Справа № 597/70/17
Провадження № 2-а/597/7/2017
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" лютого 2017 р. суддя Заліщицького районного суду Тернопільської області Дудяк С.В., розглянувши в порядку скороченого провадження, справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області про зобов'язання здійснити перерахунок
ВСТАНОВИВ:
13.01.2017 року позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області про зобов'язання здійснити перерахунок, в якому просить зобов'язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області провести з 01.05.2016 року перерахунок раніше призначеної пенсії за віком у відповідності до ст.37-1 Закону України «Про державну службу» в редакції яка була чинною на момент призначення пенсії з розрахунку 90% від розміру заробітної плати на посаді начальника ОСОБА_2 соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації виходячи виходячи з її розміру, зазначеного у довідці № 22 про заробітну плату встановлену з 01.05.2016 року, виданої 18.11.2016 року ОСОБА_2 соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації у перерахунку якої їй неправомірно відмовлено ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі, покликаючись на те, що з 17 квітня 2002 року вона перебуває на обліку в ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області та отримує пенсію за віком згідно ст.37 Закону України «Про державну службу» в розмірі 90 % суми її місячної заробітної плати. Станом на день звільнення, а саме на 30.12.2006 року стаж державної служби складає 35 років 4 місяці 25 днів. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 292 від 06.04.2016 року «Про деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» з 1 травня 2016 року підвищено посадові оклади державним службовцям. Звернувшись до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області з заявою про перерахунок пенсії з 1 травня 2016 року розрахунку 90% заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, відповідач відмовив їй у перерахунку пенсії, покликаючись на те, що відсутні підстави для перерахунку пенсії.
Ухвалою судді від 25 січня 2017 року відкрито скорочене провадження у вказаній адміністративній справі.
Відповідач ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області надав суду письмове заперечення проти позову, в якому послався на відсутність правових підстав для перерахунку пенсії позивачці та просить в задоволенні позову відмовити.
За результатами розгляду вказаного заперечення суд приходить до висновку про можливість ухвалення законного судового рішення без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази у справі, вважаю, що позовні вимоги є підставними і підлягають до часткового задоволення, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що позивачці ОСОБА_1 17 квітня 2002 року правомірно призначено пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» в розмірі 90% від суми її заробітної плати так як її стаж державної служби складає 35 років 4 місяці 25 днів.
Згідно ст.37 Закону України «Про державну службу» на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби - не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі. За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати.
20 липня 2016 року позивачка звернулася до відповідача з письмовою заявою про перерахунок її пенсії на підставі зростання з 1 травня 2016 року заробітної плати та розміру посадового окладу працюючим державним службовцям.
Листом № 20/Р-11 ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області від 01.08.2016 року ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку пенсії, посилаючись на те, що відсутні підстави для перерахунку пенсії, а саме: Постанова Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 року № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (зі змінами) передбачає оплату праці працівників, які перебувають на державній службі і не врегульовує питання проведення перерахунків пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року № 3723, який втратив чинність в зв'язку з прийняттям Закону України «Про державну службу» № 889 від 10.12.2015 року та питання пенсійного забезпечення державних службовців регулюються ст.90 Закону України «Про державну службу» № 889 від 10.12.2015 року і пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , яким не передбачено перерахунків раніше призначених пенсій.
Відповідно до ст.33 Закону України «Про державну службу» заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок. Згідно частини 7 цієї статті, умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно із ст.33 ч. 6-7 Закону України «Про державну службу» державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань. Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст.37-1 Закону України «Про державну службу» (в редакції закону, що діяв на час призначення пенсії позивачці) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Порядок обчислення заробітної плати для перерахунку пенсії державного службовця на той час визначався постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» від 31.05.2000 року № 865.
Зокрема, згідно з пунктом 4 Постанови № 865, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України, заробітна плата для перерахунку пенсії визначалась виходячи із заробітної плати працюючих державних службовців за тими ж посадами.
Пунктом 5 Постанови № 865 було встановлено, що перерахунок пенсій проводився з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 року № 292 «Про деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» , з 01 травня 2016 року встановлено нові умови оплати праці працюючих державних службовців, затверджено схему посадових окладів підвищеного розміру та розмір надбавок до посадових окладів.
Як вбачається із матеріалів справи, ОСОБА_1 працювала на посаді начальника ОСОБА_2 соціального захисту населення до 30 грудня 2006 року.
Як убачається із довідки № 22 від 18.11.2016 року виданої ОСОБА_1 про те, що заробітна плата начальника управління, становить: посадовий оклад - 4824 гривні; надбавка за ранг - 500 гривень; надбавка за вислугу років - 2412 гривень.
Відповідно до п.5 Постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 року перерахунок пенсії проводиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи.
Відповідно до ст.8 ч.1, 3 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до положень ст.8 ч.1, ст.58 ч.1 ОСОБА_3 України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. ОСОБА_3 України має найвищу юридичну силу. Закони України та інші нормативно-правові акти приймаються на основі ОСОБА_3 України і повинні відповідати їй. ОСОБА_3 України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі ОСОБА_3 України гарантується . Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Статтею 22 ОСОБА_3 України визначено, що права і свободи людини і громадянина, закріплені цією ОСОБА_3, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Звуження змісту та обсягу прав на пенсійне забезпечення шляхом прийняття нових законів, внесення змін до чинних законів відповідно до ст.22 ОСОБА_3 України не допускається. Крім того, відповідно до вимог ст.22, 64 ОСОБА_3 України право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян встановлене Законом України «Про державну службу» є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.
Отже, на даний час повинні застосовуватися вимоги ст.ст. 37, 37-1 Закону України «Про державну службу» в редакції, що була чинна на момент призначення пенсії позивачці та ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове пенсійне страхування» , тобто станом на 17.04.2002 року.
01 січня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 року № 76-VІІІ, згідно з п.2 ч.4 якого скасовано дію ст.37-1 Закону України Про державну службу.
Однак позивачці була призначена пенсія за віком як державному службовцю відповідно до Закону України «Про державну службу» в редакції на час призначення пенсії, тобто до набрання чинності Закону України «Про державну службу» від 28.12.2014 року № 76-VІІІ. Отже, новий порядок перерахунку пенсій державних службовців, встановлений Законом України «Про державну службу» № 76-VІІІ, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія була призначена до набрання ним чинності, до 01.01.2015 року, у тому числі і на позивачку.
Відповідно до ст.19 ОСОБА_3 України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_3 та Законами України.
Стаття 46 ОСОБА_3 України встановлює, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Згідно з вимогами ст.19 ч.2 ОСОБА_3 України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені ОСОБА_3 та законами України.
Згідно ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Європейську конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику європейського суду з прав людини - як джерело права.
Аналіз практики Європейського суду з прав людини дає підстави для формування позиції, відповідно до якої при вирішенні питань щодо порушення державами-учасницями Ради Європи положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, велика увага акцентується на дотриманні державою принципу «правомірних або законних очікувань» та захисту прав людини через призму цього принципу.
Зокрема у справах «ОСОБА_4 Девелопмент ЛТД та інші проти Ірландії» (Pine Valley Development Ltd and Others vs.Ireland, № 12742/87 рішення від 29 листопада 1991 року), «Стретч проти Об'єднаного Королівства» (Stretch vs. United Kingdom, № 44277/98, рішення від 24 червня 2003 року), «Федоренко проти України (Fedorenko vs/ Ukraine, № 25921/02, рішення від 01 червня 2006 року) Європейський суд з прав людини констатував, що відповідно до прецедентного права органів, які діють на підставі Конвенції, право власності може бути «існуючим майном» або коштами, включаючи позови для задоволення яких позивач може обгрунтовувати їх принаймі «виправданими очікуваннями» щодо отримання можливості ефективного використання права власності.
У межах вироблених ЄСПЛ підходів до тлумачення поняття «майно» , а саме в контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, це поняття охоплює як «наявне майно» , так і активи, включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймні законні очікування стосовно ефективного здійснення свого «права власності» (пунк 74 Рішення ЄСПЛ від 2 березня 2005 року у справі « Von Maltzan and Others v. Germany» ).
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що відмова ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області у перерахунку пенсії позивачці, з розрахунку 90% від суми заробітної плати, на посаді начальника ОСОБА_2 соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації Тернопільської області є неправомірною, а тому позовні вимоги підлягають до часткового задоволення як такі, що підтверджені матеріалами справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та не спростовані належними та допустимими доказами відповідачем.
Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов'язані з реалізацією права на соціальний захист та неприпустимість обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень і сформулював правову позицію, згідно з якою ОСОБА_3 України та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначена за спеціальними законами (в тому числі і Законом України «Про державну службу» ).
Відповідно ст.99 ч.2 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, тобто позивачка звернулася із позовною заявою про оскарження дій відповідача про відмову у перерахунку їй пенсії у встановлений законом строк.
Однак відповідно до ст.45 ч.4 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року № 1058-IV перерахунок пенсії проводиться з першого числа місяця в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа, згідно листа № 1324/02 ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області від 01.08.2016 року та твердженнями позивачки вона звернулася за перерахунком пенсії 20.07.2016 року, тому, пенсія позивачки підлягає перерахунку з 1 серпня 2016 року.
На підставі викладеного, відповідно до ОСОБА_3 України, Закону України «Про державну службу» , керуючись ст.ст.6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 71, 99, 159-163, 167, 183-2, 186, 254 ч.1, 3 Кодексу адміністративного судочинства України, Рішенням Львівського апеляційного суду № 876/7524/16 від 22.11.2016 року, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Позов задоволити частково.
Зобов'язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області провести з 1 серпня 2016 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, жительці м.Заліщики вул.С.Бандери 114а/74 Тернопільської області, як державному службовцю з розрахунку 90% від розміру заробітної плати начальника ОСОБА_2 соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації, визначеної постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 року № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (із змінами, внесеними КМ № 322 від 05.05.2016 року), виходячи з розміру, зазначеного у довідці № 22 про заробітну плату встановлену з 01.05.2016 року, виданої 18.11.2016 року ОСОБА_2 соціального захисту населення Заліщицької районної державної адміністрації з урахуванням виплачених сум.
Роз'яснити ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Заліщицькому районі Тернопільської області його обов'язок виконати постанову негайно відповідно до вимог ст.256 КАС України, у межах суми стягнення за один місяць.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з дня отримання копії постанови до Львівського апеляційного адміністративного суду через Заліщицький районний суд.
Суддя: підпис
Копія вірна:
Суддя: ОСОБА_5
Суд | Заліщицький районний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2017 |
Оприлюднено | 11.02.2017 |
Номер документу | 64641882 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Заліщицький районний суд Тернопільської області
Дудяк С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні