Постанова
від 10.01.2011 по справі 164/2320/16-а
МАНЕВИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 164/2320/16-а

п/с 2-а/164/23/2017

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10січня 2017 року. Маневицький районний суд Волинської області в складі: головуючого - судді Токарської І.С., розглянувши в порядку скороченого провадження в смт. Маневичі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Маневицькому районі Волинської області про визнання дій протиправними та зобов'язання провести перерахунок та виплату пенсії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася в суд із вказаним позовом, обгрунтовуючи свої вимоги тим, що обґрунтувала тим, що вона є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Маневицькому районі, отримує пенсію за віком з 04 квітня 2012 року, призначену відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . При призначенні їй пенсії, збільшуючи пенсію на 1% понад мінімальний трудовий стаж, відповідач керувався тільки Законом України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , тобто порушив її право на пільговий характер розрахункової величини, визначений ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . 12 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про обрання умов, норм та порядку пенсійного забезпечення, встановлених Законом України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , та з проханням провести перерахунок призначеної пенсії у відповідності до ч. 2 ст. 56 цього Закону, їй було відмовлено. Посилаючись на зазначені обставини, просила суд визнати вказані дії відповідача протиправними та зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Маневицькому районі провести перерахунок та виплату пенсії, в межах строку позовної давності відповідно до вимог ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад встановлений мінімальний стаж роботи 15 років, але не вище 75 % заробітку.

Відповідно до ухвали Маневицького районного суду Волинської області від 23 грудня 2016 року судовий розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку скороченого провадження.

Представник відповідача ОСОБА_2 подала до суду заперечення на позовні вимоги ОСОБА_1, в якому вказала, що проти задоволення позову управління Пенсійного фонду України в Маневицькому районі заперечує, оскільки пенсія позивачу нараховується та виплачується відповідно до вимог діючого законодавства, а тому у задоволенні позову просила відмовити за безпідставністю. Підтвердила, що позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Маневицькому районі.

Дослідивши письмові докази по справі, суд приходить до висновку, що адміністративний позов є підставним і підлягає до часткового задоволення.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії, перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Маневицькому районі. Зазначені обставини підтверджуються дослідженими судом посвідченням серії Б № 152439, виданим Волинською обласною державною адміністрацією 28 січня 1993 року, пенсійним посвідченням серії ААЖ № 536226 від 28 березня 2012 року (а.с. 9-10).

Із матеріалів адміністративного позову вбачається, що з 04 квітня 2012 року позивачу призначена пенсія згідно із Законом України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» . Пенсію ОСОБА_1 призначено зі зниженням пенсійного віку у відповідності до ст. 55 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . Станом на січень 2017 року загальний страховий стаж позивача становить 35 років 05 місяців 10 днів. На заяву позивача від 12 грудня 2016 року про перерахунок пенсії відповідно до вимог ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад встановлений мінімальний стаж роботи 15 років, відповідач листом № 75/і-01 від 21 грудня 2016 року відмовив їй у проведенні такого перерахунку, мотивуючи тим, що до набрання чинності Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року, тобто до 01 січня 2004 року, пенсії обчислювались із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу для чоловіків і 15 років стажу для жінок згідно з ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . Закон України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , чинний з 01 січня 2004 року, не містив норми, яка б передбачала доплату за понаднормовий стаж. Законом України „Про внесення змін до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 23 грудня 2004 року внесено зміни до ст. 28 вказаного Закону, згідно з якими за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше як на 1% мінімального розміру пенсії за віком, визначеного ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» . Частина 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» застосовується лише при обчисленні розміру пенсії за нормами ч. 2 ст. 27 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , тобто для обчислення розміру пенсії за першою складовою. Іншого діючим законодавством не передбачено. З 01 жовтня 2011 року набрав чинності прийнятий 8 липня 2011 року Закон України „Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» , яким внесено зміни до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , в тому числі і до ст. 28 цього Закону. Абзацами першим та другим частини першої цієї статті Закону передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше як на 1% мінімального розміру пенсії за віком, визначеного ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» . Норми щодо збільшення страхового стажу для визначення мінімального розміру пенсії не поширюються на пенсіонерів, яким пенсію призначено до набрання чинності Законом України „Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» , за винятком тих, кому пенсія перераховуватиметься відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням заробітної плати за період страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно ст. 6 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» непрацездатні громадяни крім пенсійних виплат із системи пенсійного забезпечення мають право отримувати доплати, надбавки та підвищення до зазначених виплат, додаткову пенсію в порядку та за рахунок коштів, визначених законодавством.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в Законі України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

Статтею 49 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4 встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Відповідно до ст. 55 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій. Призначення та виплата пенсій названим категоріям громадян провадиться відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» і цього Закону.

Пунктом 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії, зокрема відповідно до Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , їй призначається одна пенсія за її вибором.

Відповідно до ст. 71 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» дія положень цього Закону не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Згідно ч. 2 ст. 27 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

Отже, законодавством надано право обирати умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом, а саме, Законом України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» або спеціальним Законом, - Законом України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

Судом встановлено, що звернувшись 12 грудня 2016 року до відповідача із заявою про перерахунок пенсії позивач ОСОБА_1 обрала умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, встановлені спеціальним Законом, тобто Законом України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

Згідно ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку, а громадянам, які відпрацювали за Списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85% заробітку.

Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок обчислення стажу роботи має пільговий характер та визначений ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

Аналіз наведеного положення Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» свідчить про те, що ним встановлені особливі норми та умови пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до абзацу 2 ч. 1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше 1% мінімального розміру пенсії з віком, зазначеного в абзаці 1 цієї частини.

Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи.

Таким чином, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років для жінок і 20 років для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за кожний рік.

Такі висновки відповідають правовій позиції, висловленій Верховним судом України у постановах від 7 липня 2015 року № 21-727а15 (справа № 754/12702/14-а) та від 20 вересня 2016 року № 21-1255а16 (справа № 1601/12900/12).

Крім цього, на основі аналізу пенсійного законодавства, суд приходить до висновку, що починаючи з 01 січня 2004 року, з впровадженням в Україні пенсійної реформи, призначення та перерахунок трудових пенсій особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, лише на підставі Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» без врахування положень Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» є неможливим і, навпаки, застосування окремих положень Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» не є перешкодою для використання до цієї категорії осіб при розрахунку пенсії Закону України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» . При наявності у пенсіонерів, які постраждали від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, права на тотожні пенсійні виплати, застосуванню підлягають положення спеціального характеру, в цьому випадку - Закон України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

З врахуванням вищевикладеного, суд вважає, що відповідач протиправно відмовив позивачу ОСОБА_1 в перерахунку пенсії зі збільшенням розміру пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 15 років.

При визначенні періоду, з якого позовні вимоги підлягають до задоволення, суд бере до уваги, що із заявою про обрання умов пенсійного забезпечення згідно із Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , а також про перерахунок пенсії позивач звернулася до управління Пенсійного фонду України в Маневицькому районі 12 грудня 2017 року.

Згідно ч. 3, 4 ст. 45 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. Перерахунок призначеної пенсії провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Враховуючи вищевикладене, пенсія позивачу підлягає перерахунку, починаючи з 01 грудня 2016 року.

Керуючись ст.ст. 4, 5, 7-14, 71, 86, 94, 104, 158-163, 167, 183-2, 186, 256 КАС України, Законом України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , Законом України „Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України в Маневицькому районі Волинської області щодо відмови в проведені перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 зі збільшенням на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 15 років відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Маневицькому районі Волинської області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 15 років, але не вище 75% заробітку, починаючи з 01 грудня 2016 року.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Маневицький районний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі якщо постанову було проголошено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя Маневицького районного суду Токарська І.С.

СудМаневицький районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення10.01.2011
Оприлюднено10.03.2017
Номер документу65143215
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —164/2320/16-а

Постанова від 04.05.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 13.04.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Постанова від 10.01.2011

Адміністративне

Маневицький районний суд Волинської області

Токарська І. С.

Ухвала від 23.12.2016

Адміністративне

Маневицький районний суд Волинської області

Токарська І. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні