Постанова
від 06.03.2017 по справі 537/5244/16-а
КРЮКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Провадження 2а/537/11/2017

Справа № 537/5244/16

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06.03.2017 року Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області в складі: головуючого судді - Хіневич В. І., при секретарі Головньовій Л. М. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кременчуці адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради Полтавської області за участю третьої особи Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради про визнання протиправною бездіяльність суб'єкта владних повноважень та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом , відповідно до якого просив суд визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради, яка полягає у відмові внести додаткові зміни до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука шляхом внесення у вищевказані документи відомостей про земельну ділянку площею 0,0024 га, за кадастровим номером 5310436500:14:002:0430, яка знаходиться у районі житлового будинку №5 по вул.. Космічній у м. Кременчуці, що належить ОСОБА_1 на праві приватної власності та призначена для будівництва індивідуального гаража; зобов'язати Виконавчий комітет ОСОБА_2 міської ради розробити та подати на затвердження ОСОБА_2 міської ради проект внесення додаткових змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука шляхом внесення у вищевказані документи відомостей про земельну ділянку площею 0,0024 га, за кадастровим номером 5310436500:14:002:0430, яка знаходиться у районі житлового будинку №5 по вул.. Космічній у м. Кременчуці, належить ОСОБА_1 на праві приватної власності, яка призначена для будівництва індивідуального гаража.

В обґрунтування позову зазначив, що 29 вересня 2009 року на підставі рішення Крюківської районної ради від 12 березня 2009 року XXV сесії V скликання ним було отримано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0024 га за кадастровим номером 5310436500:14:002:0430, яка знаходиться за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул.. Космічна у районі жилого будинку № 5. Цільове призначення даної земельної ділянки: для будівництва індивідуального гаража. Для отримання містобудівних умов та обмежень, які мені були необхідні для проектування та отримання дозволу на будівництво гаража, він звернувся до Управління містобудування та архітектури Виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради та подав на розгляд документи, які передбачено Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки. На його звернення він отримав відмову у видачі містобудівних умов та обмежень, яка була адресована йому листом за №28-06/0279/33 від 05.03.2015 року. Відмову була обґрунтована тим, що у відповідності з генеральним планом міста, затвердженим рішенням ОСОБА_2 міської ради від 25.12.2007 року (зі змінами від 29.04.2014 року) та планом зонування території м. Кременчука Полтавської області, затвердженим рішенням ОСОБА_2 міської ради від 30.09.2014 року, земельна ділянка, яка знаходиться у моїй приватній власності, відноситься до зони розміщення багатоквартирної житлової забудови 5-9 поверхів та має містобудівні обмеження, де не дозволяється будівництво індивідуальних гаражів. Тому задовольнити його заяву неможливо.

23.08.2016 року через відділ по роботі зі зверненнями громадян ОСОБА_2 міської ради він звернувся до міського голови із заявою, у якій прохав внести зміни до генерального плану міста, затвердженого рішенням ОСОБА_2 міської ради від 25.12.2007 року (зі змінами від 29.04.2014 року) та плану зонування території м. Кременчука, затвердженого рішенням ОСОБА_2 міської ради від 30.09.2014 року, позначивши на вищевказаних документах земельну ділянку площею 0,0024 га, за кадастровим номером 5310436500:14:002:0430, яка знаходиться у районі житлового будинку №5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, призначена для будівництва індивідуального гаража та належить йому на праві приватної власності з 29.09.2009 року. На його звернення 27.09.2016 року він отримав відмову Відповідача, яка була адресована йому листом за №М-02-26/4008 від 22.09.2016 року. У листі зазначено, що зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше ніж один раз на п'ять років. Дострокове внесення змін до генерального плану може вноситися за результатами містобудівного моніторингу або у разі виникнення державної необхідності. Внесення змін до плану зонування території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту. При цьому, далі по тексту Відповідач зазначає, що останні зміни до генерального плану міста були внесені 01.04.2016 року, тобто менш як через два роки після останніх змін. Як видно з інформації, яка розміщена на офіційному сайті ОСОБА_2 міської ради, внесення останніх змін до генерального плану міста було пов'язане із необхідністю забезпечити учасників бойових дій, які приймали участь в АТО, земельними ділянками, тобто задля реалізації прав цих людей на безоплатне отримання земельних ділянок, яке передбачене ЗУ Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту . Однак, його права власника, які гарантовані на конституційному рівні, у силу невідомих йому причин, відповідачем було проігноровано. Тому він звернувся до суду із даним позовом.

В судове засідання позивач не з'явився, про час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений про причини неявки суд не повідомив.

В судовому засіданні представник позивача за угодою адвокат - ОСОБА_3 позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просила їх задовольнити з підстав вказаних у позові.

В судовому засіданні представник відповідача за довіреністю - ОСОБА_4 заперечував проти задоволення позову, пояснивши що відмова у внесенні змін до плану зонування території та генерального плану міста Кременчука надана правомірно відповідно до вимог чинного законодавства. Виконавчий комітет ОСОБА_2 міської ради діяв відповідно до вимог чинного законодавства та у спосіб передбачений чинним законодавством.

В судовому засіданні представник третьої особи за довіреністю - ОСОБА_5 заперечував проти задоволення позову, пояснивши що Управління містобудування та архітектури діяло відповідно до вимог чинного законодавства та у спосіб передбачений чинним законодавством. Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки надана правомірно відповідно до вимог чинного законодавства.

Суд, повно, обґрунтовано, всебічно та безпосередньо дослідивши всі наявні докази у справі, з'ясувавши всі обставини, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог та заперечень, приходить до наступного.

Відповідно до ч.2 ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частин 1 і 2 статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Як встановлено судом, 29.09.2009 року на підставі рішення Крюкіської районної ради м. Кременчука від 12.03.2009 р. XXV сесія V скликання. ОСОБА_1 було видано державний акт на земельну ділянку площею 0,0024 га, що розташована за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, кадастровий номер 5310436500:14:002:0430, цільове призначення: для будівництва індивідуального гаража, зі встановленням меж земельної ділянки.

Тобто позивач правомірно набув право власності на земельну ділянку на підставі рішення Крюкіської районної ради від 12.03.2009 р.

26.02.2015 р. позивач звернувся до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради з заявою про надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво індивідуального гаражу по вул. Космічній в районі житлового будинку № 5 в м. Кременчуці.

Листом № 28-06/0279/33 від 05.03.2015 року ОСОБА_1 було відмовлено у зв'язку з тим, що відповідно до генерального плану міста Кременчука та плану зонування території міста Кременчука, затвердженого рішенням ОСОБА_2 міської ради від 25.12.2007 року зі змінами від 29.04.2014 року, земельна ділянка за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5 по належить до зони розміщення багатоквартирних житлових забудов 5-9 поверхів та має містобудівні обмеження, де не дозволяється будівництво індивідуальних гаражів.

23.08.2016 року позивач звернувся до міського голови м. Кременчука з заявою про внесення змін до генерального плану міста, затвердженого рішенням ОСОБА_2 міської ради від 25.12.2007 року зі змінами від 29.04.2014 року та плану зонування території м. Кременчука, затвердженого рішенням ОСОБА_2 міської ради від 30.04.2014 року щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, у зв'язку з неможливістю реалізації свого права на отримання містобудівних умов та обмежень для забудови надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво індивідуального гаражу по вул. Космічній в районі житлового будинку № 5 в м. Кременчуці.

Листом № м-0226/4008 від 22.09.2016 року ОСОБА_1 було відмовлено у зв'язку з тим, що відповідно до діючого законодавства зміни до Генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п'ять років. Дострокове внесення змін до генерального плану моде вноситись за результатами містобудівного моніторингу або у разі виникнення державної необхідності. Внесення змін до плану зонування території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту. 01.04.2016 року рішенням ОСОБА_2 міської ради Полтавської області було затверджено внесення додаткових змін до Генерального плану міста Кременчука.

Відповідно до ст. 24, 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства. Забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.

Відповідно до ст. 16 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Як встановлено в судовому засіданні, генеральний план м. Кременчука затверджений рішенням ОСОБА_2 міської ради Полтавської області від 25.12.2007 року зі змінами від 01.04.2016 року.

Суд критично оцінює доводи представника відповідача та представника третьої особи щодо невідповідності намірів забудови земельної ділянки за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, містобудівної документації та генеральному плану міста Кременчук, затвердженого рішенням ОСОБА_2 міської ради від 25.12.2007 р. зі змінами від 01.04.2016 року з огляду на наступне.

В ході розгляду справи судом достеменно встановлено, що земельна ділянка площею, 0,0024 га за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5 належить позивачу на підставі державного акту на право власності виданого Управлінням Держкомзему у м. Кременчук Полтавської області 29.09.2009 року на підставі рішення Крюківської районної ради м. Кременчука від 12.03.2009 р. XXV сесія V скликання. Дані про земельну ділянку були внесені до земельного кадастру, кадастровий 5310436500:14:002:0430 зі встановленням меж земельної ділянки та планом відведення земельної ділянки затвердженого та погодженого у встановленому законом порядку. Тобто при розробці генерального плану міста Кременчука у ОСОБА_2 міської ради були відомості з земельного кадастру щодо цільового призначення відповідної земельної ділянки та її статус як приватної власності.

Відповідно до п.2 ст.17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських, приватних інтересів.

Відповідно до ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об'єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об'єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Відповідно до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 N 109 встановлено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються:засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі);викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру за умови відсутності містобудівного кадастру);фотофіксація земельної ділянки (з оточенням);містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва. Розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

В даному випадку, позивач є власником земельної ділянки площею, 0,0024 га за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, що належить позивачу на підставі державного акту на право власності виданого Управлінням Держкомзему у м. Кременчук Полтавської області 29.09.2009 року на підставі рішення Крюкіської районної ради м. Кременчука від 12.03.2009 р. XXV сесія V скликання з конкретно визначеним цільовим призначенням: для будівництва індивідуального гаража.

Суд звертає увагу, що межі даної земельної ділянки були перенесені в натрі, що підтверджується актом від 20.02.2009 року, планом відведення земельної ділянки, актом визначення меж земельної ділянки в натурі від 20.02.209 року, актом прийомки -передачі межових знаків на зберігання від 20.02.2009 року затверджених відповідно до вимог чинного законодавства.

Тобто, позивач вчинив всі необхідні і передбачені законом дії стосовно визначення меж земельної ділянки.

Таким чином, суд критично відноситься до заперечення представника відповідача і представника третьої особи щодо невчинення позивачем всіх необхідних дій по перенесенню меж земельної ділянки в натурі, їх визначення та прийом - передача межових знаків на зберігання.

ОСОБА_2 міська рада приймаючи рішення від 29.04.2014року, яким затвердив Генеральний план м. Кременчука та план зонування території м. Кременчука Полтавської області, затвердженого рішення ОСОБА_2 міської ради від 30.09.2014 року, без законних підстав не звернула увагу на ті обставини, що належна позивачу земельна ділянка вже виділена та їй наданий відповідний статус у відповідності до чинного правовстановлюючого документу, тобто вона є приватною власністю, а тому не може без зміни свого цільового призначення бути включена до земель, що відносяться до зони розміщення багатоквартирної житлової забудови 5-9 поверхів та мати містобудівні обмеження.

Також, суд зазначає, Постановою КМУ від 25.05.2011 року № 555 затверджено Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , відповідно до якого, проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації. Однак, в супереч вимог чинного законодавства виконавчим комітетом ОСОБА_2 міської ради не надано підтвердження щодо повідомлення позивача про проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення і не надав доказів правомірності своєї відмови.

Разом з тим, суд не вправі перебирати на себе повноваження та функції органу місцевого самоврядування. Суд приймає рішення про зобов'язання вчинити певні дії для поновлення прав позивача, не надаючи при цьому вказівки, які б свідчили про те, яким саме чином слід вирішити питання, які належать до виключної компетенції суб'єкта владних повноважень.

За таких обставин, суд вважає, що відмова позивачу щодо внесення змін до генерального плану м. Кременчука в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, кадастровий номер 5310436500:14002:0430, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності з зони Ж-4 - багатоквартирної житлової забудови - 5-9 поверхів на територію для будівництва індивідуального гаража є порушенням його конституційних прав, оскільки останній без законних підстав обмежується у користуванні належною на праві власності йому земельною ділянкою за цільовим призначенням.

Тому, суд вважає за можливе зобов'язати відповідача розглянути питання щодо внесення змін до генерального плану м. Кременчука в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, кадастровий номер 5310436500:14002:0430, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності з зони Ж-4 - багатоквартирної житлової забудови - 5-9 поверхів на територію для будівництва індивідуального гаража.

Згідно ст. 162 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову в тому числі про: визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання не чинним рішення чи окремих його положень; зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

За викладених обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню з метою відновлення порушених прав позивача.

З урахуванням задоволення позову, судові витрати, що понесені позивачем підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради Полтавської області відповідно до вимог ст. 94 КАС України.

Керуючись ст.ст. 2 , 9 , 11 , 17 , 105-107 , 158-163 , 167 КАС України , ст. 317 , 319 , 391 ЦК України , Законом "Про регулювання містобудівної документації" суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради Полтавської області за участю третьої особи Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради про визнання протиправною бездіяльність суб'єкта владних повноважень та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради Полтавської області щодо відмови ОСОБА_1 у внесені змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука.

Зобов'язати виконавчий комітет ОСОБА_2 міської ради Полтавської області розглянути питання внесення змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, кадастровий номер 5310436500:14:002:0430, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності з зони Ж-4 - багатоквартирної житлової забудови - 5-9 поверхів на територію для будівництва індивідуального гаража.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету ОСОБА_2 міської ради Полтавської області на користь ОСОБА_1 1102,40 грн. сплаченого судового збору.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Харківського апеляційного адміністративного суду через Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області на протязі десяти днів з дня її проголошення, з одночасним подання копії апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду.

Суддя: В.І. Хіневич

Повний текст постанови виготовлено 09.03.2017 року

СудКрюківський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення06.03.2017
Оприлюднено10.03.2017
Номер документу65197857
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —537/5244/16-а

Постанова від 09.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Постанова від 07.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 28.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Постанова від 06.03.2017

Адміністративне

Крюківський районний суд м.Кременчука

Хіневич В. І.

Постанова від 06.03.2017

Адміністративне

Крюківський районний суд м.Кременчука

Хіневич В. І.

Ухвала від 02.11.2016

Адміністративне

Крюківський районний суд м.Кременчука

Хіневич В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні