Постанова
від 06.03.2017 по справі 825/236/17
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 березня 2017 року м.Чернігів Справа № 825/236/17

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Падій В.В.,

за участі секретаря Кондратенко О.В.,

відповідача Пінчука І.Ю.,

представника відповідача Ткача О.В.,

представника третьої особи ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного підприємства Куликівські аграрні інвестиції до Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича, Чернігівської районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4, Товариство з обмеженою відповідальністю ГОРБІВ АГРО , Куликівська районна державна адміністрація Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

07.02.2017 Приватне підприємство Куликівські аграрні інвестиції (далі - ПП Куликівські аграрні інвестиції ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича, Чернігівської районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4, Товариство з обмеженою відповідальністю ГОРБІВ АГРО (далі - ТОВ ГОРБІВ АГРО ), Куликівська районна державна адміністрація Чернігівської області, в якому просить суд, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.08.2016 № 31115950 щодо державної реєстрації інших речових прав (права оренди землі).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Державним реєстратором Чернігівської районної державної адміністрації Пінчуком Іваном Юрійовичем проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на ту ж саму земельну ділянку, яку орендує ПП Куликівські аграрні інвестиції на підставі договору оренди землі від 01.03.2008, який був зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр ДЗК 12.06.2008 за № 040883500303 та який наразі не є розірваним, його державна реєстрація не скасована та строк його дії триває.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав у повному обсязі та просив його задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі, просив у їх задоволенні відмовити, оскільки заявником було подано належним чином оформлений пакет документів, який у повному обсязі відповідає вимогам, що встановлені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень для вчинення відповідної реєстраційної дії (реєстрація права оренди на земельну ділянку), то у останнього були відсутні правові підстави для відмови у державній реєстрації прав. При цьому, зауважив, що Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень не вимагає від державного реєстратора вчинення дій щодо запиту від органів, що здійснювали державну реєстрацію прав на нерухоме майно до 1 січня 2013 року, інформації стосовно правочинів, які були вчинені після вищевказаної дати.

Представник Чернігівської районної державної адміністрації у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та зазначив, що ОСОБА_4 при укладанні договору оренди землі з ТОВ ГОРБІВ АГРО не повідомила останнього про наявність у неї вже укладеного договору землі з ПП Куликівські аграрні інвестиції . У свою чергу, у відповідності до частини 2 статті 22 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4 у судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, причини неявки суду не повідомила.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ ГОРБІВ АГРО у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі, просив у їх задоволенні відмовити, оскільки державний реєстратор у оскаржуваних правовідносинах діяв у межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України. При цьому, зазначив, що договір оренди землі, укладений 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, є нікчемним, оскільки був укладений без набуття ОСОБА_4 права власності на земельну ділянку шляхом отримання відповідного державного акту та присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру (Державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 видано лише 21.05.2008).

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Куликівської районної державної адміністрації Чернігівської області у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення відповідача, представника відповідача - Чернігівської районної державної адміністрації, представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ ГОРБІВ АГРО , з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що ОСОБА_4 на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 3 га, яка розташована на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області, що підтверджується Державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 від 21.05.2008, наявним у матеріалах справи (а.с.10).

Як вбачається з матеріалів справи, 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 3 га, яка розташована на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області, який був зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах 12.06.2008 за № 040883500303 (а.с.10-12).

Також з матеріалів справи вбачається, що 02.08.2016 між ТОВ ГОРБІВ АГРО (Орендар) та ОСОБА_4 (Орендодавець) укладено договір оренди землі № Д344, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області (загальна площа 3,00 га, кадастровий номер НОМЕР_2) (а.с. 94-98).

З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна (а.с.117,118) вбачається, що 27.08.2016 Державним реєстратором Чернігівської районної державної адміністрації Пінчуком Іваном Юрійовичем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 31115950 (а.с.116) щодо державної реєстрації інших речових прав (прав оренди землі) на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_2 на підставі договору оренди землі від 02.08.2016 № Д344, укладеного між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4, орендар - ТОВ ГОРБІВ АГРО .

Вважаючи оскаржуване рішення протиправним та таким, яке підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Так, правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією, регулюються Земельним кодексом України та Законом України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) (далі - Закон № 1952-IV).

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це фіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

В силу вимог приписів частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Згідно з частиною 4 статті 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що саме державний реєстратор, як суб'єкт владних повноважень, під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав, з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Аналогічна правова позиція була висловлена неодноразово і Верховним Судом України у постановах від 22.09.2015 (справа № 21-760а15) та від 15.11.2016 (справа № 21-3030а16).

У відповідності до частини 1 статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

При цьому, матеріали реєстраційної справи (а.с.88-118) не містять жодних доказів щодо звернення державного реєстратора з відповідним запитом про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди щодо спірної земельної ділянки до Відділу Держгеокадастру у Куликівському районі Чернігівської області, як до правонаступника Відділу Держземагентства у Куликівському районі Чернігівської області - органу, який здійснював таку реєстрацію до 01.01.2013.

Разом з тим, у матеріалах справи міститься лист Відділу Держгеокадастру у Куликівському районі Чернігівської області від 01.03.2017 № 9-28-99.1-419/2-17, наданий відділом на запит суду від 23.02.2017, в якому зазначено, що в архіві відділу зберігається Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі , де у розділі 4 за № 040883500303 від 12.06.2008 зазначено про реєстрацію договору оренди землі, укладеного між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, стосовно земельної ділянки площею 3,00 га, кадастровий номер НОМЕР_2, термін дії договору - 10 років (а.с.141).

При цьому, суд наголошує на тому, що реєстрація договору оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угоди про розірвання договору оренди землі з попереднім орендарем або закінченням строку його дії.

Разом з тим, матеріали справи не містять жодних доказів щодо розірвання договору оренди землі від 01.03.2008, укладеного між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4.

Отже, відповідачем при проведенні державної реєстрації іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки за договором оренди землі від 02.08.2016 № Д344 (а.с.116), укладеним між ТОВ ГОРБІВ АГРО та ОСОБА_4, не перевірено належним чином, чи право оренди на цю земельну ділянку зареєстровано чи ні станом на 01.01.2013, внаслідок чого й здійснено повторну реєстрацію договору оренди однієї і тієї ж земельної ділянки, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одна і та ж земельна ділянка була передана в оренду різним орендарям.

Крім того, суд зауважує, що право власності на земельну ділянку виникло у ОСОБА_4 з 21.05.2008 (Державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 від 21.05.2008), а реєстрація права власності та іншого речового права відбулась 27.08.2016.

Вказане вище спростовує твердження відповідача -державного реєстратора щодо відсутності у нього обов'язку запитувати інформацію від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, а саме про наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди на спірну земельну ділянку у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013.

Суд зауважує, що одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону №1952-IV, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових прав та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

У свою чергу, частиною 1 статті 24 Закону № 1952-IV визначені підстави, за яких у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено.

За таких обставин та з урахування того, що відповідачем проведено реєстрацію договору оренди землі від 02.08.2016 № Д344 без дотримання вимог норм законодавства, а саме не здійснено жодних дій щодо встановлення факту наявності або відсутності вже зареєстрованих прав оренди спірної земельної ділянки, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича про державну реєстрацію прав та обтяжень від 27.08.2016 №31115950 щодо державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, яка знаходиться на території Дроздівської сільської ради Куликівського району Чернігівської області (кадастровий номер НОМЕР_2) та задоволення позовних вимог ПП Куликівські аграрні інвестиції у повному обсязі.

При цьому, судом не приймається до уваги твердження представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ ГОРБІВ АГРО , що договір оренди землі, укладений 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, є нікчемним, оскільки був укладений без набуття ОСОБА_4 права власності на земельну ділянку шляхом отримання відповідного державного акту та присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру (Державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 видано лише 21.05.2008), з огляду на наступне.

Так, у відповідності до статті 18 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV Про оренду землі (в редакції, чинній на момент реєстрації договору оренди від 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4 - 12.06.2008) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 №2073 затверджений Порядок державної реєстрації договорів оренди землі (чинного на момент реєстрації договору оренди землі від 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4 - 12.06.2008) (далі - Порядок №2073).

Пунктом 1 Порядку №2073 встановлено, що цей Порядок визначає єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди).

Згідно пункту 2 Порядку №2073 державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Пунктом 3 Порядку № 2073 передбачалось, що державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.

Відповідно до 4 Порядку № 2073 забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів: районні відділи земельних ресурсів; управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування; Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів.

За приписами пункту 11 Порядку № 2073 державний орган земельних ресурсів у 20-денний термін перевіряє подані документи на відповідність чинному законодавству та за результатами перевірки готує висновок про державну реєстрацію або обґрунтований висновок про відмову у такій реєстрації і передає реєстраційну справу відповідно виконавчому комітету сільської, селищної та міської ради, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям за місцем розташування земельної ділянки для засвідчення факту державної реєстрації або відмови у такій реєстрації.

Факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком (пункти 12,13 Порядку № 2073).

Згідно з пунктом 14 Порядку № 2073 датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.

З аналізу вищевказаних норм Порядку № 2073 вбачається, що передумовою набрання чинності договором оренди землі була його державна реєстрація.

У свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, договір оренди землі від 01.03.2008, укладений між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, був зареєстрований Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах 12.06.2008 за № 040883500303 (а.с.10).

Тобто, договір оренди землі від 01.03.2008 набрав чинності 12.06.2008.

Таким чином, договір оренди землі від 01.03.2008 не містить ознак нікчемного правочину, оскільки ОСОБА_4, на момент державної реєстрації договору оренди землі від 01.03.2008 (12.06.2008), набула права власності на земельну ділянку шляхом отримання 21.05.2008 державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 та присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру - НОМЕР_2.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 №174 був затверджений Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель (далі - Наказ №174).

Відповідно до рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 18.04.2007 №35 Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики Державним комітетом України по земельних ресурсах з 18.06.2007 дію Наказу №174 зупинено.

У свою чергу, ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.07.2007 № 6/534-А зупинено дію рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 18.04.2007 №35 Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики Державним комітетом України по земельних ресурсах .

Отже, станом на момент державної реєстрації договору оренди землі від 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4 12.06.2008 діяв Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель, затверджений Наказом №174.

Згідно з пунктом 1.2 Наказу №174 (чинного на момент державної реєстрації договору оренди землі від 01.03.2008 між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, - 12.06.2008) Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - книга реєстрації) - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.

Реєстратори державного реєстру земель (далі - реєстратори) - структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до бази даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації.

Відповідно до пункту 2.8 Наказу № 174 оператор (реєстратор) здійснює видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та видачу договорів оренди (суборенди) землі. Видача державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договору оренди (суборенди) землі супроводжується внесенням запису про державну реєстрацію до відповідних розділів книги реєстрації. При цьому, оператор (реєстратор) відображає дані державної реєстрації на всіх примірниках державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди (суборенди) землі.

Пунктом 12 Наказу №174 передбачено, що Поземельна книга (додаток 4) відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку. Дані для формування Поземельної книги вносяться до бази даних АС ДЗК після внесення записів до книги реєстрації. Відповідальність за формування та ведення поземельних книг покладається на осіб, які призначаються наказом оператора (реєстратора).

У свою чергу, з листа Відділу Держгеокадастру у Куликівському районі Чернігівської області від 01.03.2017 № 9-28-99.1-419/2-17, наданого відділом на запит суду від 23.02.2017, вбачається, що в архіві відділу зберігається Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі , де у розділі 4 за № 040883500303 від 12.06.2008 зазначено про реєстрацію договору оренди землі, укладеного між ПП Куликівські аграрні інвестиції та ОСОБА_4, стосовно земельної ділянки площею 3,00 га, кадастровий номер НОМЕР_2, термін дії договору - 10 років (а.с.141).

Також, на договорі оренди землі від 01.03.2008, вчинені реєстраційні написи щодо його державної реєстрації Куликівським районним відділом Чернігівської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Державному Комітеті України по земельних ресурсах 12.06.2008 за № 040883500303, які завірені гербовою печаткою (а.с10).

При цьому, відсутність відомостей про державну реєстрацію таких договорів у Поземельній книзі не свідчить про незавершеність чи відсутність державної реєстрації як такої, оскільки як вже зазначалось, у першу частину державного реєстру земель (книгу записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі) внесено відомості про державну реєстрацію договорів оренди спірних земельних ділянок із зазначенням їх кадастрових номерів.

Крім того, обов'язок щодо внесення відомостей у Поземельну книгу покладався на реєстратора державного реєстру земель, який і ніс відповідальність за неналежне виконання своїх обов'язків.

Вищевказані обставини спростовують посилання третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ ГОРБІВ АГРО про не завершення державної реєстрації речового права на земельну ділянку за позивачем, оскільки запис про державну реєстрацію договору оренди від 01.03.2008 не зазначено у Поземельній книзі.

Також, суд при вирішенні цього спору застосовує закріплений у судовій практиці Європейського Суду з прав людини принцип належного урядування , державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків (рішення у справі Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), п.74).

Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки (Pincovd and Pine v. the Czech Republic), п.58, а також рішення у справі Ґаші проти Хорватії (Gashiv. Croatia), заява № 32457/05, п.40, від 13 грудня 2007 року та у справі Трго проти Хорватії (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, п.67, від 11 червня 2009 року).

Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Відповідно до частини 1 статті 87 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Так, згідно частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки, позовні вимоги ПП Куликівські аграрні інвестиції підлягають задоволенню повністю, то суд вважає за необхідне присудити ПП Куликівські аграрні інвестиції за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської районної державної адміністрації судовий збір у розмірі 1600,00 грн.

Керуючись статтями 122, 158 - 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства Куликівські аграрні інвестиції - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора Чернігівської районної державної адміністрації Пінчука Івана Юрійовича про державну реєстрацію прав та обтяжень від 27.08.2016 № 31115950.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04061688) на користь Приватного підприємства Куликівські аграрні інвестиції (код ЄДРПОУ 35493447) судові витрати в сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2017
Оприлюднено16.03.2017
Номер документу65249751
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/236/17

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 08.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 06.03.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 16.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 03.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Ухвала від 03.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Є.І.

Постанова від 06.03.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні