ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 січня 2017 р. Справа № 909/1069/16
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Гриняк Б. П. , секретар судового засідання Михайлюк А. С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області , вул. Сахарова , 23А , м. Івано-Франківськ , 76014
до відповідача: Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу , вул. Дем'янчука ,12, м. Надвірна , Івано-Франківська область ,78400
про : відшкодування шкоди заподіяному лісу внаслідок порушення норм лісового господарства в сумі 86346 грн.91 коп.
за участю:
від позивача: ОСОБА_1, (довіреність № 02-17/16 від 03.01.17р. ) - представник ;
від відповідача: ОСОБА_2, (довіреність № б/н від 02.11.2016 р. ) - представник ;
ВСТАНОВИВ: Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області звернулась до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу про відшкодування шкоди заподіяної лісу внаслідок порушення норм лісового законодавства в сумі 86346,91 грн.
Позовна заява подана до суду відповідно до ст. 54 ГПК України, підписана заступником начальника, тобто особою, яка відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Івано-Франківській області та Розподілу обов'язків між начальником Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області, першим заступником начальника та заступником начальника, затвердженого наказом Держекоінспекції в Івано-Франківській області №285 від 26.11.202016 р. , має право її підписувати.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, на підставі наказу №58 від 08.04.2015 р. та направлення на перевірку №11 від 08.05.2015 р., згідно листа Надвірнянського РВ УМВС України в Івано-Франківській області від 07.04.2015 р. №2947 та постанови про проведення перевірки від 07.04.2015 р. Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області проведена позапланова перевірка Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу в рамках кримінального провадження передбаченого ч. 1 ст. 367 Кримінального кодексу України, відомості про вчинення якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 07.04.2015 р. №42015090200000008, в якій зазначено незаконну рубку понад 25 дерев різних порід.
Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки актом від 10.04.2015 р.
Згідно розрахунку, проведеного відповідно до Постанови КМУ №66 від 23.07.2008 р., розмір шкоди спричиненої навколишньому природному середовищу становить 214725,23 грн.
Направлена на адресу відповідача претензія з вимогою сплатити шкоду в розмірі 214725,23 грн. , залишена відповідачем без належного реагування.
Прокуратурою Надвірнянського району Івано-Франківської області по вказаного акту перевірки до господарського суду Івано-Франківської області подано позов до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОКАП "Івано-Франківськоблагроліс" про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 128 378, 32 грн., який рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.09.2015 р. по справі №909/1022/15 задоволено повністю.
Надвірнянською місцевою прокуратурою за актом позапланової перевірки від 10.04.2015 р. Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу 05.02.2016 р. за розміром шкоди в сумі 86346,91 грн. виділено кримінальне провадження №1201609020000087 за ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України, за яким досудове розслідування триває.
Станом на 30.11.2016 р. завдана відповідачем шкода в розмірі 86346,91 грн. не відшкодована, що стало підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
Позивач зазначив, що оскільки рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.09.2015 р. задоволено позов прокуратури Надвірнянського району Івано-Франківської області до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОКАП Івано-Франківськоблагроліс про стягнення шкоди в розмірі 128378,32р., то заявлена в даному позові шкода в розмірі 86346,91 грн. становить різницю між розрахованою шкодою згідно акту перевірки від 10.04.2015 р. в розмірі 214725,23 грн. та поданим прокуратурою позовом на суму 128378,32 грн.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві та запереченні на відзив №02-19/144 від 23.01.2017 р. ( вх. №940/17 від 23.01.2017 р.) та просить суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заявлені позовні вимоги заперечує, мотивуючи їх безпідставністю та необґрунтованість з підстав викладених у відзиві на позов (вх. №18469/16 від 20.12.2016 р.).
В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що позовна заява Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області не відповідає вимогам ст. 54,56,57 ГПК України. Крім того, Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області не вживала заходів досудового врегулювання даного спору щодо добровільного відшкодування Надвірнянським спеціалізованим агролісгоспом 86346,91 грн., оскільки в матеріалах справи міститься претензія від 20.04.2015 р. №6/15 на суму 214725, 23 грн., натомість позовні вимоги позивачем заявлені на суму 86346,91 грн.
Посилаючись на ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , якою передбачено виключний перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду ( контролю), вважає, що така підстава, як наявність постанови слідчого СВ Надвірнянського РВ УМВС, яка винесена в межах кримінального провадження, не може бути підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю). Зазначає, що позивач безпідставно стверджує про те, що правопорушення зафіксоване в акті позапланової перевірки від 10.04.2015р. №39 вчинене Надвірнянським спеціалізованим агролісгоспом, оскільки в акті зафіксована незаконна рубка дерев невстановленими особами. Вину посадових осіб Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу у незаконній рубці 40 дерев різних порід в кварталі №2 не встановлено. Зазначає, що у документах перевірки відсутні відомості обліку пнів зрубаних дерев. Зазначає, що позовна заява Державної екологічної інспекції не містить обґрунтованого розрахунку суми, що стягується. Посилаючись ч. 1 ст. 250 ГПК України, вказує на сплив позовної давності, оскільки правовідносини, на які посилається позивач, мали місце ще в квітні 2015 р., а позовна заява подана 30 листопада 2016 р., а отже, строк позовної давності сплинув, у зв'язку із чим у позові слід відмовити.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін , судом встановлено наступне.
Відповідно до ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища та Положення по Державну екологічну інспекцію в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Держекоінспеції України №136 від 12.12.2011р., до компетенції Державної екологічної інспекції належить здійснення у межах компетенції державного нагляду ( контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, а також вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду ( контролю) , їх посадових осіб, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду ( контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності ( далі Закон).
Згідно зі ст. 1 Закону державний нагляд ( контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних контрольних органів, органів виконавчої влади автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування ( далі - органи державного нагляду ( контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду ( контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок . ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України та іншими нормативно-правовими актами та, зокрема, спеціалізованими нормативними актами: Законом України Про охорону навколишнього природного середовища , Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Наказом №464 від 10.09.2008 р. Міністерства охорони навколишнього природного середовища України Про затвердження порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.01.2009 року за №181/16034 (далі Порядок), наказом №483 від 02.10.2012 р. Міністерства екології та природних ресурсів України Про затвердження ініфікованих форм актів перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства, що містять перелік питань для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) , Положенням про Державну екологічну інспекцію в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Держекоінспекції України №136 від 12.12.2011 року та іншими актами.
Оскільки, законодавством України не встановлено іншого порядку проведення перевірок територіальними органами Державної екологічної інспекції України, окрім Закону України Про основні засади державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності та Наказу №464 від 10.09.2008 року Міністерства охорони навколишнього природного середовища України Про затвердження порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства , то в своїй діяльності Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області керується відповідними нормативно-правовими актами та складає документи, які ними передбачені.
Слід зазначити, що відповідно до ст. 2 Закону України Про основні засади державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності" ( який діяв станом на 10.04.2015 р. ) дія вказаного закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів досудового слідства прокурорського нагляду і правосуддя, при проведенні оперативно-розшукової діяльності, оскільки правоохоронні органи у своїй діяльності керуються спеціалізованими законодавчими та нормативно-правовими актами та документами, зокрема Кримінальним та Кримінально-процесуальним кодексами України, в свою чергу Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області керується тільки відповідними законом та Порядком проведення перевірок.
Пунктом 2 ст. 6 Закону України Про основнні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Відповідно до п. 2 ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ст. 40, 110 КПК України передбачене право слідчого призначати ревізії, перевірки в порядку визначеного законом. Постанова слідчого , прокурора, прийнята в межах компетенції згідно із законом, є обов'язковою для виконання фізичними та юридичними особами.
Судом встановлено, що на підставі наказу №58 від 08.04.2015 р. та направлення на перевірку №11 від 08.04.2015 р., згідно листа Надвірнянського РВ УМВС України в Івано-Франківській області від 07.04.2015 року №2947 та постанови про проведення перевірки від 07.04.2015 р. Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області проведена позапланова перевірка Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу в рамках кримінального провадження передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України розслідувань від 07.04.2015 року №4201509020000000, в якій зазначено незаконну рубку понад 25 дерев різних порід. Даний факт зафіксовано в Акті позапланової перевірки від 10.04.2015 р.
За наслідками проведеної перевірки виявлені наступні порушення норм лісового законодавства :
технічна дільниця №1: при натурному обстеженні виявлено: у кварталі 2пл. 35 га - незаконну рубку 40 дерев різних порід, а саме: сироростучих дерев породи дуб - 25 штук, сироростучих дерев породи осика- 5 штук, 1- сухостійке дерево породи осика, 1 - сироростуче дерево породи липа, 5- сироростучих дерев породи ялина, 4- сухостійких дерев породи ялина.
Згідно розрахунку розміру шкоди, проведеного відповідно до Постанови КМУ №665 від 23.07.2008 р. розмір завданої шкоди становить 214725,23 грн.
20.04.2015 р. Державною екологічною інспекцією в Івано-франківській області надіслано на адресу відповідача претензію №6/15 з вимогою сплатити шкоду заподіяну державі внаслідок незаконної рубки, пошкодження дерев до ступеня не припинення росту в розмірі 214725,23 грн., яку останній отримав 23.04.2015 р.
Прокуратурою Надвірнянського району Івано-Франківської області по акту перевірки від 10.04.2015 р. до господарського суду Івано-Франківської області подано позов до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОКАП "Івано-Франківськоблагроліс" про відшкодування шкоди , заподіяної внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 128 378, 32 грн.
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.09.2015 р. по справі №909/1022/15 зазначений позов задоволено повністю.
Разом з тим, Надвірнянською місцевою прокуратурою за актом перевірки від 10.04.2015 р. Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу 05.02.2016 р. за розміром шкоди в сумі 86346,91 грн. виділено кримінальне провадження №1201609020000087 у відповідності до ст. ч. 2 ст. 36 Кримінального кодексу України, за яким досудове розслідування триває.
Станом на 30.11.2016 р. завдана відповідачем шкода в розмірі 86346,91 грн. не відшкодована, що стало підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
Таким чином, оскільки рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.09.2015 р. задоволено позов прокуратури Надвірнянського району Івано-Франківської області до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОКАП Івано - Франківськоблагроліс про стягнення шкоди в розмірі 128378,32р., то заявлена в даному позові шкода в розмірі 86 346,91 грн. становить різницю між розрахованою шкодою згідно акту перевірки від 10.04.2015 р. в розмірі 214 725,23 грн. та поданим прокуратурою позовом на суму 128 378,32 грн.
Слід зазначити, що акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу від 10.04.2015 р. підписаний керівником та посадовими особами відповідача без зауважень, в установленому порядку акт не оскаржувався та є належним доказом, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.
Відповідно до п. 1.4 Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2009 р. за №181/16034 , акт перевірки - це документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання .
Згідно із ст. 1 Лісового кодексу України , ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні , оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та не залежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
За змістом ст. 17 Лісового кодексу України постійним лісокористувачем ділянки лісу на , якій виявлено незаконну рубку дерев є Надвірнянський спеціалізований агролісгосп.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України, постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку, дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; створювати сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.
Статтею 63 Лісового кодексу України встановлено, що ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Відповідно до п. 5 ст. 64 Лісового кодексу України, підприємства, установи, організації і громадянини здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані, зокрема, здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.
Згідно статті 105 Лісового кодексу України, особи, винні у порушенні лісового законодавства, зокрема у: незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників, порушенні порядку заготівлі та вивезення деревини, порушенні інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, несуть встановлену законом дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.
Відповідно до статті 107 цього Кодексу підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Стаття 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачає відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно зі ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законом. Відповідно до ст. 69 цього Закону, шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Слід зазначити, що відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди передбачено у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди; наявність шкоди; причиновий зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.
Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
В деліктних правовідносинах на позивача покладається обов'язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв'язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях або бездіяльності (діях або бездіяльності його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.
У вирішенні спорів щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадках встановлення контролюючими органами при проведенні перевірок дотримання природоохоронного законодавства на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, вчиненого невстановленими особами, судам необхідно виходити з того, що обов'язки із: забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень; дотримання правил і норм використання лісових ресурсів; ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення, відповідно до статті 19 Лісового кодексу України, покладено на постійних лісокористувачів (пункт 6.1.2. роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001р. № 02-5/744 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища").
Згідно ст. ст. 86, 89, 90 Лісового кодексу України організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.
Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки актом від 10.04.2015 р., який є чинними на час вирішення спору та підписані представником відповідача без жодних зауважень.
Протиправність поведінки відповідача зокрема підтверджується вироком Надвірнянського районного суду від 21.07.2015 р. в кримінальній справі №348/1058/15-к по обвинуваченню ОСОБА_3 за ч. 1 ст. ст.. 367 КК України, лісника обходу №7, який вину у вчиненому кримінальному правопорушенні визнав повністю, підтвердив викладені в обвинуваченні обставини. Оскільки ліснику ОСОБА_3 обхід №7 кварталу 2 переданий 22.01.2015 року згідно наказу №7 то прокуратурою подано до господарського суду Івано-Франківської області позов про стягнення 128378,32 грн.- шкоди , завданої лісу незаконною рубкою після передання ОСОБА_3 обходу №77. 05.02 2016 р. за розміром шкоди в сумі 86346,91 грн. виділено кримінальне провадження №120160920000087 за ч. 2 ст. 367 КК України, за яким досудове розслідування.
Заперечення відповідача щодо невірного розрахунку збитків відхиляються судом, оскільки спростовуються матеріалами справи та поясненнями позивача.
Щодо тверджень відповідача про сплив строку позовної давності слід зазначити наступне .
У ч. 2 п.п.1.1 Постанови пленуму Вищого господарського суду України №10 від 29.05.2013 року зазначено: з урахуванням приписів ч. 2 ст. 1 Цивільного кодексу України правила позовної давності. Передбачені цим кодексом, не застосовуються (якщо інше не встановлено законом) до правовідносин, які виникають у зв'язку із застосуванням державними органами щодо підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності встановленої законодавством відповідальності за вчинення протиправних дій, у тому числі за порушення правил здійснення підприємницької діяльності ( зокрема, й вимог конкурентного законодавства) ; також у ч. 1 п.п. 4.1 зазначено: початок перебігу позовної давності визначається за правилами ст. 261 ЦК України.
Згідно п. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалась або могла довідатись про порушення свого права або про особу, яка його порушила. Отже застосовується загальна позовна давність.
Відповідно до ст. 256 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного про охорону, захист, використання та відтворення лісів складений позивачем 10.04.2015 року.
Позивач звернувся з даним позовом до суду 30.11.2016 року, тобто в межах трирічного строку позовної давності.
Не заслуговують на увагу також і доводи відповідача, що позивач не вжив заходів досудового врегулювання даного спору щодо добровільного відшкодування відповідачем 86346,91 грн.
Так, згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі №15рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) можливість судового захисту не може бути поставлена законом у залежність від використання суб'єктами інших засобів прав захисту.
Зокрема, відповідно до вказаного рішення Конституційний Суд України вирішив, що положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що цивільно-правову відповідальність за порушення лісового законодавства мають нести не лише особи, які безпосередньо здійснюють самовільну вирубку лісів (пошкодження дерев), а також і постійні лісокористувачі, вина яких полягає у допущенні та не перешкоджанні їх працівниками незаконному вирубуванню лісових насаджень (пошкодженню дерев) внаслідок неналежного виконання ними своїх службових обов'язків. Тобто проявом їх протиправної бездіяльності є незабезпечення працівниками постійних лісокористувачів охорони і захисту лісів, внаслідок чого відбувається вирубування дерев (пошкодження дерев) невстановленими особами.
Відповідачем як лісокористувачем не забезпечено охорону і збереження закріплених за ним лісів та допущено їх незаконну рубку, крім того відповідачем не надано суду жодних доказів вчинення ним дій щодо збереження та охорони лісів та недопущення самовільної рубки лісу, а відтак позовні вимоги є обґрунтовані та підлягають до задоволення.
Відповідно до ст.49 ГПК України, судові витрати слід стягнути з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст. 41, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" , ст. 19, 63, 64, 86, 89, 90, 105, 107 Лісового кодексу України, ст. 1166 Цивільного кодексу України, ст. 32, 43, 49, 82 -85Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити позов Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу з позовом про відшкодування шкоди заподіяної лісу внаслідок порушення норм лісового законодавства в сумі 86346,91 грн.
Стягнути з Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ( вул. Дем'янчука, 12, м. Надвірна, Івано-Франківська обл., 78400, ( код ЄДРПОУ 25596732) на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області (вул. А. Сахарова, 23 А, м. Івано-Франківськ, 76014, код 37952307) - 86346,91 грн. ( вісімдесят шість тисяч триста сорок шість гривень 91 коп.) шкоди заподіяної Державі внаслідок порушення норм лісового законодавства, яку перерахувати у фонд охорони навколишнього природного середовища - Тисменичанської с/р Надвірнянського району: р/р 33112331700334, отримувач: УК у Надвірнянської р/с Тисменичани / 24062100, код ЄДРПОУ 37904033, Банк отримувача: ГУК в Івано-Франківській обл., МФО 836014 .
Стягнути з Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ( вул. Дем янчука, 12, м. Надвірна, Івано-Франківська обл., 78400, ( код ЄДРПОУ 25596732) на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області (вул. А. Сахарова, 23 А, м. Івано-Франківськ, 76014, код 37952307) судовий збір в розмірі 1378,00 грн. ( одну тисячу триста сімдесят вісім гривень).
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 30.01.17
Суддя Гриняк Б. П.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2017 |
Оприлюднено | 02.02.2017 |
Номер документу | 64368482 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Гриняк Б. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні