Справа № 815/4694/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2016 року м.Одеса
12год.55хв.
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді Аракелян М.М.
Розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика Акація", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1, за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Дім медицини" та Фірми "Одрекс" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю про зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшла адміністративна позовна заява Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області, в якій позивач просить суд (з урахуванням уточненого позову від 06.10.2016р.) зобов'язати суб'єкта господарювання - ТОВ "Фабрика Акація" МЦ "Одрекс", ідентифікаційний код юридичної особи 04594673 (юридична адреса: 65000, м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71) забезпечити допуск провідного інспектора відділу ПБ, УДН (К) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення планової перевірки території, будівель, споруд та приміщень ТОВ "Фабрика Акація" МЦ "Одрекс", код ЄДРПОУ 04594673, розташованого за адресою: 65000, м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71.
Протокольною ухвалою суду від 03.11.2016 року було залучено до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Дім медицини" та Фірму "Одрекс" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що провідний інспектор відділу ПБ, УДН (К) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 на підставі наказу начальника Головного управління ДСНС України в Одеській області від 17.06.2016р. №281 «Про здійснення державного нагляду (контролю) на об'єктах суб'єктів господарювання у III кварталі 2016 року», посвідчення на проведення перевірки від 08.08.2016 №293, виданого заступником начальника Головного управління з державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС України в Одеській області, зобов'язаний був здійснити планову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель, споруд та приміщень ТОВ «Фабрика Акація» МЦ «Одрекс», код за ЄДРПОУ 24765919, розташованого за " адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71. Разом з чим, відповідач 26.08.2016 року не допустив провідного інспектора Хворостепка Богдана Вадимовича до проведення планової перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, про що було складено Акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки від 26.08.2016 року. Вважаючи дії відповідача щодо недопуску позивача до проведення перевірки протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
До суду надійшли письмові заперечення ТОВ "Фабрика Акація", в яких останній просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що 28 липня 2016 року ТОВу "Фабрика "Акація" факсимільним повідомленням (факсом) надійшло Повідомлення про проведення планової перевірки №03/3919/08/2 від 27.07.2016 року. 09 серпня 2016 року листом № 1 від 08.08.2016 року на № 03/3919/08/2 від 27.07.2016 року на ім'я Начальника ГУ ДСНС України в Одеській області Федорчука Віктора Васильовича Товариство повідомило позивача про відсутність правових підстав та фактичної можливості для допуску до територій, будівель, споруд та приміщень МЦ "Одрекс" за адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/7 Г, оскільки у повідомленні про проведення перевірки зазначено найменування суб'єкта господарювання ТОВ «Фабрика Акація» МЦ «Одрекс», що є іншим суб'єктом господарювання. Разом з тим, відповідно до відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) повне найменування Товариства - Товариство з обмеженою відповідальністю "Фабрика "Акація", а не ТОВ "Фабрика Акація" МЦ "Одрекс", відповідно до даних ЄДР такого суб'єкта не існує, а ідентифікаційним кодом ТОВ "Фабрика Акація" є 04594673, а не 24765919, як зазначено в документах перевірки.
Крім того раніше Позивач включав Відповідача до пункту 119 Плану проведення планових перевірок суб'єктів господарювання, розташованих на території Одеської області в 1-му кварталі 2016 року (з урахуванням змін до Плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2016 рік, затверджених наказом Мінекономрозвитку України від 01.02.2016 №141). Відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" протягом одного року проведення більш як одного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо одного суб'єкта господарювання не допускається. Тобто позивач вважає за необхідне вдруге за рік провести перевірку позивача, що є порушенням Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
В посвідченні № 293 від 08 серпня 2016 року, виданому на проведення планової перевірки будівель, споруд, приміщень, територій того ж суб'єкта господарювання, який згідно даних ЄДР не існує, зазначено коду ЄДРПОУ: 24765919. Проте, згідно даних ЄДР код 24765919 належить не ТОВ "Фабрика Акація", а іншому суб'єкту господарювання - Фірмі "Одрекс" у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю, що також здійснює свою господарську діяльність за адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71.
Таким чином суб'єктом господарювання, щодо якого заплановано здійснення перевірки Позивачем, є суб'єкт господарювання - Фірма "Одрекс" у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю, код ЄДРПОУ 24765919. ТОВ "Фабрика Акація" не здійснює діяльність з обслуговування людей у сфері охорони здоров'я, про що зазначено у Плані. Відповідач не має права здійснювати медичну практику, оскільки у нього відсутні ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, а відповідно до даних ЄДР основним видом діяльності є 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого майна. Відповідач виступає в господарському обороті під найменуванням згідно ЄДР, жодних інших комерційних найменувань, в тому числі Медичний центр "Одрекс" не використовує. Під схожим комерційним найменуванням, а саме "Медичний дім "Одрекс", в господарському обороті виступає інший суб'єкт господарювання - Товариство з обмеженою відповідальністю "Дім медицини", що згідно з даними ЄДР теж здійснює господарську діяльність в інших будівлях і приміщеннях за адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71 і здійснює медичну практику на підставі ліцензій МОЗ АД № 063246 та АЕ № 571957.
Отже, на думку відповідача, позивачем під час здійснення державного нагляду (контролю) за господарською діяльністю Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика Акація" не дотримано порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого Законом України "Про основні засади державного нагляду(контролю) у сфері господарської діяльності", що виключає законність вимог останнього до відповідач щодо забезпечення допуску до здійснення перевірки дотримання (виконання) законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки і цивільного захисту.
Третя особа / ОСОБА_1 / в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином та завчасно, пояснень по суті позовних вимог до суду не надав.
Представники третіх осіб / Товариства з обмеженою відповідальністю "Дім медицини" та Фірми "Одрекс" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю / в судове засідання також не з'явилися, про дату, час та місце судового розгляду справи були повідомлені належним чином та завчасно.
17.11.2016 року від представника позивача до суду надійшло письмове клопотання про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження.
05.12.2016 року від представника відповідача до суду надійшла заява, в якій останній вказує, що не заперечує проти розгляду справи в порядку письмового провадження.
Згідно ч.4 ст.122 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 17.06.2016 року №281 «Про здійснення державного нагляду (контролю) на об'єктах суб'єктів господарювання у ІІІ кварталі 2016 року» вирішено провести планові перевірки додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання згідно додатку. Згідно додатку до наказу від 17.06.2016 року №281 графа №17 до переліку об'єктів суб'єктів господарювання, які підлягають плановій перевірці в Одеській області у ІІІ кварталі 2016 року включено ТОВ «Фабрика Акація МЦ «Одрекс», за адресою: м. Одеса, вул.. Розкидайлівська 69/71 в період з 08.08.2016 року по 27.08.2016 року.
27.07.2016 року відповідно до статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Кодексу цивільного захисту України», Головним управлінням ДСНС України в Одеській області було видано повідомлення про проведення перевірки вих..№03/3919/08/2, яким повідомляється про здійснення планової перевірку додержання (виконання) вимог чинного законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту території, будівель, споруд та приміщень ТОВ «Фабрика Акація» МЦ «Одрекс» розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівс.ька, 69/71. Також зазначено, що перевірку буде проведено « 08» серпня 2016 року по «27» серпня 2016 року. Означене повідомлення було направлено відповідачу 28.07.2016 року факсимільним зв'язком про, що свідчить звіт про направлення факсом в матеріалах справи.
Також, 08.08.2016 року відповідачем було видано посвідчення №293 на проведення планової (позапланової) перевірки будівель, споруд, приміщень, територій ТОВ «Фабрика Акація» МЦ «Одрекс» код ЄДРПОУ 24765919, розташованих: м. Одеса, вул.Розкидайлівська, 69/71, яким на виконання наказу ГУ ДСНС України в Одеській області від 17 червня 2016 року № 281, у період з « 08» серпня по « 27» серпня 2016 року направлено на планову перевірку заступника начальника управління-начальником відділу пожежної безпеки управлінню державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту підполковника служби ЦЗ ОСОБА_3, провідного інспектора відділу пожежної безпеки Управління державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту капітана служби ЦЗ ОСОБА_1, провідного інспектора відділу пожежної безпеки Управління державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту лейтенанта служби ЦЗ ОСОБА_4, Головного управління ДСНС України в Одеській.
Листом від 08.08.2016 року вих..№1 Товариство з обмеженою відповідальністю «Фабрика «Акація», розглянувши повідомлення про проведення планової перевірки № 03/3919/08/2 від 27.07.2016 року, повідомила позивача, що у повідомленні про проведення планової перевірки зазначаються, серед іншого, найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи, щодо якого (якої) буде здійснюватися перевірка. ТОВ "Фабрика Акація" МЦ «Одрекс» не включено до Плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2016 рік, затверджених наказом Мінекономрозвитку України від 21.06.2016 року № 1011, на підставі якого складено План проведення планових перевірок суб'єктів господарювання, розташованих на території Одеської області в 3-му кварталі 2016 року, що виключає законність проведення планових перевірок щодо ТОВ "Фабрика Акація". Зі змісту Повідомлення вбачається найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи, щодо якої буде здійснюватися перевірка: "ТОВ "Фабрика Акація" МЦ "Одрекс". ТОВ "Фабрика Акація" виступає в господарському обороті під найменуванням згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, жодних інших комерційних найменувань, в тому числі "МЦ "Одрекс" не використовує. Під найменуванням "МЦ "Одрекс" в господарському обороті виступає інший суб'єкт господарювання, що фактично володіє і користується приміщеннями МЦ "Одрекс" за адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71. Та зазначено, що ТОВ "Фабрика акація" не може забезпечити допуск перевірки до приміщень МЦ "Одрекс", що знаходиться в володінні та користуванні іншого суб'єкта господарювання. В означеному листі відповідач вказує, що згідно Плану проведення планових перевірок суб'єктів господарювання, розташованих на території Одеської області в 3-му кварталі 2016 року суб'єкт господарювання "ТОВ "Фабрика Акація" МЦ "Одрекс" здійснює обслуговування людей у сфері охорони здоров'я". ТОВ "Фабрика Акація" ніколи не отримувало ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, отже, не може здійснювати "обслуговування людей у сфері охорони здоров'я". Вказане свідчить про помилку при визначенні суб'єкта господарювання - юридичної особи, щодо якої буде здійснюватися перевірка. Крім того відповідач наголосив, що повідомлення про проведення планової перевірки № 03/3919/08/2 від 27.07.2016 року надійшло до ТОВ "Фабрика Акація" засобами факсимільного зв'язку, що не відповідає вимогам Порядку та є порушенням чинного законодавства. Отже з урахуванням викладеного відповідач в листі зазначив про відсутність правових підстав та фактичної можливості для допуску до територій, будівель, споруд та приміщень МЦ "Одрекс" за адресою: м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 68/71.
26.08.2016 року провідним інспектором відділу пожежної безпеки Управління державного нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту капітаном служби ЦЗ ОСОБА_1 складено та підписано акт про недопущення до проведення планової (позапланової) перевірки, зі змісту якого вбачається, в розділі «Відмова полягає» зазначено «Лист №1 від 08.08.2016 року», в розділі «Пояснення керівника суб'єкта господарювання чи уповноваженої ним особи або фізичної особи-підприємця чи її представника (у разі відмови у наданні пояснень зазначити про це)» вказано «від підпису відмовились».
Позивач вважає, що відповідачем безпідставно відмовлено посадовим особам Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області у допуску до проведення перевірки, у зв'язку з чим звернувся до суду з позовними вимогами про зобов'язання забезпечити допуск провідного інспектора відділу ПБ, УДН (К) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ГУ ДСНС України в Одеській області ОСОБА_1 до здійснення планової перевірки території, будівель, споруд та приміщень ТОВ "Фабрика Акація" МЦ "Одрекс", код ЄДРПОУ 04594673, розташованого за адресою: 65000, м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 69/71.
Спірні правовідносини регулюються Законом України від 5 квітня 2007 року №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі Закон України №877-V), Кодексом цивільного захисту України, Порядком проведення планових (позапланових) перевірок одержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 року №1337, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2015 року за №1467/2792.).
Згідно з ч.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015р. №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.п.2 ч.3 означеного Положення основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з п.п.39 ч.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, ОСОБА_3 міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.
Згідно з Положенням про Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженим Наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. П. 1 ч.2 статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить здійснення контролю за додержанням вимог техногенної та пожежної безпеки під час проведення робіт із будівництва будівель та споруд, крім об'єктів будівництва I та II категорій складності, площа яких не перевищує 300 квадратних метрів (за винятком об'єктів, вбудованих у будівлі), а також крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, індивідуальних гаражів.
Згідно зі статтею 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до п. 1, 2, 3, 4, 11 ст. 4 Закону України №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.У разі якщо суб'єкт господарювання на відповідний плановий період включений до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) одночасно кількох органів державного нагляду (контролю), відповідні планові заходи здійснюються органами державного нагляду (контролю) комплексно - одночасно всіма органами державного нагляду (контролю), до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) яких включено суб'єкта господарювання. Складання та затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. План комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) затверджується для всіх органів державного нагляду (контролю) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку підприємництва, не пізніше ніж за 10 днів до початку відповідного планового періоду. Здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання заборонено. Здійснення органом державного нагляду (контролю) щодо одного суб'єкта господарювання планових заходів державного нагляду (контролю) протягом одного планового періоду заборонено, якщо в цьому плановому періоді такий суб'єкт господарювання включений до плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) іншого органу державного нагляду (контролю). Внесення одного й того самого суб'єкта господарювання до планів державного нагляду (контролю) різних органів державного нагляду (контролю) є підставою для проведення щодо такого суб'єкта господарювання комплексного планового заходу державного нагляду (контролю).
Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.
Статтею 5 Закону України №877-V визначено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому. Протягом одного року проведення більш як одного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо одного суб'єкта господарювання не допускається. План здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинен містити конкретні календарні дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення. План здійснення заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу державного нагляду (контролю) не пізніше ніж за 10 днів до початку відповідного планового періоду. Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності. З урахуванням значення прийнятного ризику всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), відносяться до одного з трьох ступенів ризику: з високим, середнім та незначним. Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю). Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності і періодичність проведення планових заходів, затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням органу державного нагляду (контролю). Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначаються переліки питань для здійснення планових заходів, які затверджуються його наказом. У межах переліку питань кожен орган державного нагляду (контролю) залежно від цілей заходу має визначити ті питання, щодо яких буде здійснюватися державний нагляд (контроль). Уніфіковані форми актів, в яких передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, затверджуються органом державного нагляду (контролю) і публікуються в мережі Інтернет у порядку, визначеному законодавством. Орган державного нагляду (контролю) оприлюднює критерії та періодичність проведення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) шляхом розміщення інформації в мережі Інтернет у порядку, визначеному законодавством. Щорічно до 1 квітня орган державного нагляду (контролю) готує звіт про виконання річного плану (квартальних планів) державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання за попередній рік і оприлюднює його в мережі Інтернет. Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю). Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку. Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу. Строк здійснення планового заходу не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - п'яти робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.
За приписами п. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 7. Закону України №877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки . На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою. У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання. Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.
Відповідно до ст. 10 Закону України №877-V визначено, що суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення і одержувати копії посвідчення (направлення) на проведення планового або позапланового заходу; не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: він здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів державного нагляду (контролю), передбачених законом; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону ; бути присутнім під час здійснення заходів державного нагляду (контролю);вимагати нерозголошення інформації, що є комерційною таємницею суб'єкта господарювання; одержувати та знайомитися з актами державного нагляду (контролю); надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта органу державного нагляду (контролю); оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб.
Як вбачається з матеріалів справи, наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 17.06.2016 року №281 вирішено провести планові перевірки додержання (виконання) законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту об'єктів суб'єктів господарювання згідно додатку, в графі №17 якого до переліку об'єктів суб'єктів господарювання, які підлягають плановій перевірці в Одеській області у ІІІ кварталі 2016 року включено ТОВ «Фабрика Акація МЦ «Одрекс» , за адресою: м. Одеса, вул.. Розкидайлівська 69/71 в період з 08.08.2016 року по 27.08.2016 року.
В посвідченні №293 на проведення планової (позапланової) перевірки будівель, споруд, приміщень, територій ТОВ «Фабрика Акація» МЦ «Одрекс» зазначено код ЄДРПОУ підприємства - 24765919.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повне найменування відповідача - Товариство з обмеженою відповідальність «Фабрика «Акація», скорочена назва - ТОВ «Фабрика «Акація», ідентифікаційний код юридичної особи: 04594673, місцезнаходження юридичної особи - 65110, Одеська область, місто Одеса, Приморський район, вулиця Розкидайлівська, будинок 69/71, до виду діяльності серед іншого, входить 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, в графі «Данні про відокремленні підрозділи юридичної особи» зазначено «відомості відсутні».
З означеного вбачається, що наказ від 17.06.2016 року №281 виданий на проведення перевірки неіснуючого суб'єкта господарювання, а не відповідача, оскільки назва юридичної особи інша, в посвідченні№293 зазначено ТОВ «Фабрика «Акація МЦ «Одрекс», код ЄДРПОУ підприємства - 24765919 , що є відмінними від коду ЄДРПОУ відповідача (04594673) та є ідентифікаційним кодом іншої юридичної особи - Фірми «Одрекс» у вигляді ТОВ.
Під кодом ЄДРПОУ 24765919, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, значиться інша юридична особа, а саме - Фірма «Одрекс» у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю, скорочена назва юридичної особи Фірма «Одрекс» у вигляді ТОВ, місце знаходження: 65110, Одеська область, місто Одеса, Приморський район, вулиця Розкидайлівська, будинок 69/71, до виду діяльності якого серед іншого віднесено 32.40 виробництво ігор та іграшок, данні про відокремлені підрозділи юридичної особи відсутні.
Тобто в даному випадку позивачем в наказі на проведення планової перевірки, повідомленні на проведення планової перевірки та в посвідченні зазначено суб'єкта господарювання з найменуванням, якого взагалі не існує, а саме ТОВ «Фабрика Акація» Медичний Центр «Одрекс», під ідентифікаційним кодом зазначеним в посвідченні №293 на проведення перевірки значиться взагалі інша юридична особа - Фірма «Одрекс» у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю. За адресою вулиця Розкидайлівська, будинок 69/71 зареєстровані три юридичні особи, а саме: ТОВ «Фабрика «Акація» (код ЄДРПОУ 04594673), Фірма «Одрекс» у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 24765919) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Дім медицини" (код ЄДРПОУ 38156360), жодної з цих суб'єктів господарювання наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області від 17.06.2016 року №281 до проведення планової перевірки у ІІІ кварталі 2016 року не включено, повідомлення на проведення перевірки позивачем не направлялися та посвідчення не оформлялися. Доказів зворотного позивачем до суду не надано.
З урахуванням викладеного та на підставі положень ст.10 ЗУ №877-V суд дійшов висновку, що відповідач правомірно відмовив посадовим особам позивача у допуску до проведення планової перевірки, оскільки у останнього відсутні оформлені згідно із законодавством документи.
Відповідно до Порядку №1337 визначено, що планові перевірки проводяться відповідно до планів перевірки, які щоквартально затверджуються ДСНС України або її територіальними органами та оприлюднюються на їх офіційному веб-сайті до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому. Плани перевірок апарату ДСНС України затверджуються Головою ДСНС України або його заступником, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). Плани перевірок, що здійснюються посадовими особами територіального органу ДСНС України на території певної адміністративної одиниці, затверджуються керівником відповідного територіального органу або його заступником, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). У плані перевірки зазначаються найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, адреса розташування об'єкта (об'єктів) перевірки, дата початку здійснення заходу та дата його закінчення. Періодичність здійснення планових перевірок суб'єктів господарювання визначається з урахуванням Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 року № 306 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 04 червня 2015 року № 361). У разі взяття на облік нового об'єкта в період, на який уже затверджено план перевірки, зазначений об'єкт включається до плану перевірки на наступний плановий період. Відповідно до затвердженого у встановленому порядку плану перевірок для здійснення планової перевірки ДСНС України або її територіальними органами видається наказ про проведення перевірки. Наказ про проведення перевірки має містити: найменування/прізвище, ім'я та по батькові суб'єкта господарювання; місцезнаходження/місце проживання суб'єкта господарювання та адресу розташування об'єкта перевірки; предмет перевірки; дату початку та дату закінчення перевірки; посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка буде здійснювати перевірку. На підставі наказу на проведення перевірки оформлюється посвідчення на проведення перевірки (додаток 1). Посвідчення на проведення перевірки посадовими особами ДСНС України оформлюється на бланку ДСНС України для загального листування за підписом Голови ДСНС України або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю), та скріплюється гербовою печаткою. Посвідчення на проведення перевірки суб'єктів господарювання, що здійснюється посадовими особами територіального органу ДСНС України на території відповідної адміністративної одиниці, оформлюється на бланку територіального органу ДСНС України для загального листування за підписом керівника цього територіального органу або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю), та скріплюється гербовою печаткою. Посвідчення реєструється у Журналі реєстрації посвідчень на проведення перевірки (додаток 2), який повинен бути прошитий, пронумерований та скріплений печаткою. У посвідченні на проведення перевірки зазначаються: найменування структурного підрозділу ДСНС України або її територіального органу, що здійснює перевірку; тип перевірки (планова або позапланова); найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо якого (якої) здійснюється перевірка; місцезнаходження/місце проживання суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу та адреса розташування об'єкта перевірки, щодо якого здійснюється перевірка; номер і дата наказу ДСНС України або її територіального органу, відповідно до якого здійснюється перевірка; дата початку та дата закінчення перевірки; посадові особи ДСНС України або її територіального органу, які будуть здійснювати перевірку, із зазначенням їх посад, прізвищ, імен та по батькові; предмет та підстава для здійснення перевірки; інформація про здійснення попередньої перевірки (тип та строк її здійснення). Посвідчення на проведення перевірки є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення перевірки . Посвідчення на проведення перевірки зберігається в наглядовій справі на об'єкт перевірки в органі, який здійснював перевірку. ДСНС України або її територіальний орган здійснює планову перевірку за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планової перевірки не пізніше ніж за десять днів до дня її здійснення. Повідомлення про проведення планової перевірки (додаток 3) надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення (телефонограмою) за рахунок коштів ДСНС України (її територіального органу) або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання. У разі направлення повідомлення про проведення планової перевірки рекомендованим листом з повідомленням про вручення (телефонограмою) планова перевірка здійснюється не раніше ніж через п'ятнадцять днів з дня відправлення суб'єкту господарювання такого повідомлення. Повідомлення про проведення планової перевірки посадовими особами ДСНС України оформлюється на бланку ДСНС України для загального листування за підписом Голови ДСНС України або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). Повідомлення про проведення планової перевірки, що здійснюється посадовими особами територіального органу ДСНС України на території відповідної адміністративної одиниці, оформлюється на бланку територіального органу ДСНС України для загального листування за підписом керівника цього територіального органу або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю). У повідомленні про проведення планової перевірки зазначаються: дата початку та дата закінчення здійснення планової перевірки; найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо якого (якої) буде здійснюватися перевірка; назва та адреса розташування об'єкта перевірки; найменування підрозділу ДСНС України або її територіального органу, посадові особи якого будуть здійснювати перевірку. Копія повідомлення про проведення планової перевірки та копія повідомлення про вручення поштового відправлення (у разі надіслання повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення) зберігаються в наглядовій справі на об'єкт перевірки в органі, який здійснював перевірку. Тривалість планової перевірки визначається залежно від площі (території) об'єкта перевірки, кількості будівель, приміщень та дільниць, які перебувають у власності або користуванні суб'єктів господарювання, а також ступеня ризику від провадження господарської діяльності, але не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - п'яти робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Продовження строку проведення планової перевірки не допускається.
Відповідно до п.п.5 пункту 9 Порядку проведення планових (позапланових) перевірок одержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України №1337 від 02.11.2015р., посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.
Позивач намагається здійснити планову перевірку відповідача без наявності на це законних підстав, тому неправомірно вимагає в суді зобов'язати ТОВ "Фабрика Акація" забезпечити допуск свого інспектора до проведення перевірки.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Частиною 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладаються на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Позивачем не доведено, що відповідач без законних на те підстав не допустив Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до проведення планової перевірки, натомість, відповідач довів суду, що її було призначено з порушенням вимог законодавства та відсутні підстави допустити посадову особу позивача до проведення планової перевірки.
На підставі викладеного, позовні вимоги Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика Акація", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_1, за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Дім медицини" та Фірми "Одрекс" у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю про зобов'язання вчинити певні дії відмовити.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2016 |
Оприлюднено | 22.12.2016 |
Номер документу | 63481994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні