ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьког о,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 32/227-2/194 20.10.09
За позовом Відкритого акціонерного то вариства «Автотранссервіс»
до 1. Головн ого управління земельних рес урсів міської державної
адміністрації
2. Київської міської ради
За участю Прокурату ри м. Києва
про визн ання права на земельну ділян ку
Суддя Домнічев а І.О.
Представники:
Від позивача Лисен ко О.В.
Від відповідача 1 не з' яви вся
Від відповідача 2 Безноси к А.О.
Від прокуратури Дьогтяр О.А. ?????
Обставини справи:
Позивач звернувся до Гос подарського суду міста Києва з позовом до відповідачів та просить визнати право акціо нерного товариства відкрито го типу "Автотранссервіс" на о ренду земельної ділянки на в ул. Кіквідзе, 17 у Печерському р айоні м. Києва згідно з проект ом відведення та висновками, які містяться в ньому, який по годжений в порядку, встановл еному рішенням Київської міс ької ради від 15 липня 2004 року № 45 7/1867 „Про врегулювання процеду ри передачі в користування з емельних ділянок в м. Києві”; в изнати укладеним договір оре нди земельної ділянки для ек сплуатації та обслуговуванн я будівель і споруд автотран спортного підприємства на ву л. Кіквідзе, 17 у Печерському ра йоні м. Києва між акціонерним товариством відкритого типу "Автотранссервіс" та Київськ ою міською радою в редакції, я ка підписана акціонерним тов ариством відкритого типу "Ав тотранссервіс" та відповідає вимогам Закону України „Про оренду землі” та Типового до говору оренди землі, що затве рджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 та переданою дану земельну д ілянку на умовах, викладених у договорі, з моменту набранн я чинності судовим рішенням; зобов' язати Головне управл іння земельних ресурсів вико навчого органу Київради (Киї вської міської державної адм іністрації) зареєструвати до говір оренди земельної ділян ки з усіма додатками, що є його невід' ємними частинами, мі ж Орендодавцем - Київською м іською радою та орендарем - акціонерним товариством від критого типу "Автотранссерві с" у встановленому порядку.
Рішенням Господарського с уду міста Києва від 23.05.08р. позов задоволено повністю.
Постановою від 27.05.09р. Вищий го сподарський суд України задо вольнив касаційну скаргу Про куратури міста Києва, скасув ав рішення Господарського су ду міста Києва від 23.05.08р., а спра ву направив на новий розгляд до суду першої інстанції.
Відповідно до резолюції Го лови Господарського суду міс та Києва справу передано на н овий розгляд судді Домнічеві й І.О.
Ухвалою від 12.06.09р. суд прийня в справу до свого провадженн я, присвоїв справі номер 32/227-2/194, р озгляд справи призначив на 02.0 7.2009 та зобов' язав сторін та пр окуратуру надати суду письмо ве пояснення по справі, з врах уванням обставин, викладених у Постанові від 27.05.09р. Вищого го сподарського суду України.
Представниками відповідач ів у судовому засіданні 02.07.09р. н адані відзиви на позов, відпо відно до яких відповідачі пр осять в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Представники позивача в пр изначене судове засідання не з`явились. Про поважні причин и неявки цих представників в судове засідання суд не пові домлений. Клопотань про відк ладення розгляду справи не н адходило.
Ухвалою від 02.07.09р. суд відклав розгляд справи на 21.07.09р. та зобо в' язав позивача та прокурат уру надати суду пис ьмове пояснення по справі, з в рахуванням обставин, викладе них у Постанові від 27.05.09р. Вищог о господарського суду Україн и.
Від позивача 21.07.09р. через Відд іл діловодства Господарсько го суду міста Києва надійшла заява про відкладення розгл яду справ в зв' язку з тимчас овою відсутністю належним чи ном уповноваженого представ ника позивача.
Ухвалою від 21.07.09р. суд відкл ав розгляд справи на 03.09.09р. та зо бов' язав позивача та прокур атуру надати суду п исьмове пояснення по справі, з врахуванням обставин, викл адених у Постанові від 27.05.09р. Ви щого господарського суду Укр аїни.
В судовому засіданні 03.09.09р. по зивачем було подано клопотан ня про продовження строку ро згляду спору на підставі ст. 69 ГПК України та 10 днів; предста вник відповідача-1 та прокура тури проти продовження строк у розгляду спору не заперечи ли.
Ухвалою від 03.09.2009 суд відклав розгляд справи на 15.09.2009, продов жив строк вирішення спору на 10 днів за клопотанням сторін та зобов' язав позивача і пр окуратуру надати суду письмо ве пояснення по справі, з врах уванням обставин, викладених у Постанові від 27.05.2009 Вищого го сподарського суду України.
Судове засідання, призначе не на 15.09.2009 не відбулось, оскіль ки позивачем було подано кло потання про призначення коле гіального розгляду справи.
Листом від 16.09.2009 Заступник Го лови Господарського суду міс та Києва повідомила, що справ а № 32/227-2/194 не викликає тієї склад ності, яка потребує колегіал ьного розгляду, а також, врахо вуючи велику завантаженість суддів розглядом інших спра в, Господарський суд міста Ки єва не вбачає достатніх підс тав для введення до складу су ду додатково двох суддів.
Матеріали справи повернут о судді Домнічевій І.О. для под альшого розгляду.
Відповідачі подали відзив на позовну заяву та просять в позові відмовити.
При розгляді матеріалів сп рави встановлено, що:
Механізм оформлення прав н а землю юридичними особами в изначено статтями 82, 92, 116, 123 та 124 З емельного кодексу України, П орядком набуття права на зем лю юридичними особами та гро мадянами в м. Києві, затвердже ним рішенням Київради від 14.03.20 02 № 313/1747, та Регламентом розгляд у питань щодо набуття та реал ізації права користування зе млею в м. Києві, затвердженим р ішенням Київради від 15.07.2004 № 457/1867.
Відповідно до статті 3 Земел ьного кодексу України земель ні відносини регулюються Кон ституцією України, Земельним кодексом України, а також при йнятими відповідно до них но рмативно-правовими актами.
Згідно ч.2 статті 140 Конституц ії України особливості здійс нення місцевого самоврядува ння в містах Києві та Севасто полі визначаються окремими з аконами України.
Відповідно до статті 3 Закон у України «Про столицю Украї ни місто-герой Київ»місцеве самоврядування у м. Києві зді йснюється територіальною гр омадою міста як безпосереднь о, так і через Київську міську раду, районні в м. Києві ради т а їх виконавчі органи Місцев і державні адміністрації під звітні і підконтрольні відпо відним радам у частині повно важень, делегованих їм відпо відними радами.
Згідно із пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцева самоврядування в Ук раїні»вирішення відповідно до Закону питань земельних в ідносин є виключною компетен цією пленарних засідань сіль ських, селищних, міських рад.
Положеннями статті 9 Земель ного кодексу України (далі ЗК України) передбачено, що розп орядження землями територіа льної громади міста, передач а земельних ділянок комуналь ної власності у власність гр омадян та юридичних осіб, над ання земельних ділянок відно ситься до повноважень Київсь кої міської ради, крім того, ві дповідно до п. 12 Перехідних по ложень ЗК України до розмежу вання земель державної і ком унальної власності повноваж ення щодо розпорядження земл ями в межах населених пункті в, крім земель, переданих у при ватну власність, здійснюють відповідні ради.
Відповідно до статті 59 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні»Київсь ка міська рада в межах своїх п овноважень приймає норматив ні та інші акти у формі рішень .
Відповідно до статті 123 Земе льного кодексу України, юрид ична особа, зацікавлена в оде ржанні земельної ділянки у к ористування із земель держав ної або комунальної власност і звертається із відповідним клопотанням до сільської, се лищної, міської ради.
Надання земельних ділянок у користування у м. Києві здій снюється у відповідності до рішення Київської міської ра ди від 26.06.2003 № 512/672 «Про порядок на дання земельних ділянок у ко ристування у м. Києві»(далі По рядок) та Земельного кодексу України.
Згідно зі статтею 124 Земельн ого кодексу України передача в оренду земельних ділянок, щ о перебувають у державній аб о комунальній власності, зді йснюється на підставі рішенн я відповідного органу викона вчої влади або органу місцев ого самоврядування шляхом ук ладення договору оренди земе льної ділянки.
Як вбачається на розгляд пл енарного засідання сесії Киї вської міської ради проект р ішення про передачу земельно ї ділянки Відкритому акціоне рному товариству «Автотранс сервіс»на вул. Кіквідзе, 17 у Пе черському районі м. Києва не н адходив, тому Київська міськ а рада не приймала рішення пр о передачу позивачу земельно ї ділянки, а відтак відсутні п равові підстави для укладан ня договору оренди земельної ділянки.
До того ж, як на аргумент сво єї правоти позивач посилаєть ся на наявність згоди Київсь кого міського голови на розр облення проекту відведення з емельної ділянки, на підстав і якої було розроблено проек т землеустрою щодо відведен ня земельної ділянки. Відпов ідно до цього, позивач звинув ачує Київську міську раду в б ездіяльності та затримуванн і розгляду та прийняття пози тивного рішення щодо набуття відкритим акціонерним товар иством «Автотранссервіс»пр ава оренди земельної ділянки .
Однак, стаття 8 Рішення Київ ської міської ради від 15.07.2004 № 457/1867 «Про врегулюва ння процедури передачі в кор истування земельних ділянок в м. Києві»визначає, що надана згода на розробку документа ції із землеустрою не гарант ує позитивного рішення Київс ької міської ради з питання в ідведення земельної ділянки .
У пункті 5статті 93 Земельног о кодексу України передбачен о, що орендодавцями земельни х ділянок є їх власники або уп овноважені ними особи. Зокре ма, договір оренди землі - це угода сторін про взаємні зоб ов' язання, відповідно до як их орендодавець за плату пер едає орендареві у володіння і користування земельну діля нку для використання на обум овлений договором строк.
У даному випадку мають бути застосовані спеціальні норм и Закону України «Про оренду землі».
Відповідно до статті 16 Зако ну України «Про оренду землі »у разі згоди орендодавця пе редати земельну ділянку в ор енду сторони укладають догов ір оренди землі відповідно д о вимог цього закону.
Відповідно до статті 20 Зако ну України «Про оренду землі »та статті 126 ЗК України право оренди землі оформляється д оговором, який реєструється відповідно до закону, Присту пати до використання земельн ої ділянки до встановлення ї ї меж у натурі (на місцевості ), одержання документа, що посв ідчує право на неї, та державн ої реєстрації забороняється .
Договір оренди земельної д ілянки може бути укладений л ише за взаємним волевиявлен ням сторін (ст. 16 Закону Україн и «Про оренду землі»), Згідно ч . 4 ст. 202 Цивільного кодексу Укр аїни двостороннім правочино м є погоджена дія двох сторін .
Згідно зі статтею 627 Цивільн ого кодексу України сторони є вільними в укладенні догов ору, виборі контрагента та ви значенні умов договору.
Відповідно до ч. 7 ст. 179 Господ арського кодексу України гос подарські договори укладают ься за правилами, встановлен ими Цивільним кодексом Украї ни з урахуванням особливосте й, передбачених цим Кодексом , іншими нормативно-правовим и актами щодо окремих видів д оговорів.
Згідно з ч. 2 ст. 180 Господарськ ого кодексу України господар ський договір вважається укл аденим, якщо між сторонами у п ередбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щод о усіх його істотних умов. Іст отними є умови, визнані таким и за законом чи необхідні для договорів даного виду, а тако ж умови, щодо яких на вимогу од нієї із сторін повинна бути д осягнута згода.
Положеннями ст. 638 Цивільног о кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо с торони в належній формі дося гли згоди з усіх істотних умо в договору. Істотними умовам и договору є умови про предме т договору, умови, що визначен і законом як істотні або є нео бхідними для договорів даног о виду, а також усі ті умови, що до яких за заявою хоча б одніє ї із сторін має бути досягнут о згоди. Відповідно до вимог с т. 16 Закону України «Про оренд у землі», ст.ст. 9 116, 123, 124 Земельног о кодексу України, ст.ст. 26, 42, 59 За кону України «Про місцеве са моврядування в Україні», пер едача в оренду земельних діл янок, що перебувають у держав ній або комунальній власност і, здійснюється на підставі р ішення відповідного органу в иконавчої влади або органу м ісцевого самоврядування шля хом укладення договору оренд и земельної ділянки.
Оскільки Київська міська р ада є колегіальним органом, в она приймає нормативні та ін ші акти у формі рішень на її пл енарному засіданні після обг оворення більшістю депутаті в від загального складу ради в порядку, визначеному ст. 59 За кону України «Про місцеве са моврядування в Україні».
Відповідно до ст. 42 Закону Ук раїни «Про місце самоврядува ння в Україні»міський голова укладає договори від імені т ериторіальної громади та на підставі рішень Київської мі ської ради.
Таким чином, відповідно до з місту цієї норми закону вбач ається, що право власності аб о право користування земельн ою ділянкою із земель держав ної або комунальної власност і виникає лише за наявності р ішення зазначених органів і тільки в межах, вказаних в ци х рішеннях.
Київська міська рада не при ймала рішення про надання по зивачу земельної ділянки, та ким чином у позивача відсутн я єдина підстава для укладен ня договору оренди земельної ділянки - рішення Київської міської ради.
Відповідно до ч. 8 ст. 181 Господ арського кодексу України у р азі якщо сторони не досягли з годи з усіх істотних умов гос подарського договору, такий договір вважається неукладе ним (таким, що не відбувся).
Згідно із ч.1 ст. 181 Господарсь кого кодексу України господа рський договір за загальним правилом викладається у фор мі єдиного документа, підпис аного сторонами та скріплено го печатками.
Отже, Київська міська рада н е надавала свого погодження на укладення відповідного до говору оренди землі. Надання такої згоди є правом Київськ ої міської ради, а не обов' яз ком.
Як вбачається зі змісту поз овної заяви, позивач обґрунт овує свої вимоги саме ухилен ням Київської міської ради в ід укладення договору, однак ст.11 ЦК України та ст. 20 ГК Украї ни такий спосіб захисту циві льних прав та інтересів як ви знання укладеним договору ор енди земельної ділянки не пе редбачений.
Відповідно до статті 16 Циві льного кодексу України відсу тній такий спосіб захисту по рушених прав, як визнання дог овору укладеним.
Також, відповідно до Роз' я снення президії Вищого арбіт ражного суду України від 27.06.2001 № 02-5/743, оскільки вирішення питан ь про передачу землі у власні сть чи користування є виключ ним правом ради як суб' єкта права власності на землю, зая ви зацікавлених осіб про зоб ов' язання відповідної ради передати земельну ділянку у власність або користування задоволенню не підлягають.
Виняток з цього правила, яки й випливає з вимог пункту 6 ста тті 4 Закону України «Про влас ність», містять стаття 51 Земел ьного кодексу України та ста ття 5 Закону України «Про селя нське (фермерське) господарс тво», відповідно до яких спор и, пов' язані з зобов' язанн ям рад відвести земельну діл янку у власність або користу вання для ведення селянськог о (фермерського) господарств а, вирішуються відповідною р адою, а у разі її відмови - суд ом.
Слід зазначити, що відповід но до Листа Вищого господ арського суду України від 2007.11. 30, «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов' язан их з орендою земельних ділян ок»лише рішення уповноважен ого державного виконавчого о ргану чи органу місцевого са моврядування є підставою наб уття фізичними і юридичним о собами права користування зе мельними ділянками, що знахо дяться у державній або у кому нальній власності.
З матеріалів справи вбачає ться, що до Відкритого акціон ерного товариства «Автотран ссервіс», позивача у справі, п ерейшло право власності або право користування земельно ю ділянкою у розмірах, передб ачених ст. 67 Земельного кодекс у України від 18.12.1990 р., без зміни ї ї цільового призначення, на я кій розташований адміністр ативно-виробничий комплекс з а адресою: м. Київ, вул. Кіквідз е, 17, якщо інше не було передбач ено у договорі відчуження вк азаного комплексу.
Згідно з частиною першою ст . 22 Земельного кодексу України від 18.12.1990 р., право власності на з емлю або право користування наданою земельною ділянкою в иникає після встановлення зе млевпорядним організаціями меж земельної ділянки в нату рі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це пр аво.
Частиною першою та другою с т. 120 Земельного кодексу Украї ни від 25.10.2001 р. передбачено, що до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду , переходить право власності на земельну ділянку, на якій в они розміщені, без зміни її ці льового призначення, у розмі рах, встановлених договором. Якщо договором про відчужен ня житлового будинку, будівл і або споруди розмір земельн ої ділянки не визначено, до на бувача переходить право влас ності на ту частину земельно ї ділянки, яка зайнята житлов им будинком, будівлею або спо рудою, та на частину земельно ї ділянки яка необхідна для ї х обслуговування. Якщо житло вий будинок, будівля або спор уда розміщені на земельній д ілянці, наданій у користуван ня, то в разі їх відчуження до набувача переходить право ко ристування тією частиною зем ельної ділянки, на якій вони р озміщені, та частиною ділянк и, яка необхідна для їх обслуг овування.
Відповідно до частини перш ої та другої ст. 125 Земельного к одексу України від 25.10.2001 р. у ред акції, чинній на момент виник нення спірних правовідноси н, право власності та право по стійного користування на зем ельну ділянку виникає після одержання її власником або к ористувачем документа, що по свідчує право власності чи п раво постійного користуванн я земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.
Згідно з частиною першою ст . 124 Земельного кодексу Україн и від 25.10.2001 р. у редакції, чинній н а момент виникнення спірних правовідносин, передача в ор енду земельних ділянок, що пе ребувають у державній або ко мунальній власності, здійсню ється на підставі рішення ві дповідного органу виконавчо ї влади або органу місцевого самоврядування шляхом уклад ення договору оренди земельн ої ділянки.
Тобто, у зв' язку з набрання м чинності Земельним кодексо м України від 25.10.2001 р. позивач не втратив права на одержання у користування або у власніст ь земельну ділянку за адресо ю: м. Київ, вул. Кіквідзе, 17, проте , таке право підлягає оформле нню у порядку, встановленому вказаним кодексом, а саме на підставі рішення відповідно го органу місцевого самовряд ування, яким у даному випадку є Рада.
Зважаючи на вищевикладене , суд вважає, що позивачем не д оведені позовні вимоги, а том у в позові слід відмовити.
За таких обставин та керуюч ись ст.ст. 49, 82 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відм овити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення десят иденного строку з дня його пі дписання.
Суддя І.О.Домнічева
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2009 |
Оприлюднено | 01.12.2010 |
Номер документу | 6515077 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Домнічева І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні