ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"21" грудня 2016 р.Справа № 916/331/16
За позовом: публічного акціонерного товариства «Новокаховський комбінат хлібопродуктів»
До відповідача: публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця»
про стягнення
Суддя Оборотова О.Ю.
За участю представників сторін:
Від позивача: ОСОБА_1 - довіреність від 28.11.2016р.
Від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність від 27.10.2016р.
СУТЬ СПОРУ: 11 лютого 2016 року публічне акціонерне товариство «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» звернулось до господарського суду Одеської області із позовом про стягнення з публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця», структурний підрозділ апарату управління служби воєнізованої охорони заборгованості в сумі 50956,16 грн., обґрунтовуючи заявлені вимоги фактом порушення відповідачем прийнятих на себе зобов'язань щодо забезпечення схоронності вантажу при його перевезенні залізницею за договором на охорону вагонів на шляху прямування в залізничному сполученні №ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 року.
Під час першого розгляду даної справи ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» визначило, що заявлена до стягнення сума заборгованості є збитками, що підлягають відшкодуванню на рахунок ПАТ «Українська залізниця» у зв'язку із порушенням прийнятих на себе за договором № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 року зобов'язань.
Рішенням господарського суду Одеської області від 29.04.2016 року (суддя Железна С.П.) позов задоволено.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 21.07.2016 року (судді: Колоколов С.І., Разюк Г.П., Принцевська Н.М.) рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Постановою Вищого господарського суду Одеської області, від 12.10.2016р. (судді: Вовк І.В., Ковтонюк Л.В., Кондратова І.Д.) касаційну скаргу публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» задоволено частково; постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.07.2016 року та рішення господарського суду Одеської області від 29.04.2016 року скасовано, справу № 916/331/16 передано на новий розгляд до суду першої інстанції в іншому складі.
Згідно п.4.2.3. рішення Зборів суддів господарського суду Одеської області (протокол №17-4/2016 від 21-22.04.2016р.), призначено повторний автоматичний розподіл справи.
Відповідно до протоколу повторного автоматичного розподілу справи №916/331/16 визначено склад суду для розгляду скарги, а саме суддю господарського суду Одеської області Оборотову О.Ю.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 31.10.2016р. суддею Оборотовою О.Ю. прийнято справу №916/331/16 до провадження; розгляд справи призначено в засіданні суду на 16.11.2016 р. об 14 год. 15 хв.
16.11.2016р. до господарського суду Одеської області від публічного акціонерного товариства «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» надійшли письмові пояснення по суті спору.
29.11.2016р. до господарського суду Одеської області від публічного акціонерного товариства «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» надійшла заява про зміну предмету спору відповідно до якої позивач просить суд стягнути з Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця», структурний підрозділ апарату управління служби воєнізованої охорони 50956,16 грн. (п'ятдесят тисяч дев'ятсот п'ятдесят шість грн. 16 грн.) вартості втраченого зерна та судовий збір в сумі 1 378 грн. 00 коп. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.).
12.12.2016р. до господарського суду Одеської області від публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» надійшли письмові пояснення по суті спору.
20.12.2016р. до господарського суду Одеської області від публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» надійшли письмові пояснення по суті спору.
21.12.2016р. до господарського суду Одеської області від публічного акціонерного товариства «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» надійшли письмові пояснення по суті спору.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, звернув увагу суду щодо того, що за своєю правовою природою стягнення грошових коштів по справі не є збитками а є відшкодуванням вартості втраченого вантажу, просив суд їх задовольнити.
У судовому засіданні представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог в повному обсязі з підстав викладених у відзиві та письмових поясненнях.
Відповідно до вимог ст. 85 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив:
01.10.2013 між ТОВ «ОСОБА_3 Топфер Інтернешенал (Україна)» (Замовник) та ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» (Виконавець) було укладено договір-доручення № 14 на транспортно-експедиторське обслуговування, у відповідності до умов якого Виконавець приймає на себе зобов'язання по здійсненню транспортно-експедиторського обслуговування перевезення вантажів, належних Замовнику, залізницею із внутрішніх елеваторів та морських торгових портів України, а також інших пунктів навантаження, до кінцевого пункту призначення по реквізитам та в строки, зазначені в рознарядці Замовника. На підставі додаткової угоди № 2 від 15.07.2014р. сторону Виконавця за договором № 14 від 01.10.2013р. було замінено із ТОВ «ОСОБА_3 Топфер Інтернешенал (Україна)» на «ТОВ «АДМ Трейдінг Україна» (т. 1 а.с.98-101).
Аналогічний за змістом договір № 6 від 25.08.2015 було укладено між ТОВ «АДМ Трейдінг Україна» та ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» (т. 1 а.с.102-105).
01.10.2012 року між ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» (Замовник) та ДП «Одеська залізниця», правонаступником якого є ПАТ «Українська залізниця» (Виконавець) було укладено Договір на охорону вагонів на шляху прямування в залізничному сполученні № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 року, предметом якого є те, що Замовник доручає, а Виконавець зобов'язується надати послуги з охорони у залізничному сполученні вагонів з вантажем зерна (сої, гороху, ріпаку, кукурудзи, ячменю) в парках станцій і на шляху прямування від станції відправлення Одеської залізниці до станцій призначення у межах України (вказаних Замовником у заявці) (т. 1 а.с.15-20).
Пунктом 10 договору, в редакції додаткової угоди № 1 від 29.12.2012 передбачено, що він набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31.12.2013 року. Якщо сторони на протязі одного календарного місяця до закінчення дати договору не ініціювали зміни або доповнення до нього, термін дії договору вважається продовженим на наступний календарний рік на аналогічних умовах.
Пунктом 1.2 додаткової угоди №3 від 01.12.2015 року сторонами був продовжений термін дії договору № ОД/НО-12-631 д-НЮ від 01.10.2012 року до 31.12.2016 року (т. 1 а.с.22).
Приймаючи до уваги відсутність в матеріалах справи доказів відмови сторін від дії цього договору, або його розірвання, а тому на теперішній час Договір № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 є чинним та діючим.
Згідно з п.п. 2.1.4, 2.1.6 Договору, Замовник зобов'язався не пізніше ніж за добу надати Виконавцю письмове замовлення на прийом вагонів із вантажем під охорону з відображенням в замовленні наступної інформації: орієнтовні дата та час прибуття наряду охорони Виконавця до пункту прийняття вагонів з вантажем (назва залізничної станції), кількість та номери (якщо вони відомі) вагонів які підлягають охороні, кінцевий пункт охорони кожного вагону з вантажем. Замовник зобов'язується передати вагони з вантажем під охорону представнику підрозділу воєнізованої охорони, в початковому пункті охорони (на місці завантаження вантажу), після закриття дверей вагонів та накладення ЗПП, митних пломб. Про кількість та номери накладених ЗПП, митних пломб, закрутом робиться відмітка в акті прийому-передачі вантажу під охорону, маршрутному листі стрільців форми ХУ-2 та проводиться фотозйомка (за домовленістю сторін).
Відповідно до п.п. 2.2.4, 2.2.5 договору, Виконавець зобов'язаний прийняти вантажі від представника Замовника, про що робить відмітку в акті прийому-передачі вантажу під охорону, забезпечити охорону вантажу від початкового до кінцевого пунктів охорони, зазначених у перевізному документі.
Згідно із п. 3.3 договору, Замовник проводить 100% попередню сплату послуг Виконавця шляхом перерахування коштів на його рахунок не пізніше 2 банківських діб до надання послуги в розмірі попередньої розрахункової вартості охорони замовленого маршруту.
08.07.2015 на адресу відповідача були направлені заявки про виділення охорони на 14 (чотирнадцять) вагонів-зерновозів зі станції Каховка до станції Одеса-порт-експорт, за результатами розгляду яких відповідачем було направлено ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» рахунок на оплату в сумі 10 212,17 грн. Вказана сума 09.07.2015 була перерахована на користь ПАТ «Українська залізниця», що підтверджується відповідною банківською випискою (т. 1 а.с.24-25).
Крім того, 02.09.2015, 05.09.2015, 07.09.2015, 08.09.2015, 15.09.2015 та 19.09.2015 позивачем було надіслано відповідачу заявки щодо виділення охорони на 38 (тридцять вісім) вагонів-зерновозів зі станції Каховка до станції Одеса-порт-експорт, за результатами розгляду яких відповідачем було направлено ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» рахунки на оплату на загальну суму 145 888,14 грн. Вказана сума була перерахована на користь ПАТ «Українська залізниця» трьома платежами від 01.09.2015 від 15.09.2015 та від 22.09.2015, що підтверджується відповідними банківськими виписками.
На підставі накладної № 42870469 від 13.07.2015 ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» було передано до відправлення із станції відправлення Каховка на станцію призначення Одеса-порт на адресу одержувача ПрАТ «Укрелеваторпром» вагони-зерновози №№ 95455051, 95928362, 95651154, 95831723, 95793667, 95752705 із вантажем - насінням масляних культур, загальною масою 366,300 тон. В накладній зазначено, що вантаж перебуває під охороною згідно договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 власником вантажу є ТОВ «АДМ Трейдінг Україна».
Крім того, на підставі накладної № 42894022 від 14.07.2015 ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» було передано до відправлення із станції відправлення Каховка на станцію призначення Одеса-порт на адресу одержувача ПрАТ «Укрелеваторпром» вагони-зерновози №№ 95631081, 95450417, 95633624, 95623716, 95451852, 95527420, 95349148, 95800769 із вантажем - насінням масляних культур, загальною масою 464,100 тон. В накладній зазначено, що вантаж перебуває під охороною згідно договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 власником вантажу є ТОВ «АДМ Трейдінг Україна».
Також, на підставі накладної № 41171174 від 08.09.2015 ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» було передано до відправлення із станції відправлення Каховка на станцію призначення Одеса-порт на адресу одержувача ПрАТ «Укрелеаваторпром» вагони-зерновози №№ 95755179, 95531232, 95639100, 95366779, 95390365 та 95631008, із вантажем - насінням масляних культур, загальною масою 350,600 тон. В накладній зазначено, що вантаж перебуває під охороною згідно договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012, власником вантажу є ТОВ «АДМ Трейдінг Україна».
На підставі накладної № 41195074 від 09.09.2015 ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» було передано до відправлення із станції відправлення Каховка на станцію призначення Одеса-порт на адресу одержувача ПрАТ «Укрелеваторпром» вагони-зерновози №№ 95453882, 95349114, 95754800, 95642583, 95831541 та 95631065 із вантажем - насінням масляних культур, загальною масою 352,500 тон. В накладній зазначено, що вантаж перебуває під охороною згідно договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012 власником вантажу є ТОВ «АДМ Трейдінг Україна».
На підставі накладної № 41433905 від 20.09.2015 ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» було передано до відправлення із станції відправлення Каховка на станцію призначення Одеса-порт на адресу одержувача ПрАТ «Укрелеваторпром» вагони-зерновози №№ 95829735, 95318358, 95529806, 95368833, 95532982, 95538427, 95650206 та 95540258 із вантажем - насінням масляних культур, загальною масою 464,500 тон В накладній зазначено, що вантаж перебуває під охороною згідно договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012, власником вантажу є ТОВ «АДМ Трейдінг Україна».
Вказаний вантаж був прийнятий воєнізованою охороною залізниці під охорону без зауважень, що підтверджується відомостями реєстру послуг із охорони зернових по станції Каховка та маршрутами варти відомчої воєнізованої охорони на дільниці Каховка - Одеса-Порт.
Відповідно до актів експертизи, що складені Одеською регіональною торгово-промисловою палатою, експертизою встановлено наступне (т. 1 а.с.42-47).
- акт експертизи № УТЭ-966/50 від 15.07.2015: наданий залізничний вагон без зовнішньо видимих пошкоджень с непорушеними ЗПУ вантажовідправника, кількість та контролюючі знаки яких відповідають даним, зазначеним у накладній. Огляд вагона (ів) здійснювався експертом. Зняття ЗПУ та відкриття залізничних вагонів здійснювалось представником замовника експертизи в присутності експерта. При відкритті завантажувальних люків встановлено, що розподіл вантажу по площі вагона є рівномірним, просипання вантажу в пред'явленому залізничному вагоні не встановлено. Для визначення кількості насіння олійних культур (рапс) залізничний вагон був зважений на електромеханічних вагах 4102ВВ-100 Э/С с НПВ-100т, дискретністю 50 кг. Дата держповірки 22.06.2015. Відомості зважування: вагон № 95651154, номер накладної № 42870469, маса нетто згідно документу 62 600 кг, фактично 61 800 кг, відхилення складає 800 кг., тобто 1,27%;
- акт експертизи № УТЭ-966/98 від 19.07.2015: наданий залізничний вагон без зовнішньо видимих пошкоджень с непорушеними ЗПУ вантажовідправника, кількість та контролюючі знаки яких відповідають даним, зазначеним у накладній. Огляд вагонів здійснювався експертом в присутності представника замовника експертизи та представників воєнізованої охорони ст. Колосівка - ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Маса брутто залізничних вагонів визначалась в присутності експерта та представників воєнізованої охорони. Зняття ЗПУ та відкриття залізничних вагонів здійснювалось представником замовника експертизи в присутності експерта. При зовнішньому огляді експертом встановлено: в залізничному вагоні № 95633624 між створами всіх розвантажувальних люків нанесена монтажна піна світло-жовтого кольору; в залізничному вагоні № 95450417 на створках середнього розвантажувального люка (зі сторони штурвалів) наявні фрагменти монтажної піни темно-жовтого кольору. При відкритті завантажувальних люків встановлено: в залізничному вагоні № 95633624 наявне воронкообразне поглиблення рапса в сторону лівого розвантажувального люку (зі сторони штурвалів); в залізничному вагоні № 95450417 наявне воронкообразне поглиблення рапса в сторону середнього розвантажувального люку (зі сторони штурвалів). Просипання вантажу в пред'явлених залізничних вагонах не встановлено. Для визначення кількості насіння олійних культур (рапс) залізничний вагон був зважений на електромеханічних вагах 4102ВВ-100 Э/С с НПВ-100т, дискретністю 50 кг. Дата держповірки 22.06.2015. Відомості зважування: а) вагон № 95633624, номер накладної № 42894022, маса нетто згідно документу 61 550 кг, фактично 60 100 кг, відхилення складає 1 450 кг, тобто 2,35%; б) вагон № 95450417, номер накладної № 42894022, маса нетто згідно документу 55 300 кг, фактично 54 300 кг, відхилення складає 1 000 кг, тобто 1,80%;
- акт експертизи № УТЭ-1343/180 від 14.09.2015: надані залізничні вагони без зовнішньо видимих пошкоджень с непорушеними ЗПУ вантажовідправника, кількість та контролюючі знаки яких відповідають даним, зазначеним у накладній. Маса брутто залізничних вагонів визначалась в присутності представника Херсонського загону воєнізованої охорони ОСОБА_6. Огляд вагонів здійснювався експертом в присутності представника замовника експертизи та представника Херсонського загону воєнізованої охорони ОСОБА_6 Зняття ЗПУ та відкриття залізничних вагонів здійснювалось представником замовника експертизи в присутності експерта та представника воєнізованої охорони. При зовнішньому огляді експертом встановлено, що між створами розвантажувальних люків наявні фрагменти монтажної піни світло-жовтного та темно-жовтого кольору. При відкритті завантажувальних люків експертом встановлено: в кожному із залізничних вагонів №№ 95366799, 95531232 наявні воронкообразні поглиблення насіння олійних культур (рапс) в сторону середнього розвантажувального люку, зі сторони, протилежної від штурвалів; в кожному із залізничних вагонів №№ 95639100, 95755179 наявні воронкообразні поглиблення насіння олійних культур (рапс) в сторону лівого розвантажувального люку, зі сторони, протилежної від штурвалів; в кожному із залізничних вагонів №№ 95631008, 95390365 наявні воронкообразні поглиблення насіння олійних культур (рапс) в сторону лівого розвантажувального люку, зі сторони штурвалів. Просипання вантажу в пред'явлених залізничних вагонах не встановлено. Для визначення кількості насіння олійних культур (рапс) залізничний вагон був зважений на електромеханічних вагах 4102ВВ-100 Э/С с НПВ-100т, дискретністю 50 кг. Дата держповірки 22.06.2015. Відомості зважування: а) вагон № 95366799, номер накладної № 41171174, маса нетто згідно документу 59 400 кг, фактично 58 400 кг, відхилення складає 1 000 кг, тобто 1,68%; б) вагон № 95639100, номер накладної № 41171174, маса нетто згідно документу 58 300 кг, фактично 56 150 кг, відхилення складає 2 150 кг, тобто 3,68%; в) вагон № 95531232, номер накладної № 41171174, маса нетто згідно документу 59 000 кг, фактично 57 850 кг, відхилення складає 1 150 кг, тобто 1,94%; г) вагон № 95755179, номер накладної № 41171174, маса нетто згідно документу 58 650 кг, фактично 58 000 кг, відхилення складає 650 кг, тобто 1,10%; д) вагон № 95631008, номер накладної № 41171174, маса нетто згідно документу 59 100 кг, фактично 58 350 кг, відхилення складає 750 кг, тобто 1,26%; е) вагон № 95390365, номер накладної № 41171174, маса нетто згідно документу 56 150 кг, фактично 55 500 кг, відхилення складає 650 кг, тобто 1,15%;
- акт експертизи № УТЭ-1343/181 від 14.09.2015: надані залізничні вагони без зовнішньо видимих пошкоджень с непорушеними ЗПУ вантажовідправника, кількість та контролюючі знаки яких відповідають даним, зазначеним у накладній. Маса брутто залізничних вагонів визначалась в присутності експерта та представника Херсонського загону воєнізованої охорони ОСОБА_6. Огляд вагонів здійснювався експертом в присутності представника замовника експертизи та Херсонського загону воєнізованої охорони ОСОБА_6 Зняття ЗПУ та відкриття залізничних вагонів здійснювалось представником замовника експертизи в присутності експерта та представника воєнізованої охорони. При зовнішньому огляді експертом встановлено, що в кожному із залізничних вагонів між створами середнього розвантажувального люку, з протилежної від штурвалів сторони, видні насіння олійних культур (рапс). При відкритті завантажувальних люків експертом встановлено, що в кожному залізничному вагоні наявні воронкообразні поглиблення насіння олійних культур (рапс) в сторону середнього розвантажувального люку, зі сторони, протилежної від штурвала. Просипання вантажу в пред'явленому залізничному вагоні не встановлено. Для визначення кількості насіння олійних культур (рапс) залізничний вагон був зважений на електромеханічних вагах 4102ВВ-100 Э/С с НПВ-100т, дискретністю 50 кг. Дата держповірки 22.06.2015р.. Відомості зважування: а) вагон № 95453882, номер накладної № 41195074, маса нетто згідно документу 59 350 кг, фактично 55 500 кг, відхилення складає 3 850 кг, тобто 6,48%.; б) вагон № 95349114, номер накладної № 41195074, маса нетто згідно документу 58 750, фактично 57 250 кг, відхилення складає 1 500 кг., тобто 2,55%.
- акт експертизи № УТЭ-1343/334 від 23.09.2015р.; наданий залізничний вагон без зовнішньо видимих пошкоджень с непорушеними ЗПУ вантажовідправника, кількість та контролюючі знаки яких відповідають даним, зазначеним у накладній. Огляд вагонів здійснювався експертом в присутності представника Херсонського загону воєнізованої охорони ОСОБА_7 Маса брутто залізничних вагонів визначалась в присутності експерта та представника воєнізованої охорони. Зняття ЗПУ та відкриття залізничних вагонів здійснювалось представником замовника експертизи в присутності експерта та представника воєнізованої охорони. При зовнішньому огляді експертом встановлено, що між створами середнього розвантажувального люку наявні фрагменти монтажної піни світло-жовтного кольору, зі сторони протилежної від штурвала. При відкритті завантажувальних люків експертом встановлено, що в залізничному вагоні наявні воронкообразні поглиблення насіння олійних культур (рапс) в сторону середнього розвантажувального люку, зі сторони, протилежної від штурвала. Просипання вантажу в пред'явленому залізничному вагоні не встановлено. Для визначення кількості насіння олійних культур (рапс) залізничний вагон був зважений на електромеханічних вагах 4102ВВ-100 Э/С с НПВ-100т, дискретністю 50 кг. Дата держповірки 22.06.2015р.. Відомості зважування: а) вагон № 95529806, номер накладної № 41433905, маса нетто згідно документу 60 550 кг, фактично 58 100 кг, відхилення складає 2 450 кг, тобто 4,04%.
Пунктом п. 5.8 договору-доручення на транспортно-експедиторське обслуговування № 14 від 01.10.2013 та договору на транспортно-експедиторське обслуговування №6 від 25.08.2015р. ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» несе зобов'язання по відшкодуванню вартості вантажу, якого не вистачає, перед Замовником у випадку виявлення недостачі, що перевищує норми природної втрати в розмірі 0,5% від відправленого з одного елеватору загального обсягу вантажу, однієї культури, за один календарний місяць.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «АДМ Трейдінг Україна» власником вантажу, який передавався до відправлення за залізничними накладними, у зв'язку із виявленням недостачі вантажу, що перевищує норму природної втрати, були виставлені позивачу наступні претензії:
- претензія № 7078/3 від 25.08.2015 на суму 5 637,52 грн., що є вартістю 0,661 тон зерна рапсу (перевищення норми природного убутку), із відповідним розрахунком, щодо перевезень, які мали місце у липні 2015 (т. 1 а.с.48).
- претензія № 7233/3 від 08.10.2015 на суму 45 318,64 грн., що є вартістю 5,041 тон зерна рапсу (перевищення норми природного убутку), із відповідним розрахунком, щодо перевезень, які мали місце у вересні 2015 (т. 1 а.с.93).
З наявних в матеріалах справи виписок вбачається, що ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» у повному обсязі було відшкодовано на користь ТОВ «АДМ Трейдінг Україна» вартість недостачі вантажу в загальній сумі 50 956,16 грн.
Між тим, у зв'язку із відмовою відповідача у добровільному порядку відшкодувати вартість вантажу, кількість якого зменшилась при перевезенні під охороною залізниці під час його перевезення понад нормативи природної втрати, ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» звернулось до суду з відповідним позовом.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків:
Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Відповідно до ч. 1 ст. 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Ст. 924 Цивільного кодексу України визначено, що перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди.
Відповідно до ст. 307 Господарського кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Згідно ч. 1 ст. 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини та п. 1 ч. 3 цієї статті визначено, що у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.
Статтею 920 ЦК України закріплено, що у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Суд звертає увагу, що в даному випадку правовідносини між сторонами регулюються саме спеціальними нормативно-правовими актами, адже з урахуванням клопотання позивача про зміну предмету спору стягнення грошових коштів по справі №916/331/16 не є збитками, а є саме відшкодуванням вартості втраченого вантажу,
У даному випадку вагони-зерновози прибули на станцію призначення без зовнішньо видимих пошкоджень та з непорушними ЗПП вантажовідправника, тому комерційний акт складено не було і видача вантажу була здійснена без перевірки кількості та стану вантажу у повній відповідності із вимогами Правил видачі вантажів. Вантажеотримувач отримує вантаж на станції вивантаження, про що ставиться відмітка на залізничній накладній: «ст.Одеса-Порт 400305 Одеської залізниці. Видача вантажу без перевірки маси згідно зі ст.52 Статуту залізниць»
Господарський суд Одеської області зазначає, що факт недостачі вантажу у спірних правовідносинах, підтверджується залізничними накладними № 42870469 від 13.07.2015р., № 42894022 від 14.07.2015р., № 41171174 від 08.09.2015р., № 41195074 від 09.09.2015р., № 41433905 від 20.09.2015р., а також актами експертизи Одеської регіональної торгово-промислової палати № УТЭ-966/50 від 15.07.2015р., № УТЭ-966/98 від 19.07.2015р., № УТЭ-1343/180 від 14.09.2015р., № УТЭ-1343/181 від 14.09.2015р., № УТЭ-1343/334 від 23.09.2015р., з яких вбачається, що за результатами видачі вантажу, що слідував під охороною відповідача згідно умов договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012р., було виявлено нестачу вантажу, що свідчить про невиконання з боку ПАТ «Українська залізниця» п. 2.2.5 договору № ОД/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012р. щодо забезпечення охорони вантажу від початкового до кінцевого пунктів охорони, зазначених у перевізному документі.
Згідно зі статтею 53 Статуту залізниць України, пункту 30 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Мінтрансу від 21.11.2000 № 644, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083, у разі потреби встановлення розміру або причини недостачі, псування або пошкодження вантажу і суми, на яку знижено його вартість, залізниця за власною ініціативою чи на вимогу одержувача запрошує експертів. Експертиза провадиться в присутності начальника станції, його заступника або іншого уповноваженого начальником станції працівника. Одночасно з викликом експерта станція повідомляє про це одержувача, який має право взяти участь в експертизі вантажу.
Господарський суд Одеської області звертає увагу, що акти експертизи складені в присутності представників воєнізованої охорони Херсонського загону, про що міститься відмітка в додатках до зазначених актів, а тому суд не приймає до уваги посилання публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» щодо того, що дані акти є неналежними та допустими доказами по справі.
За умовами ч.1 ст. 12 Закону України В«Про залізничний транспорт» залізниці та підприємства залізничного транспорту загального користування забезпечують збереження вантажів, багажу та вантажобагажу на шляху слідування та на залізничних станціях згідно з чинним законодавством України.
Положеннями ст. 23 Закону України В«Про залізничний транспорт» та ст. 110 Статуту залізниць України визначено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України.
Відповідно до п. 113 Статуту залізниць України, за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
Згідно до п. 114 Статуту, залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме, за втрату - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі.
Положеннями п. 2.10 Роз'яснень Вищого господарського суду України В«Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» №04-5/607 від 29.05.2002р. (в редакції роз'яснень Президії ВГСУ від 29.09.2008р. за №04-5/225) спори, що виникають з договору перевезення, в тому числі у прямому міжнародному залізничному сполученні, в яких одним з відповідачів є орган транспорту, вирішуються господарським судом за місцезнаходженням органу транспорту, на якого Статутом і Правилами пред'явлення та розгляду претензій покладено розгляд претензій.
Відповідно до ст. 16 Господарського процесуального кодексу України, віднесені до підсудності господарського суду справи у спорах, що виникають з договору перевезення, в яких одним з відповідачів є орган транспорту, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням цього органу.
Згідно п. 2.10 вказаних вище Роз'яснень ВГСУ, відповідно до п. 131 Статуту залізниць України, позови про відшкодування вартості вантажу втраченого, пошкодженого або такого, який прибув з нестачею, при перевезенні вантажів у прямому залізничному сполученні в межах залізниць України заявляються як одержувачем, так і відправником, а також від їх імені уповноваженою особою у всіх випадках до залізниці призначення, яка несе відповідальність за всі залізниці - учасниці перевезення, і залучати до участі у справі як іншого відповідача або третю особу залізницю відправлення та транзитні залізниці у суду немає підстав.
Згідно п. 115 Статуту залізниць України, вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
Згідно п. 2.7. Роз'яснень Вищого господарського суду України В«Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» №04-5/607 від 29.05.2002р. (в редакції роз'яснень Президії ВГСУ від 29.09.2008р. за №04-5/225) вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема, договору або контракту купівлі-продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну і вартість відправленого вантажу, підписаної старшим бухгалтером, копії податкової накладної.
Згідно п. 6 Правил заявлення та розгляду претензій (статті 130-137 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002р. якщо вантажовідправником є транспортно - експедиторське підприємство, яке не є виробником або постачальником вантажу, для підтвердження вартості відправленого вантажу заявником може бути додана завірена копія договору транспортного експедирування, укладеного між вантажовідправником (експедитором) і фактичним постачальником (виробником) вантажу, та рахунок або інший документ фактичного постачальника (виробника), що підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
Публічне акціонерне товариство «Новокаховський комбінат хлібопродуктів», 14.12.2016р. надало до господарського суду Одеської області належні та допустимі докази вартості вантажу який є предметом розгляду по справі №916/331/16.
У відповідності до первинних документів, позивачем належним чином розраховано вартість недостачі в загальній сумі 50 956,16 грн.
Відповідно до банківських виписок, наявних у матеріалах справи, позивачем у повному обсязі було відшкодовано на користь ТОВ «АДМ Трейдінг Україна» дану суму в розмірі 50 956,16 грн.
Згідно зі ст. 113 Статуту залізниць України за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.
Відповідно до ч.1 ст. 111 Статуту залізниць України залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, коли вантаж надійшов у непошкодженому вагоні (контейнері) з непошкодженими пломбами відправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено Правилами, а також якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення.
Господарський суд не приймає до уваги доводи відповідача відносно прибуття вантажу у технічно справному вагоні зі справними ЗПП з огляду на наступне.
Обов'язок перевірки вантажу під час його прийняття до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера) та пломб (ЗПП) встановлений п.28 Правил приймання вантажів до перевезення
Натомість нескористання залізницею правом перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній, жодним чином не свідчить про невірність вказаних вантажовідправником відомостей у накладній.
Таким чином, в матеріалах справи відсутні та до суду не надані жодні належні та допустимі докази, які б свідчили про те, що нестача вантажу сталась не з вини залізниці.
Отже господарський суд дійшов висновку про невжиття залізницею заходів щодо збереження вантажу під час його перевезення та про наявність вини залізниці у недостачі вантажу.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 114 Статуту залізниць України залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме: за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі.
Відповідно до ч. 2 ст. 114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Пунктом п. 5.8 договору-доручення на транспортно-експедиторське обслуговування № 14 від 01.10.2013 та договору на транспортно-експедиторське обслуговування №6 від 25.08.2015р. ПАТ «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» несе зобов'язання по відшкодуванню вартості вантажу, якого не вистачає, перед Замовником у випадку виявлення недостачі, що перевищує норми природної втрати в розмірі 0,5% від відправленого з одного елеватору загального обсягу вантажу, однієї культури, за один календарний місяць.
Господарський суд Одеської області зазначає, що розрахунок вартості втраченого вантажу здійснений з урахуванням норм природного убутку, підтверджений належними та допустимими доказами які чітко визначені в Статуті залізниць України, які в свою чергу є обов'язковими для виконання у спірних правовідносинах.
Щодо доводів відповідача про надання копії підписаного акту виконаних робіт № 5 від 30.09.2015 ро ку як доказу по справі, суд зазначає, що акт виконаних робіт не був підписаний сторонами так як в матеріалах справи є 2 примірники оригіналу акту виконаних робіт, які надані позивачем та які не підписані з його боку, що є підтвердженням неналежного виконання договору про надання послуг на охорону вагонів з вантажем на шляху прямування в залізничному спо лученні за Договором № ДО/НО-12-631/д-ню від 01.10.2012.
Таким чином, копія Акту виконаних робіт № 5 від 30.09.2015, на який посилається відповідач не є належним доказом по справі в розумінні вимог ст. 36 ГПК України. Крім цього, Господарський суд Одеської області звертає увагу, що до спірних правідносин слід застосовувати не норми які визначають підстави для притягнення відповідача до деліктної відповідальності, а саме спеціальні норми які визначені в Статуті залізниць України та відповідних Положеннях.
Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення вартості нестачі вантажу підлягають задоволенню, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.
Враховуючи приписи постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 та ст. ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 33,34,43,44-49,50,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов - задовольнити.
2. Стягнути з публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код ЄДРПОУ 40081200) на користь публічного акціонерного товариства «Новокаховський комбінат хлібопродуктів» (74988, Херсонська область, м. Нова Каховка, м. Таврійськ, вул. Промислова, 13, код ЄДРПОУ 00952389) 50 956,16 грн. (п'ятдесят тисяч дев'ятсот п'ятдесят шість грн. 16 коп.) вартості втраченого зерна та судовий збір в сумі 1 378 грн. 00 коп. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.).
Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 26.12.2016р .
Суддя О.Ю. Оборотова
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2016 |
Оприлюднено | 30.12.2016 |
Номер документу | 63714408 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Оборотова О.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні