ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.02.2017Справа №910/23171/16
За позовом Київської міської ради
до малого приватного комерційного підприємства "Катюша"
про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки
Суддя Шкурдова Л.М.
Представники:
від позивача - Ткаченко О.О. - представник за довіреністю
від відповідача - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Господарським судом міста Києва розглядається справа за позовом Київської міської ради до малого приватного комерційного підприємства "Катюша" про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.12.2016 року порушено провадження у справі № 910/23171/16.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відповідач користується земельною ділянкою площею 32 кв.м. без правовстановлюючих документів, що свідчить про самовільне зайняття відповідачем земельної ділянки.
Відповідач у судове засідання не з'явився, своїм правом на надання відзиву не скористався.
У судовому засіданні 23.02.2017 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Враховуючи наявність доказів належного повідомлення відповідача про час і місце проведення судового засідання, відсутність доказів неможливості прибуття в судове засідання представника відповідача, достатність матеріалів для прийняття рішення по суті, суд, відповідно до приписів ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, розглядає справу за відсутності представника відповідача за наявними в справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до рішення Київської міської ради від 29.09.2003 №16/890 Про Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м. Києві повноваження щодо здійснення самоврядного контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель в м. Києві покладено на Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Судом встановлено, що Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було здійснено перевірку земельної ділянки за адресою: вул.Богатирська в Оболонському районі м.Києва щодо дотримання вимог земельного законодавства, про що складено акт обстеження земельної ділянки від 21.09.2015 № 451/05.
Відповідно до зазначеного акту перевірки встановлено, що на земельній ділянці на вул. Богатирській, в Оболонському районі міста Києва функціонує автозаправний комплекс КЛО та розташований автомобільний газозаправний пункт. Автозаправний комплекс КЛО розташований на земельній ділянці площею 0,28 га ( кадастровий номер: 78:153:021), яку на підставі пункту 3 рішення Київської міської ради від 21.10.1999 № 63/565 малому приватному комерційному підприємству Катюша було надано в оренду строком на 15 років та оформлено договір оренди земельної ділянки від 10.11.1999 року, зареєстрований Київським міським управління земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів зроблено запис від 24.11.99 за №78-6-00001 термін дії якого закінчився 24.11.2014 року. Обстеженням встановлено, що фактична конфігурація земельної ділянки не відповідає межам земельної ділянки встановлених договором оренди від 24.11.1999 №78-6-00001, тому частина автомобільного газозаправного пункту займає земельну ділянку орієнтовною площею 32 кв.м., яка відповідно до бази даних міського земельного кадастру не обліковується за жодним користувачем.
Зазначені обставини стали підставою для звернення позивача з даним позовом до суду про зобов'язання відповідача звільнити самовільно зайняту земельну ділянку.
Згідно пункту 3 рішення Київської міської ради від 21.10.1999 № 63/565 малому приватному комерційному підприємству Катюша було надано в оренду земельну ділянку площею 0,2846 га на вул.Богатирській у Мінському районі м.Києва.
Судом встановлено, що згідно Абрису земельної ділянки №8000000000:78:153:0021 на вул.Богатирській в Оболонському районі міста Києва та Витягу з бази даних міського земельного кадастру від 01.02.2016 року, відповідачу було надано в оренду земельну ділянку кадастровий номер 78:153:021 на вул.Богатирській, площею 0,2846 га. Натомість як вбачається з Абрису земельної ділянки №8000000000:78:153:0021 на вул.Богатирській в Оболонському районі міста Києва, реєстру аерофотозйомки відповідачем використовується суміжна з наданою земельна ділянка орієнтовною площею 32 кв.м.
Положеннями статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ст.ст. 92, 93 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда).
Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Нормами статті 9 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території віднесено, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки може відбуватись у тому числі шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Стаття 211 Земельного кодексу України передбачає, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1, 2 статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Згідно з ч. 3 ст. 212 Земельного кодексу України повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Оскільки власником спірної земельної ділянки є територіальна громада, від імені якої діє Київська міська рада, а також зважаючи на те, що відповідач використовує спірну земельну ділянку без наявності відповідних правовстановлюючих документів, зайняття спірної земельної ділянки є самовільним та тягне за собою наслідки, визначені статтею 212 Земельного кодексу України.
Позивачем доведено, а відповідачем не спростовано, що відповідач займає спірну земельну ділянку самовільно, що є підставою для задоволення вимог про звільнення спірної земельної ділянки, повернення її позивачеві, привівши у придатний для користування стан.
За таких обставин, позовні вимоги про зобов'язання відповідача повернути територіальній громаді міста в особі Київської міської ради самовільно зайняту земельну ділянку площею 32 кв.м., яка розташована по вулиці Богатирській в Оболонському районі міста Києва, яка використовується відповідачем під розміщення частини автомобільного газозаправного пункту, привівши земельну ділянку у придатний для використання стан, обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Судові витрати відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України підлягають стягненню з відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 33, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати мале приватне комерційне підприємство "Катюша" (04212, м.Київ, вул.Богатирська, будинок 2-Д, код ЄДРПОУ 19029354) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 32 кв.м. на вулиці Богатирській в Оболонському районі міста Києва та повернути Київській міській раді (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141), привівши земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом звільнення від будівель та споруд.
3. Стягнути з приватного комерційного підприємства "Катюша" 04212, м.Київ, вул.Богатирська, будинок 2-Д, код ЄДРПОУ 19029354) на користь Київської міської ради (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.М. Шкурдова
Повне рішення складено: 27.02.2017
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2017 |
Оприлюднено | 03.03.2017 |
Номер документу | 65010455 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні