Постанова
від 19.06.2009 по справі 2а-12531/08/1770
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2009 року Справа № 2а-12531/08/1770

м.Рівне

Рівненській окружний ад міністративний суд

під головуванням судді Боймист рука С.В.,

розглянувши у порядку пис ьмового провадження адмініс тративну справу за позовом

ОСОБА_1 до Управління Пенс ійного фонду України в Радив илівському районі Рівненськ ої області про зобов' язан ня здійснення перерахунку та виплати 30 відсоткової надбав ки до пенсії за період 2006 - 2007 р оків у сумі 2733 грн. 30 коп.,-

ВСТАНОВИВ :

Позивач звернувся д о суду з позовом до Управлінн я Пенсійного фонду України в Радивилівському районі Рівн енської області про зобов' я зання здійснення перерахунк у та виплати 30 відсоткової на дбавки до пенсії за період 2006 - 2007 років у сумі 2733 грн. 30 коп. Пози вач у судове засідання не з' явився.

Відповідач в судове з асідання не з' явився, надав суду письмові заперечення, в яких позов не визнав, вказав, що діяв в межах повноважень, н аданих йому законами України та підзаконними нормативно- правовими актами. Також поси лаючись на ст. 28 Закону Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня», ст. 4, ст. 7 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», ст. 111 Закону України «Пр о державний бюджет на 2007 рік» т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» , зазначив, що відсутня затве рджена величина мінімальної пенсії за віком, від якої має бути обраховано 30 відсотків п ідвищення до пенсії дітям ві йни; мінімальний розмір пенс ії за віком, встановлений абз . 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування», за стосовується виключно для ви значення розмірів пенсій, пр изначених згідно з цим Закон ом і для обчислення розміру п ідвищення до пенсій особам, я кі мають статус «дитина війн и» відповідно до Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», не застосовуєть ся; фінансове забезпечення д ержавних соціальних гаранті й, передбачених цим Законом, з дійснюється за рахунок кошті в Державного бюджету України ; Законом України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік» н е передбачено фінансування н а 2007 рік витрат на виплату підв ищення дітям війни, відповід но до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни». Після прийняття Констит уційним Судом України рішенн я від 09.07.2007 року зміни до Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» щодо пита ння фінансування витрат на п ідвищення до пенсії дітям ві йни внесені не були, порядок р еалізації ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», затверджений поста новою КМУ чи іншим нормативн о-правовим актом, відсутній. П росить в задоволенні позову відмовити повністю, наполяга ючи на пропущенні позивачем строку звернення до суду.

Позивач надав суду заяву, в якій просить про розгляд с прави за його відсутності. Ві дповідач у поданих письмових запереченнях заявив клопота ння про розгляд справи за від сутності його представника, позовні вимоги заперечує. Ві дповідно до ч. 3 ст. 122 Кодексу ад міністративного судочинств а України судовий розгляд сп рави здійснюється в порядку письмового провадження.

Повно і всебічно досліди вши матеріали справи , су д дійшов висновку, що позов пі длягає до задоволення частко во.

Згідно із статтею 1 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни" особа, яка є гро мадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 ро ку) Другої світової війни бул о менше 18 років є дитиною війн и.

З матеріалів справи вбачає ться, що ОСОБА_1 народилас я ІНФОРМАЦІЯ_1, отже є дити ною війни, що підтверджуєтьс я відповідною відміткою в пе нсійному посвідченні та пас портом позивача.

Виходячи із цього, позивач м ає право на пільги та соціаль ні гарантії, передбачені Зак оном України «Про соціальний захист дітей війни».

Протягом 2006 року позивачу на раховувалася та виплачувала ся пенсія за віком без доплат и як дитині війни та протягом 2007 року нараховувалася та вип лачувалася надбавка до пенсі ї як дитині війни в розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни, для осіб, які є інвалі дами.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 року, яки й набрав чинності з 1.01.2006 року, д ітям війни пенсії або щоміся чне довічне грошове утриманн я чи державна соціальна допо мога, що виплачується заміст ь пенсії, підвищуються на 30 ві дсотків мінімальної пенсії з а віком.

Згідно із п. 17 ст. 77 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік» від 20.12.2005 року ді ю статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» було зупинено на 2006 рік. Зак оном України «Про внесення з мін до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» від 19.01.2006 року виключено п. 17 ст. 77, а ст. 110 Закону викладена у новій редакції, відповідно д о якої пільги дітям війни, пер едбачені ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», запроваджуються у 2006 р оці поетапно, за результатам и виконання бюджету у першом у півріччі, у порядку визначе ному Кабінетом Міністрів Укр аїни за погодженням з Коміте том Верховної Ради України з питань бюджету. Оскільки чин ним законодавством України н е було визначено порядку нар ахування та виплати у 2006 році щ омісячної державної соціаль ної допомоги відповідно до с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», а Ко нституційний Суд України не приймав рішень щодо неконсти туційності Закону України «П ро Державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 року (з наступ ними змінами і доповненнями) повністю чи в його окремих ча стинах, тому суд приходить до висновку про відсутність пр авових підстав для задоволен ня позовних вимог про зобов' язання відповідача провести нарахування позивачу держав ної соціальної допомоги як д итині війни за 2006 рік.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року по с праві №6-рп\2007 були визнані нек онституційними положення пу нкту 12 статті 71 та ст. 111 Закону У країни «Про державний бюджет України на 2007 рік». А отже, з 09.07.2007 року дію ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни" було відновлено в повно му обсязі. Відповідно до пунк ту 5 резолютивної частини вка заного рішення Конституційн ого Суду, воно має преюдиціал ьне значення для судів загал ьної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з право відносинами, які виникли вна слідок дії положень статей з азначених законів, що визнан і неконституційними. Отже з 0 9.07.2007 року по 31.12.2007 року позивач ма є право на підвищення розмір у пенсії відповідно до ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».

Доводи відповідача пр о те, що відсутня затверджена законодавством величина мін імальної пенсії за віком, від якої має бути обраховано 30 ві дсотків підвищення до пенсії дітям війни, а мінімальний р озмір пенсії за віком, встано влений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання», застосовується виключ но для визначення розмірів п енсій, призначених згідно з ц им Законом і застосуванню дл я обчислення розміру підвище ння до пенсій особам, які мают ь статус «дитина війни» відп овідно до Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни», не підлягає, спростовую ться наведеним нижче.

Згідно з ч.3 статті 46 Констит уції України пенсії, інші вид и соціальних виплат та допом оги, що є основним джерелом іс нування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від пр ожиткового мінімуму, встанов леного законом.

Тому, пенсії та інші види со ціальних виплат, що є єдиним д жерелом існування не можуть бути нижче від прожиткового мінімуму, який встановлюєтьс я законом.

Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону України "Про прожитковий мін імум" від 15 липня 1999 року № 966-14 для встановлення розмірів мінім альної заробітної плати та м інімальної пенсії за віком з астосовується прожитковий м інімум.

Тобто, з вищезазначеного ви пливає, що прожитковий мінім ум є базою для розрахунку мін імальної заробітної плати, м інімальної пенсії за віком, і нших соціальних виплат виход ячи з вимог Конституції Укра їни та законів України, та ґру нтується, зокрема, на частині 3 статті 46 Конституції, у відпо відності до якої пенсії, інші види соціальних виплат та до помоги не можуть бути нижчим и ніж прожитковий мінімум, вс тановлений законом.

Розмір прожиткового мінім уму для осіб, що втратили прац ездатність визначено Законо м України про Державний бюдж ет на 2007 рік. Так, прожитковий м інімум для вказаної категорі ї осіб становив: 380 грн. в період з 01.01. по 31.03. 2007 року; 410,06 грн. в періо д з 01.04. по 30.09.2007 року; 415,11 грн. в періо д з 01.10. по 31.12.2007 року.

Отже, величиною мінімально ї пенсії за віком, від якої ма є бути обраховано 30 відсотків підвищення до пенсії дітям в ійни, є встановлений законом прожитковий мінімум.

Як вбачається із розрахунк у суми позову, позивач у періо ди з 09.07.2007 по 31.12.2007 року не отримува в підвищення до пенсії в розм ірі 30 % мінімальної пенсії за в іком, як це визначено ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», хоча мав н а це право.

Згідно зі ст. 19 Конституції У країни органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.

Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів Державного бюдж ету України.

Пунктом 3 Положення про Пенс ійний фонд України, затвердж еного Постановою Кабінету Мі ністрів України № 1261 від 24.10.2007 ро ку (далі Постанова № 1261), до осно вних завдань Пенсійного фонд у України віднесено, зокрема , забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансуван ня та виплати пенсій, допомог и на поховання, інших виплат, я кі згідно із законодавством здійснюються за рахунок кош тів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених з аконодавством. У п.8 вказаної П останови до джерел формуванн я коштів Пенсійного фонду Ук раїни відносяться також кошт и державного бюджету та держ авних цільових фондів, що пер ераховуються до Фонду у випа дках, передбачених законодав ством. Відповідно до Указу Пр езидента України № 121/2001 від 01.03.2001 року, Пенсійний фонд України є центральним органом викон авчої влади, що здійснює кері вництво та управління соліда рною системою загальнообов'я зкового державного пенсійно го страхування, провадить зб ір, акумуляцію та облік страх ових внесків, призначає пенс ії та готує документи для їх в иплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансува ння та виплату пенсій, допомо ги на поховання, інших соціал ьних виплат, які згідно із зак онодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного ф онду України.

А відтак, беручи до уваги те , що згідно із Законом України «Про соціальний захист діте й війни» дітям війни виплачу ється підвищення саме до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, суд, керуючись положенням и Указу Президента України № 121/2001 від 01.03.2001 року та зазначеної вище Постанови №1261, приходить до висновку, що саме органами Пенсійного фонду України по зивачу повинно виплачуватис ь підвищення пенсії відповід но до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни».

Доводи відповідача щодо не можливості задоволення позо вних вимог у зв' язку з відсу тністю бюджетних коштів, при значених на ці виплати, судом не приймаються до уваги. Суд в важає необхідним визначити, що реалізація особою права, щ о пов' язане з отриманням бю джетних коштів, яке базуєтьс я на спеціальних та чинних на час виникнення спірних прав овідносин нормативно-правов их актів національного закон одавства, не може бути постав лена у залежність від бюджет них асигнувань, тобто посила ння суб' єктами владних повн оважень на відсутність кошті в, як на причину невиконання с воїх зобов' язань, не прийма ється до уваги. Так, у справах «Кечко проти України» та «Бу рдов проти Росії» Європейськ ий Суд з прав людини констату вав, що не приймає аргумент Ур яду щодо бюджетних асигнуван ь, оскільки органи державної влади не можуть посилатись н а відсутність коштів як на пр ичину невиконання своїх зобо в' язань.

Суд також не бере до уваги п осилання відповідача на те, щ о відсутній нормативно-право вий акт, який визначав би поря док реалізації ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни». Керуючись прин ципом верховенства права, су д з урахуванням судової прак тики Європейського Суду з пр ав людини, зазначає, що правов ідносини, які виникають в про цесі реалізації права на отр имання надбавки до пенсії бу дуються на принципі юридично ї визначеності. Зазначений п ринцип не дозволяє державі п осилатися на відсутність пев ного нормативного акта, який визначає механізм реалізаці ї прав та свобод громадян, зак ріплених у конституційних та інших актах. Як свідчить пози ція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юридичної визначеності означає, що зац ікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов'я зання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містя ться у законодавчому акті, як ий загалом не має автоматичн ої прямої дії. Така дія зазнач еного принципу пов'язана з ін шим принципом - відповідальн ості держави, який полягає у т ому, що держава не може посила тися на власне порушення зоб ов'язань для запобігання від повідальності. При цьому, якщ о держава чи орган публічної влади схвалили певну концеп цію, в даному випадку це надан ня дітям війни підвищення до пенсії, то така держава чи орг ан вважатимуться такими, що д іють протиправно, якщо вони в ідступлять від такої політик и чи поведінки, зокрема, щодо ф ізичних осіб без завчасного повідомлення про зміни в так ій політиці чи поведінці, оск ільки схвалення такої політи ки чи поведінки дало підстав и для виникнення обґрунтован их сподівань у фізичних осіб стосовно додержання державо ю чи органом публічної влади такої політики чи поведінки .

Згідно зі ст. 87 Закону Україн и «Про пенсійне забезпечення » суми пенсії, не одержані сво єчасно з вини органу, що призн ачає або виплачує пенсію, вип лачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком . Крім того, оскільки порушенн я щодо невиплати позивачу на дбавки до пенсії є триваючим , і неможливо визначити почат ок перебігу строку звернення до суду, строк позовної давно сті не застосовується.

З врахуванням розміру міні мальної пенсії за віком за 2007 р ік, сума недотриманого позив ачем підвищення до пенсії за період з 09 липня по 31 грудня 2007 р оку становить 710 грн. 90 коп.

В задоволенні позовних вим ог позивача щодо стягнення н евиплаченого підвищення до п енсії за період з 01.01.07 року по 08.07 .2007 року слід відмовити, так як: у період з 01.01.07 року по 08.07.2007 року дію статті 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» було зупинено пунктом 12 ст. 71 Закону України «Про держ авний бюджет України на 2007 рік » від 19.12.06 року та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» від 28.12.2007 року дія ла в новій редакції, згідно з я кою дітям війни (крім тих, на я ких поширюється дія Закону У країни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту») до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни. У період з 01.01.07 р оку по 08.07.2007 року положення Зако ну України про державний бюд жет на 2007 рік, що зупиняло дію с татті 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» та викладало її в новій редак ції, неконституційною не виз навалась, не скасовувалась, а тому підстав для її незастос ування не було.

Судові витрати по справі сл ід присудити позивачу з Держ авного бюджету у відповіднос ті до вимог частини 3 статті 94 К АС України, відповідно до зад оволених вимог.

Керуючись статтями 160-163, 254 КАС України, суд ,-

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити частко во.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Ра дивилівському районі

(35500, м . Радивилів, вул. Почаївська, 28, код ЄДРПОУ 22554590) нарахувати та в иплатити на користь ОСОБА_1 ( ідентифікаційний номер НОМЕР_1) недоплачене підвищ ення до пенсії в розмірі 30 від сотків мінімальної пенсії за віком за період з 09 липня по 31 г рудня 2007року в сумі 710 грн. 90 коп.

В іншій частині позовних ви мог - відмовити.

Присудити до стягнення з Де ржавного бюджету України на користь ОСОБА_1 понесені н ею судові витрати в сумі 7 грн. 11 коп.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо заяву п ро апеляційне оскарження бул о подано, але апеляційна скар га не була подана у встановле ний строк, постанова набирає законної сили після закінче ння цього строку. У разі подан ня апеляційної скарги постан ова, якщо її не скасовано, наби рає законної сили після закі нчення апеляційного розгляд у справи.

Постанова може бути о скаржена до Львівського апел яційного адміністративного суду через суд першої інстан ції, який ухвалив постанову. З аява про апеляційне оскаржен ня подається протягом 10 днів з дня складення постанови в по вному обсязі. Апеляційна ска рга на постанову суду першої інстанції подається протяго м 20-ти днів після подання заяв и про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього под ання заяви про апеляційне ос карження, якщо скарга подаєт ься у строк, встановлений для подання заяви про апеляційн е оскарження.

Постанова складена в по вному обсязі 19.06.2009 року

Суддя С.В.Боймиструк

Дата ухвалення рішення19.06.2009
Оприлюднено14.12.2010
Номер документу6430350
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12531/08/1770

Ухвала від 18.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Т.В.

Ухвала від 18.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Т.В.

Постанова від 19.06.2009

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

Постанова від 19.06.2009

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні