Справа № 815/6329/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 лютого 2017 року м.Одеса
У залі судових засідань №29
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Харченко Ю.В.
При секретарі Рудченко О.І.
Розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання неправомірним та скасування податкового повідомлення-рішення від 29.08.2016р. №0006981401, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд визнати неправомірним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління державної фіскальної служби в Одеській області від 29.08.2016р. №0006981401, посилаючись на відсутність встановлених ДПІ у Акті перевірки №177/15-32-14-01-36970194 від 19.08.2016р., порушень податкового законодавства з боку Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» , та правомірності віднесення відповідних сум грошових коштів до складу валових витрат, оскільки факт постачання контрагентом позивача - ТОВ ТЕМП , обумовленого Договорами товару - ріпаку українського походження врожаю 2014р. , повністю підтверджено відповідними первинними документами бухгалтерського та податкового обліку, котрі, на думку позивача, відповідають вимогам Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні . Крім того, позивач стверджує, що господарські операції між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕМП» , в межах виконання умов Договорів поставки від 22.08.2014р. №22-08/2014, та №2208р, були реальними, та мали на меті досягнення певного економічного змісту. До того ж, діяльність ТОВ ТЕМП не є підставою для збільшення ТОВ «ТАЙМ КАПІТАЛ» зобов'язання по податку на прибуток, у разі виконання Товариством позивача усіх вимог закону для їх документального підтвердження.
Відповідач - Головне управління Державної фіскальної служби України в Одеській області з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов (від 15.12.2016р. вхід.№33865/16), наголошуючи, зокрема, на правомірності винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 29.08.2016р. №0006981401, оскільки Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» занижено задекларований податок на прибуток підприємств за 2014р. на суму 305518грн., внаслідок чого порушено вимоги п.п.135.5.4 п.135.5 ст.135, п.138.2 ст.138, п.п.139.1.9 п.139.1 ст.139 Податкового кодексу України. Зокрема, відповідач наголошує, що ТОВ ТЕМП не отримало товар - ріпак українського походження врожаю 2014р. від ТОВ Ленд Транс , ТОВ НОІЛІМ , а тому не могло реалізувати його на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» .
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, з урахуванням того, що представник відповідача - Головного управління Державної фіскальної служби України в Одеській області до суду не з явився, незважаючи на те, що про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, та своєчасно, а також зважаючи на відсутність потреби у витребуванні додаткових доказів, виклику у судове засідання свідка, експерта, судом ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи в порядку письмового провадження, відповідно до ч.6 ст.128 КАС України.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного податкового законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи, у період з 08.08.2016р. по 12.08.2016р. на підставі направлення, виданого ГУ ДФС в Одеській області від 08.08.2016р. №1993/14-01, головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок платників основних галузей економіки управління аудиту ГУ ДФС в Одеській області ОСОБА_1, згідно з вимогами п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.78.1.11 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, та на підставі Ухвали Святошинського районного суду м.Києва від 21.04.2016р. у справі №759/5801/16-к, проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» з питань дотримання вимог податкового законодавства України за період з 01.01.2014р. по 31.12.2014р. по проведеним фінансово-господарським операціям з ТОВ ТЕМП .
За наслідками вказаної перевірки ГУ ДФС в Одеській області складено Акт №177/15-32-14-01-36970194 від 19.08.2016р. Про результати позапланової виїзної документальної перевірки дотримання вимог податкового законодавства України ТОВ «ТАЙМ КАПІТАЛ» за період з 01.01.2014р. по 31.12.2014р. по проведеним фінансово-господарським операціям з ТОВ ТЕМП в ході яких встановити повноту та достовірність сплати до бюджету податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств , у висновках котрого наголошено, що Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» занижено задекларований податок на прибуток підприємств за 2014р. на суму 305518грн., внаслідок чого порушено вимоги п.п.135.5.4 п.135.5 ст.135, п.138.2 ст.138, п.п.139.1.9 п.139.1 ст.139 Податкового кодексу України.
На підставі складеного Акта перевірки №177/15-32-14-01-36970194 від 19.08.2016р. ГУ ДФС в Одеській області 29.08.2016р. винесено податкове повідомлення-рішення №0006981401.
Не погодившись із означеним податковим повідомленням-рішенням від 29.08.2016р. №0006981401, Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» звернулось до ДФС України зі скаргою (вихід.№15/09 від 09.09.2016р.) про його скасування, за результатами розгляду якої ДФС України прийнято Рішення про результати розгляду скарги №23954/6/99-99-11-01-01-25 від 08.11.2016р., яким податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС в Одеській області від 29.08.2016р. №0006981401 залишено без змін, а скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» - без задоволення.
Не погодившись із означеним податковим повідомленням-рішенням від 29.08.2016р. №0006981401, позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою про його скасування.
Так, на думку суду, оскаржуване позивачем податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС в Одеській області від 29.08.2016р. №0006981401, винесено органом доходів і зборів правомірно, та з урахуванням положень чинного податкового законодавства, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зокрема, як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 22.08.2014р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕМП» (Постачальник) укладено Договір поставки №22-08/2014, відповідно до п.п.1.1-1.2 якого Постачальник зобов'язується передати у встановлений Договором термін товар у власність Покупця, а Покупець зобов'язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного Договору. Товаром, що поставляються за Договором, є сільськогосподарська продукція, визначається сторонами у Специфікаціях, що є невід'ємними частинами цього Договору.
Згідно з п.п.2.1-2.4 означеного Договору поставки від 22.08.2014р. №22-08/2014 якість товару повинна відповідати ДСТУ з врахуванням обмежень показників, вказаних в специфікації. Документи, складені зерноскладом пункту поставки про кількість та якість (реєстр накладних зерноскладу відмітки зерноскладу на товарно-транспортній накладній) є кінцевими щодо визначення фактичної кількості та якості Товару. Постачальник повинен забезпечити участь представника Покупця у процедурах відвантаження товару на вимогу Покупця. Остаточна якість товару визначається сторонами згідно лабораторії пункту поставки товару.
Пунктами 3.3-3.3 Договору поставки від 22.08.2014р. №22-08/2014 передбачено, що поставка товару здійснюється однією або кількома партіями. Кількість товару в кожній партії та строк поставки партії товару вказується в специфікації. Поставка товару за Договором здійснюється на умовах та в пункті, що вказані у Специфікаціях. При здійсненні поставки партії товару Постачальник зобов'язаний надати Покупцю оригінали наступних документів: рахунок-фактура; видаткова накладна; податкова накладна; товарно-транспортна накладна; посвідчення (сертифікат) якості на Товар; заява про Відповідність Продукції Екологічним Нормам, що надається Продавцем, є прийнятною для покупця, у якій зазначається, що товар відповідає екологічним нормам відповідно до Європейської директиви Директива 2009/28/ЕС .
Судом встановлено, що 22.08.2014р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕМП» (Постачальник) підписано Специфікацію №1 до Договору поставки №22-08/2014 від 22.08.2014р., за умовами якої Постачальник постачає на користь Покупця ріпак українського походження врожаю 2014р. - ДСТУ 4966:2008, кількістю 41т., на загальну суму 205000грн.
Відповідно до п.4 означеної Специфікації від 22.08.2014р. №1 до Договору поставки №22-08/2014 від 22.08.2014р. товар повинен відповідати вимогам ДСТУ 4525:2006 Технічні умови, і відповідати наступним якісним характеристикам: вологість - не більше 8%, смітна домішка - не більше 2%, маслічна домішка - не більше 8%, масличність - не менше 42%, без плісняви, без шкідливої домішки, без зараженості шкідниками і карантинними видами бур'янів та без сторонніх запахів. Наявність генетично модифікованих організмів не допускається. Зараженість товару шкідниками не допускається. У разі виявлення факту зараженості товару шкідниками Постачальник зобов'язаний надати товар належної якості або відшкодувати завдані Покупцю збитки. Остаточна кількість та якість товару визначається за даними лабораторії Покупця.
Також, 22.08.2014р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕМП» (Постачальник) укладено Договір №2208р, згідно з п.п.1.1-1.2 якого Постачальник зобов'язується передати у встановлений Договором термін товар у власність Покупця, а Покупець зобов'язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного Договору. Товаром, що поставляються за Договором, є сільськогосподарська продукція, визначається сторонами у Специфікаціях, що є невід'ємними частинами цього Договору.
Згідно з п.п.2.1-2.4 означеного Договору поставки від 22.08.2014р. №2208р якість товару повинна відповідати ДСТУ з врахуванням обмежень показників, вказаних в специфікації. Документи, складені зерноскладом пункту поставки про кількість та якість (реєстр накладних зерноскладу відмітки зерноскладу на товарно-транспортній накладній) є кінцевими щодо визначення фактичної кількості та якості Товару. Постачальник повинен забезпечити участь представника Покупця у процедурах відвантаження товару на вимогу Покупця. Остаточна якість товару визначається сторонами згідно лабораторії пункту поставки товару.
Пунктами 3.3-3.3 Договору поставки від 22.08.2014р. №2208р передбачено, що поставка товару здійснюється однією або кількома партіями. Кількість товару в кожній партії та строк поставки партії товару вказується в специфікації. Поставка товару за Договором здійснюється на умовах та в пункті, що вказані у Специфікаціях. При здійсненні поставки партії товару Постачальник зобов'язаний надати Покупцю оригінали наступних документів: рахунок-фактуру; видаткову накладну; податкову накладну; товарно-транспортну накладну; посвідчення (сертифікат) якості на Товар; заява про Відповідність Продукції Екологічним Нормам, що надається Продавцем, є прийнятною для покупця, у якій зазначається, що товар відповідає екологічним нормам відповідно до Європейської директиви Директива 2009/28/ЕС .
Судом з'ясовано, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕМП» (Постачальник) підписано Специфікації №2 від 26.08.2014р., №3 від 29.08.2014р., №4 від 11.09.2014р., та №5 від 15.09.2014р. до Договору поставки №2208р від 22.08.2014р., за умовами яких Постачальник постачає на користь Покупця ріпак українського походження врожаю 2014р. - ДСТУ 4966:2008, загальною кількістю 307т., на загальну суму 1531750грн.
Відповідно до п.4 вказаних Специфікацій №2 від 26.08.2014р., №3 від 29.08.2014р., №4 від 11.09.2014р., та №5 від 15.09.2014р. до Договору поставки №2208р від 22.08.2014р. товар повинен відповідати вимогам ДСТУ 4525:2006 Технічні умови, і відповідати наступним якісним характеристикам: вологість - не більше 8%, смітна домішка - не більше 2%, маслічна домішка - не більше 8%, масличність - не менше 42%, без плісняви, без шкідливої домішки, без зараженості шкідниками і карантинними видами бур'янів та без сторонніх запахів. Наявність генетично модифікованих організмів не допускається. Зараженість товару шкідниками не допускається. У разі виявлення факту зараженості товару шкідниками Постачальник зобов'язаний надати товар належної якості або відшкодувати завдані Покупцю збитки. Остаточна кількість та якість товару визначається за даними лабораторії Покупця.
Судом з'ясовано, що відповідні суми податку на прибуток за складеними контрагентом позивача - ТОВ ТЕКА документами було віднесено Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» до складу валових витрат в межах вище окресленого періоду.
Згідно з п.п.14.1.27 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України витрати - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов'язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).
Відповідно до п.п.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Підпунктом 133.1.1 пункту 133.1 статті 133 Податкового кодексу України передбачено, що платниками податку з числа резидентів, у тому числі є суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами.
Відповідно до п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України у розділі Податок на прибуток підприємств об'єктом оподаткування, серед іншого, є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135 - 137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138 - 143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу.
Згідно з п.п.138.1, 138.2 ст.138 Податкового кодексу України витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються із: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті: інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу. Витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
Згідно з п.п.135.1, 135.2 ст.135 Податкового кодексу України доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, включаються до доходів звітного періоду за датою, визначеною відповідно до статті 137, на підставі документів, зазначених у пункті 135.2 цієї статті, та складаються з: доходу від операційної діяльності, який визначається відповідно до пункту 135.4 цієї статті; інших доходів, які визначаються відповідно до пункту 135.5 цієї статті, за винятком доходів, визначених у пункті 135.3 цієї статті та у статті 136 цього Кодексу.
Доходи визначаються на підставі первинних документів, що підтверджують отримання платником податку доходів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
Пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Відповідно до п.п.139.1.3, 139.1.9 п.139.1 ст.139 Податкового кодексу України не включаються до складу витрат: суми попередньої (авансової) оплати товарів, робіт, послуг; витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Таким чином, із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що визначальною умовою правомірності формування витрат, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, є їх здійснення для провадження господарської діяльності платника податку, та підтвердження первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку.
Податкова звітність ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку, який є обов'язковим.
Статтею 2 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначено, що сфера дії Закону поширюється на всіх юридичних осіб створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.
Виходячи з вимог п.2 ст.3 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку. Необхідність підтвердження господарських операцій первинними документами визначена також п.1.2 ст.1, п.2.1 ст.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88, та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995р. за №168/704 (зі змінами та доповненнями), відповідно до якого первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації на їх проведення.
Статтею 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні встановлено вимоги до первинних документів, які є підставою для бухгалтерського та податкового обліку. Згідно з даною нормою, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Такі первинні документи повинні мати обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Згідно з п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995р. №88, первинні документи (на паперових і вище окресленихих носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.
Відповідно до п.п.2.15, 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995р. №88 забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать законодавчим та нормативним актам, а відтак, для надання юридичної сили і доказовості, первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства, та не можуть порушувати публічний порядок, встановлений Законом України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку.
Таким чином, із системного аналізу вище окреслених законодавчих положень вбачається, що будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), тощо), мають силу первинних документів лише у разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності усіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
Юридичним фактом, який породжує право платника на податкову вигоду, є реальність господарської операції.
За відсутністю факту придбання товарів відповідні суми податку на прибуток не можуть відноситися до складу валових витрат.
Підтвердженням реального здійснення господарської операції є первинні документи, які свідчать про фактичну поставку товарів (робіт, послуг) однією стороною, та їх отримання іншою стороною, документи, підтверджуючі використання вказаних товарів у власній господарської діяльності.
Отже, виникнення права платника податку на віднесення відповідних сум податку на прибуток до складу валових витрат є наслідком фактичного проведення господарської операції, яка є об'єктом оподаткування податком на прибуток, за наявності достовірних первинних документів, складених при фактичному здійсненні господарської операції. При цьому, за відсутності факту придбання товарів (робіт, послуг) або в разі, якщо придбані товари (роботи, послуги) не призначені для використання у господарській діяльності платника податку, відповідні суми не можуть включатися до складу витрат для цілей оподаткування навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів чи сплати грошових коштів. До того ж, наявність цивільно-правового договору також не є безумовним свідченням правомірності та реальності вчинення платником податку господарської операції навіть у тому разі, якщо такий договір не визнано недійсним у судовому порядку.
Так, в Інформаційному листі Вищого адміністративного суду України №742/11/13-11 від 02.06.2011р. касаційною інстанцією наголошено, що судам належить звертати особливу увагу на дослідження обставин реальності здійснення господарських операцій платника податку, на підставі яких таким платником були сформовані дані податкового обліку. При цьому, приймати на підтвердження даних податкового обліку можна лише достовірні первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.
З метою встановлення факту здійснення господарської операції, судам належить з'ясовувати рух активів у процесі здійснення господарської операції.
При цьому, дослідженню підлягають усі первинні документи, які належить складати залежно від певного виду господарської операції: договори, акти виконаних робіт, документи про перевезення, зберігання товарів, тощо.
Також, відповідно до Інформаційного листа Вищого адміністративного суду України від 01.11.2011р. №1936/11/13-11 сама собою наявність окремих документів не є підставою для висновків про реальність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю не мали місце. Наявність формально складених, але недостовірних первинних документів, відповідність яких фактичним обставинам спростована належними доказами, не є безумовним підтвердженням реальності господарської операції.
Недоведеність наявності зазначених чинників, з якими наведені вище норми законодавства пов'язують можливість формування платником податків податкових вигод, зокрема, недоведеність здійснення певних операцій (нездійснення операцій), позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування валових витрат, а відповідно покупця - права на формування податкових вигод, навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками та формою, але недостовірних та у зв'язку з цим юридично дефектних первинних документів, та незважаючи на наявність у платника податку доказів сплати продавцеві вартості товарів/робіт/послуг, якщо рух коштів не забезпечений зв'язком з господарською діяльністю учасників певних операцій. При цьому, відсутність ділової мети також є підставою для відмови у наданні податкових вигод.
Зокрема, як встановлено судом, та зазначено в Акті перевірки №177/15-32-14-01-36970194 від 19.08.2016р. відповідно до Ухвали Святошинського районного суду м.Києва від 21.04.2016р. у справі №759/5801/16-к щодо призначення позапланової документальної перевірки ТОВ ТАЙМ КАПІТАЛ за період з 01.01.2014р. по 31.12.2014р. по проведених фінансово-господарських операціях з ТОВ ТЕМП в ході яких встановлено повноту та достовірність сплати до бюджету податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств з'ясовано, що в ході досудового розслідування встановлено, що службові особи ТОВ ТЕМП , спільно з невстановленими слідством особами, які придбали та зареєстрували на підставних осіб з метою прикриття незаконної діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, а саме: ТОВ Ленд Транс , та ТОВ Ноілім , та в подальшому використовували реєстраційні, статутні документи, печатки, та банківські рахунки вказаних підприємств, з метою прикриття незаконної діяльності при проведенні фінансово-господарських взаємовідносин, та не відображаючи дані операції в бухгалтерському та податковому обліках в період 2014р., спланували та організували на території м.Києва, Миколаївської області, та Одеської області злочинний план, який полягає в проведенні безтоварних операцій із закупівлі та продажу сільськогосподарської продукції та оприбуткуванні грошових коштів через вищевказані ФСПД, а також з метою незаконного формування валових витрат підприємствам реального сектору економіки, а саме ТОВ ТАЙМ КАПІТАЛ .
Проведеною перевіркою встановлено, що ТОВ ТЕМП здійснювало придбання товару (ріпаку врожаю 2014р., загальною вагою 340,08т.) у ТОВ Ленд Транс , та ТОВ Ноілім , котрий в подальшому реалізовано на адресу ТОВ ТАЙМ КАПІТАЛ .
При цьому, згідно бази даних ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві ТОВ Ленд Транс має стан платника 0. Директором та засновником ТОВ Ленд Транс є ОСОБА_2 Податкову декларацію з податку на прибуток за 2014р. до податкового органу не подано.
Відповідно до бази даних ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві ТОВ Ноілім має стан платника 0. Директором та засновником ТОВ Ленд Транс є ОСОБА_3 Податкову декларацію з податку на прибуток за 2014р. до податкового органу не подано.
Згідно з Актом ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві Про результати позапланової документальної виїзної перевірки ТОВ ТЕМП з питань дотримання вимог правильності обчислення, повноти та своєчасності сплати до бюджету податку на прибуток та податку на додану вартість за період з 01.01.2014р. по 31.12.2014р. від 10.04.2015р. №183/26-57-22-04-10/21551974, операції між ТОВ ТЕМП та його постачальниками не мають реального характеру (факту придбання зернових), оскільки відсутня реальна можливість надання товару суб'єкту господарювання - ТОВ ТЕМП від ТОВ Ленд Транс , та ТОВ Ноілім , з огляду на відсутність майна, трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, технічного персоналу, виробничих активів, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності.
В ході виконання доручення СУ ФР ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві від 02.04.2015р. №1281/7/26-57-09-02 щодо встановлення та допиту службових осіб СГД, які мали фінансово-господарські відносини з ТОВ ТЕМП , співробітниками контролюючого органу встановлено, та допитано в якості свідків керівників та засновників ТОВ Ленд Транс , ТОВ Ноілім , котрі під час допиту повідомили про свою непричетність до реєстрації та здійснення фінансово-господарської діяльності вказаних підприємств, а також про непричетність до укладення договорів з ТОВ ТЕМП .
Крім того, до перевірки надано штатні розклади ТОВ ТЕМП від 09.07.2013р., та від 03.11.2014р. відповідно до яких на підприємстві працювала 1 особа.
Отже, в ході проведення перевірки встановлено відсутність реальної реалізації зернових, а саме відсутність на ТОВ ТЕМП майна, трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, технічного персоналу, виробничих активів, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності.
Таким чином, враховуючи неможливість придбання ТОВ ТЕМП ріпаку врожаю 2014р. у ТОВ Ленд Транс , та ТОВ Ноілім , відповідно унеможливлюється його подальша реалізація й на користь позивача - ТОВ ТАЙМ КАПІТАЛ .
Також, відповідно до п.3.3 Договорів поставки від 22.08.2014р. №22-08/2014, та №2208р при здійсненні поставки партії товару Постачальник зобов'язаний надати Покупцю оригінали наступних документів: рахунок-фактуру; видаткову накладну; податкову накладну; товарно-транспортну накладну; посвідчення (сертифікат) якості на Товар; заява про Відповідність Продукції Екологічним Нормам, що надається Продавцем, є прийнятною для покупця, у якій зазначається, що товар відповідає екологічним нормам відповідно до Європейської директиви Директива 2009/28/ЕС .
Між тим, судом встановлено, що позивачем до матеріалів справи не додано рахунки-фактури, посвідчення (сертифікат) якості на Товар, заяви про Відповідність Продукції Екологічним Нормам, що надається Продавцем, є прийнятною для покупця, у якій зазначається, що товар відповідає екологічним нормам відповідно до Європейської директиви Директива 2009/28/ЕС , обов'язкова наявність котрих передбачена умовами означених правочинів.
Таким чином, з урахуванням наведеного, судом встановлено, що надані ТОВ "ТАЙМ КАПІТАЛ" документи не є підтвердженням реальності господарських операцій з ТОВ ТЕМП , та відповідно до ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", Наказу Міністерства фінансів України від 24 травня 1995року №88 "Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку" не можуть вважатися первинними документами, котрі фіксують факти здійснення господарських операцій, бути підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій, та подальшого декларування податкових показників.
Отже, недоведеність реальності здійснення ТОВ ТАЙМ КАПІТАЛ господарських операцій свідчить про формальність первинної документації, складеної на їх підставі, що у свою чергу, позбавляє платника податку права на віднесення спірних сум податку на прибуток до складу валових витрат.
Відтак, оскільки сукупністю досліджених судом доказів не підтверджується дійсний рух активів, та реальні зміни майнового стану ТОВ ТАЙМ КАПІТАЛ внаслідок спірних господарських операцій, а також об'єктивна спроможність їх фактичного здійснення відповідними учасниками, суд дійшов висновку щодо правомірності та ґрунтовності донарахування Головним управлінням Державної фіскальної служби в Одеській області позивачу спірних сум податку на прибуток.
Вищевикладене спростовує твердження позивача, наведені у позовній заяві.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.ч.1,4 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Згідно зі ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання неправомірним та скасування податкового повідомлення-рішення від 29.08.2016р. №0006981401, не обґрунтовані, документально не підтверджені, не ґрунтуються на положеннях чинного податкового законодавства, отже задоволенню не підлягають.
У зв'язку з тим, що у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача, відповідно до положень ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст.2, 4, 7-9, 11, 12, 69, 71, 94, ч.6 ст.128, ст.ст.158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙМ КАПІТАЛ» до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання неправомірним та скасування податкового повідомлення-рішення від 29.08.2016р. №0006981401, відмовити.
Постанова може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили в порядку, передбаченому приписами ст.254 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2017 |
Оприлюднено | 12.02.2017 |
Номер документу | 64653385 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні