КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2016 року м. Київ №810/2746/16
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Держпродспоживслужби у Вишгородському районі Київської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Корона Респект" про тимчасову заборону діяльності,
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1, відповідача - ОСОБА_2,
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпродспоживслужби у Вишгородському районі Київської області (далі - позивач, Управління) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Корона Респект (далі - відповідач, ТОВ Корона Респект ) про припинення діяльності закладів громадського харчування, що належать ТОВ Корона Респект , а саме: Вермонд Паб (м. Вишгород, вул. Набережна, 16) та Панський хутір (м. Вишгород, житловий масив Дідовиця вул. Квіткова, 1) до усунення виявлених порушень санітарного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог позивачем серед іншого зазначено, що під час обстеження кухні Вермонд Паб виявлені порушення вимог санітарного законодавства, а саме ст. 22, 26, 30 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , ст. 20, 25 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів , Державних санітарних правил для підприємств громадського харчування, включаючи кондитерські цехи і підприємства, що виробляють м'яке морозиво ОСОБА_3 42-123-5777-91 (акт від 08.08.2016 р. №14).
Окрім наведеного, позивачем також повідомлено, що за результатами епідеміологічного розслідування випадку отруєння людей у закладі громадського харчування Панський Хутір та на основі результатів санітарно-мікробіологічних досліджень зразків харчових продуктів від 10.08.2016 №8, 9, 10, 11, 12, результатів змивів з виробничих поверхонь та обладнання від 10.08.2016 №61-125, встановлено, що причиною виникнення масового отруєння людей є Salmonella enteriditis.
Представник відповідача позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у письмових запереченнях.
Так, в обґрунтування власної правової позиції у справі відповідачем зазначено, що здійснення позапланових перевірок Управління ТОВ Корона Респект є незаконним, оскільки проведено з порушенням законодавства України, а надані суду акти санітарно-епідеміологічного обстеження від 08.08.2016 та від 10.08.2016 є недопустимими доказами у даній адміністративній справі.
Між тим, представником відповідача наголошено, що ТОВ Корона Респект проведено комплекс санітарних заходів у згаданих вище закладах громадського харчування, усунуто виявлені позивачем порушення санітарних норм, про що письмово проінформовано усі контролюючі органи та направлено звернення до Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області із заявою про проведення позапланової перевірки, в результаті якої згідно акту від 22.11.2016 порушень санітарних норм не виявлено.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив суд його задовольнити.
Представник відповідача у задоволенні позову просив відмовити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, оцінивши докази, які є у справі, суд -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Корона Респект (місцезнаходження: 07300, Київська область Вишгородський район, м. Вишгород, вул. Шолуденка, буд. 1) зареєстровано Вишгородською районною державною адміністрацією Київської області як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 04.11.2016 №1001646148 (а.с.75-80).
Згідно наявної у справі довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців АБ №470412 одним із зареєстрованих видів діяльності ТОВ Корона Респект є діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (за КВЕД-2010 - 56.10).
Відповідно до договору оренди від 15.02.2011 №1/02 ОСОБА_4 (один із учасників ТОВ Корона Респект ) (Орендодавець) передає в тимчасове користування ТОВ Корона Респект (Орендар) нежитлові приміщення - будівлі закусочної, а саме: танцювальну залу, будинки відпочинку, господарський блок, навіси, вбиральню, кухню, альтанки та котельну (загальною площею 700 кв.м.), розташовану за адресою: Київська обл., Вишгородський р-н., м. Вишгород, мікрорайон Дідовиця, вул. Квіткова, буд. 1. Приміщення згідно до п. 2.1 договору надаються Орендарю для реалізації спиртних напоїв. Термін оренди складає 11 місяців після набрання цим договором законної сили. При цьому за умови відсутності наміру сторін припинити цей договір, він вважається пролонгованим на 1 рік.
За договором суборенди земельної ділянки від 09.11.2016 р. ОСОБА_5 (один із учасників товариства) (Суборендар) приймає у ОСОБА_6 (Орендар) в суборенду земельну ділянку без змін її цільового призначення. Місцезнаходженням земельної ділянки є адреса: Київська обл., Вишгородський р-н, м. Вишгород, вул. Набережна, площа 0,0500 га.
У справі наявна копія заяви від 09.12.2016 , адресована в.о. начальника Управління Держспоживслужби у Вишгородському р-ні про державну реєстрацію ТОВ Корона Респект потужності закусочної Панський Хутір (адреса: 07300, Київська обл., м. Вишгород, вул. Квіткова, 1), видом діяльності якої є діяльність, пов'язана із харчовими продуктами, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 градусів за Цельсієм і залишатися придатними для споживання людиною; категорія потужності - стаціонарна.
Подібного змісту заяву від 09.12.2016 ТОВ Корона Респект подано і стосовно потужності Вермонт Паб (адреса: 07300, Київська обл., м. Вишгород, вул. Набережна, 16).
Як пояснено суду представником позивача та підтверджується матеріалами справи, 08.08.2016 згідно Донесення про спалах інфекційних хвороб у м. Вишгород від 08.08.2016 №586, що надіслане Вишгородським районним відділом лабораторних досліджень ДУ Київський обласний лабораторний центр МОЗ України , сталося масове отруєння людей після проведення святкування весілля (а.с. 20).
На підставі повідомлення про спалах було терміново проведено засідання постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при Вишгородській райдержадміністрації, де скоординовано подальші дії щодо ліквідації спалаху масового отруєння людей. Створено комісію для проведення розслідування та встановлення причин. Зазначені обставини підтверджуються наданими до суду копіями протоколу від 08.08.2016 №10.
Попри наведене, згідно протоколу від 14.09.2016 р. №12 цієї комісії серед іншого внесено пропозиції до прокуратури Київської області щодо можливості в межах розслідування кримінальної справи створити міжвідомчу комісію для здійснення перевірки діяльності ТОВ Корона Респект .
Так, комісією проведено епідеміологічне розслідування випадку масового харчового отруєння людей в закладі громадського харчування кафе Вермонд Паб , що належить ТОВ Корона Респект і розташоване за адресою: м. Вишгород, вул. Набережна, 16.
В результаті розслідування складено акт санітарно-епідеміологічного обстеження від 08.08.2016 № 14, в якому зазначено про порушення відповідачем норм чинного санітарного законодавства (а.с. 6-10).
Розслідуванням встановлено, що під час святкування весілля 06.08.2016 р. постраждало 49 осіб, з них до інфекційного відділення Димерської районної лікарні госпіталізовано 24 особи у стані середнього ступеня важкості. Двоє осіб госпіталізовані у Вишгородську районну лікарню, в тому числі дитина віком 10 років госпіталізована у дитяче відділення Вишгородської ЦРЛ. В той же час в м. Буча госпіталізовано 3 особи, в м. Київ госпіталізовано 8 осіб. Всього госпіталізовано 36 осіб.
Також встановлено, що ТОВ Корона Респект в м. Вишгороді належать два заклади, які розташовані за адресою: Вермонд Паб - вул. Набережна, 16, та Панський хутір - масив Дідовиця вул. Квіткова, 1.
Судом встановлено, що святкування весілля 06.08.2016, в якому брало участь 87 людей, відбувалось в Вермонд Паб , м. Вишгород, вул. Набережна, 16.
Зі слів потерпілих учасниць весілля ОСОБА_7 та ОСОБА_8 приготовлені страви запаковані в харчову плівку привезли на автомобілі з іншого закладу Панський хутір і вже на столах знімали зі страв плівку, тобто приготування більшості страв здійснювалось не на кухні Вермонд Паб . Також гостям закладу було дозволено принести з собою деякі продукти, а саме м'ясні нарізки кавуни, дині, персики, торт. ОСОБА_3 час святкування в банкетному залі було дуже жарко, кондиціонування повітря проводилось не ефективно (а.с. 22-23).
Згідно акту від 08.08.2016 №14 кафе Вермонд Паб працює без оформлення дозвільної документації, експлуатаційний дозвіл відсутній на реєстрацію потужності заява не надходила. Приміщення кафе включає в себе два обідніх зали та приміщення кухні. Кухня складається із варочного цеху, мангала та мийної столового посуду.
Приміщення кухні знаходяться в незадовільному санітарному стані, брудна підлога та виробничі поверхні. Дезінфекційний режим не витримується, відсутні дезінфікуючі засоби тощо.
Тобто, під час обстеження кухні Вермонд Паб виявлені порушення вимог санітарного законодавства, а саме ст. 22, 26, 30 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , ст. 20, 25 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів , Державних санітарних правил для підприємств громадського харчування, включаючи кондитерські цехи і підприємства, що виробляють м'яке морозиво ОСОБА_3 ПІН 42-123-5777-91, про що детально зазначено в акті від 08.08.2016 № 14 в якості приписів, що підлягають усуненню відповідачем у визначені позивачем строки.
Представник відповідача від підпису в акті та одержання його примірника відмовився, про що зазначено у згаданому акті.
На підставі п. 7 ст. 12 розділу III Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів та враховуючи акт санітарно-епідеміологічного обстеження кафе та з метою недопущення подальших випадків захворювання людей, в. о. начальника управління Держпродспоживслужби у Вишгородському районі винесено розпорядження про заходи з недопущення подальшого масового отруєння людей від 10.08.2016 № 01-08/06 (а.с. 16-17), у відповідності до якого серед іншого керівника ТОВ Корона Респект зобов'язано тимчасово припинити обіг харчових продуктів та діяльність, пов'язану з наданням послуг харчування з метою недопущення подальших випадків захворювання людей в закладі громадського харчування за адресою: м. Вишгород, вул. Набережна, 16, Вермонд Паб , термін виконання - негайно - до встановлення причин та їх усунення.
Також згаданим розпорядженням зобов'язано керівника ТОВ Корона Респект надати відповідну документацію щодо дозвільних документів, які надають право на діяльність закладу громадського харчування, списки працюючих, проходження ними медичних оглядів, документацію, підтверджуючу походження сировини для приготування страв та їх безпечність, протоколи лабораторних досліджень готової продукції та води, термін виконання - до 15.08.2016.
Як встановлено під час судового розгляду справи, 10.08.2016 позивачем від Вишгородського районного відділу лабораторних досліджень ДУ Київський обласний лабораторний центр МОЗ України отримано донесення № 596 про спалах інфекційних хвороб у м. Вишгород. Цього разу постраждало 4 осіб, що були на святкуванні заручин 07.08.2016 у закладі громадського харчування Панський Хутір , що належить також ТОВ Корона Респект .
На підставі згаданого донесення позивачем проведено епідеміологічне розслідування випадку масового харчового отруєння людей в закладі громадського харчування кафе Панський хутір (масив Дідовиця вул. Квіткова, 1), результати якого оформлено актом санітарно-епідеміологічного обстеження об'єкта від 10.08.2016 №15 (а.с. 11 - 15).
Згідно акту серед іншого встановлено, що заклад працює без оформлення дозвільної документації, експлуатаційний дозвіл відсутній, на реєстрацію потужності заява не надходила. Приміщення кухні розташовано в окремій будівлі. Кухня складається з варочного цеху, доготовочного цеху, мучного цеху, мангала та мийної столового посуду. Санітарно-технічний стан приміщень незадовільний, на стінах місцями відпала плитка. В приміщенні мангалу лише одна стінка має гігієнічне покриття. Дезінфекційний режим не витримується, відсутні дезинфекуючі засоби для обробки рук та виробничих поверхонь. Ємкості для харчових відходів не помарковані та не мають кришки тощо.
Тобто, під час огляду кухні Панський хутір виявлені порушення вимог санітарного законодавства, а саме ст. 22, 26, 30 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , ст. 20, 25 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів , Державних санітарних правил для підприємств громадського харчування, включаючи кондитерські цехи і підприємства, що виробляють м'яке морозиво ОСОБА_3 ПІН 42-123-5777-91, про що детально зазначено в акті від 10.08.2016 № 15 в якості приписів, що підлягають усуненню відповідачем у визначені позивачем строки.
Представник відповідача від підпису в акті та одержання його примірника відмовився, про що зазначено у згаданому акті.
На підставі п. 7 ст. 12 розділу III Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів та враховуючи акт санітарно-епідеміологічного обстеження кафе та з метою недопущення подальших випадків захворювання людей, в.о. начальника управління Держпродспоживслужби у Вишгородському районі винесено розпорядження про заходи з недопущення подальшого масового отруєння людей від 11.08.2016 № 01-08/07 (а.с. 18-19), у відповідності до якого серед іншого керівника ТОВ Корона Респект зобов'язано тимчасово припинити обіг харчових продуктів та діяльність, пов'язану з наданням послуг харчування з метою недопущення подальших випадків захворювання людей в закладі громадського харчування Панський хутір за адресою: м. Вишгород, житловий масив Дідовиця , вул. Квіткова, 1, термін виконання - негайно - до встановлення причин та їх усунення.
Також згаданим розпорядженням зобов'язано керівника ТОВ Корона Респект надати відповідну документацію щодо дозвільних документів, які надають право на діяльність закладу громадського харчування, списки працюючих, проходження ними медичних оглядів, документацію, підтверджуючу походження сировини для приготування страв та їх безпечність, протоколи лабораторних досліджень готової продукції та води, термін виконання - до 18.08.2016.
Як вбачається з наявних у справі матеріалів (а.с. 27 - 37), за результатами епідеміологічного розслідування та на основі результатів санітарно-мікробіологічних досліджень зразків харчових продуктів від 10.08.2016 за №8,9,10,11,12, результатів змивів з виробничих поверхонь та обладнання за №61-125 від 10.08.2016, встановлено, що причиною виникнення масового отруєння людей є Salmonella enteriditis.
11.08.2016 Управлінням направлено позов до Вишгородського районного суду Київської області, однак листом від 16.08.2016 за №16164/16 вих2-а/363/202/16 ДВ-12 отримано ухвалу про відмову у відкритті провадження у справі №363/3125/16-а (а.с. 25 -26).
З огляду на вказані обставини та встановлені порушення ТОВ Корона Респект вимог законодавства, враховуючи норми п. 2 ч. 2 ст. 18 КАС України та ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Управління звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді припинення діяльності закладів громадського харчування Вермонд Паб та Панський хутір , що належать товариству.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
За змістом ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України від 05.04.2007 №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877).
За визначенням абз. 2 ст. 1 цього Закону державним наглядом (контролем) є діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з абз. 3 цієї ж норми заходи державного нагляду (контролю) можуть бути плановими та позаплановими, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до статті 2 Закону №877 дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів: контролю органами державної фіскальної служби; валютного контролю; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду; державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки; державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації; при проведенні оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя, державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг.
Таким чином, позивач не виключений зі сфери дії Закону №877, відтак дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням позивачем державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 р. №667 (далі - Положення №667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері.
До основних завдань Держспоживслужби серед іншого п. 3 Положення №667 віднесено:
- здійснення відповідно до закону державного ветеринарно-санітарного контролю, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, здоров'ям та благополуччям тварин, безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів, неїстівних продуктів тваринного походження, репродуктивним матеріалом, племінною справою у тваринництві, біологічними продуктами, патологічним матеріалом, ветеринарними препаратами, субстанціями, кормовими добавками, преміксами, кормами та іншими об'єктами санітарних заходів, застосуванням санітарних та ветеринарно-санітарних заходів, профілактичних і протиепідемічних заходів щодо охорони в межах компетенції території України від проникнення хвороб людей, тварин та рослин з території інших держав або карантинних зон, вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва, дотриманням законодавства про захист прав споживачів, за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, законодавства щодо зберігання, транспортування, торгівлі та застосування засобів захисту рослин, показників вмісту шкідливих для здоров'я людини речовин та інгредієнтів у тютюнових виробах, які реалізуються на території України, дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони прав на сорти рослин, у сфері туризму та курортів (пп. 2);
- здійснення контролю за виконанням фітосанітарних заходів (пп. 3);
- здійснення ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності (пп. 4).
Згідно до пп. 3 п. 4 Положення №667 Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та кормів, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, карантину та захисту рослин, пестицидів та агрохімікатів бере участь у проведенні санітарно-епідеміологічних розслідувань, спрямованих на виявлення причин та умов, що призводять до виникнення і поширення інфекційних хвороб, у тому числі через харчові продукти, групових та індивідуальних харчових отруєнь , масових неінфекційних захворювань (отруєнь) та радіаційних уражень, випадків порушення норм радіаційної безпеки, санітарних правил роботи з радіоактивними речовинами, іншими джерелами іонізуючих випромінювань, та вживає заходів до їх усунення відповідно до законодавства.
Пунктом 7 Положення № 667 передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Згідно до ч. 1 ст. 4 Закону №877 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Частина 5 ст. 4 Закону №877 передбачає, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Перелік підстав для здійснення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) закріплено ч. 1 ст. 6 Закону №877, з-поміж іншого до них віднесено:
- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;
- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю);
- обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення;
- неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Згідно з ч. 6 ст. 4 Закону №877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей.
За визначенням ч. 7 ст. 4 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Лише у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження , інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Статтею 4 Закону України від 23.12.1997 №771/97-ВР Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів (далі - Закон №771/97) встановлено, що державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров'я та інтересів споживачів (ч. 1).
Частиною ж 2 цієї статті визначено, що держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом: встановлення санітарних заходів; встановлення вимог до окремих показників якості харчових продуктів; державної реєстрації визначених цим Законом об'єктів санітарних заходів; видачі, припинення, анулювання та поновлення експлуатаційного дозволу; інформування та підвищення обізнаності операторів ринку і споживачів щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; встановлення вимог щодо стану здоров'я персоналу потужностей; участі у роботі відповідних міжнародних організацій; здійснення державного контролю; притягнення операторів ринку, їх посадових осіб до відповідальності у разі порушення законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Отже, як вбачається, настання реальної загрози життю та здоров'ю людей законодавець пов'язує з обставинами, які можуть призвести в тому числі до різного роду захворювань (в т.ч. пов'язаних із отруєнням) людей.
У відповідності до ч. 2 ст. 25 Закону №771/97 державна реєстрація потужностей здійснюється компетентним органом шляхом внесення відповідної інформації до реєстру на безоплатній основі. Потужностям у реєстрі присвоюється особистий реєстраційний номер.
Для внесення потужностей, які підлягають державній реєстрації, до реєстру потужностей операторів ринку (державний реєстр потужностей) оператори ринку подають заяву встановленої форми компетентному органу за місцем знаходження потужностей не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку роботи потужностей. У заяві зазначаються: найменування оператора ринку, адреса потужностей, телефон, електронна адреса та вид діяльності, що планується здійснювати на цих потужностях, керівництво та його контактні дані. Заява засвідчується підписом оператора ринку або уповноваженої ним особи і може подаватися в електронному або паперовому вигляді та реєструється в день її надходження. Державна реєстрація потужностей здійснюється протягом 15 робочих днів після отримання заяви про таку реєстрацію, про що компетентний орган повідомляє оператора ринку протягом п'яти робочих днів після проведення реєстрації (ч. 3).
Натомість у справі наявний лист т.в.о. міського голови Вишгородської міської ради, адресованого в.о. начальнику Управління Держпродспоживслужби у Вишгородському районі від 02.11.2016 №2-29/1700, згідно якого у виконавчому комітеті міської ради дозвільна документація ТОВ Корона Респект щодо закладів громадського харчування Вермонд Паб та Панський хутір відсутня (а.с. 82).
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, заяви про державну реєстрацію ТОВ Корона Респект потужностей закусочної Панський Хутір (адреса: 07300, Київська обл., м. Вишгород, вул. Квіткова, 1) та Вермонт Паб (адреса: 07300, Київська обл., м. Вишгород, вул. Набережна, 16) датовані 09.12.2016, тобто після винесення Управлінням розпоряджень від 10.08.2016 №01-08/06 та від 11.08.2016 р. №01-08/07.
Поряд з цим варто зауважити, що під час судового розгляду справи відповідачем не спростовано належними та допустимими засобами доказування висновків епідеміологічного розслідування та результатів санітарно-мікробіологічних досліджень зразків харчових продуктів від 10.08.2016 за №8,9,10,11,12, результатів змивів з виробничих поверхонь та обладнання за №61-125 від 10.08.2016, згідно яких встановлено, що причиною виникнення масового отруєння людей у закладах громадського харчування Вермонд Паб та Панський хутір є Salmonella enteriditis.
Згідно довідки від 05.09.2016 №195 (а.с. 115) з 12 пунктів пропозицій акту розслідування в закусочній Панський хутір виконано лише три пункти: проведено генеральне прибирання всіх приміщень закладу, прибрано прилеглу територію, встановлено сміттєзбиральні контейнери на майданчику з твердим покриттям, санітарно-побутові приміщення обладнані індивідуальними шафами для переодягання.
При цьому на момент обстеження закладу відсутніми були відповідальні особи та не надано дозвільних документів, експлуатаційний дозвіл відсутній та не проведено державну реєстрацію потужності відповідно до Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів .
В той же час, заперечуючи проти позову, відповідачем до суду надано копію акта санітарно - епідеміологічного обстеження об'єкта від 22.11.2016, оформленого начальником Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держспоживслужби в Київській області за результатами позапланового обстеження об'єкта, а саме належної ТОВ Корона Респект закусочної Панський хутір за адресою: Київська область, м. Вишгород, вул. Квіткова, буд. 1.
Згідно вказаного акту на день перевірки санітарно-технічний стан виробничих приміщень задовільний, водопровідні, каналізаційні мережі в задовільному санітарно-технічному стані, гарячою проточною водою забезпечені в достатній кількості від електронагрівачів, тобто, як вбачається, встановлені Управлінням на об'єкті Панський хутір попередньою перевіркою порушення відповідачем усунуто в повному обсязі, з огляду на що у акті від 22.11.2016 рекомендовано зареєструвати виробничу потужність Панський хутір до 10.12.2016.
Між тим, відповідачем до суду надано копії листів-повідомлень про усунення виявлених під час обстеження Управлінням закусочної Панський хутір недоліків, адресованих Вишгородському міському голові, в.о. начальника Головного управління Держпродслужби в Київській області (а.с. 104 - 109).
Так, зокрема, у справі наявні матеріали результатів санітарно-мікробіологічного дослідження від 11.08.2016 (а.с. 113-114), згідно яких при перевірці зразків, відібраних у ресторані Панський хутір патогенної мікрофлори не виявлено, тоді як за результатами дослідження зразків із кафе Вермонд Паб виявлено Salmonella enteriditis (а.с. 111-112).
Неспростованими відповідачем також залишились обставини, викладені у довідці Димерської районної лікарні від 04.11.2016 №173, згідно якої з 07.08.20116 по 12.08.2016 до інфекційного відділення лікарні звернулося 33 особи з ознаками гострої кишкової інфекції, з них в Димерській районній лікарні проліковано і виписано з виздоровленням 28 осіб з діагнозом сальмонельоз. Дитина в тяжкому стані переведена з КЗ Вишгородська ЦРЛ 08.08.2016 в дитяче відділення мельцерівський бокс. Двоє постраждалих дорослих лікувались також в КЗ Вишгородська ЦРЛ , дві особи після надання невідкладної медичної допомоги без пояснень залишили інфекційне відділення. На підтвердження визначеного діагнозу до суду надано результати аналізу потерпілих, а також листи - повідомлення начальника Управління Держспоживслужби у Вишгородському районі.
Вирішуючи справу по суті, суд зазначає, що припинення роботи підприємства є крайнім заходом, який несе значні негативні фінансові наслідки для відповідача, працівників підприємства тощо, а тому має застосовуватись лише у тому випадку, якщо іншими заходами неможливо забезпечити безпеку для життя та здоров'я людей.
Аналізуючи виявлені обстеженням порушення в контексті повідомлених сторонами та встановлених під час судового розгляду обставин, суд вважає, що наявність неусунутих ТОВ Корона Респект порушень всупереч розпорядження про заходи з недопущення подальшого масового отруєння людей від 10.08.2016 № 01-08/06 (а.с. 16-17) щодо належного відповідачу закладу громадського харчування за адресою: м. Вишгород, вул. Набережна, 16, Вермонд Паб , зважаючи, що такі порушення безумовно пов'язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від отруєння та є обставинами, які можуть призвести до розповсюдження інфекції серед значної кількості людей, що, на думку суду є недопустимим, унеможливлює подальше функціонування вказаного закладу громадського харчування до усунення виявлених порушень.
Суд також звертає увагу, що наведені порушення не є формальними, а стосуються виключно недотримання відповідачем необхідних санітарно-епідеміологічних правил, що в свою чергу і призвело до масового отруєння відвідувачів належних ТОВ Корона Респект закладів громадського харчування.
В той же час, з огляду на усунення ТОВ Корона Респект встановлених обстеженням Управління порушень у закладі громадського харчування Панський хутір , що підтверджено актом санітарно - епідеміологічного обстеження об'єкта від 22.11.2016 Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держспоживслужби в Київській області, суд приходить до висновку про недоцільність зупинення діяльності вказаного закладу, з огляду на що у задоволенні позову в цій частині слід відмовити.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 12 ст. 183-2 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
За результатами системного аналізу приписів зазначеного законодавства у взаємозв'язку з обставинами даної справи, враховуючи, що спосіб виконання рішення суду, який просить встановити позивач, відповідає вимогам законодавства, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем за подання даного адміністративного позову до суду сплачений судовий збір у розмірі 1378 грн., що підтверджується квитанцією від 05.10.2016 №N1B1260982 (а.с. 49).
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
А тому, суд приходить до висновку, що понесені позивачем у справі судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 1378 грн. не підлягають стягненню з відповідача.
Керуючись статтями 159-163, 183-2, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Припинити діяльність закладу громадського харчування кафе Вермонд Паб , що знаходиться за адресою: 07300, Київська обл., м. Вишгород, вул. Набережна, 16, діяльність в якому здійснює Товариство з обмеженою відповідальністю Корона Респект (місцезнаходження: 07300, Київська область Вишгородський район, м. Вишгород, вул. Шолуденка, буд. 1, ідентифікаційний код 36444626), до усунення виявлених порушень санітарного законодавства.
3. В решті позовних вимог відмовити.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2016 |
Оприлюднено | 03.01.2017 |
Номер документу | 63788590 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні