24.02.2017
227/185/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2017 року м. Добропілля
Добропільський міськрайнний суд Донецької області в складі:
головуючого - судді Тимофєєвої Г.Л.
при секретарі Сухіна О.Ю.
позивача ОСОБА_1
представника
відповідача Шматько А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Добропілля адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Добропільського об'єднаного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області про визнання дій неправомірними, скасування рішення про відмову в призначенні пенсії та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
В січні 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, до відповідача, в якому просив: визнати дії відповідача неправомірними щодо не зарахування до пільгового стажу для призначення пенсії за ст. 14 Закону України Про пенсійне забезпечення періоди його роботи: на ліквідованому підприємстві ШУ №1 тресту Донвуглемашбуд з 12.04.1994 р. по 30.04.1995р. в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, у ТОВ Ремшахтобуд з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. в якості прохідника прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, в ТОВ Донвуглепоставка з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті. Просить скасувати рішення Добропільського об'єднаного УПФУ № 3606 від 09.12.2016 р. про відмову в призначенні пенсії, та зобов'язати відповідача зарахувати до пільгового стажу позивача вказані спірні періоди роботи та призначити пенсію згідно ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення з моменту звернення, починаючи з 12.09.2016р.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 12.09.2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком. Рішенням відповідача № 3606 від 09.12.2016 року позивачу відмовлено, яке мотивоване тим, що відповідно до наданих документів страховий стаж заявника складає 27 років 9 місяців 23 дні, у тому числі пільговий стаж у підземних умовах ст.14-25 складає 1 рік 9 місяців 14 днів, ст. 14-20 складає 17 років 2 місяці 10 днів (з урахуванням кратності 1/3 - 21 рік 5 місяців 10 днів), за списком № 1 Шахтарі 7 місяців 14 днів. В загальній кількості стаж роботи в підземних умовах складає 23 роки 2 місяці 24 дні.
Зазначене рішення відповідача позивач вважає незаконним та необґрунтованим, оскільки вказані періоди роботи підтверджуються записами у трудовій книжці та доданими до УПФУ документами, індивідуальними відомостями про застраховану особу ( форма ОК-5) та уточнюючими довідками.
Вважає необґрунтованою причину відмови позивача зарахувати період роботи в ліквідованому підприємстві ШУ №1 тресту Донвуглемашбуд з 12.04.1994 р. по 30.04.1995р. в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, через те, що він не надав повний пакет документів для розгляду на комісії. Вважає, що його трудова книжка містить всі необхідні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах.
Періоди його роботи у ТОВ Ремшахтобуд з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. в якості прохідника прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, в ТОВ Донвуглепоставка з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, підтверджуються записами в трудовій книжці, уточнюючими довідками, відомостями форми ОК-5. Вказаний період підлягає зарахуванню для призначенням пенсії на пільгових умов, згідно ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення .
Позивач в судовому засіданні на позовних вимогах наполягав, просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача Шматько А.І., що діяла на підставі довіреності, в судовому засіданні та в своїх письмових запереченнях, позов не визнала, просила суд відмовити в його задоволенні, мотивуючи свою позицію тими ж самими обставинами, які були зазначені у його рішенні про відмову позивачу в призначенні пенсії. Зазначила, що вимоги позивача не підлягають задоволенню, так як період роботи позивача в ШУ № 1 тресту Донвуглемашбуд з 12.04.1994р. по 30.04.1995р. не зараховано, у зв язку з тим, що вказане підприємство ліквідовано. У разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників, здійснюється відповідно до Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 року № 18-1, яким визначено, що працівник у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника повинен звернутися з відповідною заявою та пакетом документів до Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, оскільки висновки таких комісій для управлінь Пенсійного фонду України у районі , місті, районі у місті, а також у містах та районах є обов'язковими при вирішення питання про призначення пенсії за віком на пільгових умовах або відмові в її призначенні. Рішення комісії з питань підтвердження пільгового стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років згідно постанови Правління ПФУ від 10.11.2006 № 18-1 не приймалось.
Періоди роботи у ТОВ Ремшахтобуд з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. в якості прохідника прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, в ТОВ Донвуглепоставка з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, не зараховані, так як на довідках, що були надані позивачем для призначення пенсії, на штампах зазначено м. Донецьк, м. Макіївка, які згідно до розпорядження КМУ від 07.11.2014 року № 1085-р, відносяться до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а отже є недійсними та не створюють правових наслідків.
Також відповідач зазначає, що трудова книжка підтверджує загальний стаж роботи працівника, підтвердити пільговий характер роботи може лише уточнююча довідка, посилаючись на пункт 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 в якому передбачено, що у випадках коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, організацій.
Вислухавши представників сторін, перевіривши доводи позову та заперечення проти нього, оцінивши досліджені в судовому засіданні докази з позиції відповідності їх вимогам щодо належності та допустимості, з'ясувавши всі обставини у справі, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.
Судом встановлені такі обставини та відповідні ним правовідносини.
Як вбачається з трудової книжки НОМЕР_2 від 01.09.1992р., ОСОБА_1 у період з 12.04.1994 р. по 30.04.1995 р. працював у Шахтобудівельному управлінні № 1 тресту Донвуглемашбуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, запис №,№ 10, 11. (а.с.11)
З 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. позивач працював у товаристві з обмеженою відповідальністю Ремшахтобуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, про що свідчить запис в трудовій на аркушах 46-47 (а.с.13)
З 15.10.2009р. по 03.12.2009р. позивач працював в товаристві з обмеженою відполвідальністю Донвуглепоставка в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, про що свідчить запис в трудовій на аркуші 50-51 (а.с.13)
Згідно архівної довідки № 608 від 13.09.2013р. б/н, виданої товариством обмеженою відповідальністю Регіональний міжгалузевий архів , відображаються відомості щодо реорганізації шахтобудівельного управління № 1 у складі тресту Донвуглемашстрой , яке станом на 16.06.2011 року було юридичною особою відкрите акціонерне товариство Донінвестбуд , та ухвалою суду господарського суду Донецької області від 16.06.2011р. ліквідовано (а.с.40,42-43).
12.09.2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком. (а.с.7) Рішенням відповідача № 3606 від 09.12.2016 року позивачу відмовлено, яке мотивоване тим, що відповідно до наданих документів страховий стаж заявника складає 27 років 9 місяців 23 дні, у тому числі пільговий стаж у підземних умовах ст.14-25 складає 1 рік 9 місяців 14 днів, ст. 14-20 складає 17 років 2 місяці 10 днів (з урахуванням кратності 1/3 - 21 рік 5 місяців 10 днів), за списком № 1 Шахтарі 7 місяців 14 днів. В загальній кількості стаж роботи в підземних умовах складає 23 роки 2 місяці 24 дні. (а.с.8-10)
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.6 ст. 92 Конституції України включно законами України визначаються зокрема, форми і види пенсійного забезпечення. Такими законами є Закон України Про пенсійне забезпечення від 05 листопада 1991 року № 1788-12 та Закон України Про загальнообов'язкове пенсійне страхування № 1058 від 9 липня 2003 року.
Згідно до п.п.1 п.2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв,робіт,професій,посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства,що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".
Згідно до ст. 14 Закону України Про пенсійне забезпечення , працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.
Відповідно ст. 62 ЗУ Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом 1.1 п.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України 29.07.1993 за N58, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 р. за N110 встановлено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство) усіх форм власності або у фізичної особи понад п'ять днів, у тому числі осіб, які є співвласниками (власниками) підприємств, селянських (фермерських) господарств, сезонних і тимчасових працівників, а також позаштатних працівників за умови, якщо вони підлягають державному соціальному страхуванню.
Згідно пп. 2.3 п.2 наказу, записи в трудовій книжці при звільненні або переведенні на іншу роботу повинні провадитись у точній відповідності з формулюванням чинного законодавства і з посиланням на відповідну статтю, пункт закону.
Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджено Постановою КМУ від 12.08.1993 року № 637 (далі Порядок № 637).
Пунктами 1-3 Порядку № 637, встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків. За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Пунктом 20 Порядку № 637 визначено, що у разі коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно надавати уточнюючі довідки.
Тобто з наведеного вбачається, що уточнюючі довідки для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно надавати лише в разі коли відсутні відповідні відомості в трудовій книжці.
Посилання відповідача з приводу того, що для підтвердження пільгового стажу необхідно надання уточнюючих довідок, передбачених п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній, затвердженого Постановою КМУ № 637 від 12.08.1993 р., суд не бере до уваги, оскільки робота позивача у спірний період, підтверджується записом трудової книжки.
Що стосується доводів відповідача про те, що підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства без визначення правонаступника здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах і тому саме до вказаної комісії позивач повинен звернутися для підтвердження пільгового стажу, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 1 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого Постановою Пенсійного фонду України № 18-1 від 10.11.2006 року, Пенсійний фонд України визначає механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах у разі ліквідації підприємства без визначення правонаступника.
Згідно положень пункту 6 згаданого вище Порядку основним завданням комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття рішень щодо підтвердження стажу для призначення пенсії або відмову в його підтвердженні в установленому порядку.
З аналізу змісту Постанови ПФУ № 18-1 від 10.11.2006 року вбачається, що Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, був прийнятий на виконання пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.
В той же час Порядок, затверджений постановою КМУ № 637 від 12.08.1993 року, застосовується в разі коли відсутня трудова книжка, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи.
Тобто з наведеного вбачається, що звертатися до комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства без визначення правонаступника позивач мав би, якщо б у його трудовій книжці були відсутні необхідні записи або містилися неправильні чи неточні записи про періоди його роботи.
Між тим, як вбачається з матеріалів справи, позивачем для підтвердження пільгового трудового стажу в ШУ № 1 тресту Донвуглемашбуд надано архівну довідку від 13.09.2013р. № 607, згідно якої ОСОБА_1 був звільнений з підприємства з 01.05.1995р. за згодою сторін (а.с.39), довідку № 552 від 11.11.2012р. про підземні виходи спуски в шахту на шахті Красноармійська , прохідника підземного 5 розряду ШСУ № 1 тресту Донвуглемашбуд ОСОБА_1 у період з 12.04.1994р. по 30.04.1995р.(а.с.41), копію розпорядження по ШСУ № 1 тресту ДУМС про припинення трудових відносин з прохідником ОСОБА_1 з 01.05.1995р.(а.с.44)
Таким чином, період роботи позивача з 12.04.1994 р. по 30.04.1995 р. у Шахтобудівельному управлінні № 1 тресту Донвуглемашбуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, підлягає зарахуванню до пільгового стажу, що дає право на пенсію, згідно ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення .
Щодо зарахування до пільгового стажу роботи позивача періодів роботи: з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. у ТОВ Ремшахтобуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; та з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в ТОВ Донвуглепоставка в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, суд зазначає наступне.
Посилання відповідача на їх недійсність, через те, що вони видані на тимчасово окупованій території, суд не приймає.
Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України . Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , дію якого зупинено згідно зрозпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р, м. Донецьк та м. Макіївка відносяться до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року № 1085-р, м. Донецьк та м. Макіївка відноситься до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження. Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.03.2015 року № 252-VІІ та Постанови Верховної Ради України від 17.03.2015 року № 254-VІІ, м. Донецьк, м. Макіївка визнані тимчасово окупованою територією.
Відповідно до частини 2, 3статті 9 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому Законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Проте, враховуючи особливі обставини, що склалися в даних спірних правовідносинах, так як позивач позбавлений можливості з об'єктивних причин отримати та надати уточнюючи довідки, у встановленому законом порядку, які б підтверджували його пільговий стаж, згідно ст. 14, хоча надання таких довідок при наявності трудової крижки та відповідних записів у ній не потрібно. Крім того, довідка № 15 від 05.02.2013р. (а.с.16), видана до проведення на окремих територіях Донецької області АТО.
З довідки № 44 від 11.08.2016р., виданої ТОВ Ремшахтострой вбачається, що ОСОБА_1 працював за контрактом в період з 04.03.2008р. по 30.11.2008р. в ТОВ Ремшахтострой та виконував роботи на дільниці шахта Красноарміська - Західна № 1 в якості прохідника підземного з повним робочим днем в шахті. (а.с.47)
Довідка № 357 від 15.11.2013р.,яка видана ПАТ Шахтоуправління Покровське підтверджує інформацію про спуски-виїзди в шахту ОСОБА_1, який працював на дільниці РШУ УПР-5 за професією прохідник (а.с.48)
Згідно довідки № 1223 від 02.12.2008р., виданої ТОВ Ремшахтострой про доходи ОСОБА_1, також вбачається, що він працював на вказаному підприємстві прохідником. (а.с.60)
З довідки № 15 від 05.02.2013р., яка видана ТОВ Донвуглепоставка , вбачається, що у період з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. ОСОБА_3 працював в ТОВ Донвуглепоставка виконував роботи гірничі з проходки гірничих виробок на шахті Стаханова ДП Красноармійськвугілля за професією прохідник підземний УПР - 4.
Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування особам, які працювали на роботах із шкідливими і важкими умовами праці та мали або матимуть право на пенсію відповідно до ст. 100 Закону України Про пенсійне забезпечення , пенсії призначаються за нормами цього Закону, виходячи з вимог віку та стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
Стаття 100 Закону України Про пенсійне забезпечення передбачає, що особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачені раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до ст. 12, знижуються пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому ст.ст. 13-14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
Відповідно п. 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005р. № 383 (далі - Порядок № 383), при визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються списки, що чинні на період роботи особи.
Відповідно до Списку N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, який затверджено постановою КМУ від 11 березня 1994 р. N 162, передбачено право на пільгове пенсійне забезпечення всіх робітників, зайнятих повний робочий день на підземних роботах в шахтах.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеній в справі N21-455а13 в постанові Верховного Суду України від Аналіз положень статей 1, 8 Закону України від 2 вересня 2008 року N 345-VI "Про підвищення престижності шахтарської праці" (далі - Закон N 345-VI), пунктів "а", "г" підрозділу 1 "Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, геологорозвідці, на дренажних шахтах на будівництві шахт, рудників, копалень" розділу 1 "Гірничі роботи" Списку N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року N 36 (далі - список N 1), свідчить про те, що до кола працівників, на яких поширюється дія Закону N 345-VI та встановлені цим Законом пільги, належать тільки працівники, зазначені у списку N 1, які були зайняті на підземних роботах саме повний робочий день.
Разом з тим, судом були досліджені індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 форми ОК5 (а.с.20) Вказані відомості свідчать, що страхувальниками код ЄДРПОУ 30418061 - ТОВ Ремшахтобуд та 34500531 ТОВ Донвуглепоставка , встановлені коди підстав для обліку спец стажу за № ЗПЗ013А1. Відповідно до Постанов Правління ПФУ № 26-1 від 05.11.2009 року Про Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування органам ПФУ , № 25-2 від 03.12.2013 року Про визнання такою, що втратила чинність, Постанови Правління ПФУ від 08.10.2010 року № 22-2 , якими затверджувалися Довідники кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства , встановлено код підстав для обліку спецстажу за № ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Отже, при здачі звітів страхувальниками, вказувалось, що страхові внески вносились за професією та кодом ЗПЗ013А1 , що відповідає положенням п. а ст. 13 ЗУ Про пенсійне забезпечення .
Разом з тим, в судовому засіданні, достеменно встановлено, що ОСОБА_1 у періоди трудової діяльності: з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. у ТОВ Ремшахтобуд та з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в ТОВ Донвуглепоставка , дійсно працював в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті, та вказаний стаж дає йому право на отримання пенсії, передбаченої ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення , а саме як працівник, безпосередньо зайнятий повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, який має право на пенсію незалежно від віку, якщо він був зайнятий на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років.
Отже, в судовому засіданні встановлено, що довідки: №,№ 607, 608 від 13.03.2013р. (а.с.39-40), № 552 від 11.11.2013р. (а.с.41), № 15 від 05.02.2013р. (а.с.16), № 44 від 11.08.2016р. (а.с.47), № 357 від 15.11.2013р. (а.с.48), № 1223 від 02.12.2008р. (а.с.60) в сукупності з даними, які містяться в індивідуальних відомостях про застраховану особу форми ОК5, містять всю необхідну інформацію, для урахування даного періоду роботи позивача в спеціальний трудовий стаж, що дає право на тримання пенсії, відповідно до ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення .
Згідно частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Виходячи з наведеного, з урахуванням всіх доводів сторін, оцінивши усі наявні у справі докази з точки зору їх належності та взаємозв'язку, суд приходить висновку про задоволення позовних вимог в частині зарахування до пільгового стажу роботи ОСОБА_1, що дає право на пенсію за ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення , періоди роботи з 12.04.1994 р. по 30.04.1995 р. у Шахтобудівельному управлінні № 1 тресту Донвуглемашбуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. у товаристві з обмеженою відповідальністю Ремшахтобуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в товаристві з обмеженою відповідальністю Донвуглепоставка в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті.
Що стосується вимог позивача в частині зобов'язання відповідача призначити позивачу пенсію відповідно до ст.14 ЗУ Про пенсійне забезпечення з моменту звернення за призначенням пенсії, тобто з 12 вересня 2016 року, то суд виходить з такого.
Відповідно до ст.45 ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.
Відповідно до ст.58 ЗУ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , органом, який призначає пенсії є Пенсійний фонд.
Виходячи з аналізу вищезазначених норм закону, суд приходить до переконання, що суд не є тим органом, якому надані повноваження в сфері призначення пенсій. Суд не може підміняти компетентний орган, не може перебирати на себе функції призначення пенсії та самостійно визначати чи достатньо наявного у позивача пільгового стажу для призначення пенсії відповідно до ст.14 ЗУ Про пенсійне забезпечення , оскільки такі повноваження не входять до компетенції судів.
Враховуючи наведене, в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Проте, суд вважає, що для повного захисту порушених прав позивача необхідно зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення йому пенсії з 12 вересня 2016 року з урахуванням пільгового стажу за періоди його роботи, що дає право на пенсію за ст. 14 ЗУ Про пенсійне забезпечення : з 12.04.1994 р. по 30.04.1995 р. у Шахтобудівельному управлінні № 1 тресту Донвуглемашбуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. у товаристві з обмеженою відповідальністю Ремшахтобуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в товаристві з обмеженою відповідальністю Донвуглепоставка в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті.
При цьому, суд звертає увагу на той факт, що підставою для звернення позивача до суду є неправомірні дії суб'єкта владних повноважень, в зв'язку з чим, суд визнаючи дії суб'єкта владних повноважень незаконними, зобов'язує відповідача здійснити дії, спрямовані на поновлення прав позивача, як особи, яка має право на пенсійне забезпечення.
В іншій частини вимог відмовити.
Згідно з ч.1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.
Таким чином, витрати позивача по сплаті судового збору в частині задоволіених позовних вимог підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Добропільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 9, 10, 11, 17, 69, 70, 71, 94, 99, 102, 105, 122, 158-163, 185, 186, 254 Кодексу Адміністративного судочинства України, Законом України "Про пенсійне забезпечення", Законом України Про судовий збір , суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Добропільського об'єднаного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області про визнання дій неправомірними, скасування рішення про відмову в призначенні пенсії та зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Скасувати рішення начальника Добропільського об'єднаного управління Пенсійного Фонду України Донецької області № 3606 від 09.12.2016р. про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1
Зобов'язати Добропільське об'єднане управління Пенсійного Фонду України Донецької області зарахувати до пільгового стажу роботи ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, для призначення йому пенсії за ст. 14 Закону України Про пенсійне забезпечення періоди роботи: з 12.04.1994 р. по 30.04.1995 р. у Шахтобудівельному управлінні № 1 тресту Донвуглемашбуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. у товаристві з обмеженою відповідальністю Ремшахтобуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в товаристві з обмеженою відповідальністю Донвуглепоставка в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті.
Зобов'язати Добропільське об'єднане управління Пенсійного Фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення йому пенсії з 12 вересня 2016 року з урахуванням пільгового стажу за періоди його роботи, що дає право на призначення пенсії за ст. 14 Закону України Про пенсійне забезпечення : з 12.04.1994 р. по 30.04.1995 р. у Шахтобудівельному управлінні № 1 тресту Донвуглемашбуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 04.03.2008р. по 31.11.2008 р. у товаристві з обмеженою відповідальністю Ремшахтобуд в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті; з 15.10.2009р. по 03.12.2009р. в товаристві з обмеженою відповідальністю Донвуглепоставка в якості прохідника підземного 5 розряду з повним робочим днем в шахті.
В іншій частини вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Добропільського об'єднанеого управління Пенсійного Фонду України Донецької області на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНН НОМЕР_1 понесені судові витрати в розмірі 640,00 грн.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова суду може бути оскаржена повністю або частково до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення, протягом десяти днів з дня її проголошення сторонами та іншими особи, які беруть участь у справі, а також особами, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов'язки.
В судовому засіданні 24 лютого 2017 року проголошено вступну та резолютивну частину.
Повний текст постанови буде виготовлено протягом п'яти днів.
Суддя Г.Л.Тимофєєва
24.02.2017
Суд | Добропільський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2017 |
Оприлюднено | 03.03.2017 |
Номер документу | 65024839 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Тимофєєва Г. Л.
Адміністративне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Тимофєєва Г. Л.
Адміністративне
Добропільський міськрайонний суд Донецької області
Тимофєєва Г. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні