Тростянецький районний суд Сумської області
м. Тростянець, вул. Миру, 9, 42600, (05458) 5-11-72
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 серпня 2010 року м.Тростянець
Тростянецький районний суд Сумської області у складі:
головуючого - судді Литовченко Н.О.,
при секретарі - Підопригорі В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області про перерахунок та стягнення недоплаченої додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області про перерахунок та стягнення недоплаченої додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю мотивуючи свої вимоги тим, що є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії. На підставі Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" йому призначено щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну його здоров'ю, розмір якої повинен визначатися виходячи з мінімальної пенсії за віком, яка встановлена законами, але відповідач визначив розмір зазначених пенсій згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" від 28.05.2008 року N 530.
Позивач в судове засідання не з'явився, просив справу слухати без його участі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, надав клопотання про розгляд справи у відсутності представника УПФ в Тростянецькому районі, надав до суду письмові заперечення проти позову, в яких зазначив, що відповідно до ст.51 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, віднесеним до 2 категорії призначається у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, але додаткова пенсія позивачу обраховується згідно Постанов КМУ №530 від 28.05.2008 року та №654 від 16.07.2008 року та становить 106грн.35коп. Тому за вищевикладених обставин відповідач просить відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1
Судом встановлені такі факти та відповідні їм обставини.
Позивач являється учасником ліквідації наслідків аварії на чорнобильській АЕС у 1987 році 2 категорії (а.с.11).
На підставі ч.1 ст.51 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" він отримує щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну його здоров'ю, розмір якої повинен визначатися виходячи з мінімальної пенсії за віком, яка встановлена законами, але відповідач визначив розмір зазначених пенсій позивачеві згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" від 28 травня 2008 року №530.
Позивач звернувся до Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі з заявою про перерахунок щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю відповідно до ст.51 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", якими встановлено, що він має право на щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком (а.с.12).
Листом від 29.07.2010 року №С/55 відповідачем відмовлено у перерахунку додаткової пенсії позивачу згідно ч.1 ст.51 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" виходячи з мінімального розміру пенсії за віком (а.с.13).
Відповідно до ч.1 ст.51 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 2, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається у розмірі 30 процентів мінімальної пенсії за віком.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення підпунктів 12,15,17 пункту 28 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України. Відповідно ч.2 ст.152 Конституції України, відповідач з 22.05.2008 року мав діяти у відповідності з приписами діючих норм ст.51 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , нараховувати та здійснювати виплату позивачу додаткової пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Відповідно до ч.1 ст.28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Таким чином, виходячи із загальних засад пріоритету законів над підзаконними актами, при розрахунку державної та додаткової пенсій, передбачених статтею 51 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", підвищення пенсії застосуванню підлягає розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлений у законі про Державний бюджет України на відповідний рік, з урахуванням якого визначається мінімальний розмір пенсії за віком, а тому позов щодо призначення та виплати позивачеві додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров ю, підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорії зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту населення визначені та закріплені в Законі України від 28.02.1991 року №796 Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Статтею 49 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1,2,3,4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 2, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається у розмірі 30 процентів мінімальної пенсії за віком.
В ч.3 ст.67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в редакції від 05.10.2006р. встановлено, що у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії за шкоду заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії 1,2,3,4, розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового прожиткового мінімуму.
Законом України від 28.12.2007 №107-УІ "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" статтю 51 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" викладено в наступній редакції: Особам, віднесеним до категорії 2, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається в розмірі 15 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Особам, віднесеним до категорії 3, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається в розмірі 10 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Особам, віднесеним до категорії 4, щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається в розмірі 5 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначається на момент виплати додаткової пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно-правовими актами .
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008, №10-рп/2008 зміни внесені Законом України від 28.12.2007р. №107-УІ "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до статей 51,67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визнано неконституційними.
У рішенні Конституційного Суду України № 10-рп/2008 також зазначено, що оскільки предмет закону про Державний бюджет України чітко визначений у Конституції України, Кодексі, то цей закон не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов'язків, пільг, компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами України. Верховна Рада України не повноважна при прийнятті закону про Державний бюджет України включати до нього положення про внесення змін до чинних законів України, зупиняти дію окремих законів України та/або будь-яким чином змінювати визначене іншими законами України правове регулювання суспільних відносин.
В зазначеному Рішенні Конституційного Суду України визначено, що рішення має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.
Оскільки, відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визначені неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, тому відповідач в 2008 році з 22 травня 2008 року під час обчислення додаткової пенсії особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, повинен був керуватися статтею 51 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у редакції Закону України від 19.12.1991 року N 2001-XII та статтею 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у редакції Закону України від 05.10.2006 р.№231 -V.
Відповідно до частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначаються Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
За змістом абзацу третього статті 1 цього Закону державні соціальні гарантії - встановлені законами мінімальні розміри оплати праці, доходів громадян, пенсійного забезпечення, соціальної допомоги, розміри інших видів соціальних виплат, встановлені законами та іншими нормативно-правовими актами, які забезпечують рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму.
Відповідно до вимог Закону України "Про прожитковий мінімум", прожитковий мінімум - вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості. Прожитковий мінімум застосовується для встановлення розмірів мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком, визначення розмірів соціальної допомоги, допомоги сім'ям з дітьми, допомоги по безробіттю, а також стипендій та інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституції України та законів України.
Прожитковий мінімум встановлюється Кабінетом Міністрів України і щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
Визначений статтею 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", мінімальний розмір пенсії за віком, для визначення якого застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, визначений Законом України "Про Державний бюджет України" на відповідний рік, є певним стандартом, в порівнянні з яким визначаються розміри інших видів соціальних виплат та допомоги.
Згідно ст. 58 Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для осіб, які втратили працездатність, встановлено в розмірі: з 01 січня - 380 грн., з 1 квітня - 406 грн., з 01 жовтня - 411 грн.
Згідно ст. 58 Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» затверджено на 2008р. прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 470,0 грн., з 1 квітня - 481,0 грн., з 1 жовтня - 498,0 грн.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями ч.4 ст.9 КАС України, у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість, надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує акт, який має вищу юридичну силу.
Посилання відповідача на застосування до спірних правовідносин постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 28.05.2008 року Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян , суд не бере до уваги, оскільки положення даної постанови звужує обсяг встановлених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» прав осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положення «Про Пенсійний фонд України» і здійснює свої повноваження на підставі п.15 зазначеного положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.
За таких обставин, суд вважає за необхідне зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районіі провести перерахунок додаткової пенсії позивачу в розмірі 30 процентів мінімальної пенсії за віком відповідно до ч.1 ст.51 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , виходячи із розрахунку мінімальної пенсії за віком визначеної ст.28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та провести виплату недоплаченої додаткової пенсії за період з 01.04.2007 року по 31.12.2007 року, та за період з 22.05.2008 року з урахуванням проведених виплат.
Судові витрати за інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи суд вважає, відповідно до ст.88 ЦПК України за необхідне покласти на відповідача, та стягнути 37грн. на користь позивача. Витрати на оплату судового збору позивач не поніс, і відповідно до Декрету КМУ «Про державне мито» п.34 ст.4 Пенсійний Фонд України, його підприємства, установи, організації звільнені від сплати держаного мита.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10,11,60,88,209,212,214-215 ЦПК України, Конституцією України, ЗУ Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії , ЗУ Основи законодавства України загальнообов'язкове державне соціальне страхування , ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , ЗУ Про прожитковий мінімум , ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , ЗУ Про пенсійне забезпечення , ЗУ Про державний бюджет України на 2008 рік , Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю як особі, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області провести перерахунок додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю ОСОБА_1 як особі, постраждалій внаслідок Чорнобильської катастрофи 2 категорії, відповідно до ст.51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, розрахованої відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за період з 01 квітня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 01 червня 2008 року і до зміни чи скасування підстав для перерахунку пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю та сплатити недоплачену суму підвищення до пенсії.
Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області на користь ОСОБА_1 37грн. відшкодування витрат на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Апеляційного суду Сумської області через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 діб з дня його проголошення.
Суддя
Суд | Тростянецький районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2010 |
Оприлюднено | 18.01.2017 |
Номер документу | 64039847 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тростянецький районний суд Сумської області
Литовченко Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні