ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" березня 2017 р.Справа № 924/7/17
Господарський суд Хмельницької області у складі cудді Гладія С.В., розглянувши матеріали за позовом заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури м. Кам'янець - Подільський в інтересах держави
до приватного підприємства "Гринчуцьке" с. Гринчук, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області
до Кам'янець - Подільської районної державної адміністрації м. Кам'янець - Подільський, Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006р.
Представники сторін:
позивач
відповідач 1:не з'явився
відповідач 2: не з'явився
облпрокуратура : ОСОБА_2 - прокурор прокуратури Хмельницької області
третьої особи : не з'явився
Відповідно до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: прокурор в інтересах держави звернувся до господарського суду з позовною заявою в якій просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006, який зареєстрований у Кам'янець - Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства „Центр державного земельного кадастру» , про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 20.07.2006р. за № 04067655130213, виклавши: пункт 4 Договору у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 (три) відсотки від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 114437,10 грн. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частинах від річної суми на розрахунковий рахунок Гринчуцької сільської ради Кам'янець - Подільського району Хмельницької облсті до 30 (тридцятого) числа наступного місяця.
В обґрунтування позову вказує на порушення вимог законодавства у зв'язку із встановленням у договорі ставки орендної плати на рівні, нижчому 3% від нормативно-грошової оцінки, як передбачено ст. 288 Податкового кодексу України. При цьому посилається, зокрема, на положення ст. 121 Конституції України, ст. ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 271, 288, 289.2 Податкового кодексу України, ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", ст. 122 ЗК України, п. 2.9 постанови Пленуму ВГСУ №6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
Позивач (прокурор) в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.
Представник відповідач - ПП "Гринчуцьке" в судове засідання не з'явився, надіслав на адресу суду клопотання в якому повідомив, що позовні вимоги визнає повністю та просить справу провести без участі представника.
Представник відповідача - Кам'янець - Подільської районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, надіслав на адресу суду клопотання в якому повідомив, що позовні вимоги підтримує та просить справу слухати у відсутність представника.
Суд, оцінивши подані сторонами по справі докази вважає за можливе прийняти рішення по суті.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
17.07.2006 р. між Кам'янець - Подільською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ПП „Гринчуцьке» (відповідачем-орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 15 червня2006р. №473/2006-р надає, а орендар приймає у платне користування земельну ділянку із земель запасу Гринчуцької сільської ради, що розташована за межами населених пунктів для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.1 договору.)
Згідно п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка площею 69,4850 га, у тому числі: під ріллею 69,4850 га. Земельна ділянка, яка передається в оренду, немає недоліків, які могли б перешкоджати її ефективному використанню.
Відповідно до р.3 договору, договір укладається на строк 49 років починаючи з дати його реєстрації. Повернення орендованої земельної ділянки Орендарем та прийняття її Орендодавцем здійснюється протягом одного місяця з дня закінчення строку договору.
По закінченні строку договору орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк. У цьому разі зацікавлена сторона повинен повідомити другу сторону про бажання пролонгації договору на новий строк не пізніше ніж за 2 місяця до закінчення строку договору.
Згідно р.4 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок Гринчуцької сільської ради, в розмірі 5906,22 грн. за рік за всю площу з послідуючою індексацією. Загальна сума оренди становить 289404,70 грн. Періодичність внесення орендної плати - у відповідності до Законів України „Про плату за землю» , „Про оренду землі» , „Про Державний бюджет на відповідний рік» . Орендна плата справляється також і у випадку, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору. У разі визнання договору оренди недійсним, одержана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається. Розмір орендної плати переглядається щороку у випадку: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря; в інших випадках, передбачених законом.
Земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. (р.5 договору.)
Згідно р. 6 договору, передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється в місячний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання - передачі.
Зміна умов договору можлива лише за згодою сторін (р. 10 договору).
Договір підписаний представниками сторін, скріплений відтисками печаток сторін, зареєстрований у Кам'янець - Подільському районному відділі регіональної філії державного підприємства „Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України» про, що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 20.07.2006р. №0406755130213.
Згідно інформації відділу Держгеокадастру у Кам'янець - Подільському районі від 01.12.2016р. нормативно грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом оренди за договором від 17.07.2006р. не проведена.
Відповідно до листа Кам'янець - Подільської об'єднаної ДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області (від 17.02.2017р.), мінімальна річна сума орендної плати за земельну ділянку площею 69,4850 га, що використовується ПП „Гринчуцьке» , у 2016 році становила 114437,10 грн. (3% від законодавчо встановленого рівня).
Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки за межами населеного пункту на території Гринчуцької сільської ради Кам'янець - Подільського району площею 69,4850 га, що перебуває у користуванні ПП „Гринчуцьке» , кадастровий номер 6822481300:06:001:0001 становить 3814569,88 грн.
У зв'язку із невідповідністю встановленого договором розміру орендної плати вимогам законодавства прокурор у позовній вимозі просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006, який зареєстрований у Кам'янець - Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства „Центр державного земельного кадастру» , про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 20.07.2006р. за № 04067655130213, виклавши: пункт 4 Договору у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 (три) відсотки від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 114437,10 грн. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частинах від річної суми на розрахунковий рахунок Гринчуцької сільської ради Кам'янець - Подільського району Хмельницької облсті до 30 (тридцятого) числа наступного місяця.
Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.
У статті 93 Земельного кодексу України зазначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно зі ст. ст. 288.1-288.3 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до ст. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Статтею 288.5 Податкового кодексу України (зі змінами, внесеними Законом України від 27.03.2014 р. "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні") передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1 Податкового кодексу) та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. „в" п. 288.5.2 Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 Податкового кодексу України).
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати (правова позиція, викладена у постанові ВСУ від 08.04.2015 р. у справі №916/2439/14), а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (правова позиція, викладена в постановах ВСУ від 03.12.2013р. у справі №5009/3430/12 (3-34гс13), від 02.03.2016 р. у справі №3-476гс15).
Як убачається із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 69,4850 га, що розташована за межами населеного на території Гринчуцької сільської ради Кам'янець - Подільського району площею 69,4850 га, що перебуває у користуванні ПП „Гринчуцьке» , кадастровий номер 6822481300:06:001:0001 становить 3814569,88 грн.
З огляду на зазначене розмір мінімальної орендної плати за вищезазначену земельну ділянку згідно з вимогами Податкового кодексу України повинен становити 114437,10 грн. (3814569,88*3%).
Тобто орендна плата, яка була передбачена в договорі від 17.07.2006р. є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки значно менша, ніж передбачено нормами чинного законодавства.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (аналогічна правова позиція викладена у постановах ВСУ №10/58 від 27.12.2010р., №11/042 від 30.05.2011р., № 41/81пд від 04.07.2011р., №17/299-10 від 30.05.2011р., №7/105-10 (30/234-09) від 23.05.2011р., № 5017/781-2012 від 20.08.2013р., у п. 2.19 Постанови Пленуму ВГСУ № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Таким чином, враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, вимога до відповідача про приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для сторін, є правомірною.
Згідно з частиною 1 статті 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Статтями 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до частини 1 статті 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
На підставі зазначеного вище, суд доходить висновку, що позов є обґрунтованим, підтверджений належними доказами та підлягає задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 49 ГПК України покладаються на відповідачів.
Керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 49, 82, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури м. Кам'янець - Подільський в інтересах держави до приватного підприємства "Гринчуцьке" с. Гринчук, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області до Кам'янець - Подільської районної державної адміністрації м. Кам'янець - Подільський, Хмельницької області, за участю в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006р. задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006, який зареєстрований у Кам'янець - Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства „Центр державного земельного кадастру» , про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 20.07.2006р. за № 04067655130213, виклавши: пункт 4 Договору у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 (три) відсотки від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 114437,10 грн. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частинах від річної суми на розрахунковий рахунок Гринчуцької сільської ради Кам'янець - Подільського району Хмельницької облсті до 30 (тридцятого) числа наступного місяця.
Стягнути з приватного підприємства "Гринчуцьке" (с. Гринчук, Кам'янець-Подільського району, Хмельницької області, код 33409835) на користь прокуратури Хмельницької області (ЄДРПОУ 02911102, Державна казначейська служба України в м. Києві, МФО 820172, рахунок 35218028002814) судовий збір у розмірі 689,00 грн. (шістсот вісімдесят дев'ять гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Стягнути з Кам'янець - Подільської районної державної адміністрації (м. Кам'янець - Подільський, Хмельницької області, вул. Троїцька,4, код 21319591) на користь прокуратури Хмельницької області (ЄДРПОУ 02911102, Державна казначейська служба України в м. Києві, МФО 820172, рахунок 35218028002814) судовий збір у розмірі 689,00 грн. (шістсот вісімдесят дев'ять гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Повне рішення складено 13.03.2017 р.
Суддя С.В. Гладій
Віддрук. 4 прим. :
1 - до справи,
2 - прокуратуру (м. Кам. - Подільський, вул. Драгоманова,11)
3 - відповідачу 1 (с. Гринчук, Кам. - Подільського р-ну, Хмельницької обл.) (прост.)
4 - відповідачу 2 (м. Кам.- Подільський, вул. Троїцька,4) (прост.)
5- третій особі (м. Хмельницький, вул.. Інститутська,4/1) (прост.)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2017 |
Оприлюднено | 16.03.2017 |
Номер документу | 65252592 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні