Ухвала
від 14.02.2017 по справі 826/15032/16
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 лютого 2017 року м. Київ К/800/358/17

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

Єрьоміна А.В.(головуючий); Кравцова О.В., Горбатюка С.А.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство спілки інвалідів України "Рідна земля" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, що переглядається за касаційною скаргою Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 жовтня 2016 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2016 року, -

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2016 року товариство з обмеженою відповідальністю Підприємство спілки інвалідів України Рідна земля (далі - позивач, ТОВ Підприємство спілки інвалідів України Рідна земля ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення щодо відмови в задоволенні клопотання щодо виділення ТОВ Підприємство спілки інвалідів України Рідна земля , як підприємству Громадської Організації Спілка інвалідів України Рідна Земля , у постійне користування земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 1774,5756 га, які розташовані на території Коробківської сільської Ради Каховського району Херсонської області, яке викладене у листі від 26 вересня 2016 року №6191/2-16-СГ та зобов'язання відповідача передати у постійне користування позивачу, як підприємству Громадської Організації Спілка інвалідів України Рідна Земля земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 1774,5756 га, які розташовані на території Коробківської сільської Ради Каховського району Херсонської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме:

- земельну ділянку 6523582500:08:005:0011 площею 225,6316 га;

- земельну ділянку 6523582500:08:005:0010 площею 45,5204 га;

- земельну ділянку 6523582500:08:014:0003 площею 76,4338 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:023:0002 площею 96,5959 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:022:0002 площею 90,8787 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:021:0002 площею 91,2128 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:018:0002 площею 96,1324 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:019:0002 площею 87,3943 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:020:0002 площею 92,0487 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:015:0002 площею 97,4478 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:014:0003 площею 89,8219 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:013:0002 площею 93,2008 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:010:0002 площею 99,6648 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:011:0002 площею 95,3101 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:012:0002 площею 96,1234 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:008:0002 площею 99,3620 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:007:0002 площею 49,0662 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:006:0002 площею 45,9685 га;

- земельну ділянку 6523582500:09:005:0002 площею 46,5743 га.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 8 грудня 2016 року, позов задоволено.

У касаційній скарзі, Коробківська сільська рада Каховського району Херсонської області, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального та матеріального права, просить оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій скасувати, прийняти нове судове рішення про закриття провадження.

Заслухавши доповідача, здійснивши перевірку матеріалів справи та доводів касаційної скарги, суд вважає, що касаційні скарги задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивач на підставі п. б частини другої статті 92 Земельного кодексу України 7 вересня 2016 року звернувся з заявою №89 до відповідача про надання у постійне користування земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення, загальною площею 1774,5756 га, які розташовані на території Коробківської сільської Ради Каховського району Херсонської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

26 вересня 2016 року листом №6191/2-16-СГ відповідач відмовив в задоволенні клопотання позивача на підставі п. 3 статті 123 Земельного кодексу України та прийнятого на підставі доручення Віце-прем'єр-міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсмана В. Б. від 8 жовтня 2014 року №37732/0/1-14, рішення колегії Держземагентства України, введеного в дію наказом від 15 жовтня 2014 року № 328, рішення Коробківської сільської ради Каховського району.

Відповідно до частини першої статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно із п. б частини другої статті 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації.

Обмеження права на землю передбачені главою 18 Земельного кодексу України, та не стосуються спірних правовідносин.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб ( частина четверта статті 122 Земельного кодексу України).

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, позивач є підприємством громадської організації Спілка інвалідів України Рідна земля (ЄДРПОУ 40156899), основним видом економічної діяльності якого є змішане сільське господарство.

Відповідно до п. 3 статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Дорученням Віце-прем'єр-міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Гройсмана В. Б. від 8 жовтня 2014 року №37732/0/1-14 Держземагенству висловлено прохання з метою забезпечення децентралізації влади, збільшення повноважень органів місцевого самоврядування з управління територіями, подолання корупції та збільшення надходжень до місцевих бюджетів, підвищення ефективності територіального планування та якості управлінських рішень ОМС забезпечити обов'язкове направлення на розгляд місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою та надання земельних ділянок с/г призначення державної власності (крім тих, що знаходяться у користуванні) для ведення фермерського господарства та особистого селянського господарства на конкурсній основі за результатами відкритих публічних земельних аукціонів. На виконання вказаного доручення колегією Державного агентства земельних ресурсів України прийнято рішення від 14 жовтня 2014 року №2/1 Про обов'язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності (введено в дію наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 15 жовтня 2014 року 328), відповідно до п. 2.4 якого зазначено, що у разі якщо у десятиденний строк відповідний орган місцевого самоврядування письмово або за замовчанням погодив (не надав мотивованих заперечень) надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності або надав заперечення, які суперечать вимогам чинного законодавства, забезпечувати у встановленому порядку розгляд клопотань заявників з урахуванням зазначених обставин.

Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли вірного висновку про те, що підстави для відмови відповідачем у наданні земельних ділянок у постійне користування частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України не передбачені, доручення Віце-прем'єр-міністра спірних відносин не стосується, а заперечення органу місцевого самоврядування не обґрунтовані.

Вищий адміністративний суд України погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, на виконання доручення від 8 жовтня 2014 року №37732/0/1-14 відповідач надіслав Коробківській сільській раді Каховського району Херсонської області лист №21-2102-99.3-994/2-16 щодо можливості надання дозволу на передачу позивачу у постійне користування вказаних земельних ділянок.

Рішенням IX позачергової сесії VII скликання Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області від 20 вересня 2016 року №115 Про розгляд листа управління Держгеокадастру у Каховському районі від 12 вересня 2016 року щодо можливості передачі земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у постійне користування винесено пропозицію відповідачу прийняти рішення щодо передачі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключно в оренду.

Мотивом прийняття вказаного рішення згідно його тексту є суттєве зменшення фінансових надходжень до місцевого бюджету у протилежному випадку.

Відтак, суди попередніх інстанцій правильно вважають, що вказане рішення містить заперечення, що суперечить діючому законодавству у зв'язку з відсутністю у земельному законодавстві такого виду обмеження у отриманні земельних ділянок у постійне користування як відсутність прибутку.

Відповідно до п. 2.4 вищезазначеного рішення колегії Держземагенства від 14 жовтня 2014 року №2/1 відповідач повинен був врахувати цю обставину при прийнятті оскаржуваного рішення, проте, як встановлено судами, не врахував.

Вищий адміністративний суд України погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо відмінності за функціональним призначенням земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва від земель для ведення фермерського господарства та ведення особистого селянського господарства, визначених дорученням Віце-прем'єр-міністра.

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що в березні 2016 року ПП Фаворит-ІІІ та ПрАТ Кримська фруктова компанія звернулись до господарського суду Херсонської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонський області про визнання недійсними рішень (наказів) про припинення права користування земельними ділянками.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 15 червня 2016 року по справі №923/272/16, в тому числі, розірвано ряд договорів оренди, укладених між Каховською районною державною адміністрацією та Закритим акціонерним товариством Кримська фруктова компанія , що призвело до значних втрат місцевого бюджету.

Основним аргументом протиправності оскаржуваного судового рішення Коробківська сільська рада Каховського району Херсонської області зазначає втрату нею джерела поповнення місцевого бюджету у вигляді орендної плати та податку на землю, позаяк, громадські організації інвалідів звільняються від сплати цього податку.

В той же час, суди попередніх інстанцій зробили правильний висновок щодо відсутності в Земельному кодексі України такої підстави для відмови у наданні у постійне користування земельних ділянок як бажання отримувати дохід.

Відповідно до частини дев'ятої Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15 (далі - Положення), Держгеокадастр в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів Мінагрополітики видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Відмова відповідача, оформлена ним у формі листа, наказу чи у будь якій іншій формі, змісту не змінює та є рішенням суб'єкта владних повноважень щодо обрання того чи іншого способу вирішення питання в межах дискреції, встановленої законодавством.

Відтак, суди попередніх інстанцій правильно вважають, що обрана відповідачем форма рішення, навіть якщо вона суперечить Положенню, протиправність такого рішення не нівелює.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 КАС України, компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС України).

До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Оскільки визнання протиправним та скасування рішення суб'єкта владних повноважень щодо відмови в задоволенні клопотання щодо виділення ТОВ Підприємство спілки інвалідів України Рідна земля , як підприємству Громадської Організації Спілка інвалідів України Рідна Земля , у постійне користування земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення є публічно-правовим спором, який належить розглядати саме в порядку адміністративного судочинства.

З урахуванням викладеного, Вищий адміністративний суд України вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій об'єктивно, повно, всебічно дослідили обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, правильно застосували норми матеріального та процесуального права, а тому зробили правильний висновок про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

За правилами частини першої статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 жовтня 2016 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2016 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді :

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення14.02.2017
Оприлюднено17.02.2017
Номер документу64762655
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15032/16

Ухвала від 25.05.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Кривенда О.В.

Ухвала від 14.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 08.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 11.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Беспалов О.О.

Ухвала від 11.11.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 09.11.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 09.11.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 31.10.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 27.10.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні