. за 2015 рік;
№40725-13, яким визначено суму податкового зобов'язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі 240192,06 грн. за 2016 року.
Отже, контролюючим органом при винесені спірних податкових повідомлень-рішень правомірно враховані зміни до договору оренди, внесені на підставі рішення Господарського суду Донецької області від 07 вересня 2015 року у справі №905/507/15, а саме збільшення нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) органи державної влади зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Надаючи правову оцінку обставинам викладеним сторонами, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Згідно з пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України, визначено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно із ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до ст. 287 ПК України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році. Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться щороку до 1 травня. Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Згідно п.286.5 ст. 286 ПК України, нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Згідно п. 58.1 ст. 58 ПК України, контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу.
У відповідності до пп.54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України, контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо, зокрема згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
В даних правовідносинах спірним питанням є правомірність формування податковим органом податкового повідомлення-рішення.
З огляду на ситуацію, що склалася у Східному регіоні України, Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
02.09.2014 року Верховною Радою України прийнято закон Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції, який набув чинності 15.10.2014 року (далі Закон № 1669).
Відповідно до ст. 6 Закону № 1669 визначено, що під час проведення антитерористичної операції субєктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, звільнити від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Статтею 7 Закону № 1669 передбачено скасування на період проведення антитерористичної операції орендну плату за користування державним та комунальним майном субєктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.
Згідно ст. 1 Закону № 1669 період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Абзацом 2 ст. 1 Закону № 1669 визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку.
Перелік населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, затверджується Кабінетом Міністрів України, відповідно до вимог п. 5 ст. 11 Закону № 1669.
Остаточний перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, буде затверджено у десятиденний строк з дня закінчення антитерористичної операції (абз. 3 п. 5 ст. 11 Закону № 1669).
Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1053-р від 30.10.2014 року, яким затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
В подальшому, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 року № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 року № 1053Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Тобто, зазначене розпорядження Кабінету Міністрів України було чинним та не скасовувалось, дія якого лише була зупинена на відповідний час.
02.12.2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України. Зазначене розпорядження опубліковано 08.12.2015 року на єдиному веб-порталі органів виконавчої влади України Урядовий портал.
Пунктом 1 та 3 вказаного розпорядження, затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, та визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція; розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079 Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053.
Позивач вважає, що є суб'єктом правовідносин, для врегулювання яких необхідно застосувати розпорядження КМУ, оскільки внаслідок його прийняття у нього виникає можливість застосувати ст. 6 Закону № 1669.
Преамбулою Закону № 1669 встановлено, що цей закон прийнятий з метою забезпечення підтримки субєктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.
Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка позивача розташована на землях Новопетрівської сільської ради. Тобто, в місці, яке згідно з розпорядженням КМУ від 02 грудня 2015 року № 1275-р, відноситься до затвердженого переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Однак, Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування» від 17.05.2016 № 1365-VIII, який набрав законної сили 08.06.2016 року, внесені зміни до Закону №1669, відповідно до яких статті 6 та 7 останього викладені в наступній редакції:
"Звільнити субєктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону";
"Скасувати субєктам господарювання орендну плату за користування державним та комунальним майном, розташованим в населених пунктах, згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону".
Та доповнено п.4 та 5 до статті 4 Закону такого змісту:
"Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Під час проведення антитерористичної операції в населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження, можливе проведення для юридичних осіб публічного права реєстраційних дій, повязаних із зміною складу засновників (учасників) та керівників, та для юридичних осіб приватного права реєстраційних дій, повязаних із зміною складу засновників (учасників) та керівників, за умови, що документи подаються у паперовій формі особисто засновниками (учасниками) та керівником такої юридичної особи приватного права".
Кабінетом Міністрів України прийнято Розпорядження від 7 листопада 2014 р. № 1085-р (далі - Перелік №1085-р) яким затверджено перелік населених пунктів на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
Тобто, з 08.06.2016 року звільнено від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності та скасована орендна плата за користування державним та комунальним майном, розташованим в населених пунктах, згідно з переліку зазначеного у Розпоряджені №1085-р.
З переліку №1085-р вбачається, що землі Новопетрівської сільської ради до населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення не належать.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про те, що на позивача розповсюджуються норми ст. 7 Закону №1669 в частині скасування орендної плати за користування земельною ділянкою, яка знаходиться на території проведення антитерористичної операції з 14 квітня 2014 року, однак з урахуванням внесених змін до Закону №1669 до 08.06.2016 року
З огляду на те, що з 08.06.2016 року на позивача не розповсюджуються норми ст. 7 Закону №1669, у відповідності до чого спірне податкове повідомлення-рішення № 40724-13 від 11.10.2016 року підлягає скасуванню повністю, а податкове повідомлення-рішення № 40725-13 від 11.10.2016 року частково.
7 жовтня 2016 року Новопетрівською сільською радою Великоновосілківського району Донецької області надано лист № 110 згідно якого: грошова оцінка земельної ділянки 2 2015 році становить 1668000,45 грн. При цьому орендна плата 200160,05 грн. (1668000,45 грн. х 120 % х 0,1). З 17.09.2015 року по 31.12.2015 року орендна плата становить: 58128, 67 грн. (200160,05 грн. : 365 х 106).
Грошова оцінка земельної ділянки у 2016 році становить 2001600,54 грн. Орендна плата за 2016 рік 240192,06 грн. (2001600,54 грн. х 120% х 0,1), орендна плата за 1 місяць у 2016 році - 20016,01 грн., орендна плата за один день у 2016 році - 658,06 грн. Орендна плата станом на 07.10.2016 року (з 01.01.2016 року по 07.10.2016 року) становить 184256,92 грн. (658,06 грн. х 280 днів).
Отже, сума податкового зобов'язання до 08.06.2016 року (658,06 грн. х 158 днів = 103 973,48 грн.) не підлягає сплаті, отже в цій частині податкове повідмлення-рішення підлагає скасуванню.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про правомірність сформовного податковим органом податкового повідомлення-рішення № 40725-13 від 11.10.2016 року в частині визначення податкового зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб з 08.06.2016 року, у відповідності до чого позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати розподілити у відповідності до вимог ст. 94 КАС України пропорційно до частини задоволених вимог.
Разом з цим загальна сума позову складає 298320,73 грн. (судовий збір, що підлягав сплаті за подання адміністративного позову складає 2983,21 грн.) Враховуючи те, що судом задоволені позовні вимоги частково на суму 162102,20 грн. (54,34 %), поверненню підлягає судовий збір у розмірі 1441,09 грн. (1621,08 грн. - 179,99 грн. (недоплачена сума судового збору).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 17, 94, 158 - 163, 167, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про зобв'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Скасувати податкове повідомлення рішення Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області № 40724-13 від 11.10.2016 року про сплату суми податкового зобовязання за платежем орендна плата з фізичних осіб повністю.
Скасувати податкове повідомлення рішення Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області № 40725-13 від 11.10.2016 року про сплату суми податкового зобовязання за платежем орендна плата з фізичних осіб частково у сумі 103 973,48 (сто три тисячи дев'ятьсот сімдесят три) грн 48 коп.
В іншій частині відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1, 85570, Донецька область, Великоновосілківський район, с. Новопетриківка, вул. Радянська, 36) сплачений судовий збір в сумі 1441,09 (одна тисяча чотириста сорок одна) грн 09 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на користь Донецького окружного адміністративного суду (ідентифікаційний код 02003818) судовий збір в сумі 179 (сто сімдесят дев'ять) грн. 99 коп.
У судовому засіданні 12 грудня 2016 року проголошена вступна та резолютивна частина постанови. Повний текст постанови складено 16 грудня 2016 року.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом десяти днів з дня отримання особами, які беруть участь у справі, копії постанови шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії до суду апеляційної інстанції.
Суддя Кошкош О.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2016 |
Оприлюднено | 20.12.2016 |
Номер документу | 63469840 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні