Ухвала
від 26.01.2017 по справі 813/1860/16
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2017 р. № 876/9195/16

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.,

за участю секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Галицької об"єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року у справі за позовом Комунального закладу "Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер" до Галицької об"єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

06 червня 2016 року позивач - Комунальний заклад "Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер" звернувся до суду із позовом до відповідача - Галицької об"єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області, яким, враховуючи заяву про збільшення позовних вимог (а.с. 53-54) та заяву про уточнення позовних вимог (а.с. 68), просив визнати протиправними і скасувати рішення відповідача про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 13.11.2015 №0027681704 та від 14.03.2016 №0000991302.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що збір на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в розмірі 194 176, 49 грн було помилково сплачено на інший рахунок, про що відповідача проінформовано та заявлено клопотання про перерахування вказаної суми на поточний рахунок № 37194201011304, а тому застосовані відповідачем штрафні санкції і нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску вважає протиправними. Здійснення помилки під час перерахування суми збору до державного бюджету в передбачений законом строк, на думку позивача, має кваліфікуватися як помилкова дія, яка не має ознак бездіяльності платника по сплаті збору на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та не може бути підставою для застосування штрафних санкцій і нарахування пені.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року позовні вимоги в частині визнання протиправним і скасування рішення відповідача про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 13.11.2015 №0027681704 залишено без розгляду.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове рішення Галицької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області про застосування штрафних санкцій і нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0000991302 від 14.03.2016 в частині нарахування фінансових санкцій на суму 22 688, 82 грн, в тому числі штрафу в сумі 21 608, 4 грн та пені в сумі 1 080, 42 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постанова мотивована тим, що помилкове перерахування позивачем узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету у вересні - листопаді має кваліфікуватися як дія, хоч і помилкова, яка не містить ознак бездіяльності платника податків, та не може бути підставою для застосування штрафів, передбачених п. 126.1 ст.126 ПК України. Водночас судом першої інстанції враховано, що згідно з даними картки особового рахунку позивача як платника єдиного соціального внеску станом на 20.01.2016 недоїмка зі сплати внеску позивачем становить 10993,96 грн. Підстави виникнення вказаної недоїмки не пов'язані з помилковим перерахування коштів. Вказана сума позивачем сплачена та станом на 22.01.2016 недоїмка по сплаті єдиного внеску в позивача відсутня. З огляду на наведене, позивач повинен сплатити штраф у розмірі 20% від своєчасно несплачених сум та пеню в розмірі 0,1 % на суму фактично сплаченої недоїмки за кожен день прострочення.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено та підтверджено матеріалами справи, а саме платіжними дорученнями від 29.09.2015 № 2179 на суму 69681, 77 грн, від 16.10.2015 № 2265 на суму 46 074, 08 грн, від 13.11.2015 № 2402 на суму 78 420, 64 грн, що позивач сплатив єдиний соціальний внесок на загальну суму 194 176, 49 грн. на рахунок 37193202011304.

КЗ Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер звернувся з листом від 24.11.2015 №369 до ДПІ у Галицькому районі м.Львова ГУ Міндоходів ДФС у Львівській області з проханням перерахувати помилково сплачені кошти за вказаними платіжними дорученнями на рахунок територіального органу Пенсійного фонду України.

Позивач 19.11.2015 подав звіт за жовтень 2015 року на загальну суму єдиного внеску, що підлягає сплаті, 136 087, 61 грн.

Податкове зобов'язання за вказаний період позивач сплатив частинами, що підтверджується платіжними дорученнями від 27.11.2015 № 2464 на суму 7 454, 87 грн, №2461 на суму 77 563, 52 грн, від 30.11.2015 № 10 на суму 23 701, 33 грн.

Відповідно до картки обліку сплати позивачем єдиного внеску станом на 20.01.2016 недоїмка по сплаті внеску становить 10 993, 96 грн.

Відповідач прийняв рішення від 14.03.2016 №0000991302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким визначено позивачу штраф у сумі 23 807, 13 грн та нараховано пеню у розмірі 1 091, 41 грн.

Вказане рішенням податкового органу від 14.03.2016 №0000991302 позивачем оскаржено в адміністративному порядку, однак, рішенням ГУ ДФС у Львівській області від 27.04.2016 №2127/10/13-01-10-01-05 у задоволенні скарги позивача відмовлено.

Не погоджуючись із рішенням №0000991302 від 14.03.2016 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI) визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Відповідно до ст. 1 Закону № 2464-VI єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

При цьому п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI визначено обов'язок платників єдиного внеску своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок. Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника ( ч.12 ст.9 Закону № 2464-VI).

Обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів у випадках, передбачених вказаним Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органів доходів і зборів , бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат (доходу), на суми яких (якого) відповідно до вказаного Закону нараховується єдиний внесок (п. 3 ст. 9 Закону № 2464-VI).

На підставі ч.8 ст.9 Закону № 2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Процедуру нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів визначено Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженою Наказом Міністерства фінансів України від 20 квітня 2015 № 449, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 травня 2015 року за № 508/26953 (далі - Інструкція №449).

Зокрема, пунктом 2 розділу VII Інструкції № 449 передбачено, що відповідно до частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464-VI до платників, визначених підпунктами 1- 4 пункту 1 розділу II вказаної Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01 січня 2015 року накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до вказаної Інструкції.

Розрахунок вказаної фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.

При застосуванні штрафів, зазначених у вказаному підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди.

Для платників, зазначених у підпунктах 1 та 2 пункту 1 розділу II Інструкції № 449, таким періодом є календарний місяць, для платників, зазначених у підпунктах 3 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та 4 пункту 1 розділу II Інструкції № 449, - календарний рік, для платників, зазначених у підпункті 3 пункту 1 розділу II Інструкції № 449, які обрали спрощену систему оподаткування, - календарний квартал відповідно.

Згідно з п.5 розділу VII Інструкції № 449 на суму недоїмки платнику єдиного внеску нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка на суму фактично сплаченої недоїмки за кожний день прострочення платежу. Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

Підставою для нарахування пені є: документи, що підтверджують суму єдиного внеску та строк її сплати, - звіт платника щодо нарахування єдиного внеску (з додатним значенням); вимога про донараховані суми єдиного внеску за актами документальних перевірок або повідомленням-розрахунком; рішення суду; документи, що підтверджують суму та дату погашення недоїмки за єдиним внеском, - виписки з рахунків у вигляді електронного реєстру розрахункових документів; корінець прибуткового документа про приймання установою банку платежів готівкою; звіт платника щодо нарахування єдиного внеску з від'ємним значенням; відомості або довідка (витяг) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; свідоцтво про смерть фізичної особи.

Відповідно до п.5 Порядку зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16.01.2016 №6 (далі - Порядок), повернення коштів здійснюється у випадках:

-надмірної або помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на відповідний рахунок 3719;

-помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок 3719;

- помилкової сплати сум єдиного внеску та/або застосованих фінансових санкцій на рахунок з обліку доходів бюджету;

-помилкової сплати податкових зобов'язань з податків, зборів, штрафних (фінансових) санкцій та пені, передбачених Податковим кодексом України, на рахунок 3719.

Згідно з п. 6 Порядку повернення коштів повернення коштів здійснюється на підставі заяви Платника про таке повернення (далі - Заява).

У випадках, передбачених підпунктами 1, 2 та 4 пункту 5 вказаного Порядку, Заява подається до органу доходів і зборів, на рахунок якого сплачено кошти, за формою, визначеною у додатку 1 до вказаного Порядку.

У випадку, передбаченому підпунктом 3 пункту 5 вказаного Порядку, заява подається до органу доходів і зборів за місцем обліку помилково сплачених коштів у довільній формі із зазначенням суми та напряму повернення.

Помилково сплачені суми у випадках, передбачених підпунктами 3 та 4 пункту 5 вказаного Порядку, підлягають поверненню з урахуванням положень статті 43 Податкового кодексу України та пункту 12 статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

У разі надходження Заяви про повернення коштів, що надміру сплачені страхувальниками, які беруть добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування, платник додає оригінал або завірену ним копію розрахункового документа (квитанцію, платіжне доручення тощо), що підтверджує сплату коштів на рахунок 3719.

Відповідно до п.7 Порядку у разі надходження Заяви про повернення коштів з рахунку 3719 підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, у строк не більше ніж десять робочих днів з дати реєстрації Заяви проводить перевірку наданої платником інформації.

У разі відмови в задоволенні Заяви про повернення коштів з рахунку 3719 платнику єдиного внеску підрозділом органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, надається повідомлення за підписом посадової особи із зазначенням причин відмови. У разі задоволення Заяви про повернення коштів з рахунку 3719 - підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування єдиного внеску, передає Заяву з відміткою про підтвердження повернення коштів до підрозділу органу доходів і зборів, відповідального за ведення обліку платежів та складання звітності.

Підрозділ органу доходів і зборів, відповідальний за ведення обліку платежів та складання звітності, у строк не більше, ніж три робочих дні з дня отримання Заяви з відміткою про підтвердження повернення коштів, на підставі даних інформаційної системи готує висновок за формою згідно з додатком 2 до вказаного Порядку (далі - Висновок) та два примірники Реєстру висновків про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску (далі - Реєстр висновків) за формою згідно з додатком 3 до вказаного Порядку. Висновки реєструються в журналі обліку висновків про повернення надміру та/або помилково сплачених коштів єдиного внеску за формою згідно з додатком 4 до вказаного Порядку та протягом одного робочого дня від дати їх реєстрації разом з примірником Реєстру висновків передаються до підрозділу органу доходів і зборів, відповідального за ведення фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку.

Як вірно встановлено судом, заява Комунального закладу Львівський обласний дитячий психоневрологічний диспансер про перерахування помилково сплачених коштів за платіжними дорученнями від 29.09.2015 № 2179 на суму 69 681, 77 грн, від 16.10.2015 № 2265 на суму 46 074, 08 грн, від 13.11.2015 № 2402 на суму 78 420, 64 грн (на загальну суму 194 176, 49 грн) на рахунок 37194201011304 Державною податковою інспекцією у Галицькому районі м.Львова ГУ Міндоходів ДФС у Львівській області задоволена, а грошові кошти у сумі 194 176, 49 грн перераховані на вказаний позивачем бюджетний рахунок. Таким чином, суд встановив, що позивач допустив помилку під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету в строк, встановлений п.57.1 ст.57 ПК України.

Слід зазначити, що відповідно до п. 1 ч. 10 ст. 9 Закону № 2464-VI днем сплати єдиного внеску вважається у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

Разом з тим, навіть у випадку своєчасної сплати єдиного внеску на інший рахунок підстав вважати, що така сплата здійснена несвоєчасно немає з огляду на правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 16.06.2015 у справі № 21-377а15, а відповідно до ч. 1 ст. 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Так, вищим судовим органом в даному рішенні зазначено, що здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету в строк, встановлений законом, має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак дії, які не містять ознак бездіяльності платника при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть бути підставою для застосування штрафів.

На підставі аналізу норм законодавства та обставин справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про безпідставність застосування податковим органом штрафних санкцій за несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску у зв'язку з помилковим перерахуванням коштів у вересні-листопаді 2015 року на рахунок територіального органу Пенсійного фонду України.

Водночас, судом з даних картки особового рахунку позивача як платника єдиного соціального внеску встановлена та не заперечується сторонами станом на 20.01.2016 наявність недоїмки зі сплати внеску позивачем сумі 10993,96 грн. Оскільки підстави виникнення вказаної недоїмки не пов'язані з помилковим перерахуванням коштів, позивач повинен сплатити штраф за несвоєчасну сплату єдиного внеску та пеню за кожен день прострочення платежу.

21.01.2016 року позивачем згідно з платіжним дорученням №1 від 20.01.2016 (а.с. 120) сплачено 37 715,06 грн, а тому станом га 22.01.2016 недоїмка зі сплати єдиного внеску в позивача відсутня.

У зв'язку із несвоєчасною сплатою єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування позивачу відповідно до вимог ч.10 та п.2 ч.11 ст. 25 Закону № 2464-VI слід сплатити штраф у розмірі 20% від своєчасно несплачених сум, що становить 2198,73 грн, та пеню у розмірі 0,1 % на суму фактично сплаченої недоїмки за 1 день прострочення платежу, що становить 10, 99 грн.

Відповідно до частини першої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Керуючись частиною 3 статті 160, статтями 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Галицької об"єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2016 року у справі № 813/1860/16 - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання ухвалою законної сили, а у разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення ухвали в повному обсязі.

Головуючий суддя І. В. Глушко

Судді О.О. Большакова

В.Я. Макарик

Ухвала складена в повному обсязі 31.01.2017

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.01.2017
Оприлюднено06.02.2017
Номер документу64434658
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/1860/16

Постанова від 14.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 14.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 26.01.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.10.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Постанова від 17.10.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 07.06.2016

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні