ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
03 січня 2017 року № 826/13242/16
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Келеберда В. І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київської міської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправними дії
Обставини справи:
ОСОБА_1 звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Київської міської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправними дії Київської міської митниці державної фіскальної служби в частині проведення митного огляду міжнародного експрес - відправлення документального характеру (ДОКС) №6852890995, який надійшов з Гонконгу, Китай від містера ОСОБА_3 компанії Guangzhou qing lighting на ім'я ОСОБА_2 на адресу: АДРЕСА_1.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем при здійснені митного огляду міжнародного експрес - відправлення документального характеру (ДОКС) №6852890995 порушено вимоги щодо таємниці кореспонденції, вимоги Митного кодексу України, що мало своїм наслідком порушення прав та охоронюваних законом інтересів останньої відповідно до Конституції України.
Відповідач в судове засідання не прибув, явку свого представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, заяв та клопотань станом на час проведення судового засідання не подавав.
З огляду на вказані обставини, судом на підставі ч. 6 ст. 128 КАС України ухвалено про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Разом з цим, 10.11.2016 представником Київської міської митниці державної фіскальної служби України подано клопотання про зупинення провадження у справі, в якому серед іншого викладено письмові заперечення на позовну заяву та заявлено клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення та набрання рішенням законної сили у справі про порушення митних правил за протоколом №0459/10000/16, що розглядається Солом'янським районним судом міста Києва.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.12.2016 відмовлено в задоволенні клопотання про зупинення провадження в адміністративній справі №826/13242/16.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва,
ВСТАНОВИВ:
Як стверджує позивач 20.07.2015 від співробітника Київської міської митниці Державної фіскальної служби їй стало відомо, що 11.07.2016 в зоні митного контролю відділу митного оформлення №3 митного поста Спеціалізований було проведено митний огляд міжнародного експрес - відправлення документального характеру (ДОКС) №6852890995, який надійшов із Гонконгу, Китай від містера ОСОБА_3 компанії Guangzhou qing lighting на ім'я ОСОБА_2 на адресу: АДРЕСА_1.
ОСОБА_2 стверджує, що відповідачем протиправно було проведено митний огляд зазначеного відправлення, чим грубо порушено норми Конституції України, Митного кодексу України, що мало своїм наслідком порушення прав та охоронюваних законом інтересів останньої.
Оцінивши наявні документи в матеріалах справи, з урахуванням пояснень сторін суд за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому та об'єктивному дослідженні доказів дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог мотивуючи це наступним.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 1 Митного кодексу України (далі - МК України) визначено, що законодавство України з питань державної митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 3 МК України при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, застосовуються виключно норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, чинні на день прийняття митної декларації органом доходів і зборів України.
У разі якщо законодавством України передбачена можливість виконання митних формальностей без подання митної декларації, застосовуються норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, чинні на день виконання таких формальностей.
Відповідно до п. 31 ч. 1 ст. 4 МК України міжнародні поштові відправлення - упаковані та оформлені відповідно до вимог актів Всесвітнього поштового союзу та Правил надання послуг поштового зв'язку листи, поштові картки, бандеролі, спеціальні мішки з позначкою "М", дрібні пакети, відправлення з оголошеною цінністю, поштові посилки, згруповані поштові відправлення з позначкою "Консигнація", відправлення міжнародної прискореної пошти "EMS", які приймаються для пересилання за межі України, доставляються в Україну або переміщуються через територію України транзитом операторами поштового зв'язку, а міжнародні експрес-відправлення - належним чином упаковані міжнародні відправлення з документами чи товарним вкладенням, які приймаються, обробляються, перевозяться будь-яким видом транспорту за міжнародним транспортним документом з метою доставки одержувачу прискореним способом у визначений строк (п. 32 ч. 1 ст. 4 МК України).
Згідно ч. 1 ст. 544 МК України призначенням органів доходів і зборів є створення сприятливих умов для розвитку зовнішньоекономічної діяльності, забезпечення безпеки суспільства, захист митних інтересів України.
Здійснюючи державну митну справу, органи доходів і зборів виконують, серед іншого, забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства України з питань державної митної справи; забезпечення виконання зобов'язань, передбачених міжнародними договорами України з питань державної митної справи, укладеними відповідно до закону; здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо; аналіз та управління ризиками з метою визначення форм та обсягів митного контролю; здійснення інших визначених законом повноважень, покладених на органи доходів і зборів. (п. 1, 2, 4, 5, 20 ч. 2 ст. 544 МК України).
Частиною 1 ст. 318 МК України передбачено, що митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.
Митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами органів доходів і зборів шляхом перевірки документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу надаються органам доходів і зборів під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України; митного огляду (огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, огляду та переогляду ручної поклажі та багажу, особистого огляду громадян) (п. 1, 2 ч. 1 ст. 336 МК України).
Відповідно до ч. 7 ст. 233 МК України міжнародні поштові (крім тих, що переміщуються через територію України транзитом) та експрес-відправлення переміщуються через митний кордон України після здійснення митного контролю і митного оформлення товарів, що знаходяться в цих відправленнях.
Оператори поштового зв'язку та експрес-перевізники на вимогу органу доходів і зборів пред'являють відправлення для здійснення митного огляду. Способи такого пред'явлення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Як правило, при проведенні митного огляду товарів, що переміщуються (пересилаються) в міжнародних поштових та експрес-відправленнях, органи доходів і зборів використовують технічні засоби митного контролю (ч. 8 ст. 233 МК України).
Наказом Державної митної служби України від 03.09.2007 №728, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.09.2007 за №1081/14348 затверджено Інструкцію з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України (далі - Інструкція №728).
Вказана інструкція затверджена відповідно до ст. ст. 3, 11, 58, 81, 152, 187 Митного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 №1948 Деякі питання здійснення митного контролю товарів та інших предметів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон у міжнародних поштових та експрес-відправленнях (зі змінами) з метою створення сприятливих умов для прискорення товарообігу, удосконалення форм і методів митного контролю та митного оформлення товарів та інших предметів, що переміщуються в міжнародних експрес-відправленнях експрес-перевізниками.
Згідно п. 1 розділу I Інструкції №728 домашній транспортний документ це номерний товаросупровідний документ на кожне окреме міжнародне експрес-відправлення (далі - МЕВ), підрозділ митного оформлення (далі - ПМО) - підрозділ митного органу, посадові особи якого здійснюють митні процедури щодо МЕВ, а представник експрес-перевізника - працівник ЦСС або РСС, або повірений.
Митний орган, у зоні діяльності якого розташована ЦСС (РСС), визначає ПМО, відповідальний за здійснення митних процедур щодо МЕВ, і місце проведення цих процедур (з урахуванням місця розташування ЦСС /РСС/) (п. 2 розділу I Інструкції №728).
Відповідно до п. 3 глави 3 Інструкції №728 митне оформлення МЕВ документального характеру здійснюється на підставі товаросупровідних документів за реєстром МЕВ документального характеру, складеним працівником ЦСС (РСС), засвідченим підписом цього працівника і печаткою ЦСС (РСС). Електронна копія реєстру МЕВ подається до ПМО в мінімально можливий після обробки вантажу, що надійшов на адресу експрес-перевізника, строк. Термін надання погоджується з митним органом і зазначається в технологічній схемі оброблення та митного контролю предметів у МЕВ для кожного окремого експрес-перевізника.
Реєстр МЕВ документального характеру має містити дату оформлення МЕВ, а також такі відомості про кожне МЕВ: номер домашнього транспортного документа; країна відправлення (призначення); відправник; одержувач; кількість місць МЕВ; вага МЕВ.
Митний контроль вмісту відправлень документального характеру здійснюється шляхом вибіркового митного огляду.
Аналіз вказаного в сукупності дає суду підстави дійти висновку, що митному органу надано право здійснювати митний контроль вмісту відправлень документального характеру, зокрема проводити митний огляд та забезпечувати ідентифікацію шляхом здійснення цифрової фотозйомки.
При цьому, Інструкцією №728 не конкретизовано підстави для здійснення відповідного митного огляду міжнародного експрес - відправлення, а лише зазначено про можливість його вибіркового огляду. Тобто, митний орган на власний розсуд може здійснювати митний контроль вмісту відправлень документального характеру МЕВ.
Поряд з цим, у разі, якщо вкладення МЕВ документального характеру не відповідає заявленому, складається Акт про проведення митного огляду міжнародного експрес-відправлення (далі - Акт), форму якого наведено в додатку 5 до Інструкції №728. З вказаного слідує, що лише у випадку невідповідності вкладення МЕВ заявленому складається акт про проведення митного огляду міжнародного експрес-відправлення.
За таких обставин, суд вважає доводи позивач в частині необхідності складання акту огляду безпідставними.
Що ж стосується доводів ОСОБА_1 про необхідність отримати митним органом інформації з автоматизованої системи аналізу та управління ризиками, погодити проведення огляду через автоматизовану систему митного оформлення (АСМО) та повідомити власника про проведення митного огляду та здійснити останній в його присутності та присутності не менше двох понятих суд зазначить наступне.
Так, ч. 1 ст. 338 МК України встановлено, що огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення, пред'явлених органу доходів і зборів (у тому числі для перерахунку та зважування), проводиться в можливо короткий строк після прийняття рішення про його проведення.
За результатами застосування системи управління ризиками огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення може бути ідентифікаційним - без розкриття пакувальних місць і без обстеження транспортного засобу, частковим - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу та повним - з розкриттям до 100 відсотків пакувальних місць та поглибленим обстеженням транспортного засобу (ч. 2 ст. 338 МК України).
Порядок проведення огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (ч. 7 ст. 338 МК України).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2012 №1316, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.02.2013 за №318/22850 затверджено Порядок проведення огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, який розроблено з метою реалізації положень статей 207, 233, 319, 320, 336, 338, 359 та 360 Митного кодексу України.
Пунктом 1.3. розділу I Порядку №1316 передбачено, що він визначає послідовність дій посадових осіб митних органів при організації, проведенні та оформленні результатів огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
В свою чергу, пунктом 57 ч. 1 ст. 4 МК України визначено, що товари - будь-які рухомі речі, у тому числі ті, на які законом поширено режим нерухомої речі (крім транспортних засобів комерційного призначення), валютні цінності, культурні цінності, а також електроенергія, що переміщується лініями електропередачі, а транспортні засоби комерційного призначення - будь-яке судно (у тому числі самохідні та несамохідні ліхтери та баржі, а також судна на підводних крилах), судно на повітряній подушці, повітряне судно, автотранспортний засіб (моторні транспортні засоби, причепи, напівпричепи) чи рухомий склад залізниці, що використовуються в міжнародних перевезеннях для платного транспортування осіб або для платного чи безоплатного промислового чи комерційного транспортування товарів разом з їхніми звичайними запасними частинами, приладдям та устаткуванням, а також мастилами та паливом, що містяться в їхніх звичайних баках упродовж їхнього транспортування разом із транспортними засобами комерційного призначення (п. 59 ч. 1 ст. 4 МК України).
З вказаного слідує, що вищевказані приписи стосуються дій посадових осіб митних органів при організації, проведенні та оформленні результатів огляду та переогляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а не митного огляду міжнародних експрес - відправлень, порядок огляду якого врегулюваний Інструкцією №728.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що посилання позивача на зазначені вище приписи є помилковими, а тому останні судом не беруться до уваги при вирішенні спору по суті як підстави для задоволення адміністративного позову.
Що ж стосується доводів ОСОБА_1 на порушення приписів Конституції України суд звертає увагу на наступне.
Так, ст. 31 Конституції України визначено, що кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. Винятки можуть бути встановлені лише судом у випадках, передбачених законом, з метою запобігти злочинові чи з'ясувати істину під час розслідування кримінальної справи, якщо іншими способами одержати інформацію неможливо.
Відповідно до ст. 21 Всесвітньої поштової конвенції, що затверджена Україною 21.06.2006 письмовою кореспонденцією є: пріоритетна й непріоритетна кореспонденція вагою до 2 кілограмів; листи, поштові картки, друковані видання й дрібні пакети вагою до 2 кілограмів; література для сліпих, вагою до 7 кілограмів; спеціальні мішки, що містять газети, періодичні видання, книги й подібну друковану продукцію для того самого одержувача за тією самою адресою, що мають назву "мішки М", вагою до 30 кілограмів.
Тобто, Всесвітньою поштовою конвенцією визначено перелік письмової кореспонденції, до якої міжнародні експрес - відправлення не відносяться.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що міжнародне експрес - відправлення не є особистим листуванням (кореспонденцією), а відтак доводи позивача в цій частині є безпідставними.
Частиною 1 ст. 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Позивачем в порядку ч. 1 ст. 71 КАС України не доведено обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
Таким чином, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Оскільки адміністративний позов задоволенню не підлягає, то судові витрати позивачу не відшкодовуються.
Керуючись ст. ст. 69-71, 94, 158-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя В. І. Келеберда
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2017 |
Оприлюднено | 03.01.2017 |
Номер документу | 63881417 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні