Постанова
від 17.01.2017 по справі 910/6796/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2017 року Справа № 910/6796/16

Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В.П. - головуючий (доповідач), судді Львов Б.Ю. і Палій В.В.

розглянув касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Енергобезпека-Комплекс", м. Київ (далі - ТОВ "Енергобезпека-Комплекс"),

на рішення господарського суду міста Києва від 12.09.2016 та

постанову Київського апеляційного господарського суду від 01.12.2016

зі справи № 910/6796/16

за позовом ТОВ "Енергобезпека-Комплекс"

до Антимонопольного комітету України, м. Київ (далі - АМК),

про визнання недійсним рішення та

за зустрічною позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Агентство безпеки "Легіон", м. Київ (далі - Агентство),

до АМК

про визнання недійсним рішення,

за зустрічним позовом третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору, - товариства з обмеженою відповідальністю "Рітейл-Схід", м. Київ (далі - ТОВ "Рітейл-Схід"),

до: АМК;

Агентства;

ТОВ "Енергобезпека-Комплекс"

про визнання недійсним рішення.

Судове засідання проведено за участю представників:

ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" - Яковлєва А.В.,

АМК - Новицького М.З.,

Агентства - не з'яв.,

ТОВ "Рітейл-Схід" - не з'яв.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду міста Києва від 12.09.2016 (суддя Марченко О.В.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 01.12.2016 (колегія суддів у складі: Разіна Т.І.- головуючий, Яковлєв М.Л. і Чорна Л.В.): відмовлено у позові ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" до АМК про визнання недійсним рішення від 12.04.2016; відмовлено в позові Агентства до АМК про визнання недійсним рішення від 12.04.2016; відмовлено у позові ТОВ "Рітейл-Схід" до АМК, Агентства та ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" про визнання недійсним рішення від 12.04.2016.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" просить скасувати оскаржувану постанову апеляційної інстанцій з даної справи та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. Скаргу з посиланням на положення Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон), а також Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Додаткового протоколу до неї мотивовано порушенням попередніми судовими інстанціями норм матеріального і процесуального права, невідповідністю їх висновків фактичним обставинам справи.

У відзиві на касаційну скаргу АМК заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про обґрунтованість оскаржуваних судових рішень, відповідність їх нормам матеріального і процесуального права, та просить згадані рішення залишити без змін, а скаргу - без задоволення.

Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями фактичних обставин справи правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Судові інстанції у розгляді справи виходили з таких обставин і висновків.

Згідно з рішенням АМК від 12.04.2016 № 198-р "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" у справі № 20-26.13/182015/70-15 (далі - Рішення № 198-р):

- визнано, що Агентство та ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" вчинили порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів на закупівлю державним підприємством обслуговування повітряного руху України (далі - Підприємство) послуг, пов'язаних з особистою безпекою [послуги з охорони об'єктів Дніпропетровського РСП, Одеського РСП та Харківського РСП (оголошення № 190649, оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу, бюлетень від 13.11.2014 № 128 (13.11.2014)] (пункт 1);

- за наведене в пункті 1 порушення на Агентство накладено штраф у сумі 1 353 229 грн. (пункт 2);

- за наведене в пункті 1 порушення на ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" накладено штраф у сумі 477 629 грн. (пункт 3);

- визнано, що Агентство та ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" вчинили порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів на закупівлю державним територіально-галузевим об'єднанням "Південно-Західна залізниця" (далі - Об'єднання) послуг у сфері громадського порядку та громадської безпеки [послуги по забезпеченню цілодобової охорони об'єктів та територій відокремлених підрозділів пасажирської служби (оголошення № 151935, оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу, бюлетень від 23.06.2015 № 278 (23.06.2015)] (пункт 4);

- за наведене в пункті 4 порушення на Агентство накладено штраф у сумі 1 222 776 грн. (пункт 5);

- за наведене в пункті 4 порушення на ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" накладено штраф у сумі 477 629 грн. (пункт 6).

ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" та Агентство звернулися до господарського суду з позовами про визнання Рішення № 198-р недійсним у межах строку, передбаченого частиною першою статті 60 Закону.

У розгляді справи № 20-26.13/182-15/70-15 АМК було встановлено таке:

- відповідно до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів (далі - КТ) від 12.12.2014 № 3 для участі у процедурі закупівлі, по яку йдеться в пункті 1 Рішення № 198-р (далі - процедура закупівлі № 1), пропозиції КТ подали такі суб'єкти господарювання: товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Полк імені Івана Сірка" з ціною пропозиції 6 294 362,10 грн. (з ПДВ); приватне підприємство (далі - ПП) "Шериф-еліт груп" з ціною пропозиції 5 491 468,80 грн. (з ПДВ); ТОВ "ФПО" з ціною пропозиції 5 161 509,72 грн. (з ПДВ); ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" з ціною пропозиції 3 861 580,80 грн. (без ПДВ); Агентство з ціною пропозиції 3 382 142,98 (з ПДВ);

- відповідно до оголошення № 015039, оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу, бюлетень від 20.01.2015 № 172 (20.01.2015), Підприємством відмінено процедуру закупівлі №1 у зв'язку з допущенням до оцінки пропозицій менше ніж двох учасників;

- згідно з протоколом розкриття пропозицій КТ від 23.07.2015 № 77 для участі у процедурі закупівлі, про яку йдеться в пункті 4 Рішення № 198-р (далі - процедура закупівлі № 2), пропозиції КТ подали такі суб'єкти господарювання: ПП "Конгрес-охорона" з ціною пропозиції 1 073 325,00 грн. (без ПДВ); ТОВ "Антарес-2500" з ціною пропозиції 1 737 988,55 грн. (без ПДВ); ПП "Явір-2000" з ціною пропозиції 1 224 205,02 грн. (з ПДВ); ПП "Охорона-004" з ціною пропозиції 1 548 849,06 грн. (з ПДВ); Агентство з ціною пропозиції 1 222 776,00 грн. (з ПДВ); ПП "Шериф-еліт груп" з ціною пропозиції 1 687 427,52 грн. (з ПДВ); ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" з ціною пропозиції 1 134 463,20 грн. (з ПДВ);

- Об'єднанням (воно ж замовник-2) у процедурі закупівлі № 2 було визнано найкращою та акцептовано пропозицію КТ ТОВ "Енергобезпека-Комплекс";

- відповідно до оголошення № 225213, оприлюдненого на веб-порталі Уповноваженого органу, бюлетень від 09.11.2015 № 374 (09.11.2015), Об'єднанням відмінено процедуру закупівлі № 2, оскільки неможливо усунути порушення, що виникли через порушення законодавства;

- Агентство зареєстроване 05.02.2008 (виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, далі - Єдиний держреєстр, від 21.07.2015); ідентифікаційний код 35729068; місцезнаходження юридичної особи - м. Київ, вул. Попудренка, 52; основний вид економічної діяльності - діяльність приватних охоронних служб (80.10);

- ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" зареєстроване 12.02.2014 (виписка з Єдиного держреєстру від 21.07.2015); ідентифікаційний код: 39092502; місцезнаходження юридичної особи - м. Київ, вул. Мілютенка, 15-А, кв. 99; основний вид економічної діяльності - діяльність приватних охоронних служб (80.10).

АМК дійшов висновку про узгодженість поведінки ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентства під час підготовки документів та участі у процедурі закупівлі з огляду на таке:

- керівний склад (директор, заступник директора та головний бухгалтер) цих підприємств перебуває у трудових відносинах одночасно з обома учасниками КТ;

- названі товариства використовують для здійснення господарської діяльності одне й те саме приміщення за адресою: АДРЕСА_2;

- Агентство і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" під час підготовки та участі у процедурах закупівель №№ 1 і 2 використовували однакові засоби зв'язку -телефони з номерами (НОМЕР_1 та (НОМЕР_3, електронну поштову адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- названі товариства у процедурах закупівель №№ 1 і 2 надавали у складі пропозицій КТ документи, які є ідентичними за формою та змістом;

- учасники у складі пропозицій КТ у процедурах закупівель №№ 1 і 2 подавали документи, які були видані (оформлені) в один день;

- у процедурах закупівель №№ 1 і 2 товариства у складі своїх пропозицій КТ подавали документи, отримані однією особою;

- між Агентством і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" існували сталі ділові та господарські відносини, як до проведення процедур закупівель №№ 1 і 2, так і під час та після їх проведення, зокрема у вигляді взаємних розрахунків;

- учасники для внесення забезпечення пропозиції КТ використовували кошти, отримані Агентством і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" у вигляді поворотної фінансової допомоги від ТОВ "Рітейл-Схід";

- ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" під час участі у процедурах закупівель №№ 1 і 2 надало у своїх довідках про наявність необхідної кількості працівників інформацію та копії трудових книжок фізичних осіб, які перебували/перебувають у трудових відносинах з Агентством.

ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентство документально не спростували наведені мотиви АМК; водночас останнім подано суду копії матеріалів справи № 20-26.13/182-15/70-15, в якій наявні докази на підтвердження узгодженості дій цих товариств.

Так, саме з наданих останніми документів (звіти 1 ДФ) вбачається, що директор Агентства ОСОБА_14. та головний бухгалтер ОСОБА_9 отримували зарплату у ТОВ "Енергобезпека-Комплекс".

За інформацією, наданою управлінням Пенсійного фонду України в місті Кіровограді, під час проведення процедур закупівель №№ 1 і 2 заступником директора Агентства був ОСОБА_10 Разом з тим директор ОСОБА_11 та заступник директора ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" ОСОБА_10 з січня 2014 року по вересень 2015 року перебували у трудових відносинах з Агентством. Крім того, ОСОБА_10 є директором ТОВ "Донецька управляюча компанія" (ідентифікаційний код 34940440), якому належить 100 % статутного капіталу Агентства.

Відтак висновок АМК про те, що обмін інформацією між учасниками на всіх стадіях підготовки пропозицій КТ для участі у процедурах закупівель №№ 1 і 2 міг здійснюватися через поіменованих осіб, є обґрунтованим та документально підтвердженим.

Водночас твердження Агентства щодо нездійснення ним господарської діяльності за адресою: АДРЕСА_2 та невикористання спільно з ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" згаданих засобів зв'язку спростовуються тим, що:

- ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентство самостійно зазначили в документі щодо відомостей про учасника адресу: АДРЕСА_2. Ця адреса була також зазначена названими товариствами як офісне приміщення у листах ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентства (листи від 12.10.2015 № 606 і від 09.11.2015 № 1878);

- номер телефону (НОМЕР_1 вказаний як контактний телефон Агентства на його документах у складі пропозицій КТ у процедурах закупівель №№ 1 і 2. У свою чергу, номер телефону (НОМЕР_1:

вміщено на довідці ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, наданій у складі пропозиції КТ під час участі у процедурі закупівель № 1, та про відсутність підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі, наданій у складі пропозиції КТ під час участі у процедурі закупівель № 2;

зазначено у листах (заявах) ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" на отримання довідок від підприємств, установ та організацій - від 08.01.2015 № 50 до Підприємства, воно ж замовник-1, про роз'яснення щодо пропозиції КТ; від 03.12.2014 № 603 до публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" (далі - Банк) щодо отримання довідки про відсутність заборгованості за кредитами - процедура закупівлі №1; від 05.12.2014 № 661 до Державної податкової інспекції у Деснянському районі міста Києва щодо отримання довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів - процедура закупівлі №1; від 13.07.2015 № 469 до названої податкової інспекції щодо отримання довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів - процедура закупівлі № 2;

- за інформацією, наданою ТОВ "Телесистеми України", телефон (НОМЕР_1 встановлений за адресою: АДРЕСА_2;

- на заявах учасників про надання гарантії забезпечення КТ, поданих до Банку, Агентство і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" зазначено однаковий контактний телефон НОМЕР_2 (процедура закупівлі № 2);

- електронна поштова адреса ІНФОРМАЦІЯ_1 вказана на листах ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" до Державної податкової інспекції у Деснянському районі міста Києва щодо отримання довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів та Агентства до Кіровоградської обласної державної податкової інспекції щодо отримання такої ж довідки (процедура закупівлі №1).

Отже, матеріали справи містять документи, подані саме Агентством і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс", що підтверджують використання цими товариствами одного приміщення, одних і тих самих телефонів і однакової електронної поштової адреси, що підтверджує зв'язки цих юридичних осіб і узгодженість їх дій.

Крім того, АМК встановлено і доведено, що Агентство і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" у процедурах закупівель №№ 1 і 2 надавали у складі пропозицій КТ документи, ідентичні за формою й змістом (довідки про те, що суб'єкт господарювання протягом останніх 3-х років не притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону), - при тому, що замовниками не було встановлено обов'язкової форми такої довідки. Крім того, ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" при написанні тексту відповідної довідки замість власної назви вказало назву Агентства, чим спростовується твердження про те, що довідки схожі у зв'язку з їх "шаблонністю", оскільки юридична особа, вказавши помилково не своє найменування, а найменування іншої особи, могла зробити це лише за наявності узгодженості дій при підготовці документів для участі у процедурі закупівель.

Матеріалами справи підтверджується й ідентичність статей витрат у калькуляціях вартості послуг з охорони. При цьому посилання ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентства на те, що АМК не досліджував інші калькуляції, не спростовують тієї обставини, що відповідні документи ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентства є ідентичними, оформлені однією особою за наявності обміну інформацією та узгоджених дій.

Підтверджено матеріалами справи й те, що ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентство у складі пропозицій КТ у процедурах закупівель №№ 1 і 2 подавали документи, видані (оформлені) в один день, а саме:

- у процедурі закупівлі № 1 - довідки з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, видані Головним управлінням юстиції у місті Києві в один день, 26.11.2014, з різницею у 2 хвилини та за послідовними вихідними номерами;

- у процедурі закупівлі №2 - забезпечення пропозиції КТ у вигляді банківських гарантій, виданих Банком за однією датою з послідовними номерами;

- у процедурі закупівлі № 2 - виписки з Єдиного держреєстру, видані Реєстраційною службою Головного управління юстиції у місті Києві в один день (21.07.2015) з різницею у 3 хвилини;

- у тій же процедурі учасники завірили в один день (21.07.2015) у одного й того ж нотаріуса виписки з Єдиного держреєстру за послідовними реєстраційними номерами.

Дати, час і місце оформлення вказаних документів не можна вважати випадковістю, а є результатом пов'язаності названих товариств, обміну інформацією між ними та узгодженості їх дій.

АМК підтвердив отримання документів від імені Агентства і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" одними й тими ж особами, зокрема: ОСОБА_11 і ОСОБА_12

Працівник Агентства (ОСОБА_13.) був уповноважений ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" за довіреністю б/н від 20.07.2015 на участь у процедурі розкриття пропозицій КТ.

Зв'язок Агентства і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" підтверджується й банківськими виписками, з яких вбачається, що ці товариства мали та мають сталі господарські відносини, оскільки здійснюють перерахування коштів (на підставі правочинів) на користь одне одного.

Агентство і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" відповідних обставин документально не спростували.

Названі товариства мали, крім того, одне й те саме джерело отримання (надходження) коштів для внесення забезпечення пропозицій КТ. Так, вони узгоджено здійснювали підготовку до участі у процедурах закупівель №№ 1 і 2, що підтверджується, за інформацією банків, внесенням як забезпечення пропозиції КТ у процедурі закупівлі № 1 коштів, отриманих від ТОВ "Рітейл-Схід", а також використанням ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" на оформлення банківської гарантії Банку коштів, отриманих від Агентства; доказів протилежного суду не подано.

Зв'язок між Агентством і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс", узгодженість дій підтверджується й тим, що ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" надало у своїх довідках про наявність необхідної кількості працівників інформацію та копії трудових книжок фізичних осіб, які перебували/перебувають у трудових відносинах з Агентством, що, по суті, було б неможливим без обміну інформацією між учасниками.

Твердження ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" про те, що підготовка документів та інформації, наданих у складі пропозицій, здійснювалася ТОВ "Комерційно-правовий центр "Кондор" (далі - Центр) спростовуються тим, що з поданого ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" договору від 14.11.2014 № 01-11-2014 "на представление (аутстафинга) персонала" як доказу існування договірних відносин з приводу надання послуг з оформлення документів для процедури закупівель вбачається, що Центр і ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" узгодили за цим правочином направлення Центром у розпорядження ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" персоналу для надання останнім послуг з охорони об'єктів. ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" не подало ні АМК, ані господарському суду документального підтвердження того, що саме Центр надавав послуги з підготовки документів для процедури закупівель. Відтак АМК правомірно відмовив у залученні Центру до участі у справі № 20-26.13/182-15/70-15.

АМК обґрунтовано відмовив ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" у призначенні експертизи, оскільки встановлення ідентичності поданих цим товариством документів не потребувало спеціальних знань.

ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" не підтверджено необхідність чергового відкладення АМК розгляду справи № 20-26.13/182-15/70-15; воно мало достатньо часу для належної підготовки до засідання з такого розгляду.

Посилання Агентства на порушення його прав у зв'язку з розглядом справи № 20-26.13/182-15/70-15 без його участі та неналежним повідомленням про засідання спростовується тим, що АМК документально підтвердив належне надіслання ним у визначені законодавством України строки повідомлення про дату, час та місце розгляду згаданої справи.

Стосовно тверджень ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" про неврахування АМК інформації про втрату цим товариством печатки в липні 2015 року: відповідна інформація не спростовує висновків АМК і не мала істотного значення для розгляду справи № 20-26.13/182-15/70-15; втрата печатки документально не підтверджена; доказів звернення з цього приводу до поліції та з відповідним оголошенням до засобів масової інформації не подано. Посилання ж ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" на те, що вказані дії не вчинялися, оскільки печатка знайшлася, не є логічними за наявності у цього підприємства побоювань щодо несанкціонованого використання його печатки.

ТОВ "Рітейл-Схід" не брало участі у розгляді справи № 20-26.13/182-15/70-15 як заявник, відповідач чи третя особа, а тому в розумінні статті 60 Закону не є особою, яка вправі оскаржувати Рішення № 198-р у судовому порядку. До того ж суду не подано документального підтвердження того, що права чи охоронювані законом інтереси цього товариства були порушені згаданим рішенням.

Причиною спору в даній справі стало питання про наявність або відсутність підстав для визнання Рішення № 198-р недійсним.

Відповідно до положень Закону:

- економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку (стаття 1);

- узгодженими діями є укладення суб'єктами господарювання угод у будь-якій формі, прийняття об'єднаннями рішень у будь-якій формі, а також будь-яка інша погоджена конкурентна поведінка (діяльність, бездіяльність) суб'єктів господарювання. Узгодженими діями є також створення суб'єкта господарювання, об'єднання, метою чи наслідком створення якого є координація конкурентної поведінки між суб'єктами господарювання, що створили зазначений суб'єкт господарювання, об'єднання, або між ними та новоствореним суб'єктом господарювання, або вступ до такого об'єднання (частина перша стаття 5);

- антиконкурентними узгодженими діями є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції (частина перша статті 6);

- антиконкурентними узгодженими діями, зокрема, визнаються дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів (пункт 4 частини другої статті 6);

- порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є антиконкурентні узгоджені дії (пункт 1 статті 50);

- за порушення, передбачені, зокрема, пунктом 1 статті 50 цього Закону, накладаються штрафи в розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб'єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітній рік, що передував року, в якому накладався штраф (частина друга статті 52);

- підставами для, зокрема, визнання недійсними рішень органів АМК є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права (частина перша статті 59).

З огляду на наведені законодавчі приписи попередні судові інстанції, з'ясувавши за результатами перевірки доводів учасників судового процесу згідно з наявними у справі доказами відсутність вичерпно визначених зазначеною нормою статті 59 Закону підстав для визнання оспорюваного Рішення № 198-р недійсним, дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Доводи касаційної скарги даного висновку не спростовують.

Так, скаржник посилається на відсутність фактичного спотворення результатів КТ з огляду, зокрема, на те, що останні були відмінені. Цей довід Вищим господарським судом України не приймається з урахуванням такого.

З наведених приписів статті 6 Закону, за ознаками яких згідно з оспорюваним рішенням кваліфікувалися дії учасників КТ, НЕ випливає, що необхідною умовою такої правової кваліфікації є фактичне спотворення результатів торгів. Натомість достатньою для цього наявність самої лише можливості недопущення, усунення чи обмеження конкуренції.

Як зазначено в цьому зв'язку в пункті 14 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 15 "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства", для кваліфікації дій суб'єктів господарювання як, зокрема, антиконкурентних узгоджених дій не є обов'язковим з'ясування настання наслідків у формі недопущення, усунення чи обмеження конкуренції; достатнім є встановлення самого факту вчинення дій, визначених законом як, зокрема, антиконкурентні узгоджені дії, або можливості настання зазначених наслідків у зв'язку з відповідними діями суб'єктів господарювання. В останньому випадку господарським судам необхідно з'ясовувати та відображати в судових рішеннях, в чому конкретно полягають відповідні наслідки, що могли б настати в результаті дій суб'єктів господарювання, які мають ознаки, зокрема, антиконкурентних узгоджених дій.

З урахуванням наведеного попередніми судовими інстанціями з'ясовано та відображено в оскаржуваних рішенні та постанові згадані наслідки, як-от: узгодивши свої дії під час підготовки та участі у процедурах закупівлі №№ 1 і 2, ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентство замінили ризик, що його породжує економічна конкуренція, на координацію своєї поведінки у господарській діяльності, а це призвело як до усунення між ними конкуренції під час проведення згаданих процедур зокрема, так і до спотворення конкурентного середовища в цілому.

Вищий господарський суд України бере до уваги й ту з'ясовану судами в розгляді даної справи і не заперечену скаржником обставину, що наслідки у вигляді спотворення результатів КТ не сталися НЕ у зв'язку з відмовою ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентства від своїх дій щодо координації своєї поведінки у господарській діяльності в процесі проведення відповідних процедур закупівлі та припиненням ними таких дій, а з інших причин (через відміну торгів замовником тощо).

Посилання скаржника на постанову Вищого господарського суду України від 03.08.2016 зі справи № 922/5615/15 наведеного не спростовує, оскільки її прийнято за іншої фактично-доказової бази, ніж у даній справі. Зокрема, в останній, як вбачається із з'ясованих попередніми судовими інстанціями обставин, йдеться НЕ лише про схожість в оформленні пропозицій КТ та допущення однаковості в їх складенні, а й про наявність доказів неправомірного та узгодженого формування ТОВ "Енергобезпека-Комплекс" і Агентством спільно конкурсних пропозицій, тобто про наявність попередньої змови, спрямованої на спотворення результатів торгів.

Скаржником не обґрунтовано, що розмір застосованого АМК згідно з Рішенням № 198-р штрафу не відповідає (виходить за межі) розміру штрафу, передбаченого Законом. Що ж до зазначеної скаржником "законодавчої невизначеності з приводу способу накладення штрафу та визначення його розміру", то це в жодному разі не свідчить про наявність встановлених Законом підстав для визнання Рішення № 198-р недійсним.

Також не може бути прийняте посилання скаржника на рішення Європейського суду з прав людини зі справи "Корецький та інші проти України" (заява № 40269/02), тому що відповідне рішення прийнято за інших обставин, іншого правового регулювання та й в інших правовідносинах, ніж у даній господарській справі № 910/6796/16, і згадане рішення не може бути застосоване (використане) як джерело права у розгляді зазначеної господарської справи.

Юридична оцінка місцевим і апеляційним господарськими судами установлених ними обставин даної справи відповідає застосованим цими судами нормам матеріального і процесуального права, в зв'язку з чим визначених процесуальним законом підстав для скасування оскаржуваних судових рішень не вбачається.

Керуючись статтями 111 7 , 111 9 , 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду міста Києва від 12.09.2016 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 01.12.2016 зі справи № 910/6796/16 залишити без змін, а касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Енергобезпека-Комплекс" - без задоволення.

Суддя В. Селіваненко

Суддя Б. Львов

Суддя В. Палій

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення17.01.2017
Оприлюднено19.01.2017
Номер документу64125368
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/6796/16

Ухвала від 17.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 17.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 27.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 23.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 21.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 20.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 01.12.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 27.10.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Постанова від 20.10.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 07.10.2016

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні