ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17.01.2017 Справа № 904/10194/16 За позовом Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області
до Громадської організації "Добровільна спілка судноводіїв-любителів "Двигун"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Юзіков С.Г.
Представники:
Позивача - не з'явився (про час і місце засідання суду сповіщений належно)
Відповідача - не з'явився (про час і місце засідання суду сповіщений належно)
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного з Відповідачем.
Відповідач явку повноважного представника у судове засідання не забезпечив, відзив на позов, документи витребувані судом чи докази відсутності спору на час розгляду справи господарському суду не надав.
Відповідач про засідання суду повідомлявся належно, на адресу, вказану у позові, хоча на адресу суду повернулися поштові повернення № 4930004904054 та № 4930005398764 з відміткою поштової установи "за закінченням терміну зберігання".
Стаття 22 ГПК України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Статтею 77 ГПК України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Оскільки явка у судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Справа, згідно зі ст. 75 ГПК України, розглядається за наявними у ній матеріалами.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
26.03.10р. рішенням Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області №4825/1-ХХХІХ/V надано дозвіл на розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Підгородне та села Перемога Підгородненської міської ради. Після чого, 27.12.12р. рішенням Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області №2036-ХХVІІ/VІ затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Підгородне та села Перемога.
17.10.13р. сторонами укладено договір оренди земельної ділянки (далі Договір), за яким Орендодавець (Позивач) надає, а Орендар (Відповідач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,3300 га, передбачену для іншого призначення (розміщення стоянки човнів) за рахунок земель не наданих у власність або постійне користування, яка розташована в межах населеного пункту за адресою: м. Підгородне, в кінці вулиці Кірова, а Орендар приймає дану земельну ділянку для використання у вказаних вище цілях.
11.03.16р. Договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_1
Договір укладено на 49 років з врахуванням терміну прийнятого рішення від 06.08.10р. №5164 (п.3.1. Договору).
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі щомісячно:
0,9 грн. х 3 х 3 300 м 2 = 8 910,00 грн. : 12 місяців = 742,50 грн. на місяць
протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.4.1. Договору).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з врахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.4.2. Договору).
У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим Договором, справляється пеня у розмірі 2 % неоплаченої суми за кожний день прострочення враховуючи день оплати (п.4.4. Договору).
Повідомлення про прийняття рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області та необхідність внесення змін до договорів оренди земельної ділянки з метою приведення їх у відповідність до чинного законодавства надруковано в Громадській інформаційно-політичній газеті "Дніпровська зоря" від 04.01.13р. № 1 (7769) та розміщено на інформаційній дошці в приміщенні міської ради, офіційному веб-сайті ради.
Відповідно до п.1 рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області від 28.02.14р. № 3066-ХХХХІ/VІ "Про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності" вирішено затвердити ставку орендної плати для всіх категорій земель, які перебувають в державній або комунальній власності - 12% нормативної грошової оцінки.
29.01.15р. Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області прийнято рішення "Про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності" № 4069-LVІІІ/VІ, яким вирішено затвердити ставку орендної плати для всіх категорій земель, які перебувають в державній або комунальній власності - 12% нормативної грошової оцінки
Відповідно до витягів з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки №3493 від 27.06.14р. та №4126 від 05.12.14р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки Відповідача становить 257 532 грн.
Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області на LVIII сесії VI скликання прийнято рішення від 24.07.15р. "Про надання дозволу ГО добровільна спілка судноводіїв любителів "Двигун" на укладання додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 17.10.13р. шляхом внесення змін до Договору, а саме:
- п.п. 4.1. п.4 Договору скасувати та викласти в новій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_1 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки №4126 від 05.12.14р., а саме: з 01.01.14р.: 257 532 грн. х 12 % = 30 903,84 грн. (тридцять тисяч дев'ятсот три грн. 84 коп.) на рік
з 01.01.15р.: 321 657,46 грн. х 12 % = 38 598,89 грн. (тридцять вісім тисяч п'ятсот дев'яносто вісім грн. 89 коп.) ", "Грошова плата вноситься на рахунок власника землі УДКСУ в Дніпропетровській обл., МФО 805012, р/р 33214815700080, код платежу 18019000 ЄДРПОУ 37976087";
- п.п. 4.2. п.4 Договору скасувати;
- п.п. 4.3. п. 4 Договору виключити слова "… у тому числі внаслідок інфляції …";
- п.п. 4.4. п. 4 Договору скасувати та викласти у новій редакції : "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим Договором, справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ (розраховується від суми заборгованості по сплаті орендної) неоплаченої суми за кожний день прострочення, які розраховуються від суми заборгованості по сплаті орендної плати".
Зобов'язати ГО ДССЛ "Двигун" в особі ОСОБА_2 укласти додаткову угоду Договору та провести її державну реєстрацію.
Контроль за виконанням рішення покласти на комісію з питань агропромислового комплексу, охорони природи та раціонального використання земель.
За даними Позивача, Відповідач 11.09.15р. отримав проект додаткової угоди до Договору оренди землі, що підтверджується підписом керівника ОСОБА_3
Позивач звертався до Відповідача з листом від 26.12.14р. вих. №1778 про необхідність укладання додаткової угоди у зв'язку з проведенням нормативно-грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідач не виконав вимогу Позивача і сторони не внесли зміни до Договору стосовно зміни розміру орендної плати.
Позивач вважає, що прийняття нового законодавства, яким внесено зміни до розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до Договору, що є причиною спору.
Наведені обставини стали причиною звернення Позивачем з позовом та є предметом спору у даній справі.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).
Згідно з ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 759 та 762 ЦК України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
З набранням чинності Податкового кодексу України (з 01.01.2011) річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам статті 288 цього Кодексу, що є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у п.п. 5.2 ст. 5 цього кодексу, до моменту внесення до договору відповідних змін, розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений п.п. 288.5.1 п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.
Вказану правову позицію викладено у постанові Верховного Суду України № 21-274а14 від 02.12.14р.
Згідно з ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5 - 288.5.2 Податкового кодексу України).
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п.п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України).
Згідно з ч. 5 ст.5 та ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Частиною 2 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Згідно з ч. 1-2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з п. 4 Положення про державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.11р. № 445, ОСОБА_3 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видає відповідно до покладених на нього завдань Держземагентство України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
У пункті 2.18. постанові Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.11р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначається, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення ч.1 ст.626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Згідно з п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.11р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Оскільки відповідно до ч.1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею Господарського кодексу України. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідач не надав заперечень на позов, не надав доказів оскарження та скасування рішення Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області від 24.07.15р.
Відповідно до Договору та плану земельної ділянки, загальна площа орендованої земельної ділянки (кадастровий номер 1221411000:02:09:0191) становить 0,3300 га.
Згідно з Витягами 3493 від 27.06.14р. та №4126 від 05.12.14р.з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого Управлінням Держземагентства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області , нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м. Підгородне, вул. Кірова 2-с, яка знаходиться у користуванні Добровільної спілки судноводіїв-любителів "Двигун", площею 0,3300 га, становить 257 532 грн.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Вказана правова позиція викладена також у постанові Верховного Суду України від 03.12.13р. у справі № 5009/3430/12.
Відповідно до розрахунку, наведеного в п.п.4.1 п.4, з урахуванням змін, сума річної орендної плати за змелю складає 30 903,84 грн. (257 532 х 12% = 30 903,84 грн.).
Щодо виключення п.п.4.2. п. 4 Договору, внесення змін до п.п.4.3. п.4 Договору шляхом виключення слів "...у тому числі внаслідок інфляції...", п.п.4.4. п. 4 Договору - зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у визначені Договором строки, суд зазначає, вказані зміни Позивач просить внести за відсутністю обґрунтування в позовній заяві, зокрема вказані зміни не стосуються обставини зміни нормативної грошової оцінки землі, на яку позивач посилається в підставах позову, а чинне законодавство не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Вказана права позиція викладене в постанові Вищого господарського суду України від 02.12.15р. у справі № 922/3869/14.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.
Згідно зі ст. 49 ГПК України господарські витрати у справі слід покласти на Відповідача, оскільки спір виник з його вини.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 1, 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до п.п. 4.1. п.4 Договору оренди земельної ділянки від 11.10.13р., укладеного Підгородненською міською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код 05520750) та Громадською організацією "Добровільна спілка судноводіїв-любителів "Двигун" (ідентифікаційний код 24442694), зареєстрованого 11.03.16р. приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, виклавши його в новій редакції:
"Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до ОСОБА_1 з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки №4126 від 05.12.14р., а саме: з 01.01.14р.: 257 532 грн. х 12 % = 30 903,84 грн. (тридцять тисяч дев'ятсот три грн. 84 коп.) на рік".
У решті позову відмовити.
Стягнути з Громадської організації "Добровільна спілка судноводіїв-любителів "Двигун", 52001, Дніпропетровська область, м. Підгородне, вул. Залізнична, 258а (код 25914474) на користь Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, 52001, Дніпропетровська область, м. Підгородне, вул. Центральна, 46 (код 05520750) 1378,00 грн. - судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання його повного тексту, якщо не буде оскаржено в апеляційному порядку.
Суддя С.Г. Юзіков
Повний текст рішення виготовлено
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2017 |
Оприлюднено | 30.01.2017 |
Номер документу | 64262892 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні