ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 березня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/6699/15
Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Бжассо Н. В.
Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Танасогло Т.М.,
суддів - Бойка А.В.,
- Яковлєва О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2016 року у справі за адміністративним позовом товариства з додатковою відповідальністю Алкалія до Відділу реєстрації речових прав на нерухоме майно Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю Бессарабія Агро , ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень -,
В С Т А Н О В И Л А :
У листопаді 2015 року ТОВ Алкалія звернулося /з урахуванням уточнень/ до суду з позовом до Відділу реєстрації речових прав на нерухоме майно Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ Бессарабія Агро , ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішення Реєстраційної служби Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції Одеської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: № 24120423 від 03 вересня 2015 року винесене державним реєстратором реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції Одеської області Тартачною К.М. про державну реєстрацію права оренди за суб'єктом ТОВ Бессарабія Агро земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 з моменту такої реєстрації; № НОМЕР_3 від 03 вересня 2015 року винесене державним реєстратором реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції Одеської області Тартачною К.М. про державну реєстрацію права оренди за суб'єктом ТОВ Бессарабія Агро земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 з моменту такої реєстрації; стягнення з Державного бюджету України через ГУ ДКС України в Одеській області на користь ТОВ Алкалія (ЄДРПОУ 32927356) суму сплаченого судового збору у розмірі 2 436 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно проведено державну реєстрацію вищевказаних земельних ділянок, оскільки дані земельні ділянки вже були надані позивачу у користування відповідно до договорів оренди, які зареєстровані у Відділі Державного земельного кадастру Білгород-Дністровського районної державної адміністрації Одеської області.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2016 року адміністративний позов задоволений.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, ОСОБА_2 звернулася до суду з апеляційною скаргою, в якій просить постанову суду скасувати та ухвалити нову, якою у задоволенні адміністративного позову ТОВ Алкалія відмовити в повному обсязі.
Відповідно до приписів ст. 197 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд за їх участю, а також у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги ОСОБА_2, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягають задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
01 грудня 2010 року між позивачем та третьою особою ОСОБА_2 укладено договір оренди землі № 112, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 4,95 га, у тому числі на зрошені (ріллі) 4,95 га, кадастровий номер: НОМЕР_1.
Договір укладено строком на 10 років.
Згідно відбитку печатки на останній сторінці договору №112 його зареєстровано у відділі Держкомзему у Білгород-Дністровському районі Одеської області та зазначено, що про реєстрацію в Державному реєстрі земель вчинено запис від 18 травня 2012 року за НОМЕР_4, що підтверджується підписом посадової особи.
01 грудня 2010 року між позивачем та третьою особою ОСОБА_2 укладено договір оренди землі № 113, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,40 га, у тому числі на зрошені (ріллі) 1,40 га, кадастровий номер: НОМЕР_5.
Договір укладено строком на 10 років.
Згідно відбитку печатки на останній сторінці договору №113 його зареєстровано у відділі Держкомзему у Білгород-Дністровському районі Одеської області та зазначено, що про реєстрацію в Державному реєстрі земель вчинено запис від 18 травня 2012 року за НОМЕР_6, що підтверджується підписом посадової особи .
Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки, ОСОБА_2 передано ТДВ Алкалія в оренду земельну ділянку загальною площею 6,35 га у стані придатному для її використання за цільовим призначенням. Зазначений акт засвідчений підписом третьої особи ОСОБА_2, а також печаткою ТДВ Алкалія та підписом директора ТДВ Алкалія .
Державним реєстратором Реєстраційної служби Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській обл. Гриценко І.С., отримано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яку подав ОСОБА_5, представник ТОВ Бессарабія Агро , податковий номер НОМЕР_7, що діє на підставі довіреності для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер: НОМЕР_1.
До заяви додано наступні документи: квитанції про сплату державного митна, копію паспорту та довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, копію довіреності, копію договору № К-021 від 31 травня 2015 року, копію акту-приймання від 31 травня 2015 року, копію витягу, копію кадастрового плану земельної ділянки, копію державного акту на право приватної власності на землю, копію акту про перенесення в натуру меж земельних ділянок.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, отриманої державним реєстратором, відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер: НОМЕР_1 у вказаних реєстрах відсутні.
Розглянувши зазначену заяву та документи, керуючись ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, п. 16 Порядку державної Реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22 червня 2011 року, Державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області Тартачною К.М., 03 вересня 2015 року прийнято рішення № 24120423 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.
Вказаним рішенням проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, масив 27, ділянка 13, що розташована: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1, за суб'єктом: ТОВ Бессарабія Агро , податковий номер: НОМЕР_7.
Державним реєстратором Реєстраційної служби Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській обл. Гриценко І.С., отримано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яку подав ОСОБА_5, представник ТОВ Бессарабія Агро , податковий номер НОМЕР_7, що діє на підставі довіреності для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки, кадастровий номер: НОМЕР_2.
До заяви додано наступні документи: квитанції про сплату державного митна, копію паспорту та довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, копію довіреності, копію договору № К-022 від 31 травня 2015 року,копію акту-приймання від 31 травня 2015 року, копію витягу, копію кадастрового плану земельної ділянки, копію державного акту на право приватної власності на землю, копію акту про перенесення в натуру меж земельних ділянок.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, отриманої державним реєстратором, відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер: НОМЕР_2 у вказаних реєстрах відсутні.
Розглянувши зазначену заяву та документи, керуючись ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, п. 16 Порядку державної Реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22 червня 2011 року, Державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській обл. Тартачною К.М., 03 вересня 2015 року прийнято рішення № НОМЕР_3 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.
Вказаним рішенням проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, масив 23, ділянка 50, що розташована: Одеська обл.., Білгород-Дністровський район., с/рада Карналіївська, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_2, за суб'єктом: ТОВ Бессарабія Агро , податковий номер: НОМЕР_7.
Не погоджуючись з вищевикладеним позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що позивачем було проведено державну реєстрацію спірних договорів оренди земельної ділянки №112, 113 строком дії до 2022 року, при цьому відсутність записів про державну реєстрацію договорів оренди №112, №113 у Книзі записів не залежить від позивача, оскільки відповідальність за достовірність, повноту та актуальність відомостей у ній покладено на заступника керівника територіального органу Держземагенства, а тому оскаржувані рішення Реєстраційної служби Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції Одеської області №24120423 та НОМЕР_3 від 03 вересня 2015 року є протиправними і підлягають скасуванню.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає його таким, що не відповідає вимогам Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Закону України Про оренду землі .
В апеляційної скарзі вказується на те, що суд першої інстанції дійшов хибного висновку про наявність факту державної реєстрації земельних ділянок за позивачем, оскільки реєстраційні номери є неправильними, так як вони не відповідають вимогам Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, крім того, спірні договори оренди не пройшли державної реєстрації, як було передбачено, на той момент, діючим законодавством. А тому, апелянт зазначила, що на момент прийняття рішень про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за суб'єктом ТОВ Бессарабія Агро у Державного реєстратора не було підстав для відмови у здійсненні вказаної реєстрації.
Колегія суддів погоджується з такими доводами апелянта з огляду на наступне.
Частиною 1 ст. 8 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що орган державної реєстрації прав, зокрема, проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр).
Відповідно пунктам 1 та 2 ч. 2 ст. 9 вищевказаного Закону державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення; відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
Частиною 4 вказаної статті Закону визначено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону №1952- VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
- прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
- встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
- прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
- внесення записів до Державного реєстру прав;
- видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
- надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
На момент виникнення спірних правовідносин перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначався Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року № 868.
Згідно п. 15 названого Порядку під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:
1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);
2) повноважень заявника;
3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;
5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Відповідно до п. 20 названого Порядку за результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.
Пунктом 36 Порядку визначено, що для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.
Згідно пп. 1 п. 37 Порядку документом, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є, серед іншого, укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат.
Виключний перелік підстав для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень визначено ч. 1 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у вказаній вище редакції), відповідно до якої у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених статтею 4-2 та частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Згідно ч. 4 ст. 3 названого Закону (у вказаній вище редакції) права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.
Відповідно до абз. 3 п. 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України від 11 лютого 2010 року № 1878-VІ до 01 січня 2013 року державна реєстрація права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів.
Відповідно до пункту 8-1 ч. 2 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
06 серпня 2013 року листом Державної реєстраційної служби України за № 2951/05-15-13 Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державного реєстратора зобов'язано запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 1 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Державний реєстратор під час здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно має доступ та користується Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, здійснює пошук у ньому відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об'єкт незавершеного будівництва, обтяження таких прав та за його результатами формує витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який залишається у справі державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Така ж правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року №21-760а15.
Як вбачається з матеріалів справи, гр. ОСОБА_2 є власником земельних ділянок загальною площею 6,35 га, відповідно до державного акта про право власності на землю серії - НОМЕР_8 (кадастровий номер НОМЕР_1 та НОМЕР_2), виданого 10 грудня 2002 року Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією Одеської області та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за НОМЕР_9. /т.1 а.с.135/
03 вересня 2015 року державним реєстратором реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції Одеської області Тартачною К.М. прийняті рішення №24120423 та №24127077 про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок кадастровий номер НОМЕР_1 та НОМЕР_2 за суб'єктом ТОВ Бессарабія Агро .
Дослідивши матеріали справи, колегією суддів зазначає, що при проведенні вказаної державної реєстрації права оренди на земельні ділянки державним реєстратором реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції Одеської області Тартачною К.М. було встановлено відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 15 квітня 2015 року за НОМЕР_10 та НОМЕР_11, а також інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23 жовтня 2015 року за № НОМЕР_12 та № НОМЕР_13. /т. 1 а. с. 138, 161/
Таким чином, державним реєстратором Тартачною К.М. було встановлено відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями до 1 січня 2013 року та після 1 січня 2013 року, що передбачено п. 1 ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), у зв'язку з чим колегія суддів приходить до висновку, що у відповідача були відсутні підстави для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Відповідно до статті 18 Закону України Про оренду землі , в редакції, що діяла на момент укладання Договорів, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Статтею 20 Закону України Про оренду землі встановлено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень відповідача про державну реєстрацію права оренди на спірні земельні ділянки за суб'єктом ТОВ Бессарабія Агро , суд першої інстанції виходив з необхідності недопущення одночасного існування подвійної державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок.
При цьому суд першої інстанції дійшов висновку про те, що у відповідача на момент прийняття оскаржуваних рішень №24120423 та №24127077 від 03 вересня 2015 року були відсутні підстави у розумінні ч. 1 ст. 24 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у вказаній вище редакції) для державної реєстрації прав та їх обтяжень за ТОВ Бессарабія Агро , оскільки вони вже були зареєстровані в 2012 році.
Поряд з цим, згідно листа Відділу Держгеокадастру у Білгород-Дністровському районі Одеської області від 05 липня 2016 року за № 9-1510-0.13-2347/2-16 вбачається, що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, записи про державну реєстрацію договорів оренди землі між ОСОБА_2 та ТДВ Алкалія від 01 грудня 2010 року за № 112 та № 113 відсутні. До того ж, в даному листі зазначено про неможливість надати відомості з Поземельної книги про земельну ділянку, розташовану на масиві №27, ділянка НОМЕР_14 площею 4,95 га, кадастровий номер НОМЕР_1 в зв'язку з тим, що Поземельна книга на неї ще не відкрита. /т. 1 а.с. 214/
Крім того, відповідно до ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року про витребування доказів Відділом Держгеокадастру у Білгород-Дністровському районі Одеської області надано інформацію, якою ще раз підтверджено, що спірні договори на оренду земельних ділянок від 01 грудня 2010 року за № 112 та № 113 не були зареєстровані у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею.
Дослідивши вищевказані договори №112 та №113 укладені між ОСОБА_2 та ТДВ Алкалія , колегією суддів встановлено, що згідно відбитку печатки на останній сторінці договорів вбачається, що вони були зареєстровані у відділі Держкомзему у Білгород-Дністровському районі Одеської області та зазначено, що про реєстрацію в Державному реєстрі земель вчинено запис від 18 травня 2012 року за НОМЕР_4 та НОМЕР_6.
Разом з тим, згідно п. 8.2. Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого Наказом Держкомзему України від 02 липня 2003 року № 174 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за № 641/7962, який діяв станом на 18 травня 2012 року (дату, зазначену на штампах), реєстраційний номер складається: з дворозрядного числа, яке відповідає номеру розділу книги реєстрації; двохрозрядного числа, що відповідає двом останнім цифрам року; трирозрядного числа, яке є кодом оператора (реєстратора), що здійснює державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі; п'ятирозрядного числа, що починається з одиниці з початку нового року та збільшується на одиницю при внесенні відомостей про новий державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі.
Таким чином, повинен утворитися 12-тизначний номер реєстрації, при цьому 3 та 4 цифрами реєстраційного номеру є дві останні цифри року реєстрації державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі.
Дослідивши вище зазначені реєстрові номери колегією суддів встановлено, що вони містять по 15 знаків та не відповідають вимогам наведеного порядку.
Більш того, відповідно до листа-відповіді від 23 грудня 2015 року на заяву ОСОБА_2 адресованої відділу Держгеокадастру в Білгород-Дністровському районі Одеської області про надання інформації щодо проведення Відділом Держкомзему у Білгород-Дністровському районі Одеської області реєстрації договорів оренди земельних ділянок, вбачається, що у цьому відділі відсутня інформація з приводу договорів оренди земельних ділянок, укладених між ОСОБА_2 та ТДВ Алкалія . /т.1 а.с.70/
За таких обставин, враховуючи суперечності у інформації, викладеній в листах Відділу Держгеокадастру у Білгород-Дністровському районі Одеської області від 23 грудня 2015 року за № Я-93/0-103/19-15 та від 05 липня 2016 року за № 9-1510-0.13-2347/2-16, а також в листі від 24 лютого 2017 року за №9-1510-0.1-283/2-17 наданого Відділом Держгеокадастру згідно ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2017 року, та невідповідність зазначених на договорах оренди землі реєстраційних номерів вимогам п. 8.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, висновок суду першої інстанції про належну реєстрацію договорів оренди землі від 01 грудня 2010 року за № 112 та № 113, укладених між ОСОБА_2 та ТДВ Алкалія , є передчасним, що, на думку колегії суддів, свідчить про неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, а, отже, про наявність передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 202 КАС України безумовної підстави для скасування постанови суду першої інстанції.
На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при винесенні рішення неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, тому відповідно до ст.202 КАС України постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення.
Керуючись, ст.ст. 197, 198, 202, 205, 206 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково .
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2016 року скасувати.
Прийняти у справі нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову товариства з додатковою відповідальністю Алкалія відмовити повністю.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направленні її копій сторонам та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі.
Головуючий: Т.М.Танасогло
Суддя: А.В.Бойко
Суддя: О.В.Яковлєв
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2017 |
Оприлюднено | 15.03.2017 |
Номер документу | 65288113 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні