ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2016 р. м. Чернівці Справа № 824/558/16-а
11 год. 47 хв.
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Брезіної Т.М.,
суддів Левицького В.К.,
ОСОБА_1
за участю:
секретаря судового засідання Якимець Х.В.,
представників позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника відповідача - 1 ОСОБА_4,
представник відповідача - 2 не з'явився,
представника третьої особи ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське" (позивач) до Міністерства аграрної політики та продовольства України (відповідач-1), ОСОБА_6 агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області (відповідач-2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_6 Державної казначейської служби України у Сокирянському районі Чернівецької області про визнання протиправною бездіяльність та стягнення коштів,-
В С Т А Н О В И В:
В поданому до суду адміністративному позові позивач просив винести рішення, яким визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості в розмірі 101300 грн, зареєстрованої в органах Казначейства, за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" для перерахування на рахунки Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське", визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_6 агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області щодо невиконання бюджетної програми "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" та невиплати коштів в сумі 101300,00 грн, стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Василівське" (вул. Центральна, 2, с. Василівка, Сокирянський район, Чернівецька область, 60232, ідентифікаційний код юридичної особи 30774053) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 "Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками" і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 101300,00 грн, шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ "Василівське" є суб'єктом підприємницької діяльності, основним видом діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, в тому числі вирощування зерняткових і кісточкових фруктів у зв'язку з чим господарство має право на отримання коштів з метою компенсації витрат у виноградарстві та садівництві, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 р. №587 «Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства».
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 р. №772 затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними". Як вбачається зі змісту наказу, кінцевий термін виконання вказаної програми не встановлено, тому на думку позивача, державна програма існує, вона є, і її виконання ніхто не відміняв.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 р. №772 за ТОВ "Василівське" розподілено кошти для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.01.2013 р. у виноградарстві та садівництві за КЕКВ 2610 в сумі 120000,00 грн та по КЕКВ 2610 - 26500,00 гривень.
Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.07.2014 р. №277 «Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.01.2014 р. у виноградарстві, садівництві, хмелярстві по КЕКВ у розмірі 45200,00 грн. Протягом 2014 р. позивачу було виплачено кредиторську заборгованість по догляду за садами в сумі 45200,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 06.08.2014 р. №66.
Згідно звіту про заборгованість за бюджетними коштами станом на 01.04.2016 р. в ОСОБА_6 агропромислового розвитку у Сокирянському районі Чернівецької області в розділі «Поточні трансферти» - «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) по КЕКВ 2610 рядок 300 рахується загальна заборгованість на суму 6146800,00 грн; а в розділі «Капітальні трансферти» - «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям) по КЕКВ 3210 у рядку 530 рахується загальна заборгованість 30994 200,00 грн.
Разом з тим, розмір кредиторської заборгованості станом на 01.04.2016 р. за кодом програмної класифікації видатків 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" за ТОВ "Василівське" за КЕКВ 2610 становить 101300,00 грн, що підтверджується Актом звірки взаєморозрахунків станом на 01.04.2016 р., який складений між ТОВ "Василівське" та ОСОБА_6 агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації Чернівецької області на суму 101300,00 грн, що свідчить про визнання такої кредиторської заборгованості відповідачем та її безспірність.
За змістом Порядку №587 Мінагрополітики виконує функцію спрямування бюджетних коштів на відповідні рахунки відповідача 2. Позивач зазначає, що саме на Мінагрополіткику як на головного розпорядника бюджетних коштів покладено обов'язок щодо виконання функції спрямування бюджетних коштів за призначенням.
За викладених обставин, позивач вважає протиправною бездіяльність Мінагрополітики, яка полягає у неспрямуванні бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості в розмірі 101300,00 грн, зареєстрованої в органах Казначейства, за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" для перерахування на рахунки позивача.
Законом України «Про Державний бюджет на 2013 рік» та Законом України «Про Державний бюджет на 2014 рік» було передбачено виплату за кодом програми 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладання молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» в сумі 100000000,00 грн на кожен рік.
Проте, в Законі України «Про Державний бюджет на 2015 рік», «Про Державний бюджет на 2016 рік» відсутні положення щодо здійснення видатків на заходи спрямовані для надання підтримки розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ним, міністерством відповідне погашення заборгованості не проводиться.
Позивач вважає, що він має законне право на виплату кредиторської заборгованості, яка утворилась у виноградарстві, садівництві, хмелярстві шляхом компенсації відповідних сум з бюджету, які повинні бути розподілені Міністерством у порядку встановленому Постановою № 587, оскільки господарство несе непомірні витрати та збитки на закладення насаджень, догляду за ними, придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, несе витрати на оплату праці працівників та потребує державної підтримки, сприяння та фінансування у відповідній галузі. Державна бюджетна програма по розподілу коштів для підтримки і розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними затверджена, вона існує, і її ніхто не відміняв, кошти на розвиток вказаної галузі виділені, але не виплачені позивачу.
Відповідач - Міністерство аграрної політики та продовольства України, не погоджуючись з позовними вимогами, надало суду письмові заперечення в яких зазначило, що TOB "Василівське" є суб'єктом підприємницької діяльності, яке має право на отримання коштів з метою компенсації витрат у виноградарстві та садівництві. Зазначає, що на виконання вимог законодавства, позивачу спрямовано на погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.01.2013 р., кошти у сумі 120000,00 грн. Крім того, відповідно до розподілу коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідники і нагляд за ними", для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві, TOB "Василівське" спрямовано 26500,00 гривень.
Проте, територіальними органами Державної казначейської служби України, вказані асигнування не було перераховано одержувачу, у зв'язку із чим за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» виникла кредиторська заборгованість, зокрема, перед TOB «Василівське» - 146500,00 гривень.
Законом України «Про Державний бюджет на 2014 рік» спрямовано на розвиток садівництва, виноградарства та хмелярства кошти у сумі 100 млн грн, з яких наказом Мінагрополітики від 29.07.2014 р. № 277 "Про Розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", Міністерство пропорційно сумі зареєстрованої кредиторської заборгованості по КЕКВ 2610 (крім суб'єктів, що знаходяться на тимчасово окупованій території), спрямувало кошти, зокрема, TOB «Василівське» у сумі 45200,00 грн.
Станом на 01.01.2016 р. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", згідно звіту про заборгованість за бюджетними коштами рахується кредиторська заборгованість у сумі: по КЕКВ 2610: 6146800,00 грн, по КЕКВ 3210: 30994200,00 грн.
Мінагрополітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, неодноразово зверталось до Міністерства фінансів України з проханням передбачити кошти на вищевказані цілі, однак такі пропозиції враховано не було.
Разом з тим, відповідач зазначає, що Мінагрополітики не уповноважене контролювати Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації щодо спрямування бюджетних коштів управлінням агропромислового розвитку районних держадміністрацій. Також Мінагрополітики не уповноважене контролювати районні держадміністрації стосовно подачі до Головного управління казначейства реєстру підприємств платіжних доручень на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунку на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкритті в банках.
Таким чином, Мінагрополітики спрямовано бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості ТОВ «Василівське», як суб'єкту господарювання, який займається виноградарством, а також вчинялися дії щодо звернення до Міністерства фінансів України з відповідними запитами та листами щодо передбачення коштів на вищезазначені цілі, а отже виконано обов'язки, передбачені законодавством України, тому відсутні законні підстави для задоволення вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності Міністерства щодо невиплати коштів на погашення кредиторської заборгованості.
Представники позивача в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримали з підстав, наведених у позові, просили суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача - 1 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову та надав пояснення аналогічні тим, що містяться у письмових запереченнях проти позову. Просив суд в позові відмовити повністю.
Представник відповідача - 2 в судове засідання не з'явився, належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, однак суд не повідомив про причину своєї неявки та не подав письмових заперечень на адміністративний позов.
Представник третьої особи ОСОБА_6 державної казначейської служби України у Сокирянському районі Чернівецької області у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував та просив суд в позові відмовити повністю.
Заслухавши пояснення осіб, які прибули в судове засідання, дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Василівське" є юридичною особою, ідентифікаційний код 30774053, місце знаходження: вул. Центральна, буд. 2, с. Василівка, Сокирянський район, Чернівецька область. Згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, основними видами діяльності товариства є: вирощування зерняткових і кісточкових фруктів; розведення великої рогатої худоби молочних порід; роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах; розведення свиней; розведення свійської птиці (а.с. 12-13 т.1).
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 р. №772 "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за нимиВ» затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013р. у виноградарстві і садівництві (п.1.1); розподіл коштів між суб'єктами господарювання, які займаються хмелярством, для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013 р. (п.1.2); розподіл коштів по фінансуванню галузевих науково-дослідних установ (зміцнення матеріально-технічної бази) для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.01.2013 р. за бюджетною програмою 2801350 В«Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за нимиВ» (п.1.3); розподіл коштів за програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві (п.1.4). Зазначеним наказом за ТОВ "Василівське" розподілено кошти для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.01.2013 р. у виноградарстві та садівництві за КЕКВ 2610 в сумі 120000,00 грн та по КЕКВ 2610 - 26500,00 грн (а.с. 20-42 т.1).
Також відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.07.2014 р. №277 "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" за ТОВ "Василівське" розподілено кошти для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.04.2014 р. у виноградарстві, садівництві, хмелярстві по КЕКВ 2610 у розмірі 45200, грн (а.с. 43-49 т.1).
Судом встановлено, що управлінням Державної казначейської служби України у Сокирянському районі Чернівецької області вказані асигнування не було перераховано одержувачу, у зв'язку із чим за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів виноградників та ягідників і нагляд за ними" виникла кредиторська заборгованість перед ТОВ "Василівське" на суму 146500,00 грн.
Згідно з листом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 15.08.2016 р. №37-13-4-15/14550, станом на 01.07.2016 р. за ТОВ "Василівське" обліковується кредиторська заборгованість за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" в сумі 101300,00 грн (а.с. 115-125 т.1).
Відповідно до звіту про заборгованість за бюджетними коштами станом на 01.04.2016 р. за ОСОБА_6 агропромислового розвитку у Сокирянського районі Чернівецької області обліковується кредиторська заборгованість за бюджетною програмою 2801350 «Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними» по КЕКВ 2610: 6146800,00 грн, по КЕКВ 3210: 30994200,00 грн (а.с.14 т.1).
Листами від 18.07.2013 р. №37-21-2-10/14062, від 23.01.2015 р. №37-21-2-10/780, від 18.05.2015 р. №37-21-2-10/7584 Мінагрополітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, зверталось до Міністерства фінансів України з пропозиціями при внесенні змін до Законів України "Про Державний бюджет України" на 2013, 2015, 2016 роки, виділити додатково видатки (а.с. 197-200 т. 1).
До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства.
Порядок та механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 р. № 587 "Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" (далі - Порядок № 587).
Відповідно до п.3 Порядку № 587 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.
Приписами п. 5 Порядку № 587 передбачено, що бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством (далі - суб'єкти господарювання), незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум податку на додану вартість) за такими напрямами: проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення (проектні роботи, підготовка ґрунту та посадка, догляд за насадженнями, спорудження шпалери, встановлення систем краплинного зрошення) та придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, - у межах затверджених Мінагрополітики нормативів витрат на 1 гектар, що визначаються з урахуванням зони закладення насаджень, схеми посадок та інших технологічних особливостей, а також витрат з виконання відповідних робіт; будівництво водонакопичувальних басейнів для забезпечення безперебійного водопостачання мереж краплинного зрошення з метою своєчасного поливу виноградників та плодових насаджень - у межах установлених Мінагрополітики нормативів.
Пунктом 14 Порядку № 587 визначено, що на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації, розподілу бюджетних коштів між суб'єктами господарювання для компенсації витрат, пов'язаних з будівництвом холодильників (лабораторних комплексів, камер швидкого заморожування плодів та ягід), та розподілу коштів для компенсації витрат з придбання обладнання, техніки та механізмів Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних, управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій.
Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим та головні управління агропромислового розвитку обласних держадміністрацій спрямовують бюджетні кошти управлінням агропромислового розвитку районних держадміністрацій.
ОСОБА_6 промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрації, управління агропромислового розвитку районних держадміністрацій на підставі відповідних наказів Мінагрополітики подають управлінням Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунка на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкриті в банках.
Положеннями ст.22 Бюджетного кодексу України передбачено, що для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. За обсягом наданих прав розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.
Головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: за бюджетними призначеннями, визначеними законом про Державний бюджет України, - установи, уповноважені забезпечувати діяльність Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України в особі їх керівників; міністерства, Конституційний Суд України, Верховний Суд України, вищі спеціалізовані суди та інші органи, безпосередньо визначені Конституцією України, в особі їх керівників, а також Національна академія наук України, Національна академія аграрних наук України, Національна академія медичних наук України, Національна академія педагогічних наук України, Національна академія правових наук України, Національна академія мистецтв України, інші установи, уповноважені законом або Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у відповідній сфері, в особі їх керівників.
Відповідно до положень ч. 5 ст. 22 Бюджетного кодексу України визначено, зокрема, що головний розпорядник бюджетних коштів: отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет); приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством; розробляє проекти порядків використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, передбаченими частиною сьомою статті 20 цього Кодексу; розробляє та затверджує паспорти бюджетних програм і складає звіти про їх виконання, здійснює аналіз показників виконання бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі.
Згідно з ч. 6 ст. 22 Бюджетного кодексу України передбачено, що розпорядник бюджетних коштів може уповноважити одержувача бюджетних коштів на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою, та надати йому кошти бюджету (на безповоротній чи поворотній основі) в межах відповідних бюджетних асигнувань. Одержувач бюджетних коштів використовує такі кошти, на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі цього розпорядника бюджетних коштів.
Критерії визначення одержувача бюджетних коштів встановлюються Кабінетом Міністрів України з урахуванням напрямів, досвіду і результатів діяльності, фінансово-економічного обґрунтування виконання заходів бюджетної програми та застосування договірних умов.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.
Ззгідно п. 70. ч. 4 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 р. №500, вбачається, що Міністерство аграрної політики та продовольства України є головним розпорядником бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними законом про Державний бюджет України.
З аналізу наведених норм випливає, що Мінагрополітики України не є органом, який здійснює дії щодо нарахування та виплати компенсації, а лише проводить розподіл коштів між регіонами в межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України.
Як вбачається із матеріалів справи, розпорядником бюджетних коштів у регіоні за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" є Департамент агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації.
У зв'язку з відсутністю зазначених коштів на єдиному казначейському рахунку, відповідні кошти розподілами відкритих асигнувань не були спрямовані до управління агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації.
Згідно з положеннями ст. 7 Бюджетного кодексу України визначено, що одним з головних принципів бюджетної системи України є принцип цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями.
Відповідно до ст. 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, довгострокових зобов'язань за енергосервісом, узятих на облік органами Казначейства України; щодо завдань (проектів) Національної програми інформатизації - після їх погодження з Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації.
Згідно абз. 2 ч. 2 ст. 57 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.
Дослідивши матеріали справи, відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 02.07.2014 р. № 277 "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" суб'єктам господарювання агропромислового комплексу Чернівецької області передбачено кошти в сумі 45000,00 грн по КЕКВ 2610, в тому числі ТОВ "Василівське" в сумі 45200,00 грн.
У відповідності до листа Міністерства аграрної політики та продовольства України від 15.08.2016 р. №37-13-4-15/14550, станом на 01.07.2016 р. за ТОВ "Василівське" обліковується кредиторська заборгованість за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" в сумі 101300,00 грн.
У зв'язку із відсутністю у Державному бюджеті України коштів, передбачених для надання державної підтримки суб'єктам господарювання агропромислового комплексу на погашення кредиторської заборгованості ТОВ "Василівське" не була здійснена компенсація в сумі 101300,00 грн.
Мінагрополітики є лише розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми, тобто здійснює розподіл бюджетних коштів та спрямовує їх у регіони, в межах, виділених асигнувань, а компенсація суб'єктам господарювання здійснених ними витрат, не входить до компетенції Міністерства, а отже Мінагрополітики виконало функції головного розпорядника бюджетних коштів в повному обсязі.
За таких обставин, враховуючи наведені вище норми та зважаючи на те, що Мінагрополітики України не є органом, який здійснює дії щодо нарахування та виплати часткового відшкодування, а лише проводить розподіл коштів та спрямовує їх у регіони в межах виділених асигнувань, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання неправомірною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України і ОСОБА_6 агропромислового розвитку Сокирянської районної державної адміністрації щодо незабезпечення компенсації для ТОВ "Василівське" за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 "Закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками" коштів в розмірі 101300,00 гривень.
Також з матеріалів справи вбачається, що Міністерством аграрної політики та продовольства України вчинялися дії спрямовані на погашення позивачу існуючої заборгованості. Зокрема, Мінагрополітики неодноразово зверталось з листами до Міністерства фінансів України з пропозицією передбачити кошти для компенсації відсоткової ставки за кредитами та лізинговими платежами, пропозиціями щодо наближення асигнувань загального фонду Державного бюджету України з листами щодо збільшення обсягу видатків, в тому числі при формуванні проекту бюджету (листи від 18.07.2013 р. №37-21-2-10/14062 від 23.01.2015 р. №37-21-2-10/780, від 18.05.2015 р. №37-21-2-10/7584), однак пропозиції Мінагрополітики враховано не було.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, яких повинні дотримуватися суб'єкти владних повноважень при реалізації наданих законодавством повноважень.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Судом встановлено, що відповідачами виконано функції головного розпорядника бюджетних коштів в повному обсязі, в межах виділених коштів на відповідний бюджетний рік.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачі діяли в межах повноважень відповідно до норм чинного законодавства та не допустили бездіяльності щодо невиплати коштів в сумі 101300,00 грн. та невиконання бюджетної програми за бюджетною класифікацією 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
На підставі викладеного та керуючись статтями 11, 70, 71, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
У відповідності до ст.ст. 185-186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, проголошення вступної та резолютивної частини рішення, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дні отримання копії постанови.
Згідно статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України постанова, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмовити у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Головуючий Т.М. Брезіна
Судді В.К. Левицький
ОСОБА_1
Постанову в повному обсязі складено 21 грудня 2016 р.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2016 |
Оприлюднено | 30.12.2016 |
Номер документу | 63675991 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні