КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/1514/16 Головуючий у 1-й інстанції: Добрянська Я.І. Суддя-доповідач: Коротких А. Ю.
У Х В А Л А
Іменем України
06 березня 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Коротких А.Ю.,
суддів: Ганечко О.М.,
Літвіної Н.М.,
при секретарі Козуб А.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства "Комунікаційний фондовий центр" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2016 року у справі за адміністративним позовом публічного акціонерного товариства "Комунікаційний фондовий центр" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2016 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, публічне акціонерне товариство "Комунікаційний фондовий центр" подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою адміністративний позов задовольнити повністю. Свої вимоги апелянт аргументує тим, що судом першої інстанції були неповно з'ясовані всі обставини, що мали суттєве значення для вирішення справи та допущені порушення норм матеріального права.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, які з'явилися у судове засідання, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 26 листопада 2015 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято рішення №1942 Щодо зупинення торгівлі цінними паперами ПАТ Комунікаційний фондовий центр на будь-якій фондовій біржі , яким з 30 листопада 2015 року зупинено торгівлю цінними паперами ПАТ Комунікаційний фондовий центр (код ЄДРПОУ 37006207) на будь-якій фондовій біржі на термін до 29 липня 2016 року.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні регулює Закон України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" від 30.10.1996 року №448/96-ВР (далі Закон України №448/96-ВР).
Статтею 5 Закону України №448/96-ВР визначено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Відповідно до ст. 8 Закону України №448/96-ВР Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема, призначати тимчасово (до двох місяців) керівників фондових бірж, депозитаріїв та інших установ інфраструктури фондового ринку, зупиняти або припиняти допуск цінних паперів на фондові біржі або торгівлю ними на будь-якій фондовій біржі, зупиняти кліринг та укладення договорів купівлі-продажу, цінних паперів на фондових біржах на певний термін для захисту держави, інвесторів.
Відповідно до Закону України №448/96-ВР метою державного регулювання є створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства, захисту прав учасників фондового ринку.
Діяльність Комісії, її повноваження та обов'язки врегульовані окрім Закону також Указом Президента України "Про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку" від 23 листопада 2011 року №1063/2011 із наступними змінами і доповненнями (далі "Указ Президента про Національну Комісію"), яким затверджене Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку (далі - Положення).
Відповідно до Закону України №448/96-ВР та Положення, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку наділена повноваженнями здійснювати такі заходи, спрямованні на захист прав інвесторів на ринку цінних паперів: встановлює наявність ознак маніпулювання на фондовому ринку; встановлює критерії суттєвого відхилення ціни від поточної ціни фінансового інструменту на фондовій біржі залежно від виду, ліквідності та/або ринкової вартості такого інструменту; встановлює ознаки фіктивності емітента цінних паперів; приймає рішення про включення емітента до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності; у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку виносити попередження, зупиняти на термін до одного року розміщення (продаж) та обіг цінних паперів того чи іншого емітента, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій; зупиняти обіг цінних паперів емітента у зв'язку з включенням його до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності; подавати позов до суду про припинення юридичної особи-емітента у зв'язку із включенням його до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності; призначати тимчасово (до двох місяців) керівників фондових бірж, депозитаріїв та інших установ інфраструктури фондового ринку, зупиняти або припиняти допуск цінних паперів на фондові біржі або торгівлю ними на будь-якій фондовій біржі, зупиняти кліринг та укладення договорів купівлі-продажу, цінних паперів на фондових біржах на певний термін для захисту держави, інвесторів; для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери зупиняти на підставі рішення Національної Комісії внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.
Вказаний перелік заходів, які може здійснювати Національна Комісія для захисту прав учасників фондового ринку, не є вичерпним і містить лише частину заходів та повноважень Комісії.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем була проаналізована інформація щодо діяльності ряду емітентів, у тому числі ПАТ Комунікаційний фондовий центр , торгівля цінними паперами яких здійснювалась на біржах.
ПАТ Комунікаційний фондовий центр господарське товариство зі статутним капіталом - 50 000 000 грн.
Згідно інформації про випуск акцій емітента, зазначеної на веб-сайті stockmarket.gov.ua, емітентом випущено 5 000 000 000 акцій, номінальною вартістю акції 0,01 грн., відповідно до свідоцтва про реєстрацію випуску цінних паперів емітента від 23.11.2010 року №1090/1/10.
За результатами проведеного аналізу річної звітності товариства за 2014 рік встановлено, що емітент має низькі фінансово-господарські показники: станом на кінець звітного періоду кількість працівників становила 6 (шість) осіб, з них: працівники, які працюють за сумісництвом (осіб) - 4. Всі працюють на умовах неповного робочого часу; переважна частка активів емітента складалась з нематеріальних активів, дебіторської заборгованості та поточних фінансових інвестицій відповідно до балансу емітента, а саме 99,84%; усього зобов'язань на кінець звітного періоду 10 594 000 грн.; фінансовий результат - чистий прибуток станом на 31.12.2014 року становить 2 000.
Разом з цим, капіталізація ПАТ КФЦ за результатами торгів на фондовій біржі склала-261 666 666 грн. 67 коп.
Поточна ціна за акцію станом на 12.08.2015 року на ПАТ "ФБ "Перспектива" склала 0.0435 грн. (при номіналі 0,01грн.).
Враховуючи низькі фінансово-господарські показники, наявність значних боргових зобов'язань об'єктивних причин для зростання ціни в 4,35 рази від номінальної вартості не вбачається.
Відповідач вказував на те, що торгівля цінним паперами ПАТ КФЦ на біржі здійснюється виключно трьома учасниками (ПрАТ "МЕНЕДЖМЕНТ ТЕХНОЛОДЖІЗ", ТОВ "ЦЕНТРАЛЬНИЙ БРОКЕР", ТОВ "ФОНДОВИЙ АКТИВ"), що може свідчити про штучне ціноутворення. Так, у відношенні зазначених торговців цінними паперами Комісією порушені справи у зв'язку з виявленням ознак маніпулювання цінами на фондовому ринку під час торгівлі цінними паперами.
За результатами аналізу договорів купівлі - продажу цінних паперів ПАТ КФЦ , наявних в Комісії у вигляді адміністративних даних щодо здійснення діяльності організаторами торгівлі, встановлено, що з цінними паперами Емітента (ISIN UA 4000069926) у першому півріччі 2015 року договори купівлі - продажу цінних паперів укладались лише на ПАТ Фондова Біржа Перспектива (далі - ПАТ ФБ Перспектива ). Так, за участю ТОВ Центральний Брокер , ПрАТ Менеджмент Технолоджіз (далі - ПрАТ МТ , код ЄДРПОУ 32987822) та ТОВ Фондовий актив (код ЄДРПОУ 37213045) за безадресними (анонімними) заявками через ПАТ Розрахунковий центр з обслуговування договорів на фінансових ринках (далі - ПАТ Розрахунковий центр , код ЄДРПОУ 35917889) було вчинено ряд правочинів.
При цьому, 30.01.2015 року, 27.02.2015 року, 31.03.2015 року, 30.04.2015 року, 29.05.2015 року та 30.06.2015 року є останніми робочими днями місяця, у якому відбувались біржові торги, за результатами яких формувався біржовий курс акцій Емітента у розмірі: 0,09 грн., 0,08 грн., 0,07 грн., 0,06 грн., 0,052 грн. та 0,045 грн. відповідно.
За результатом аналізу особливої інформації Емітента, за перше півріччя 2015 року, встановлено, що протягом вказаного періоду підстав для значної зміни ціни на акції Емітента не було.
Таким чином, ТОВ Центральний Брокер , ТОВ Фондовий актив та ПрАТ МТ здійснювали операції купівлі/продажу акцій Емітента, які надають уявлення щодо ціни на акції Емітента, що не відповідають дійсності і призводять до встановлення інших цін, ніж ті, що існували б за відсутності вищевказаних операцій.
Також, відповідно до інформації, яка міститься на веб-сторінці Міністерства юстиції України у розділі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців встановлено, що в переліку засновників (учасників) ТОВ Центральний Брокер перебувають: ПАТ Фондова біржа Перспектива з часткою в статутному капіталі ТОВ Центральний Брокер у розмірі 2 638 443,56 грн., що дорівнює 8,79 % від статутного капіталу ТОВ Центральний Брокер ; ТОВ Фондовий актив з часткою в статутному капіталі ТОВ Центральний Брокер у розмірі 2 900 001,00 грн., що дорівнює 9,66 % від статутного капіталу ТОВ Центральний Брокер ; ПрАТ МТ з часткою в статутному капіталі ТОВ Центральний Брокер у розмірі 2 899 998,00 грн., що дорівнює 9,66 % від статутного капіталу ТОВ Центральний Брокер .
У відношенні ПрАТ Менеджмент Технолоджіз порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів (постанова про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів № 13/01/18311/нк), у відношенні ТОВ Центральний Брокер також порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів (постанова про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів № 13/01/18315/нк), та у відношенні ТОВ Фондовий актив порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів (постанова про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів №13/18131/нк).
Що стосується посилань позивача на те, що підставою для зупинення обігу цінних паперів емітента може бути лише спільне рішення Комісії та ДФС про включення емітента до переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності, то суд вважає їх необґрунтованими, оскільки оскаржуваним рішенням було зупинено торгівлю цінними паперами, а не їх обіг, а зазначені поняття є різними правовідносинами та регулюються різними правовими актами.
З приводу посилань позивача на приписи п. 3 ч. 2 ст.10-1 Закону України №448/96-ВР , суд зазначає, що маркет-мейкери та позивач є пов'язаними особами, а зростання цін на акції в результаті біржових торгів у 2014 році не обумовлено існуванням відповідних економічних показників. Та обставина, що між цими підприємствами та фондовою біржею були укладені згадані договори, не спростовує існуючі ознаки маніпулювання цінами на акції позивача, яке може призвести до порушення інтересів інвесторів у такі цінні папери.
Також необґрунтованими є посилання ПАТ Комунікаційний фондовий центр на те, що під час торгів цінними паперами позивача фондовою біржею не було виявлено жодних порушень з боку торговців цінними паперами, оскільки Комісія у відповідності до вище наведених приписів Закону України № 448/96 виявляє ознаки маніпулювання на фондовому ринку та здійснює заходи відповідно до законодавства України.
Вказана правова позиція узгоджується з позицією Вищого адміністративного суду України від 10.11.2016 року у справі №826/24385/15 (К/800/5125/16).
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції обґрунтованими.
Судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому, у відповідності до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
Керуючись ст. ст. 160, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства "Комунікаційний фондовий центр" залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 грудня 2016 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили у порядку, визначеному ст. 254 КАС України, але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки, визначені ст.212 КАС України.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Ганечко О.М.
Літвіна Н.М.
Повний текст виготовлено: 13 березня 2017 року.
Головуючий суддя Коротких А. Ю.
Судді: Літвіна Н. М.
Ганечко О.М.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2017 |
Оприлюднено | 15.03.2017 |
Номер документу | 65285330 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Коротких А. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні