Справа № 815/4466/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2017 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Чорномор'є плюс" до Роздільнянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області, державної податкової інспекції у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 13.08.2015р., -
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Чорномор'є плюс" до Роздільнянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області, в якому позивач просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 13.08.2015р., прийняте ДПІ у Біляївському районі ГУ ДФС в Одеській області, яким визначено суму податкового зобов'язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб, 18010600 (як орендна плата за землю) на загальну суму 162931,01 грн.
Під час судового розгляду до участі у справі залучено другого відповідача державну податкову інспекцію у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області.
Згідно наказу Державної фіскальної служби України № 169 від 24.02.2016р. Про реорганізацію деяких територіальних органів ДФС в Одеській області з метою реалізації п.2 постанови Кабінету Міністрів від 04.11.2015р. № 892 Деякі питання територіальних органів Державної фіскальної служби реорганізовано державну податкову інспекцію у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області шляхом приєднання до Роздільнянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області (а.с. 94-96).
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державну податкову інспекцію у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області (67600, Одеська обл., місто Біляївка, вул. Костіна, будинок 3 А; код ЄДРПОУ 39486386) припинено 23.12.2016 р. (номер запису: 15571120007002477).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами документальної позапланової виїзної перевірки складено акт, на підставі якого державною податковою інспекцією у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб, на загальну суму 162931,01 грн. Позивач не погоджується з цим рішенням та вважає його протиправним, оскільки ним у своїй господарській діяльності використовувалася земельна ділянка, розташована за адресою: смт. Хлібодарське (в межах населеного пункту) Біляївського району Одеської області. Вказана земельна ділянка загальною площею 3,14 га передана позивачу згідно договору оренди землі від 03.01.2006 р., укладеного Хлібодарською селищною радою Біляївського району Одеської області і TOB Чорномор'є Плюс . Зазначена земельна ділянка використовується позивачем згідно договору оренди землі, який зареєстрований у встановленому порядку. Крім того, в користуванні заходилась земельна ділянка площею 0,1545 га, розташована за адресою: смт. Хлібодарське, вул. Одеська, 3, на підставі договору оренди землі від 16.11.2007р. Позивач звертає увагу, що термін дії договору оренди землі від 03.01.2006 р. закінчився 03.01.2011р., а додаткова угода від 10.02.2012р. до договору оренди землі відносно продовження строку дії договору не була офіційно зареєстрована у відділі Держкомзему у Біляївському районі до 2013року та в Державній реєстраційній службі з 01.01.2013р., відтак, на думку позивача, оскаржуване рішення прийнято з порушенням, зокрема, п.286.1 ст.286 ПК України, згідно якого підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відтак, позивач робить акцент на тому, що у відповідача відсутні підстави для нарахування земельного податку ТОВ "Чорномор'є плюс", та відповідно визначення податкового зобов'язання згідно оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.
Від відповідача надійшли письмові заперечення (а.с. 90-93), зі змісту яких вбачається, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято в межах та у спосіб, що передбачений чинним законодавством та Конституцією України, в зв'язку з чим відсутні підстави для його скасування.
До судового засідання з'явився представник відповідача - Роздільнянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області.
Позивач до судового засідання явку представника не забезпечив, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином та завчасно. 16.01.2017 р. (вх. № ЕП /152/17) від представника ТОВ "Чорномор'є плюс" надійшли письмові пояснення на заперечення на дміністративний позов, в яких, зокрема, викладено клопотання про розгляд справи без участі представника.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, у зв'язку з відсутністю перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених ст.128 КАС України, відсутністю потреби заслухати свідка чи експерта, справа розглянута в порядку письмового провадження
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Державною податковою інспекцією у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області на підставі пп.20.1.4 п. 20.1 ст.20, пп.78.1.11 п.78.1, п. 78.2 ст.78, п. 82.2 ст. 82 ПК України, на виконання постанови від 12.05.2015р. слідчого СВ Суворовського РВ ОМУ ГУ МВС України в Одеській області майора міліції ОСОБА_1, відповідно до наказу державної податкової інспекції у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області № 329 від 13.07.2015 р. проведено документальну позапланову виїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю "Чорномор'є плюс" (код ЄДРПОУ 32478489) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012р. по 31.05.2015р.
За наслідками перевірки складено акт № 806/22/32478489 від 29.07.2015р. Про результати позапланової виїзної документальної перевірки ТОВ "Чорномор'є плюс", код ЄДРПОУ 32478489 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012р. по 31.05.2015р. (а.с. 19-26), на підставі якого прийнято податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 13.08.2015р., яким ТОВ Чорномор'є плюс визначено суму податкового зобов'язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб, 18010600 (як орендна плата за землю) на загальну суму 162931,01 грн. (а.с. 27).
Позивач, не погоджуючись з зазначеним рішенням податкового органу, звернувся з позовом до суду, в якому просить його скасувати.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 75.1 ст.75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка (п.п.75.1.2 п.75.1 ст. 75 ПК України).
Згідно п.п.78.1.11, 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється у разі, якщо отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону.
Відповідно до пп.20.1.4 п. 20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Судом встановлено, що копію наказу державної податкової інспекції у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області отримано директором ТОВ "Чорномор'є плюс" ОСОБА_2 14.07.2015р.
Судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 13.08.2015р. є виявлені під час проведення перевірки порушення п.289.2 ст.289, п.288.1 ст. 288, п. 287.1, п. 287.3 ст. 287, п. 286.2 ст.286 ПК України.
Як вбачається з матеріалів справи, перевіркою встановлено, що за період з 01.07.2011р. по 31.05.2015р. TOB "Чорномор'є плюс" задекларовано податкових зобов'язань по орендній платі за землю у сумі 16954,35 грн. (а.с. 21).
Перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань за період з 01.07.2012р. по 31.05.2015р. встановлено їх заниження в сумі 298172,43 грн., в тому числі по періодам:
з 01.07.2012р. по 31.12.2012р. в сумі 47100,00 грн. (донараховано згідно акту №1356/22/32478489 від 15.08.2014р.);
- за 2013 р. в сумі 94200,00 грн. (донараховано згідно акту №1356/22/32478489 від 15.08.2014р.);
- з 01.01.2014р. по 30.06.2014р. в сумі 48931,76 грн. (донараховано згідно акту №1356/22/32478489 від 15.08.2014р.);
- з 01.07.2014р. по 31.12.2014р. в сумі 52594,98 грн.;
- з 01.01.2015р. по 31.05.2015р. в сумі 55345,69 грн. (а.с. 21).
Зі змісту акту перевірки вбачається, що перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань за період з 01.07.2012р. по 31.05.2015р. встановлено їх заниження в сумі 107940,67 грн., в т.ч. за липень-грудень 2014 р. у сумі 52594,98 грн., за січень-липень 2015 у сумі 55345,69 грн. внаслідок таких порушень.
Перевіркою встановлено, що за період, який перевірявся, TOB Чорномор'є Плюс податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) до ДПІ у Біляївському районі подано згідно договору оренди землі від 16.11.2007 р., укладеною з Хлібодарською селищною радою Біляївського району Одеської області за земельну ділянку для розташування складських приміщень для зберігання будівельних матеріалів загальною площею 0,1545 га (1545 кв.м.), яка знаходиться за адресою: смт.Хлібодарське, вул. Одеська, 3.
Пунктом 289.2 ст.289 ПК України встановлено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кi = І:100,
де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Згідно п.289.3 ст.289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Як вбачається з акта перевірки, згідно листа Державного агентства земельних ресурсів України №6-28-0-215/2-15 від 14.01.2015 р. Про індексацію нормативної грошової оцінки земель коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 ст.289 ПК України, станом на 1 січня 2015 року становить 1,249.
Як вбачається з матеріалів справи, перевіркою встановлено, що, в порушення п.289.2 ст.289 ПК України, TOB Чорномор'є Плюс згідно податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік при визначені річної суми орендної плати, яка підлягає сплаті за даними платника не застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, в результаті чого було занижено податкові зобов'язання зі сплати орендної плати за земельну ділянка площею 0,1545 га, яка знаходиться за адресою: смт.Хлібодарське, вул. Одеська, 3 за період з 01.01.2015р. по 31.05.2015р. у сумі 603,09 грн.
За змістом акта перевірки № 806/22/32478489 від 29.07.2015р., відповідачем встановлено, що між TOB Чорномор'є плюс та Хлібодарською селищною радою Біляївського району Одеської області уклалено договір оренди землі від 03.01.2006 р., згідно якого TOB Чорномор'є плюс орендувалась земельна ділянка несільськогосподарського призначення - землі запасу житлової та громадської забудови Хлібодарської селищної ради загальною площею 3,14 га, строком на 5 (п 'ять) років, яка знаходиться за адресою: смт. Хлібодарське (в межах населеного пункту) Біляївського району Одеської області. Згідно договору орендна плата вноситься орендарем грошовій формі в розмірі 3,00 грн. за 1 м. кв. в рік, що складає 94200 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Термін дії зазначеного договору закінчився 03.01.2011 р.
Хлібодарською селищною радою на двадцятій сесії VI скликання, яка відбулось 19.07.2011р., було прийнято рішення №157-VI, відповідно до якого з TOB Чорномор'є плюс було укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки.
У 2011 році нормативно-грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становила 2341001,40 грн.
Сторонами TOB Чорномор'є плюс та Хлібодарською селищною радою згідно додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.01.2006р. до вказаного договору внесено наступні зміни:
п. 3.1 Орендна плата вноситься орендарем з 03.01.2011 року у грошовій безготівковій фомі за земельну ділянку площею 3,14 га у розмірі 3,35 грн. за 1 кв.м. в рік (4,5% від нормативно- грошової оцінки що складає 105190,00 грн. в рік);
п. 4 Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 2341001,40 грн.;
п. 7 Договір укладено терміном до 03.01.2014 року. При відсутності у сторін заперечень щодо продовження договору, договір продовжується автоматично на один бюджетний рік .
Додаткова угода після її укладання була затверджена селищною радою 10.02.2012 р. на двадцять четвертій сесії VI скликання від 10.02.2012 р., однак не була офіційно зареєстрована у відділі Держкомзему у Біляївському районі до 2013 року та в Державній реєстраційній службі 01.01.2013 р.
При цьому, як зазначено в акті перевірки, ДПІ у Біляївському районі було надано запит до Управління Держземагентва у Біляївському районі Одеської області №8192/10/15-09/22-10-06 від 01.07.2014 р. про надання інформації щодо нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, якими користується ТОВ Чорномор'є плюс у 2011-2014 роках.
Від Управління Держземагентства у Біляївському районі Одеської області отримано відповідь №01-02-12/7163 від 03.07.2014р., в якій зазначено, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 3,14 га для будівництва 5-ти, 7-ми, 10-ти поверхових житлових будинків, магазину промислових товарів та паркінгу, яка знаходиться в межах смт. Хлібодарське Біляївського району Одеської області та використовується TOB Чорномор'є плюс на підставі договору оренди землі №04.06.516.00001 від 03.01.2006р.станом на 2011, 2012, 2013 та 2014 роки становить 2341001,40 грн.
При цьому в акті перевірки також вказано, що податковим органом раніше було отримано інформацію від Управління Держземагентства у Біляївському районі Одеської області за №01-03-12/2006 від 12.03.2014 р. про те, що згідно наявних в Управлінні Держземагентства у Біляївському районі Одеської області Книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою та других примірників державних актів станом 31.12.2012 р. у користуванні підприємства TOB Чорномор'є плюс знаходиться земельна ділянка загальною площею 3,14 га, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Біляївський район, смт. Хлібодарське (в межах населеного пункту).
У зв'язку з набранням чинності з 01.01.2013 р. Закону України Про державний земельний кадастр , постанови Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 р. Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру та відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав нерухоме майно та їх обтяжень , а саме органом реєстрації прав.
ДПІ у Біляївському районі було надано запит до Реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції в Одеській області №3094/9/15-09-15-01 від 14.03.2014р. щодо надання відомостей стосовно наявності об'єктів нерухомості та реєстрації права користування або власності на земельні ділянки по TOB Чорномор'є плюс . Від державного реєстратора прав на нерухоме майно надійшла відповідь №11728898 від 19.03.2014 р. про те, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні відомості стосовно наявності об'єктів нерухомості та реєстрації права користування або власності на земельні ділянки по TOB Чорномор 'є плюс .
Зазначені обставинами визнаються сторонами та в силу ч.3 ст.72 КАС України не потребують доказування.
Водночас, як зазначено відповідачем, підприємство TOB "Чорномор'є плюс" з 01.01.2011 р. не нараховує податкові зобов'язання з орендної плати за землю та не надає розрахунків по орендній платі за землю. На адресу TOB "Чорномор'є плюс" було направлено запит про надання пояснень та їх документального підтвердження №4260/10/15-09-1009 від 04.04.2014 р. стосовно зазначених вище обставин.
За змістом акта перевірки, від TOB "Чорномор'є плюс" відповідачем отримано відповіді №16/м від 18.04.2014р. та №19/а від 14.05.2014 р. з завіреними копіями підтверджуючих документів щодо користування земельною ділянкою та витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розрахунку до неї. У листі TOB "Чорномор'є плюс" зазначено, що проведення державної реєстрації додаткової угоди від 10.02.2012 р. до договору оренди від 03.01.2006 р. земельної ділянки загальною площею 3,14 га не здійснило Управління Держземагентства у Біляївському районі Одеської області з невідомих причин. Також ДПІ у Біляївському районі було надало запит до Хлібодарської селищної ради №8160/8/15-09-22-10-06 від 01.07.2014 р. щодо надання інформації по підприємствах, які користуються земельною ділянкою загальною площею 3,14 га та опису нерухомого майна, яке знаходиться на вказаній земельній ділянці.
На вказаний запит було отримано відповідь №01-11-378 від 04.07.2014 р., в якій зазначено про те, що TOB "Чорномор'є плюс" використовує земельну ділянку загальною площею 3,14 га. TOB "Чорномор'є плюс" завершено будівництво трьох п'ятиповерхових житлових будинків, ще п'ять житлових будинків, два 5-ти та три 10-ти поверхових знаходяться на стадії будівництва. Також додатково від Хлібодарської селищної ради надійшов лист №01-11-371 від 02.07.2014 р. з копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
З урахуванням наведеного, податковий орган дійшов висновку, що TOB "Чорномор'є плюс" неправомірно не сплачує податкові зобов'язання з плати за землю та не надає податкових розрахунків з плати за землю з 01.01.2011 р.
Таким чином, на думку відповідача, TOB Чорномор'є плюс за період з 01.01.2011р. по 22.04.2014 р. повинно було здійснювати орендну плату у розмірі 3 грн. за 1 кв.м. на рік від загальної площі 3,14 га згідно укладеного договору оренди землі від 03.01.2006 р. (що не нижче (3% від нормативно-грошової оцінки 2341001,40 грн. та не суперечить пп.288.5.1 п.288.5 статті 288 ПК України) з урахуванням коефіцієнтів індексації у 2011 році в сумі - 94200,00 грн. на рік, у 2012 році в сумі - 94200,00 грн. на рік, у 2013 році в сумі - 94200,00 грн. на рік, у 2014 році до 21.04.2014 р. в сумі - 29045,07грн, а з 22.04.2014 р. по 30.06.2014 р. повинно було здійснювати орендну плату 3,35 грн. за 1 кв.м. на рік згідно зареєстрованої додаткової угоди від 10.02.2012 року до договору оренди земельної ділянки від 03.01.2006 року (що не нижче 3% від нормативно-грошової оцінки 2341001,40 грн. та не суперечить пп.288.5.1 п.288.5 статті 288 ПК України) у сумі 19886,69 грн.
Як вбачається зі змісту акта перевірки, перевіркою встановлено, що TOB Чорномор'є плюс не сплачувало податкові зобов'язання до місцевого бюджету з орендної плати за земельну ділянку загальною площею 3,14 га, яку воно використовує у своїй діяльності на загальну суму 331531,76 грн.
Відповідно до п.п. 16.1.3, 16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до ст.36 ПК України податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов'язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов'язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.
Згідно п. 38.1 ст. 38 ПК України виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 269 ПК України передбачено, що платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Згідно з пп. 14.1.147 п. 14.1 ст.14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно п.288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
За приписами п.п. 288.2, 288.3 ст. 288 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Пунктом 287.1 ст. 287 ПК України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Згідно п. 287.3 ст. 287 ПК України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Серед іншого, згідно п.287.7 ст. 287 ПК України у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).
Згідно п.286.1 ст.286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Відповідно до ст.ст. 193, 194 ЗК України єдиною державною системою земельно-кадастрових робіт, якою встановлена процедура визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками, є державний земельний кадастр, в якому міститься сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, кількісна та якісна характеристика, розподіл серед власників та землекористувачів. Призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Відповідно до п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до пп.16.1.4 п. 16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно пп.288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
За приписами ч.1 ст.764 ЦК України, якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Згідно ст.33 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998р. № 161-XIV, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Приймаючи до уваги встановлені судом обставини, враховуючи вищенаведені приписи чинного законодавства, суд погоджується з висновками відповідача про порушення за період з 01.01.2011 р. по 30.06.2014 р. ТОВ Чорномор'є плюс вимог п.288.1 ст. 288, п. 287.1, п. 287.3 ст. 287 ПК України, в результаті чого підприємством було занижено податкові зобов 'язання зі сплати орендної плати за земельну ділянку у загальній 252535,47 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, проведеною перевіркою встановлено неподання податкової звітності розрахунку плати за землю TOB Чорномор'є плюс за 2011-2014 роки до податкового органу, чим порушено п.286.2, ст.286 ПК України.
Перевіркою, проведеною за період з 01.07.2014р. по 31.05.2015р., не встановлено припинення дії додаткової угоди від 10.02.2012 р. про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.01.2006 р. В даному періоді TOB Чорномор'є Плюс не нараховувались податкові зобов'язання з орендної плати за землю та не надавались розрахунки по орендній платі за землю.
Зазначених обставин не спростовано представником позивача під час судового розгляду належними та допустимими доказами.
Таким чином, відповідач правомірно дійшов висновку, що, в порушення п.288.1 ст.288, п.287.1, п.287.3 ст.287 ПК України, TOB Чорномор'є Плюс було занижено податкові зобов'язання зі сплати орендної плати за земельну ділянку, розташованої за адресою смт.Хлібодарське (в межах населеного пункту) розміром 3,14 га у загальній сумі 107337,58 грн. в т.ч. по періодах: з 01.07.2014 по 31.12.2014 в сумі - 52594,98 грн.; з 01.01.2015 по 31.05.2015 в сумі - 54742,60 грн.
Згідно акта перевірки, перевіркою повноти визначення податкових зобов'язань за період з 01.07.2014р. по 31.05.2015р. на підставі документів (додаток №3 до акту, розділ Інше податкове законодавство ) встановлено їх заниження в сумі 107337,58 грн. в т.ч. по періодам: з 01.07.2014р. по 31.12.2014р. в сумі - 52594,98 грн.; з 01.01.2015р. по 31.05.2015р. в сумі - 54742,60 грн.
Перевіркою встановлено неподання податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) TOB Чорномор'є плюс за 2015 рік за земельну ділянку, розташованої за адресою смт.Хлібодарське (в межах населеного пункту) розміром 3,14 га до ДПІ у Біляївському районі, додаткової угоди від 10.02.2012 року про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 03.01.2006 року, чим порушено п.286.2 ст. 286 ПК України.
Суд погоджується із застосуванням до позивача штрафних санкцій в розмірі, який визначено ст. 123 ПК України.
Відповідно до п. 123.1 ст. 123 ПК України, у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1,54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Факт несплати позивачем до бюджету земельного податку підтверджується матеріалами справи, в зв'язку з чим правильним, на переконання суду, є застосування до позивача штрафної санкції, яка передбачена п. 123.1 ст. 123 ПК України (25%).
При цьому суд зазначає, що порушення відповідачем порядку вручення (надіслання) оскаржуваного рішення не спростовують допущених позивачем порушень вимог чинного законодавства та не свідчать про його протиправність.
Таким чином, суд, враховуючи наведені обставини, дослідивши наявні у справі письмові докази у їх сукупності, дійшов висновку, що позивачем не спростовано порушень, встановлених актом перевірки № 806/22/32478489 від 29.07.2015р. Водночас відповідачем доведено обставини, зазначені в акті перевірки, на підставі якого прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким правомірно позивачу визначено суму податкового зобов'язання та штрафних санкцій.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Згідно з ч.2 ст.71 цього КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно зі ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Чорномор'є плюс" необґрунтовані, документально не підтверджені, не ґрунтуються на положеннях чинного податкового законодавства, а тому задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч.ч 1, 3 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено. Враховуючи, що суд відмовляє у задоволенні позовних вимог, здійснені позивачем судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 7, 8, 9, 11, 71, 86, 94, 128, 159-164, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Чорномор'є плюс" до Роздільнянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області, державної податкової інспекції у Біляївському районі Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 13.08.2015р.,- відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя: Г.П. Самойлюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2017 |
Оприлюднено | 24.01.2017 |
Номер документу | 64170063 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні