Постанова
від 23.01.2017 по справі 823/1832/16
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2017 року справа № 823/1832/16

09 год. 55 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

секретар судового засідання - Попельнуха Ю.І.,

за участю представників:

позивача - Фетісова Д.В.,

відповідача - Швидкої В.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства "Черкаське виробниче монтажно-пусконалагоджувальне підприємство" до Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

Приватне акціонерне товариство "Черкаське виробниче монтажно-пусконалагоджувальне підприємство" подало позов, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення № 104 від 06.06.2016 Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оспорюване рішення та позиція Черкаської міської виконавчої дирекції є помилковою, і як результат незаконною, оскільки Положення "Про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" (затвердженого Постановою правління Фонду від 23.06.2008 № 25) та стаття 38 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" не вимагають, щоб уповноважений по соціальному страхуванню обирався саме з членів трудового колективу підприємства. Вимогою цих Положень та Закону є лише те, щоб такий уповноважений обрався на загальних зборах працівників, що і було дотримано позивачем.

Також, середня заробітна плата і допомога по вагітності та пологах ОСОБА_3 розрахована відповідно до чинного законодавства, позивач не порушив порядок прийняття вказаної особи на роботу.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.

В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що робочі органи Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності мають право перевіряти наявність трудових відносин між страхувальниками та найманими працівниками, дотримання інших норм трудового законодавства, в тому числі правомірність нарахування заробітної плати, постільки вони пов'язані з визначенням права на матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду та його розміру.

Провівши перевірку товариства "Черкаське виробниче монтажно-пусконалагоджувальне підприємство" відповідачем встановлено, що рішення про призначення допомоги по вагітності та пологах прийнято уповноваженим по соціальному страхуванню від 07.05.2014 № 1 не може вважатися легітимним та правомірним, оскільки згідно з протоколом загальних зборів трудового колективу від 14.01.2014 № 1 уповноваженим із соціального страхування обрано ОСОБА_4, який не є членом трудового колективу, що є порушенням частини 3 статті 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" та п. 1.4 "Про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням".

Також, посадовий оклад директору ОСОБА_3 за період з 01.11.2013 по 26.08.2014 встановлено у завищеному розмірі з метою збільшення суми допомоги по вагітності та пологах.

Окрім того, відповідач звертає увагу, що зазначені порушення позивачем норм чинного трудового законодавства також були встановлені і Управлінням держпраці в Черкаській області, під час перевірки проведеної у позивача.

У зв'язку з цим рішення Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 4 від 06.06.2016 є законним та обґрунтованим.

В судовому засіданні представник відповідача просила в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

17 травня 2016 року відповідно до статті 10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV, пункту 3.2 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою правління Фонду від 22.12.2010 № 29, наказом Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 04.03.2016 № 24 та направленням від 16.05.2016 № 316 посадовою особою відповідача проведено планову перевірку дотримання норм чинного законодавства з питань загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Перевіркою виявлені порушення: статті 38 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" від 18.01.2001 № 2240-ІІІ та п. 1.4 Положення "Про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.06.2008 № 25, у зв'язку з чим неправомірно використано кошти Фонду в сумі 3912 грн 30 коп.

За результатами перевірки складено акт № 316 від 17 травня 2016 року.

06 червня 2016 року на підставі вказаного акту перевірки Черкаською міською виконавчою дирекцією Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийняте рішення № 104 про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності у сумі 3912 грн 30 коп.

Позивач подав до Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та до Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності скарги від 18 липня 2016 року та 29 липня 2016 року відповідно про перегляд вищевказаного рішення.

Рішенням Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 2 від 04.08.2016 та рішенням Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 4 від 26.10.2016 про результати розгляду скарги позивачеві відмовлено у задоволенні скарг та рішення Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 104 від 06.06.2016 про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності у розмірі 3912 грн 30 коп. визнане правомірним.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що законом, який відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я, є Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).

Частина 1 статті 2 Закону № 1105-XIV передбачає, що законодавство про соціальне страхування складається із Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, Кодексу законів про працю України, цього Закону, інших законодавчих актів та прийнятих відповідно до них інших нормативно-правових актів.

Стаття 3 Закону № 1105-XIV визначає принципи соціального страхування, якими, зокрема, є: обов'язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; обов'язковість фінансування Фондом витрат, пов'язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; цільове використання коштів соціального страхування; відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно частини 1 статті 25 Закону № 1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1 - 4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Відповідно до статті 26 Закону № 1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Частина 1 статті 34 Закону № 1105-XIV передбачає, зокрема, що фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25 березня 2011 року за № 393/19131 (далі - Інструкція № 29).

Пункт 2.3 Інструкції № 29 передбачає, що органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки.

Згідно пункту 3.12 Інструкції № під час перевірок страхувальників перевіряються: здійснення заходів щодо усунення порушень, виявлених попередніми перевірками; стан заборгованості по страхових коштах; повнота та своєчасність сплати та повернення страхових коштів страхувальниками; правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам; правильність обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам; правомірність заявлення і використання страхових коштів, які надійшли від органів Фонду; правомірність видачі та використання путівок на санаторно-курортне лікування працівниками та членами їх сімей та правильність ведення їх обліку, своєчасність сплати їх часткової вартості; дотримання вимог нормативно-правових актів Фонду щодо оздоровлення та позашкільного обслуговування дітей; правильність складання звітності по коштах Фонду та своєчасність її надання до органів Фонду; робота комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації; відповідність даних бухгалтерського обліку даним звітності по коштах Фонду та даним статистичної звітності.

Механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників визначає Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 439), далі - Порядок № 1266.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 1266 середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов'язкового державного соціального страхування, на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов'язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати.

Пунктом 6 Порядку № 1266 передбачено, що у разі коли страхові виплати призначаються виходячи з розміру середньомісячної заробітної плати (доходу), середньомісячна заробітна плата (дохід) обчислюється шляхом множення середньої заробітної плати (доходу) за один календарний день на середньомісячну кількість календарних днів (30, 44).

Аналіз наведених норм, а також положення статей 9, 10 Закону № 1105-XIV та положення Закону України "Про оплату праці" свідчить про те, що в даному випадку при проведенні планової перевірки Фонд уповноважений перевіряти правильність обчислення середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам, тоді як аналіз розміру встановленої працівнику трудовим договором заробітної плати не відноситься до компетенції Фонду соціального страхування.

Також, Фонд уповноважений перевіряти лише роботу комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, тоді як перевірка обрання уповноваженого із соціального страхування підприємства не відноситься до компетенції Фонду.

Окрім того, відповідач звертав увагу, що порушення позивачем норм чинного трудового законодавства, визначені у акті відповідача № 316 від 17 травня 2016 року також були встановлені і Управлінням Держпраці в Черкаській області, під час перевірки проведеної у позивача.

Вказане посилання відповідача суд не бере до уваги, оскільки у акті управління Держпраці у Черкаській області № 23-01-52/206 про додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування йде мова про порушення норм КЗпП та норм статей 24, 30, 94, 95, 115 Закону України "Про оплату праці". Жодних посилань на перевищення середньоденної допомоги по вагітності та пологах над середньоденною заробітною платою та щодо перевірки роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування в акті немає.

Відповідно до пункту 5.1 Інструкції № 29 посадові особи органу Фонду зобов'язані: керуватися нормативно-правовими актами; дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із страхувальниками; якісно та своєчасно проводити перевірку відповідно до затвердженого плану-графіка перевірок; забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної інформації, що стає доступною посадовим особам органу Фонду під час проведення перевірок; об'єктивно і чітко відображати діяльність страхувальників у частині дотримання ними вимог чинного законодавства у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; ознайомити керівника страхувальника або уповноважену ним особу з результатами перевірки в строки, передбачені цією Інструкцією; надавати страхувальникам консультаційну допомогу щодо здійснення перевірки.

Отже, суд вважає, що в даному випадку Черкаською міжрайонною виконавчою дирекцією Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності порушені вищенаведені вимоги законодавства, у зв'язку з чим рішення № 104 від 06.06.2016 є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

постановив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення № 104 від 06.06.2016 Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської виконавчої дирекції Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (18016, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 18, ідентифікаційний код 38469438) на користь приватного акціонерного товариства "Черкаське виробниче монтажно-пусконалагоджувальне підприємство" (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 163, ідентифікаційний код 14190381) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1378 (тисяча триста сімдесят вісім) грн.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя В.О. Гаврилюк

Постанова складена в повному обсязі 27.01.2017.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2017
Оприлюднено31.01.2017
Номер документу64314926
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1832/16

Постанова від 25.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 07.04.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Постанова від 14.03.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 23.02.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Ухвала від 23.02.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бужак Н.П.

Постанова від 23.01.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 19.01.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 28.12.2016

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні