ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" лютого 2017 р.Справа № 924/1170/16
Господарський суд Хмельницької області у складі:
судді Заверуха С.В., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької міської ради, м. Хмельницький
до приватного підприємства "Терема", м. Хмельницький
про стягнення 1611473,12 грн., з яких 1537577,00 грн. - кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, 66964,42 грн. - пеня, 6931,70 грн. - 3% річних
Представники сторін:
прокуратури: Грамчук Т.А. посвідчення №032336 від 20.02.15р.
позивача: Демчук Л.Г. довіреність №02-15-1682 від 27.11.15р. (присутня в судовому засіданні 30.01.2017 р.)
відповідача: Романенко А.В. - довіреність 17/01 від 17.01.17р.
Рішення приймається 06.02.17р., оскільки в судовому засіданні 24.01.2017р. та 30.01.2017р. оголошувалась перерва.
Повне рішення складено 06.02. 2017р.
Суть спору: заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької міської ради звернувся з позовом до господарського суду про стягнення з приватного підприємства "Терема" 1611473,12 грн., з яких 1537577,00 грн. - кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, 66964,42 грн. - пеня, 6931,70 грн. - 3% річних відповідно до договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького № 60 від 23.07.2015р.
В обґрунтування позову посилається на те, що Хмельницькою міською радою та ПП "Терема" 23.07.2015р. укладено договір № 60 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького. Предметом вказаного договору відповідно до п. 1.1 є визначення для ПП "Терема", який є замовником будівництва багатоповерхового 120 - квартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та стоянкою для автомобілів по вул. Староміській (Примаковій), 1/1 у м. Хмельницькому, величини пайової участі у створенні і розвитку інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького. Також, пунктами 2.1., 2.2., та 2.4. договору визначено, що ПП "Терема" зобов`язується перерахувати до 30.09.2016р. кошти на розвиток інженерно - транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, згідно із розрахунком розміру пайової участі від 19.06.2016р. № 01-20-191 в сумі 1537577,00 грн. на зазначений в договорі рахунок. Крім того, у зв`язку з невиконанням умов договору, 13.10.2016р. Хмельницькою міською радою надіслано ПП "Терема" претензію з вимогою сплати коштів за договором № 60 від 23.07.2015р., яку підприємством проігноровано. Разом з тим, прокурор зазначає, що у порушення вимог чинного законодавства України та умов договору ПП "Терема" кошти в сумі 1537577,00 грн. пайового внеску до міського бюджету не перераховувались. Крім того, Хмельницькою міською радою відповідно до п. 3.4. договору та норм чинного законодавства відповідачу нараховано пеню у сумі 66964,42 грн. за період з 01.10.2016р. по 24.11.2016р., 3% річних в сумі 6931,70 грн. з 01.10.2016р. по 24.11.2016р. Таким чином, загальна сума заборгованості за договором від 23.07.15р. № 60 становить 1611473,12 грн.
У своїх письмових поясненнях № 02-15-4165 від 16.01.2017р. Хмельницька міська рада зазначає, що приватним підприємством "Терема" з моменту укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького та з моменту подачі позову жодних коштів по договору № 60 від 23.07.2015р. не було сплачено. До пояснень позивачем додано інформацію про надходження до бюджету розвитку коштів пайової участі за 2016р.
Представником відповідача надано відзив на позовну заяву від 24.01.2017р., в якому зазначає, що на підставі отриманих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016р. та № 3/ГП-25.1-04 від 04.01.2016р. відповідачем розпочато та ведеться будівництво двох 60-квартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано прибудованим паркінгом по вул. Примакова 1/1 в м. Хмельницькому. Так, виступаючи у якості замовника будівництва, ПП "Терема" було зареєстровано декларації про початок виконання будівельних робіт від 15.02.2016р. № ХМ 083160461283 та від 15.02.2016р. № ХМ 083160461257. Внаслідок цього, зазначає відповідач, ПП "Терема" не може одночасно виступати у якості замовника іншого об`єкта будівництва на цій самій земельній ділянці, а саме багатоповерхового 120-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та стоянкою для автомобілів у розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Вищевказані об`єкти будівництва є відмінним від об`єкта будівництва, який зазначений у договорі про пайову участь. У зв`язку з цим, у відповідача відсутній правовий обов`язок сплачувати кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту саме за договором про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького № 60 від 23.07.2015р.
Крім того, відповідач вказує, що положеннями ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту підлягають сплаті замовником будівництва лише у разі фактичного здійснення ним будівництва об`єкта, який передбачений відповідним договором про пайову участь та містобудівними умовами та обмеженнями, і до прийняття зазначеного об`єкта будівництва в експлуатацію.
У своїх письмових поясненнях від 30.01.2017р. представник відповідача зазначає, що п. 2.2.1. договору про пайову участь передбачено, що при змінні проектно-кошторисної документації, які спричиняють зміни техніко-економічних показників будівництва, ПП "Терема" (сторона 2) зобов`язана повідомити про це Хмельницьку міську раду (сторона 1) для подальшого внесення змін до розрахунку розміру пайової участі. Зважаючи на це, 29.03.2016р. та 18.04.2016р. (повторно) ПП "Терема" зверталось з листами до Хмельницької міської ради, в яких повідомляло про скасування містобудівних умов та обмежень № 165/ГП-25.1-04 від 25.09.2014р. та видачу управлінням архітектури та містобудування нових містобудівних умов та обмежень на земельну ділянку по вул. Примакова, 1/1 в м. Хмельницькому. У зв`язку з виникненням необхідності внесення змін до договору про пайову участь та приведення умов договору у відповідність із містобудівною документацією Хмельницькою міською радою даних змін внесено не було. Таким чином, на думку відповідача, Хмельницькою міською радою неналежно виконуються обов`язки, передбачені п. 2.2.1 договору про пайову участь, тому у ПП "Терема" відсутній правовий обов`язок сплачувати кошти за договором № 60 від 23.07.2015р.
Відповідач стверджує, що на даний час об`єкт будівництва є відмінним від об`єкта будівництва, який зазначений у договорі про пайову участь. На думку приватного підприємства, останній виконав обов`язок передбачений договором про пайову участь, а саме п. 2.2.1. В підтвердження своїх позицій відповідач посилається на умови договору, ст. 193 ГК України, ст.ст. 526, 615 ЦК України.
В клопотанні від 06.02.2017 р. №02-14-131 позивач позовні вимоги підтримує у повному об`ємі та просить розгляд справи проводити за відсутності повноважного представника.
Прокурор в судове засідання з`явився, на задоволенні позовних вимог наполягає.
Представник відповідача в судове засідання з`явився, проти позову заперечує.
Суд, розглянувши матеріали справи, встановив таке.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.11.2016р. приватне підприємство "Терема" зареєстроване за адресою: Хмельницька область, м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 26.
Заступник прокурора м. Хмельницького в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради звернувся до суду з позовом до ПП "Терема" про стягнення коштів.
23.07.2015р. між Хмельницькою міською радою (сторона 1) та ПП "Терема" (сторона 2) був укладений договір № 60 про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького.
Відповідно до п. 1.1. договору предметом договору є визначення для сторони 2, яка є замовником будівництва багатоповерхового 120 - квартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та стоянкою для автомобілів по вул. Примаковій, 1/1 у місті Хмельницькому величини пайової участі у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Хмельницького, відповідно до ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", рішення двадцять другої сесії Хмельницької міської ради від 17.12.2008р. № 23 "Про затвердження порядку участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького та визнання такими, що втратили чинність, рішень міської ради та пунктів рішення виконавчого комітету" із внесеними змінами та доповненнями.
Згідно п. 1.2 договору кошти отримані, як пайова участь замовників об`єктів містобудування можуть використовуватись виключно на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького.
Як передбачено п. 2.1. договору пайова участь замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького полягає у відрахуванні замовником до міського бюджету коштів для забезпечення створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького у розмірі встановленому рішенням 22-ї сесії Хмельницької міської ради від 17.12.2008р. № 23 із внесеними змінами та доповненнями.
Пунктом 2.2. договору передбачено, що розмір пайової участі, належної замовником до оплати складає 1537577,00 грн. відповідно до проведеного управлінням капітального будівництва розрахунку величини пайової участі замовника, що здійснюється згідно наданою стороною 2 кошторисної вартості об`єкта будівництва. Розрахунок величини пайової участі № 01-20-191 від 19.06.2015р. є невід`ємною частиною договору (додаток № 1).
Відповідно до п. 2.3. договору пайова участь вноситься у грошовій безготівковій формі та сплачується шляхом перерахування коштів на рахунок у УК у м. Хмельницькому/м. Хмельницький/24170000; код ЄДРПОУ 38045529; р/р 31510921700002 ГУДКСУ у Хмельницькій області; МФО 815013; призначення платежу - кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, в повній сумі єдиним платежем.
Пайова участь сплачується до 30.09.2016р. (п. 2.4. договору).
У випадку порушень зобов`язань, що виникає з цього договору, сторони несуть відповідальність, визначену цим договором та чинним законодавством України (п. 3.2. договору).
Згідно з п. 3.4. договору у разі прострочення термінів, передбачених договором сторона 2 сплачує стороні 1 штрафні санкції, що становлять: 1) пеню від суми простроченого платежу у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня; 2) 3 % річних від суми боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, згідно ст. 625 Цивільного кодексу України.
Відповідно до п. 3.5. договору сплата штрафних санкцій не звільняє замовника від виконання своїх зобов`язань за договором.
Цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками і діє до повного виконання сторонами їх зобов`язань (п. 4.1. договору).
Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.
Пунктом 3 розрахунку № 01-20-191 від 19.06.2015р. розміру пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Хмельницького по об`єкту будівництва багатоповерхового 120 - квартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та стоянкою для автомобілів по вул. Примаковій, 1/1 у місті Хмельницькому передбачено, що згідно зведених кошторисних розрахунків загальна кошторисна вартість будівництва об`єкту без урахування витрат з придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішньо - та поза майданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій для житлових приміщень, складає (3360,884-316,466)+(44040,379-2482,223)=44602,574 тис. грн. Відповідно до порядку пайової участі замовників, пайова участь складає: - 3% від загальної вартості будівництва житлових приміщень, а саме 1338077,00 грн. (44602574 грн. * 0,03) та 7,5% від загальної вартості будівництва нежитлових приміщень, а саме 199500,00 грн. (2660 тис. грн. * 0,075). Сума пайової участі: 1338077,00 грн.+199500,00 грн. = 1537577,00 грн.
13.10.2016р. Хмельницька міська рада звернулася до відповідача з претензією про сплату коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького. Дана претензія була надіслана на адресу ПП "Терема", що підтверджується копією фіскального чеку від 13.10.2016р., однак за закінченням терміну зберігання була повернута.
Директор ПП "Терема" Ковтонюк О.В. звертався до міського голови Симчишина О.С. з листами № 28/03 від 29.03.2016р. та 18/04 від 18.04.2016р., в яких зазначав, що, оскільки взамін містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 165/ГП-25.1-04 від 25.09.2014р. видано нові містобудівні умови та обмеження (№ 2/ГП-25.1-04 від 04.012016р. - будівництво 60-ти квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування, та вбудовано-прибудованим паркінгом, та № 3/ГП-25.1-04 від 04.01.2016р. - будівництво 60-ти квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано-прибудованим паркінгом), необхідно внести зміни в договір № 60 від 23.07.2015р. Крім того, повідомляє, що чинним законодавством України не передбачено порядку скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки органом, який їх видав. В разі, якщо видаються нові містобудівні умови та обмеження взамін попередніх, то попередні вважаються скасованими.
Начальником управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 326/ГП-25.1-04 від 26.10.2015р. взамін № 165/ГП-25.1-04 від 25.09.2014р., в яких зазначено загальні умови: 1) назва об`єкта будівництва: будівництво багатоповерхового 120-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано-прибудованим паркінгом; 2) інформація про замовника: ПП "Терема", м. Хмельницький, вул. Старокостянтинівське шосе, 26, офіс 203. Ідентифікаційний код: 33761204; 3) наміри забудови: житлово-громадська забудова; 4) адреса будівництва об`єкта: вул. Примакова 1/1, в м. Хмельницький; 5) документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою: договір оренди землі № 586-01-2014/7179729 від 01.10.2014р.; 6) площа земельної ділянки: 2887 м.кв.; 7) цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови; 8) посилання на містобудівну документацію: план зонування території міста Хмельницького (рішення п`ятої сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 року № 25 «Про затвердження плану зонування території м. Хмельницького»); 9) функціональне призначення земельної ділянки: для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів; 10) основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва (орієнтовно): площа забудови земельної ділянки - 2780,0 кв.м, поверховість - 12, кількість квартир - 120, загальна площа - 8190,6 м.кв.
Начальником управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016р., в яких зазначено загальні умови: 1) назва об`єкта будівництва: будівництво багатоповерхового 60-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано-прибудованим паркінгом; 2) інформація про замовника: ПП "Терема", м. Хмельницький, вул. Старокостянтинівське шосе, 26, офіс 203. Ідентифікаційний код: 33761204; 3) наміри забудови: житлово-громадська забудова; 4) адреса будівництва об`єкта: вул. Примакова 1/1, в м. Хмельницький; 5) документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою: договір оренди землі № 586-01-2014/7179729 від 01.10.2014р.; 6) площа земельної ділянки: 2887 м.кв.; 7) цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови; 8) посилання на містобудівну документацію: план зонування території міста Хмельницького (рішення п`ятої сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 року № 25 «Про затвердження плану зонування території м. Хмельницького»); 9) функціональне призначення земельної ділянки: для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів; 10) основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва (орієнтовно): площа забудови земельної ділянки - 724,1 кв.м, поверховість - 12, кількість квартир - 60, загальна площа будівлі - 5150,1 м.кв, будівельний об`єм - 18314,0 м.куб.
Начальником управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 3/ГП-25.1-04 від 04.01.2016р., в яких зазначено загальні умови: 1) назва об`єкта будівництва: будівництво багатоповерхового 60-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано-прибудованим паркінгом; 2) інформація про замовника: ПП "Терема", м. Хмельницький, вул. Старокостянтинівське шосе, 26, офіс 203. Ідентифікаційний код: 33761204; 3) наміри забудови: житлово-громадська забудова; 4) адреса будівництва об`єкта: вул. Примакова 1/1, в м. Хмельницький; 5) документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою: договір оренди землі № 586-01-2014/7179729 від 01.10.2014р.; 6) площа земельної ділянки: 2887 м.кв.; 7) цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови; 8) посилання на містобудівну документацію: план зонування території міста Хмельницького (рішення п`ятої сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 року № 25 «Про затвердження плану зонування території м. Хмельницького»); 9) функціональне призначення земельної ділянки: для обслуговування майданчика для паркування автотранспортних засобів; 10) основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва (орієнтовно): площа забудови земельної ділянки - 724,1 кв.м, поверховість - 12, кількість квартир - 60, загальна площа будівлі - 5150,1 м.кв, будівельний об`єм - 18314,0 м.куб.
15.02.2016р. замовником (ПП "Терема") в управлінні державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області зареєстровано декларацію (№ ХМ 083160461283) про початок виконання будівельних робіт, а саме будівництво багатоповерхового 60-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано-прибудованим паркінгом по вул. Примакова, 1/1 в м. Хмельницький. В даній декларації зазначено, зокрема: вид будівництва: нове будівництво; код об`єкта: 1122,1; категорія складності: ІІІ; загальна площа будівлі відповідно до проектної документації: 8066,66 кв.м; площа забудови: 1399,25 кв.м; будівельний об`єм: 36525,9 куб.м; машиномісць: 34 шт.; паркінг: 1199,73 кв.м; кількість поверхів: 12; кількість квартир: 60; житлова площа: 2646,10 кв.м; загальна площа: 5150,10 кв.м; загальна площа вбудовано-прибудованих приміщень: 1199,73 кв.м; загальна площа нежитлових приміщень об`єкта будівництва: 1716,83 кв.м.
Також 15.02.2016р. замовником (ПП "Терема") в управлінні державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області зареєстровано декларацію (№ ХМ 083160461257) про початок виконання будівельних робіт, а саме будівництво багатоповерхового 60-квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та вбудовано-прибудованим паркінгом по вул. Примакова, 1/1 в м. Хмельницький. В даній декларації зазначено, зокрема: вид будівництва: нове будівництво; код об`єкта: 1122,1; категорія складності: ІІІ; загальна площа будівлі відповідно до проектної документації: 8066,65 кв.м; площа забудови: 1399,25 кв.м; будівельний об`єм: 36525,9 куб.м; машиномісць: 39 шт.; паркінг: 1199,73 кв.м; кількість поверхів: 12; кількість квартир: 60; житлова площа: 2646,10 кв.м; загальна площа: 5150,10 кв.м; загальна площа вбудовано-прибудованих приміщень: 1199,73 кв.м; загальна площа нежитлових приміщень об`єкта будівництва: 1716,82 кв.м.
У зв`язку із невиконанням відповідачем договірних зобов`язань по перерахуванню Хмельницькій міській раді пайового внеску у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, прокурор в інтересах позивача просить суд стягнути з відповідача 1611473,12 грн., з яких 1537577,00 грн. - кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, 66964,42 грн. - пеня, 6931,70 грн. - 3% річних.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України, майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Пунктом 3 ст. 3, ст. 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору, який передбачає, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд (ч. 3 ст. 6 ЦК України) .
Між сторонами було укладено договір № 60 від 23.07.2015р. про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, відповідно до п. 1.1. якого предметом договору є визначення для сторони 2, яка є замовником будівництва багатоповерхового 120 - квартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщеннями по обслуговуванню населення, магазинами, закладами громадського харчування та стоянкою для автомобілів по вул. Примаковій, 1/1 у м. Хмельницькому величини пайової участі у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, відповідно до ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", рішення двадцять другої сесії Хмельницької міської ради від 17.12.2008р. № 23 "Про затвердження порядку участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького та визнання такими, що втратили чинність, рішень міської ради та пунктів рішення виконавчого комітету" із внесеними змінами та доповненнями.
Згідно з ч.ч. 1-3, 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон), порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
Частиною 9 ст. 40 Закону встановлено, що договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: розмір пайової участі; строк (графік) сплати пайової участі; відповідальність сторін.
Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією підпункт 8 п. 1 ст. 1 даного закону).
Згідно ч. 3 ст. 29 Закону містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. При цьому, містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника; зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника (ч.8).
Згідно п. 1.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 N 109 містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.
В ході розгляду справи встановлено наявність містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №165/ГП-25.1-04 від 25.09.2014 р. на час укладення договору та вирішення справи у суді, з`ясовано про погодження сторонами додатку №1 до договору від 23.07.2015 р. стосовно розрахунку розміру пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Хмельницького.
Також встановлено чинність даного договору в редакції наявної в матеріалах справи.
Судом приймається до уваги, що на час винесення рішення, змін до договору у формі передбаченої ст. 654 ЦК України не існує.
Також з`ясовано, що сторони не скористалися своїм правом передбаченим п.4 статті 652 ЦК України та 188 ГК України, щодо порядку зміни договору, в тому числі не звернулися до суду з вимогою внести зміни (розірвати) у договір №60 від 23.07.2015 р.
Зокрема, відповідач, отримавши містобудівні умови №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р. та № №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р. та відповідь управління капітального будівництва від 17.05.2016 р.. №12-1764-02-10, не скористався правом передбаченим законодавством та не вніс зміни у договір №60, в т.ч. щодо розміру пайової участі.
Враховується, що предметом договору є визначення величини пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, а тому з огляду на Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" та зміст договору, останній укладається саме зважаючи на забудову земельної ділянки у відповідному населеному пункті, в даному випадку земельної ділянки площею 2887 кв.м., яка розташована по вулиці Примакова 1/1 в м. Хмельницькому. При цьому містобудівні умови №165/ГП-25.1-04 від 25.09.2014 р. та №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р., № №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016р. є ідентичними щодо вказаної вище земельної ділянки.
Тобто, наявність укладеного договору про пайову участь створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Хмельницького є обов`язковою, зважаючи на встановлений факт забудови земельної ділянки, та укладення (не укладення) договору не залежить від різновидів містобудівних умов.
При цьому, відповідно до ч.4 ст. 179 ГК України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо існує пряма вказівка закону (ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності") щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Разом з тим, приймається до уваги, що розрахунок величини пайової участі замовника (відповідача) здійснюється згідно наданої останнім кошторисної вартості об`єкта будівництва.
Пунктом 2.2.1 договору передбачено, що при зміні проектно-кошторисної документації, які спричиняють зміни техніко-економічних показників будівництва, відповідач зобов`язаний повідомити про це позивача, для подальшого внесення змін до розрахунку розміру пайової участі.
Згідно п. 4.9 Порядку участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Хмельницького, затвердженого рішенням 22 сесії Хмельницької міської ради від 17.12.2008 р. № 23 при виникненні змін, які впливають на розрахунок пайової участі по відношенню до тієї, яка зазначена в укладеному договорі, замовник, до введення об`єкта в експлуатацію, зобов`язаний звернутися до управління капітального будівництва з відповідною заявою та доданими до неї документами, які підтверджують фактичну кошторисну вартість будівництва для проведення уточненого розрахунку розміру пайової участі та внесення відповідних змін до договору про пайову участь.
З листів від 29.03.2016 р. №28/03 та 18.04.2016 р. та №18/04 не вбачається направлення відповідачем позивачу або управлінню капітального будівництва з метою перерахунку величини пайової участі проектно-кошторисної документації згідно умов №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р., № №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р. З`ясовано, що інших звернень до позивача не існує.
Встановлено, відсутність будь-яких змін до договору №60 від 23.07.2015 р., як це передбачено п. 4.2 договору, п. 4.9 порядку, або за рішенням суду.
Таким чином, зважаючи на чинність договору №60 від 23.07.015 р., враховуючи відсутність жодних змін в укладений договір, приймаючи до уваги, визначений сторонами обов`язок сплати відповідачем коштів в сумі 1537577 грн. до 30.09.2016р., строки вирішення спору передбачені статтею 69 ГПК України (позовна заява надійшла до суду 30.11.2016р.), суд не погоджується з думкою відповідача стосовно відсутності обов`язку останнього сплачувати кошти передбачені договором №60 від 23.07.2015 р., в т.ч. на час вирішення спору.
Окрім того, враховуються норми статті 629 ЦК України, згідно якого договір є обов`язковим для виконання; норми ст. 193 ГК України - суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору; ст. 526 ЦК - щодо виконання зобов`язання належним чином відповідно до умов договору; ст. 525 ЦК України - щодо недопустимості односторонньої відмови від зобов`язання.
Звертається увага, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором (ст. 193 ГК).
Проте, як з`ясовано, відповідач не вжив усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси позивача та забезпечення загальногосподарського інтересу (кошти використовуються для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту).
Окрім того, сама лише наявність технічних умов №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р., № №2/ГП-25.1-04 від 04.01.2016 р. не свідчить про відсутність господарського зобов`язання по договору №60 від 23.07.2015 р., в т..ч шляхом його припинення як це передбачено ст. 202 ГК України або ст. 598 ЦК України; як і спеціальним Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" не передбачається можливості у разі видачі декількох технічних умов не виконувати умови договору про пайову участь.
Таким чином, суд зазначає, про те, що на сьогоднішній день обов`язок позивача сплатити пайовий внесок в повному обсязі встановлено укладеним договором, який є чинним та підлягає виконанню (позиція Вищого господарського суду України від 21 грудня 2016 року Справа № 904/1652/15).
У договорі № 60 від 23.07.15р. сторони визначили суму та строки сплати коштів пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, зокрема, погодили сплату відповідачем 1537577,00 грн. коштів пайової участі шляхом перерахування на вказаний в договорі рахунок до 30.09.2016р. (п.п. 1.1, 2.2, 2.3, 2.4 договору).
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає як порушення зобов`язання. Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ст. 612 ЦК України).
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач свої договірні зобов`язання щодо сплати коштів пайової участі у розмірі 1537577,000 грн. у визначений строк не виконав. Отже, відповідач є боржником, що прострочив виконання грошового зобов`язання, і у нього виникла заборгованість, яка підлягає стягненню.
Враховуючи встановлене вище, зважаючи що відповідач (як замовник), фактично здійснює забудову земельної ділянки площею 2887 кв.м., яка розташована по вулиці Примакова 1/1 в м. Хмельницькому, приймаючи до уваги чинність договору в редакції на час винесення рішення та виникнення спірних правовідносин, позовна вимога про стягнення з відповідача суми заборгованості у розмірі 1537577,00 грн. підлягає задоволенню у повному обсязі.
При цьому в разі внесення змін в договір щодо розміру та строку оплати, або укладення іншого договору, визнання недійсним договору, тощо, сторони даної господарської справи не позбавлені можливості скористатися правами передбаченими статтею 117 ГПК України, щодо визнання наказу таким, що не підлягає виконанню (в т.ч. частково) у зв`язку з відсутністю обов`язку боржника, або правами передбаченими розділом 13 ГПК України.
Приймається до уваги, що на час вирішення спору у суді, в межах строку визначеного статтею 69 ГПК України, у суду відсутні жодні обставини, які могли б слугувати підставою для відмови у позові. З огляду на викладене доводи відповідача викладені у відзиві на позов спростовуються встановленими вище фактами та нормами законодавства.
Позивачем нараховано пеню в сумі 66964,42 грн., розраховану за період з 01.10.2016р. по 24.11.2016р. на суму 1537577,00 грн.
Статтею 549 ЦК України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочення платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Згідно ст. 3 зазначеного Закону розмір пені, передбачений ст. 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
В силу п. 6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Так, сторони в 3.4 договору передбачили, що у разі прострочення термінів, передбачених договором, сторона 2 сплачує стороні 1 штрафні санкції, що становлять: 1) пеню від суми простроченого платежу у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня; 2) 3 % річних від суми боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, згідно ст. 625 Цивільного кодексу України.
За правовою природою пеня вказана у договорі є саме неустойкою в розумінні ст. 549 ЦК України.
Відповідно до п. 1.9. постанови Пленуму ВГСУ № 14 від 17.12.2013р. "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань" день фактичної сплати суми заборгованості не включається в період часу, за який здійснюється стягнення інфляційних нарахувань та пені. Якщо у договорі виконання грошового зобов`язання визначається до настання певного терміну, наприклад, до 1 серпня 2014 року (частина друга статті 252 ЦК України), то останнім днем виконання такого зобов`язання вважається день, що передує цьому терміну (в даному прикладі - 31 липня 2014 року). Водночас коли у тексті договору виконання грошового зобов`язання визначено "по 1 серпня 2014 року" або "включно до 1 серпня 2014 року", то останнім днем виконання такого зобов`язання буде 1 серпня 2014 року.
Проаналізувавши наданий до позовної заяви розрахунок, суд дійшов висновку, що початком терміну виникнення заборгованості відповідача по договору № 60 від 23.07.15р. є 30.09.2016р. Період прострочення виконання грошового зобов`язання становитиме з 30.09.2016р. Суд, провівши перерахунок неустойки, зважаючи на заявлений позивачем період нарахування пені з 01.10.2016р. по 24.11.2016р., відзначає про обґрунтованість до стягнення суми пені у розмірі 66964,42 грн. на суму боргу 1537577,00 грн.
Таким чином сума пені у розмірі 66964,42 грн. є обґрунтованою та підлягає стягненню.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Зі змісту вказаної статті вбачається, що три процента річних є за своєю правовою природою платою за користування коштами, що не були своєчасно сплачені боржником.
Позивачем заявлено до стягнення 3 % річних в розмірі 6931,70 грн. за період з 01.10.2016р. по 24.11.2016р. на суму 15375577,00 грн.
Провівши перерахунок 3% річних, зважаючи на заявлений позивачем період нарахування 3% річних з 01.10.2016р. по 24.11.2016р., суд відзначає про обґрунтованість до стягнення суми 3% річних у розмірі 6931,70 грн. на суму боргу 1537577,00 грн.
Таким чином сума 3% річних у розмірі 6931,70 грн. є обґрунтованою та підлягає стягненню.
Згідно зі ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, суд прийшов до висновку щодо задоволення позовних вимог в сумі 1611473,12 грн., з яких 1537577,00 грн. - кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, 66964,42 грн. - пеня, 6931,70 грн. - 3% річних.
У відповідності до ст. 49 ГПК України витрати по оплаті судового збору підлягають покладенню на відповідача, в зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 82, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької міської ради, м. Хмельницький до приватного підприємства "Терема", м. Хмельницький про стягнення 1611473,12 грн., з яких 1537577,00 грн. - кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, 66964,42 грн. - пеня, 6931,70 грн. - 3% річних задовольнити.
Стягнути з приватного підприємства "Терема" (Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Сарокостянтинівське шосе, 26, ідентифікаційний код 33761204) на користь Хмельницької міської ради (Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3, ідентифікаційний код 38045529, р/р 31510921700002 ГУДКСУ у Хмельницькій області МФО 815013, призначення платежу - кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту) 1537577,00 грн. (один мільйон п`ятсот тридцять сім тисяч п`ятсот сімдесят сім гривень 00 коп.) коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Хмельницького, 66964,42 грн. (шістдесят шість тисяч дев`ятсот шістдесят чотири гривні 42 коп.) пені, 6931,70 грн. (шість тисяч дев`ятсот тридцять одну гривню 70 коп.) 3 % річних.
Видати наказ.
Стягнути з приватного підприємства "Терема" (Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Сарокостянтинівське шосе, 26, ідентифікаційний код 33761204) на користь прокуратури Хмельницької області (Хмельницька область, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету 2800) 24172,10 грн. (двадцять чотири тисячі сто сімдесят дві гривні 10 коп.) судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 06.02.2017р.
СуддяС.В. Заверуха
Віддрук. 4 прим. :
1 - до справи,
2 - прокуратурі (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 63);
3 - позивачу (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3);
4 - відповідачу (м. Хмельницький, вул. Старокостянтинівське шосе, 26, оф. 203) рекоменд.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2017 |
Оприлюднено | 26.09.2022 |
Номер документу | 64561547 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні