Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 лютого 2017 р. Справа №805/1758/16-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 15 год. 25 хв.
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючий суддя Куденков К.О.;
секретар судового засідання: Притула С.С.
за участю:
позивача: не з'явився,
представника відповідача-1: Задоєнко О.В.,
представника відповідача-2: не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на посаді,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_2 (надалі - позивач, ОСОБА_2.) звернулася до суду з адміністративним позовом до ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, ліквідаційної комісії Першотравневого районного відділу Г України в Донецькій області про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області від 06.11.2015р. №390 о/с в частині звільнення ОСОБА_2, поновлення ОСОБА_2 на посаді помічника дільничного інспектора міліції сектору дільничних інспекторів міліції Першотравневого районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області з 06.11.2015р.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11.01.2017р. допущено заміну у справі первинного першого відповідача ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області на Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області (надалі - відповідач-1, ГУМВС України в Донецькій області) та первинного другого відповідача ліквідаційну комісію Першотравневого районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області на Першотравневий районний відділ ГУМВС України в Донецькій області (надалі - відповідач-2, Першотравневий РВ).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що її незаконно звільнили з органів внутрішніх справ незважаючи не та, що на момент звільнення її дитина не досягла трирічного віку.
Позивач до судового засідання не з'явилась.
Відповідач-1 надав письмові заперечення на позовну заяву, якими просив відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі. Відповідач-1 зазначає, що у зв'язку з ліквідацією територіальних органів Міністерства внутрішніх справ звільненню підлягали всі працівники без виключення, а перебування працівників міліції на лікарняному чи у відпустці не перешкоджало їх звільненню з органів внутрішніх справ. Вказує на те, що до відповідача-1 не надходило рапортів від позивача про звільнення у зв'язку з переведенням.
Представник відповідача-1 у судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративний позов не визнав та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідач-2 письмових заперечень на позовну заяву не надав.
Представник відповідача-2 до судового засідання не з'явився.
Суд, заслухавши пояснення представника відповідача-1, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
Відповідно до свідоцтва про шлюб серія НОМЕР_1 від 22.03.2013р. ОСОБА_3 та ОСОБА_4 11.03.2003р. зареєстрували шлюб, прізвище дружини після реєстрації шлюбу - ОСОБА_3.
До суду надане свідоцтво про народження серія НОМЕР_2 від 22.03.2013р. щодо народження ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1, мати - ОСОБА_2
Відповідно до витягу з наказу ГУМВС України в Донецькій області від 29.07.2013р. №241о/с вирішено призначити позивача на посаду помічника дільничного інспектора міліції сектора дільничних інспекторів міліції Першотравневого РВ та вважати її у відпустці по догляду за дитиною з 09.06.2013р. до 10.03.2016р.
У відповідності до витягу з наказу ГУМВС України в Донецькій області від 06.11.2015р. №390/с вирішено вважати позивача такою, що приступила до виконання службових обов'язків після виходу з відпустки для догляду за дитиною з 06.11.2015р.
Відповідно до копії витягу з наказу ГУМВС України в Донецькій області від 06.11.2015р. №390о/с, згідно з пунктами 10 та 11 розділу ХІ Закону України Про національну поліцію та відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, звільнено за п.63 з (через скорочення штатів) прапорщика міліції ОСОБА_2, - помічника дільничного інспектора міліції сектору дільничних інспекторів міліції Першотравневого РВ з 06.11.2015р. Підставою зазначено рапорт позивача від 06.11.2015р.
У наданій до суду трудовій книжці позивача АВ №152966 останній запис №4 від 06.11.2015р. щодо звільнення зі служби в органах внутрішніх справ на підставі наказу ГУМВС України в Донецькій області від 06.11.2015р. №390о/с.
З витягу з наказу ГУМВС України в Донецькій області від 07.12.2015р. №5о/слк виливає, що до наказу ГУМВС України в Донецькій області від 06.11.2015р. №390о/с внесено зміни в частині звільнення позивача, а саме визначено вислугу років на 06.11.2016р. у календарному обчисленні 13 років 01 місяць 20 днів.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29.12.2016р. зобов'язано Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області та Першотравневий районний відділ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області у строк до 11 січня 2017 року надати до Донецького окружного адміністративного суду оригінали для огляду та належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи: - рапорт ОСОБА_2 від 06.11.2015р. (який зазначено у наказі від 06.11.2015р. №390 о/с), а також інші заяви та рапорти ОСОБА_2 щодо звільнення або переведення.
Відповідачем-1 до суду надана копія рапорту позивача від 05.11.2015р. щодо того, що вона приступила до виконання службових обов'язків. Також до клопотання від 17.01.2017р. №206/а-2016 відповідач-1 додав довідку, якою на виконання вказаної ухвали суду повідомляється про те, що рапортів про звільнення позивача з органів внутрішніх справ або інших заяв не надходило.
Таким чином, до суду не надано витребуваного рапорту, який зазначено в наказі відповідача-1 від 06.11.2015р. №390о/с.
Станом на момент розгляду справи, Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області зареєстроване у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 08592158, місцезнаходження: 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Італійська, будинок 32, про що зазначено у відомостях з Єдиного державного реєстру, безоплатний доступ до яких забезпечується на підставі Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 10.06.2016р. № 1657/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 червня 2016р. за № 839/28969.
Також відповідно до вказаних відомостей Першотравневий районний відділ ГУМВС України в Донецькій області зареєстрований у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 08671923, місцезнаходження: 87400, Донецька область, Мангушський район, селище міського типу Мангуш, вулиця Тітова, будинок 63.
Вказані юридичні особи знаходяться в стані припинення.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.7 Закону України від 20 грудня 1990 року №565-XII Про міліцію , який діяв до 07.11.2015р., визначено, що міліція є єдиною системою органів, яка входить до структури Міністерства внутрішніх справ України, виконує адміністративну, профілактичну, оперативно-розшукову, кримінальну процесуальну, виконавчу та охоронну (на договірних засадах) функції. Вона складається з підрозділів: кримінальної міліції; міліції громадської безпеки; державної автомобільної інспекції; міліції охорони; судової міліції; спеціальної міліції; внутрішньої безпеки; особливого призначення.
Частиною першою ст.18 вказаного Закону передбачено, що порядок та умови проходження служби в міліції регламентуються Положенням про проходження служби особовим складом органів внутрішніх справ, затверджуваним Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом з п.63 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ особи рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 р. №114, встановлено, що особи рядового і молодшого начальницького складу звільняються зі служби в запас (з постановкою на військовий облік) через скорочення штатів - при відсутності можливості подальшого використання на службі.
Пунктом 5 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 02 липня 2015 року №580-VIII Про Національну поліцію визнано такими, що втратили чинність: Закон України Про міліцію (Відомості Верховної Ради УРСР, 1991 р., № 4, ст. 20 із наступними змінами); Постанову Верховної Ради Української РСР Про порядок введення в дію Закону Української РСР Про міліцію (Відомості Верховної Ради УРСР, 1991 р., № 4, ст. 21).
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. №730 Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Національної поліції за переліком згідно з додатком 1 до вказаної Постанови та ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства внутрішніх справ за переліком згідно з додатком 2 до вказаної Постанови, у тому числі Добропільський міський відділ (з обслуговування міста Добропілля та Добропільського району) Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області.
Частиною першою ст.1 Закону України Про Національну поліцію визначено, що Національна поліція України (далі - поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
За приписами п.8 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію встановлено, що з дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.
Пунктами 9-11 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію передбачено, що працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.
Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.
Працівники міліції, які відмовилися від проходження служби в поліції та/або не прийняті на службу до поліції в тримісячний термін з моменту попередження про наступне вивільнення, звільняються зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів.
Указані в цьому пункті особи можуть бути звільнені зі служби в органах внутрішніх справ до настання зазначеного в цьому пункті терміну на підставах, визначених Положенням про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ.
Перебування працівників міліції на лікарняному чи у відпустці не є перешкодою для їх звільнення зі служби в органах внутрішніх справ відповідно до Прикінцевих та перехідних положень цього Закону.
Відповідно до пп.1 п.1 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію встановлено, що цей Закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім пунктів 1, 2, 3, 7-13, 15, 17-18 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Закон України Про Національну поліцію опубліковано 06.08.2015р. (Голос України № 141-142).
Таким чином, пункти 8, 10 та 11 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію набрали чинності 07.08.2015р.
Пунктом 17 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ особи рядового і начальницького складу передбачено, що вагітні жінки і матері з числа осіб рядового і начальницького складу користуються всіма правами і пільгами, встановленими законодавством.
Частиною 3 ст.184 Кодексу законів про працю України встановлено, що звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років (до шести років - частина шоста статті 179), одиноких матерів при наявності дитини віком до чотирнадцяти років або дитини-інваліда з ініціативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації, коли допускається звільнення з обов'язковим працевлаштуванням. Обов'язкове працевлаштування зазначених жінок здійснюється також у випадках їх звільнення після закінчення строкового трудового договору. На період працевлаштування за ними зберігається середня заробітна плата, але не більше трьох місяців з дня закінчення строкового трудового договору.
На момент звільнення ОСОБА_2 її дитина ОСОБА_5 не досягла трьох років.
Відповідачами не надано доказів здійснення заходів щодо працевлаштування ОСОБА_2 Всупереч вимог ч.3 ст.184 Кодексу законів про працю України позивача звільнено без обов'язкового працевлаштування.
На підставі наведеного, суд дійшов висновку про протиправність звільнення позивача через скорочення штатів всупереч наявних у неї прав і пільг, встановленими законодавством, як жінці, яка має дитину віком до трьох років.
При цьому, вимоги про визнання рішення незаконним або неправомірним є різними словесними формами вираження одного й того самого способу захисту порушеного права позивача, направленого на визнання рішення протиправним.
Таким чином, позовні вимоги в частині оскарження наказу підлягають задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування спірного наказу в частині звільнення позивача.
У Постанові Пленуму Верховного Суду України №9 від 06.11.1992р. Про практику розгляду судами трудових спорів зазначено, що у випадку, коли працівника звільнено без законних підстав або з порушенням встановленого порядку, але поновити його на роботі неможливо внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації, суд визнає звільнення неправильним і зобов'язує ліквідаційну комісію або власника (орган, уповноважений управляти майном ліквідованого підприємства, установи, організації, а у відповідних випадках - правонаступника) виплатити цьому працівникові заробітну плату за час вимушеного прогулу (ч.2 ст.235 КЗпП). Одночасно суд визначає працівника звільненим за п.1 ст.40 КЗпП у зв'язку з ліквідацією підприємства, установи, організації.
Посилання відповідача-1 у наданих письмових запереченнях на вказані роз'яснення є безпідставними, оскільки на момент розгляду справи відповідачі не ліквідовані. До суду не надано належного обґрунтування неможливості поновити позивача на займаній посаді.
Частинами 2 та 3 ст.11 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.
Кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Слід зазначити, що суд може вирішуватися спір не про поновлення на роботі, а про виконання зобов'язання по працевлаштуванню лише за відповідною вимогою позивача.
Верховний Суд України у постанові №21-484а14 від 28.10.2014р. дійшов висновку, що встановлена законодавством можливість ліквідації державної установи (організації) з одночасним створенням іншої, яка буде виконувати повноваження (завдання) особи, що ліквідується, не виключає, а включає зобов'язання роботодавця (держави) по працевлаштуванню працівників ліквідованої установи.
При цьому, у випадку незаконного звільнення працівника з роботи, його порушене право повинно бути відновлене шляхом поновлення його на посаді, з якої його було незаконно звільнено.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині поновлення позивача на посаді. При цьому, оскільки останній робочий день ОСОБА_2 був 06.11.2015р., позивач підлягає поновленню на посаді з 07.11.2015р., а не з 06.11.2015р.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.256 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що негайно виконуються постанови суду про поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Таким чином, постанова суду в частині поновлення позивача на посаді підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст. ст. 11, 17, 69-72, 86, 87, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_2 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області про визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на посаді - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області №390 о/с від 06 листопада 2015 року в частині звільнення ОСОБА_2.
Поновити ОСОБА_2 на посаді помічника дільничного інспектора міліції сектору дільничних інспекторів міліції Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області з 07 листопада 2015 року.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Постанова в частині поновлення ОСОБА_2 на посаді помічника дільничного інспектора міліції сектору дільничних інспекторів міліції Першотравневого районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області підлягає негайному виконанню.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, вступна та резолютивна частини проголошено у судовому засіданні 06 лютого 2017 року, повний текст постанови буде виготовлений протягом п'яти днів з дня завершення судового розгляду.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 07 лютого 2017 року.
Суддя Куденков К.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2017 |
Оприлюднено | 08.02.2017 |
Номер документу | 64558291 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні