Постанова
від 02.02.2017 по справі 729/1240/16-а
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 729/1240/16-а Головуючий у 1-й інстанції: Кузюра В.І.,

Суддя-доповідач: Бабенко К.А

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 лютого 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Бабенка К.А., суддів: Кузьменка В.В., Степанюка А.Г., розглянувши адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на Постанову Бобровицького районного суду Чернігівської області від 05 грудня 2016 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Бобровицькому районі Чернігівської області, Управління соціального захисту населення Бобровицької районної державної адміністрації про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

У зв'язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке відповідно до п. 2 частини першої ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України прийнято у порядку скороченого провадження, згідно з абз. 4 частини 8 ст. 183-2, п. 3 частини першої ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Постановою Бобровицького районного суду Чернігівської області від 05 грудня 2016 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить судове рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, Постанову суду першої інстанції - скасувати, ухвалити нову Постанову, якою адміністративний позов задовольнити повністю з наступних підстав.

Згідно зі ст.37 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-XII (надалі - Закон № 3723-XII), в чинній на час призначення Позивачу пенсії редакції, на одержання пенсії державних службовців мають право особи , які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі; за кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати, без обмеження граничного розміру пенсії.

Відповідно до ст.37-1 вказаного Закону № 3723-XII, в чинній на час звернення Позивача щодо перерахунку пенсії редакції, умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України .

Згідно з п.п. 4, 5 Постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії від 31 травня 2000 року №865 (надалі - Постанова №865), в чинній на час призначення пенсії Позивачу редакції, зокрема, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) після набрання чинності Законом України від 16 січня 2003 року №432-IV Про внесення змін до Закону України Про державну службу заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України Про державну службу , визначається в такому порядку: пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку; іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок; перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи; у разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а у разі його відсутності та перейменування (відсутності) посад довідка видається у порядку, встановленому Міністерством праці та соціальної політики за погодженням з Головним управлінням державної служби.

Проте, Постановою Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів від 09 грудня 2015 року №1013, яку застосовано з 1 грудня 2015 року, до Постанови №865 внесено зміни, а саме виключено пункт 4, та пункт 5 викладено в новій редакції: Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики .

Таким чином, Кабінетом Міністрів України, всупереч ст.37-1 Закону України Про державну службу , відповідного порядку перерахунку призначених пенсії державним службовцям не визначено.

Відповідно до ст.22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Згідно з частиною першою ст. 129 Конституції України, суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права.

А відповідно до частини першої ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України, першим принципом здійснення правосуддя в адміністративних судах є саме верховенство права, яким, як зазначено частиною першою ст. 8 цього Кодексу, керується суд при вирішенні справи та згідно з яким, зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Як зазначено в Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Кечко проти України від 08 листопада 2005 року, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними.

Частиною першою ст.58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

За правовою позицією Європейського Суду з прав людини, викладеної у Рішенні у справі Суханов та Ільченко проти України (Sukhanov and Ilchenko v. Ukraine) від 26 вересня 2014 року, за певних обставин законне сподівання на отримання активу також може захищатися статтею 1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов'язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має законне сподівання , якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних Судів, якою підтверджується його існування.

Тобто, бездіяльність держави щодо прийняття нормативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах, тримання громадян у невизначеності, є невиправданим втручанням у права, передбачені статтею 1 Першого протоколу.

Отже, колегія суддів дійшла висновку, що право Позивача на перерахунок пенсії є безперечним і забезпечення цього права становить суть взятих на себе державою зобов'язань.

Підпунктом 3 п.1 Постанови Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів від 09 грудня 2015 року №1013 встановлено, що у межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органів, за рахунок виплат, пов'язаних з індексацією, надбавок, доплат, премій підвищуються на 25 відсотків посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців.

Як зазначено у пункті 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду №1-рп/99 України, у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини 1 ст. 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року №1-7/99, за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині 1 статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

У зв'язку з викладеним, колегія суддів дійшла висновку, що Позивач має право на перерахунок пенсії в зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати непрацюючим державним службовцям, а відтак дії Відповідача щодо відмови йому у зазначеному є протиправними.

Крім того, посилання Управління соціального захисту населення Бобровицької районної державної адміністрації на те, що Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року №1013 внесено зміни до Постанови від 31.05.2000 року №865, а саме не передбачено перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу" є необґрунтованими, оскільки такі зміни не є підставою для відмови Позивачу у видачі Довідки.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку щодо наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Згідно з частиною другою ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, вимоги якої Відповідачами не виконано.

Відповідно до ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, та порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Судом першої інстанції неповно з'ясовано обставини справи, що мають значення для справи, порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, Постанова Бобровицького районного суду Чернігівської області від 05 грудня 2016 року скасовується та ухвалюється нова Постанова, якою адміністративний позов задовольняється повністю.

Згідно з частиною десятою ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі оскарження в апеляційному порядку постанови, прийнятої у скороченому провадженні, судове рішення апеляційної інстанції по такій справі є остаточним і оскарженню не підлягає.

Відповідно до частини першої ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 183-2, 197, 198, 202, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити, Постанову Бобровицького районного суду Чернігівської області від 05 грудня 2016 року скасувати, ухвалити нову Постанову, якою адміністративний позов задовольнити повністю.

Зобов'язати Управління соціального захисту населення Бобровицької районної державної адміністрації (код за ЄДРПОУ 03195984) надати ОСОБА_2 (індивідуальний ідентифікаційний номер НОМЕР_1) Довідку про підвищену заробітну плату спеціаліста 1 категорії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року №1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів , тобто працюючому державному службовцю з посади, яку ОСОБА_2 займала перед виходом на пенсію

Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Бобровицькому районі Чернігівської області щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії та зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Бобровицькому районі Чернігівської області (код за ЄДРПОУ 21392487) здійснити перерахунок раніше призначеної ОСОБА_2 (індивідуальний ідентифікаційний номер НОМЕР_1) пенсії з 14.05.2016 року відповідно до Закону України Про державну службу , в редакції, чинній на час призначення пенсії та Постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 № 865 Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії , в редакції, чинній на час призначення пенсії, у зв'язку з підвищенням розміру посадових окладів працюючим державним службовцям згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів у розмірі 80% заробітної плати державного службовця відповідної посади , за останнім місцем роботи на державній службі.

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Бобровицькому районі Чернігівської області (код за ЄДРПОУ 21392487) на користь ОСОБА_2 (індивідуальний ідентифікаційний номер НОМЕР_1) 1157 (Одну тисячу сто п'ятдесят сім) грн. 52 коп. судового збору, сплаченого Квитанціями від 11 листопада 2016 року №69, від 20 грудня 2016 року №116.

Постанова набирає законної сили з моменту її постановлення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Бабенко К.А.

Судді: Кузьменко В.В.

Степанюк А.Г.

Головуючий суддя Бабенко К.А

Судді: Кузьменко В. В.

Степанюк А.Г.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2017
Оприлюднено08.02.2017
Номер документу64509730
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —729/1240/16-а

Ухвала від 22.02.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Постанова від 02.02.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 06.01.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 06.01.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Постанова від 05.12.2016

Адміністративне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Постанова від 21.11.2016

Адміністративне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

Ухвала від 15.11.2016

Адміністративне

Бобровицький районний суд Чернігівської області

Кузюра В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні