Постанова
від 07.06.2017 по справі 537/5244/16-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2017 р. Справа № 537/5244/16

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого судді Бартош Н.С.,

Суддів: Присяжнюк О.В., Курило Л.В.

при секретарі Дудка О.А.

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - ОСОБА_2

представника третьої особи - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області на постанову Крюківського районного суду м. Кременчука від 06.03.2017р. по справі № 537/5244/16

за позовом ОСОБА_4

до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області

третя особа Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради

про визнання протиправною бездіяльності суб'єкта владних повноважень та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ОСОБА_4, звернувся до Крюківського районного суду м. Кременчука з адміністративним позовом, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради, яка полягає у відмові внести додаткові зміни до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука шляхом внесення у вищевказані документи відомостей про земельну ділянку площею 0,0024 га, за кадастровим номером 5310436500:14:002:0430, яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, що належить ОСОБА_4 на праві приватної власності та призначена для будівництва індивідуального гаража; зобов'язати Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради розробити та подати на затвердження Кременчуцької міської ради проект внесення додаткових змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука шляхом внесення у вищевказані документи відомостей про земельну ділянку площею 0,0024 га, за кадастровим номером 5310436500:14:002:0430, яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, належить ОСОБА_4 на праві приватної власності, яка призначена для будівництва індивідуального гаража.

Постановою Крюківського районного суду м. Кременчука від 06.03.2017р. по справі № 537/5244/16-а позовні вимоги задоволено частково: визнано протиправними дії виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області щодо відмови ОСОБА_4 у внесені змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука; зобов'язано виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області розглянути питання внесення змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, кадастровий номер 5310436500:14:002:0430, яка належить ОСОБА_4 на праві приватної власності з зони Ж-4 - багатоквартирної житлової забудови - 5-9 поверхів на територію для будівництва індивідуального гаража. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Крюківського районного суду м. Кременчука від 06.03.2017р. по справі № 537/5244/16-а та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

Позивач подав письмові заперечення на апеляційну скаргу, де наполягає на законності судового рішення та просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши постанову суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, заперечення на неї та заслухавши пояснення представників сторін та представника третьої особи у судовому засіданні, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 29.09.2009 р. на підставі рішення Крюкіської районної ради м. Кременчука від 12.03.2009 р. XXV сесія V скликання. ОСОБА_4 виданий державний акт на земельну ділянку площею 0,0024 га, що розташована за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, кадастровий номер 5310436500:14:002:0430, цільове призначення: для будівництва індивідуального гаража, зі встановленням меж земельної ділянки.

Також, судом першої інстанції встановлено, що 26.02.2015 р. позивач звернувся до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради з заявою про надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво індивідуального гаражу по вул. Космічній в районі житлового будинку № 5 в м. Кременчуці.

Листом № 28-06/0279/33 від 05.03.2015 р. ОСОБА_4 відмовлено у зв'язку з тим, що відповідно до генерального плану міста Кременчука та плану зонування території міста Кременчука, затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 25.12.2007 р. зі змінами від 29.04.2014 р., земельна ділянка за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, належить до зони розміщення багатоквартирних житлових забудов 5-9 поверхів та має містобудівні обмеження, де не дозволяється будівництво індивідуальних гаражів.

У зв'язку з цим, 23.08.2016 р. позивач звернувся до міського голови м. Кременчука з заявою про внесення змін до генерального плану міста, затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 25.12.2007 р. зі змінами від 29.04.2014 р. та плану зонування території м. Кременчука, затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 30.04.2014 р. щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, у зв'язку з неможливістю реалізації свого права на отримання містобудівних умов та обмежень для забудови надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво індивідуального гаражу по вул. Космічній в районі житлового будинку № 5 в м. Кременчуці.

Листом № м-0226/4008 від 22.09.2016 р. Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради ОСОБА_4 відмовлено в задоволенні звернення у зв'язку з тим, що відповідно до діючого законодавства зміни до Генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п'ять років. Дострокове внесення змін до генерального плану може вноситись за результатами містобудівного моніторингу або у разі виникнення державної необхідності. Внесення змін до плану зонування території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту.

Не погодившись з відмовою відповідача щодо внесення змін до генерального плату, позивач звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.

Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що відмова позивачу щодо внесення змін до генерального плану м. Кременчука в частині зміни функціонального призначення земельної ділянки, яка знаходиться у районі житлового будинку № 5 по вул. Космічній у м. Кременчуці, кадастровий номер 5310436500:14002:0430, яка належить ОСОБА_4 на праві приватної власності з зони Ж-4 - багатоквартирної житлової забудови - 5-9 поверхів на територію для будівництва індивідуального гаража є порушенням його конституційних прав, оскільки останній без законних підстав обмежується у користуванні належною на праві власності йому земельною ділянкою за цільовим призначенням.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Судовим розглядом встановлено, що генеральний план м. Кременчука затверджений рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 25.12.2007 р. (зі змінами від 01.04.2016 р.).

Відповідно до 1, 9 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п'ять років. Такі зміни вносяться органом місцевого самоврядування, який затверджував генеральний план населеного пункту.

В силу ч. ч. 1, 2, 8 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Судовим розглядом встановлено, що 29.09.2009 р. на підставі рішення Крюкіської районної ради м. Кременчука від 12.03.2009 р. XXV сесія V скликання. ОСОБА_4 виданий державний акт на земельну ділянку площею 0,0024 га, що розташована за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, кадастровий номер 5310436500:14:002:0430, цільове призначення: для будівництва індивідуального гаража, зі встановленням меж земельної ділянки.

В свою чергу, відмовляючи позивачу у наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво індивідуального гаражу по вул. Космічній в районі житлового будинку № 5 в м. Кременчуці третя особа зазначила, що відповідно до генерального плану міста Кременчука та плану зонування території міста Кременчука, затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 25.12.2007 р. зі змінами від 29.04.2014 р., земельна ділянка за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, належить до зони розміщення багатоквартирних житлових забудов 5-9 поверхів та має містобудівні обмеження, де не дозволяється будівництво індивідуальних гаражів, а відповідач по справі вказав, що відповідно до діючого законодавства зміни до Генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п'ять років. Дострокове внесення змін до генерального плану може вноситись за результатами містобудівного моніторингу або у разі виникнення державної необхідності. Внесення змін до плану зонування території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту.

Відповідно до ч. 4 ст. 373 ЦК України, власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.

В силу ч. ч. 1, 2, 3 ст. 375 ЦК України, власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам. Власник земельної ділянки набуває право власності на зведені ним будівлі, споруди та інше нерухоме майно. Право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням. Власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України.

Згідно ч. 2 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських, приватних інтересів.

Колегія суддів зазначає, що рішення про розроблення генерального плану приймає міська рада. В свою чергу, виконавчі органи міських рад в установлений строк: 1) подають пропозиції до проекту відповідного місцевого бюджету на наступний рік або про внесення змін до бюджету на поточний рік щодо потреби у розробленні містобудівної документації;

2) визначають в установленому законодавством порядку розробника генерального плану населеного пункту, встановлюють строки розроблення та джерела його фінансування; 3) звертаються до обласної державної адміністрації щодо визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення генерального плану населеного пункту; 4) повідомляють через місцеві засоби масової інформації про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами; 5) забезпечують попередній розгляд матеріалів щодо розроблення генерального плану населеного пункту архітектурно-містобудівними радами відповідного рівня; 6) узгоджують проект генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, з метою врегулювання питань планування територій у приміських зонах.

Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п'ять років. Такі зміни вносяться органом місцевого самоврядування, який затверджував генеральний план населеного пункту. Питання про дострокове внесення змін до генерального плану населеного пункту може порушуватися за результатами містобудівного моніторингу перед відповідною сільською, селищною, міською радою відповідною місцевою державною адміністрацією. У разі виникнення державної необхідності рішення щодо доцільності внесення змін до генерального плану населеного пункту приймається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. п. 4.1, 4.11 Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 290 від 16.11.2011 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.12.2011 р. за № 1468/20206 (далі - Порядок № 290), рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада. Генеральні плани населених пунктів, плани зонування території та зміни до них затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами.

Відповідно до розділу V Порядку № 290, рішення щодо внесення змін у містобудівну документацію приймається на підставі: 1) результатів моніторингу її реалізації, який проводиться відповідно до Порядку проведення містобудівного моніторингу, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.09.2011 р. № 170, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.11.2005 р. за № 1268/20006; 2) виникнення умов для зміни масштабів та характеру розвитку населеного пункту; змін у видах функціонального використання окремих територій; 3) необхідності вирішення екологічних та інженерних питань; 4) виникнення потреби у розміщенні об'єктів державного, регіонального значення, а також таких, що забезпечують громадські інтереси; 5) необхідності реалізації інвестиційних програм і проектів. Необхідність внесення змін до містобудівної документації обґрунтовується відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури.

Судовим розглядом встановлено, що 01.04.2016 р. рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області затверджено внесення додаткових змін до Генерального плану м. Кременчука.

Внесення таких змін було обумовлено суспільною необхідністю, оскільки відповідно до п. 14 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасникам бойових дій надається першочергове право на відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва. При цьому, враховуючи те, що 29.04.2014 р. вже вносилися зміни до генерального плану, 27.01.2015 р. Кременчуцькою міською радою прийнято рішення Про звернення Кременчуцької міської ради Полтавської області до Кабінету міністрів України з клопотанням про дострокове внесення змін до генерального плану міста Кременчука і тільки після отримання відповіді було прийнято рішення від 01.04.2016 р. про затвердження внесення додаткових змін до Генерального плану м. Кременчука.

В свою чергу, підставою для звернення позивача із заявою про внесення змін до генерального плану м. Кременчука слугувала та обставина, що Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради відмовлено у наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на будівництво індивідуального гаражу по вул. Космічній в районі житлового будинку № 5 в м. Кременчуці, оскільки земельна ділянка за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Космічна в районі житлового будинку № 5, належить до зони розміщення багатоквартирних житлових забудов 5-9 поверхів та має містобудівні обмеження, де не дозволяється будівництво індивідуальних гаражів.

Разом з тим, чинним законодавством не передбачено такої підстави для дострокового внесення змін до генерального плану. Крім того, колегія суддів звертає увагу, що позивач звернувся із вимогою про зобов'язання Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради розробити та подати на затвердження Кременчуцької міської ради проект внесення додаткових змін до генерального плану м. Кременчука та плану зонування території м. Кременчука, в той час як згідно вимог чинного законодавства прийняття рішення про затвердження змін до генерального плану належить до компетенції органу, який такий план затвердив, в даному випадку - до повноважень Кременчуцької міської ради, а не її виконавчого органу.

Судом першої інстанції не враховано вищенаведених обставин, що призвело до неправильного вирішення справи.

Враховуючи те, що постанова Крюківського районного суду м. Кременчука від 06.03.2017р. по справі № 537/5244/16-а прийнята з порушенням норм матеріального права, вона підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 209, 254 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області на постанову Крюківського районного суду м. Кременчука від 06.03.2017р. по справі № 537/5244/16-а - задовольнити.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 06.04.2017р. по справі № 816/356/17 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України шляхом подання касаційної скарги протягом двадцяти днів з моменту виготовлення повного тексту.

Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_5 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_6 ОСОБА_7

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 12.06.2017 року.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2017
Оприлюднено16.06.2017
Номер документу67091641
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —537/5244/16-а

Постанова від 09.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Постанова від 07.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 28.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Постанова від 06.03.2017

Адміністративне

Крюківський районний суд м.Кременчука

Хіневич В. І.

Постанова від 06.03.2017

Адміністративне

Крюківський районний суд м.Кременчука

Хіневич В. І.

Ухвала від 02.11.2016

Адміністративне

Крюківський районний суд м.Кременчука

Хіневич В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні