ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" квітня 2017 р. Справа № 909/1069/16
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого-судді Малех І.Б.
суддів Гриців В.М.
ОСОБА_1
при секретарі судового засідання Кришталь М.Б.,
розглянувши апеляційну скаргу Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу, б/н від 07.02.2017 року
на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2017 року, суддя Гриняк Б.П.
у справі № 909/1069/16
за позовом: Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області, м. Івано-Франківськ
до відповідача: Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу, м. Надвірна, Івано-Франківська область
про: відшкодування шкоди, заподіяної лісу внаслідок порушення норм лісового господарства в сумі 86346,91 грн.
за участю представників:
від позивача - ОСОБА_2 - представник (довіреність вих.№02-17/16 від 03.01.2017р.), (присутній в Господарському суді Івано-Франківської області)
від відповідача (скаржника) - ОСОБА_3 - представник (довіреність б/н від 02.11.2016р.), (присутній в Господарському суді Івано-Франківської області)
ВСТАНОВИВ:
рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2017 року в справі № 909/1069/16 задоволено позов Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу з позовом про відшкодування шкоди заподіяної лісу, внаслідок порушення норм лісового законодавства в сумі 86346,91 грн. Вирішено, стягнути з Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу на користь Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області - 86346,91 грн. шкоди, заподіяної Державі, внаслідок порушення норм лісового законодавства, яку перерахувати у фонд охорони навколишнього природного середовища - Тисменичанської с/р Надвірнянського району: р/р 33112331700334, отримувач: УК у Надвірнянської р/с Тисменичани / 24062100, код ЄДРПОУ 37904033, Банк отримувача: ГУК в Івано-Франківській обл., МФО 836014 .
Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, відповідач, подав апеляційну скаргу, в якій, просить рішення господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2017 року в справі № 909/1069/16 скасувати та прийняти нове, яким у позові відмовити. При цьому, апелянт, вказує, що Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області не вживала заходів досудового врегулювання даного спору, щодо добровільного відшкодування Надвірнянським спеціалізованим агролісгоспом 86346,91 грн., оскільки в матеріалах справи міститься претензія від 20.04.2015 р. №6/15 на суму 214725, 23 грн., натомість позовні вимоги позивачем заявлені на суму 86346,91 грн. Посилаючись на ст.6 Закону України « Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , якою передбачено виключний перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду ( контролю), вважає, що така підстава, як наявність постанови слідчого СВ Надвірнянського РВ УМВС, що винесена в межах кримінального провадження, не може бути підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю). Зазначає, що позивач, безпідставно стверджує про те, що правопорушення зафіксоване в акті позапланової перевірки від 10.04.2015р. №39, вчинене Надвірнянським спеціалізованим агролісгоспом, оскільки в акті зафіксована незаконна рубка дерев невстановленими особами. Вину посадових осіб Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу в незаконній рубці 40 дерев різних порід у кварталі №2 не встановлено. Зазначає, що у документах перевірки відсутні відомості обліку пнів зрубаних дерев, крім того позовна заява Державної екологічної інспекції не містить обґрунтованого розрахунку суми, що стягується
У відзиві на дану апеляційну скаргу, позивач заперечив проти її задоволення, просив, суд, рішення господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2017 року в справі № 909/1069/16 залишити без змін, з підстав того, що судом першої інстанції, всебічно та в повному обсязі з'ясовано всі обставини справи, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Вказав, що заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі наказу №58 від 08.04.2015 р. та направлення на перевірку №11 від 08.05.2015 р., згідно листа Надвірнянського РВ УМВС України в Івано-Франківській області від 07.04.2015 р. №2947 та постанови про проведення перевірки від 07.04.2015 р. Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області, проведена позапланова перевірка Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу, в рамках кримінального провадження передбаченого ч. 1 ст. 367 Кримінального кодексу України, відомості про вчинення якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 07.04.2015 р. №42015090200000008, в якій зазначено незаконну рубку понад 25 дерев різних порід.
Представник відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2017 року по справі № 909/1069/16 та прийняти нове рішення про відмову в позові.
Представник позивача в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення, з підстав, наведених у запереченнях на апеляційну скаргу (вих.№02-12/400 від 28.02.2017 року).
Розглянувши наявні в справі докази, давши належну оцінку доводам та запереченням, які містяться в апеляційній скарзі, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду першої інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення з наступних підстав.
Відповідно до ст. 20-2 Закону України « Про охорону навколишнього природного середовища» та Положення по Державну екологічну інспекцію в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Держекоінспеції України №136 від 12.12.2011р., до компетенції Державної екологічної інспекції належить здійснення у межах компетенції державного нагляду ( контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, а також вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем, в судах.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду ( контролю) , їх посадових осіб, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду ( контролю) визначені Законом України « Про основні засади державного нагляду ( контролю) в сфері господарської діяльності ( далі Закон).
Згідно зі ст. 1 Закону державний нагляд ( контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних контрольних органів, органів виконавчої влади автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування ( далі - органи державного нагляду ( контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду ( контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок . ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області в своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України та іншими нормативно-правовими актами та, зокрема, спеціалізованими нормативними актами: Законом України « Про охорону навколишнього природного середовища» , Законом України « Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» , Наказом №464 від 10.09.2008 р. Міністерства охорони навколишнього природного середовища України «Про затвердження порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.01.2009 року за №181/16034 (далі Порядок), наказом №483 від 02.10.2012 р. Міністерства екології та природних ресурсів України « Про затвердження ініфікованих форм актів перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства, що містять перелік питань для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)» , Положенням про Державну екологічну інспекцію в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Держекоінспекції України №136 від 12.12.2011 року та іншими актами.
Оскільки, законодавством України не встановлено іншого порядку проведення перевірок територіальними органами Державної екологічної інспекції України, окрім Закону України « Про основні засади державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності» та Наказу №464 від 10.09.2008 року Міністерства охорони навколишнього природного середовища України « Про затвердження порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання, щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства» , тому в своїй діяльності Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області керується відповідними нормативно-правовими актами та складає документи, які ними передбачені.
Слід зазначити, що відповідно до ст. 2 Закону України « Про основні засади державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності" ( який діяв станом на 10.04.2015 р. ), дія вказаного закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів досудового слідства прокурорського нагляду і правосуддя, при проведенні оперативно-розшукової діяльності, оскільки правоохоронні органи в своїй діяльності керуються спеціалізованими законодавчими та нормативно-правовими актами та документами, зокрема Кримінальним та Кримінально-процесуальним кодексами України, в свою чергу Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області керується тільки відповідним законом та Порядком проведення перевірок.
Пунктом 2 ст. 6 Закону України « Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності « , передбачено проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Відповідно до п. 2 ст. 6 Закону України « Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності, ст. 40, 110 КПК України передбачене право слідчого призначати ревізії, перевірки в порядку, визначеного законом. Постанова слідчого , прокурора, прийнята в межах компетенції, згідно із законом є обов'язковою для виконання фізичними та юридичними особами.
Судом встановлено, що на підставі наказу №58 від 08.04.2015 р. та направлення на перевірку №11 від 08.04.2015 р., згідно листа Надвірнянського РВ УМВС України в Івано-Франківській області від 07.04.2015 року №2947, постанови про проведення перевірки від 07.04.2015 р. Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області, проведена позапланова перевірка Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу в рамках кримінального провадження, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України розслідувань від 07.04.2015 року №4201509020000000, в якій зазначено незаконну рубку понад 25 дерев різних порід. Даний факт зафіксовано в Акті позапланової перевірки від 10.04.2015 р.
За наслідками проведеної перевірки виявлені наступні порушення норм лісового законодавства :
технічна дільниця №1: при натурному обстеженні виявлено: в кварталі 2пл. 35 га - незаконну рубку 40 дерев різних порід, а саме: сироростучих дерев породи дуб - 25 штук, сироростучих дерев породи осика- 5 штук, 1- сухостійке дерево породи осика, 1 - сироростуче дерево породи липа, 5- сироростучих дерев породи ялина, 4- сухостійких дерев породи ялина.
Згідно розрахунку розміру шкоди, проведеного відповідно до Постанови КМУ №665 від 23.07.2008 р., розмір завданої шкоди становить 214725,23 грн.
20.04.2015 р. Державною екологічною інспекцією в Івано-франківській області надіслано на адресу відповідача претензію №6/15 з вимогою сплатити шкоду заподіяну державі внаслідок незаконної рубки, пошкодження дерев до ступеня не припинення росту в розмірі 214725,23 грн., яку останній отримав 23.04.2015 р.
Прокуратурою Надвірнянського району Івано-Франківської області по акту перевірки від 10.04.2015 р. до господарського суду Івано-Франківської області подано позов до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОКАП "Івано-Франківськоблагроліс" про відшкодування шкоди , заподіяної внаслідок, порушення природоохоронного законодавства в розмірі 128 378, 32 грн.
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.09.2015 р. по справі №909/1022/15 зазначений позов задоволено повністю.
Разом з тим, Надвірнянською місцевою прокуратурою за актом перевірки від 10.04.2015 р. Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу 05.02.2016 р. за розміром шкоди в сумі 86346,91 грн. виділено кримінальне провадження №1201609020000087, відповідно до ст. ч. 2 ст. 36 Кримінального кодексу України, за яким досудове розслідування триває.
Станом на 30.11.2016 р., завдана відповідачем шкода в розмірі 86346,91 грн., не відшкодована, що стало підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
Таким чином, оскільки рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.09.2015 р. задоволено позов прокуратури Надвірнянського району Івано-Франківської області до Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу ОКАП «Івано - Франківськоблагроліс» про стягнення шкоди в розмірі 128378,32р., то заявлена в даному позові шкода в розмірі 86 346,91 грн. становить різницю між розрахованою шкодою, згідно акту перевірки від 10.04.2015 р. в розмірі 214 725,23 грн. та поданим прокуратурою позовом на суму 128 378,32 грн.
Слід зазначити, що акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу від 10.04.2015 р., підписаний керівником та посадовими особами відповідача без зауважень, в установленому порядку акт не оскаржувався та є належним доказом, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.
Відповідно до п. 1.4 Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання, щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2009 р. за №181/16034 , акт перевірки - це документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства в сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання» .
Згідно із ст. 1 Лісового кодексу України , ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні , оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та не залежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
За змістом ст. 17 Лісового кодексу України постійним лісокористувачем ділянки лісу, на якій виявлено незаконну рубку дерев є Надвірнянський спеціалізований агролісгосп.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України, постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів, відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку, дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; створювати сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.
Статтею 63 Лісового кодексу України встановлено, що ведення лісового господарства полягає в здійсненні комплексу заходів охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Відповідно до п. 5 ст. 64 Лісового кодексу України, підприємства, установи, організації і громадянини здійснюють ведення лісового господарства, з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані, зокрема, здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.
Згідно статті 105 Лісового кодексу України - особи, винні в порушенні лісового законодавства, зокрема у: незаконному вирубуванні та пошкодженні дерев і чагарників, порушенні порядку заготівлі та вивезення деревини, порушенні інших вимог, щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, несуть встановлену законом дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.
Відповідно до статті 107 цього Кодексу - підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу, внаслідок порушення лісового законодавства, в розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Стаття 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" - встановлює економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачає відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно зі ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" - підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними, внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законом. Відповідно до ст. 69 цього Закону, шкода, заподіяна, внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Слід зазначити, що відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди передбачено в статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди; наявність шкоди; причиновий зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.
Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
В деліктних правовідносинах на позивача покладається обов'язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв'язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу, відповідач, повинен довести, що в його діях або бездіяльності (діях або бездіяльності його працівників) відсутня вина в заподіянні шкоди.
У вирішенні спорів, щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства, у випадках встановлення контролюючими органами при проведенні перевірок дотримання природоохоронного законодавства на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, вчиненого невстановленими особами, судам необхідно виходити з того, що обов'язки із: забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень; дотримання правил і норм використання лісових ресурсів; ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення, відповідно до статті 19 Лісового кодексу України, покладено на постійних лісокористувачів (пункт 6.1.2. роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001р. № 02-5/744 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища").
Згідно ст. ст. 86, 89, 90 Лісового кодексу України - організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження та охорону лісів, зокрема, від незаконних рубок та інших пошкоджень, покладається на постійних лісокористувачів, відповідно до цього Кодексу.
Факт незаконної порубки дерев, внаслідок чого лісу завдано шкоду, підтверджено складеним за наслідками перевірки актом від 10.04.2015 р., який є чинними на час вирішення спору та підписаний представником відповідача без жодних зауважень.
Протиправність поведінки відповідача зокрема підтверджується вироком Надвірнянського районного суду від 21.07.2015 р. в кримінальній справі №348/1058/15-к по обвинуваченню ОСОБА_4 за ч. 1 ст. ст.. 367 КК України, лісника обходу №7, який вину у вчиненому кримінальному правопорушенні визнав повністю, підтвердив, викладені в обвинуваченні обставини. Оскільки ліснику ОСОБА_4 обхід №7 кварталу 2 переданий 22.01.2015 року, згідно наказу №7 то прокуратурою подано до господарського суду Івано-Франківської області позов про стягнення 128378,32 грн.- шкоди , завданої лісу незаконною рубкою після передання ОСОБА_4 обходу №77. 05.02 2016 р. за розміром шкоди в сумі 86346,91 грн., виділено кримінальне провадження №120160920000087 за ч. 2 ст. 367 КК України, за яким досудове розслідування.
Заперечення відповідача, щодо невірного розрахунку збитків відхиляються судом, оскільки спростовуються матеріалами справи.
У відповідності до пункту 4 частини третьої статті 129 Конституції України та відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України, господарський суд, оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Враховуючи наведене, апеляційний господарський суд, вважає, що рішення господарського суду першої інстанції прийняте, з урахуванням всіх обставин справи та з дотриманням норм чинного законодавства, а тому підстави для його зміни чи скасування відсутні.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2017 року в справі № 909/1069/16 року залишити без змін.
2. Апеляційну скаргу Надвірнянського спеціалізованого агролісгоспу залишити без задоволення.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
4. Матеріали справи направити на адресу місцевого господарського суду.
Повний текст постанови виготовлений 24.04.2017 р.
Головуючий -суддя Малех І. Б.
Суддя Гриців В.М.
Суддя Давид Л.Л.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2017 |
Оприлюднено | 28.04.2017 |
Номер документу | 66166036 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Малех І.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні