ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 березня 2017 року Справа № 916/1317/16 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :
головуючого суддіХодаківської І.П., суддівСибіги О.М., Бакуліної С.В., розглянувши касаційну скаргуОб'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" на постанову від 15.12.2016 Одеського апеляційного господарського суду у справі№916/1317/16 господарського суду Одеської області за позовомОб'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" до за участю третіх осіб, без самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачаПриватного підприємства "Житлово-експлуатаційний комплекс "Мегаполіс" 1. Білгород-Дністровська міська рада, 2. Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Пирогова, 2" прозобов'язання вчинити певні дії
За участю представників сторін:
Від позивача - не з'явились,
Від відповідача - не з'явились,
Від 3-тіх осіб - не з'явились,
ВСТАНОВИЛА:
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" звернулось до Приватного підприємства "Житлово-експлуатаційний комплекс "Мегаполіс" з позовом про (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) зобов'язання передати на баланс Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" житловий будинок по вул. Пирогова, 2А у м. Білгород-Дністровський разом з технічним паспортом, актом державної комісії про прийняття в експлуатацію будинку, робочим проектом та проектом електропостачання; проектами внутрішніх електро-, водо-, (гарячого та холодного), тепло-, каналізаційних, протипожежних, вентиляційних мереж; проектами зовнішніх водо - (гарячого та холодного), тепло-, каналізаційних мереж, планом земельної ділянки.
Рішенням від 05.10.2016 господарського суду Одеської області (головуючий суддя Щавинська Ю.М., судді Волков Р.В., Рога Н.В.) у задоволенні позову відмовлено. Рішення суду мотивовано тим, що чинним законодавством передбачений інший порядок реалізації співвласниками свого права на управління будинком.
Постановою від 15.12.2016 колегії суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі головуючого: Колоколова С.І., суддів Разюк Г.П., Петрова М.С. рішення від 05.10.2016 господарського суду Одеської області залишено без змін.
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" у касаційній скарзі просить рішення судів попередніх інстанцій, скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судом норм чинного законодавства, зокрема, ст. 20 ГК України, ст.ст. 16, 382, 385 ЦК України, п. 2 ст. 3, п. 1 ст. 4 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирних будинках", ст.ст. 1,4, 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами проведених 20.12.2015 зборів власників квартир у житловому будинку по вул. Пирогова, 2А у м. Білгород-Дністровський прийнято рішення про створення Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку та затвердження його назви - "Еліта 2016".
31.01.2016 ОСББ прийнято рішення про прийняття будинку, який розташований за адресою: Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Пирогова, 2А на баланс ОСББ "Еліта 2016", що підтверджується протоколом загальних зборів учасників, у зв'язку з чим останнє зверталось до Приватного підприємства "Житлово-експлуатаційний комплекс "Мегаполіс" про передачу житлового комплексу за вказаною вище адресою на баланс позивача.
Залишення звернень позивача без відповіді та задоволення стало підставою для звернення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" з позовом у даній справі.
Колегія суддів Вищого господарського суду України зазначає, що відповідно до ч.1 ст.317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Згідно з ч.1 ст.319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Частиною 1 ст.369 ЦК України встановлено, що співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними
За положеннями ч. 2 ст. 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Відповідно до ст.385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Статтею 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" багатоквартирний будинок визначено як житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об'єктами нерухомого майна;допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення); співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Згідно зі ст. 4 наведеного вище Закону власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.
Спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників. Спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку (ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку").
Разом з тим, статтею 9 Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено форми управління багатоквартирним будинком, зокрема, управління багатоквартирним будинком співвласниками; управління багатоквартирним будинком управителем; управління багатоквартирним будинком об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку (асоціацією співвласників багатоквартирних будинків).
При цьому за загальним правилом, встановленим статтею 9 Закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками, а у випадку прийняття ним відповідного рішення - управителем чи об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку.
За приписами ч.ч. 1-3 ст.10 Закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем. Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 вказаного Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Як встановлено судами, жодним з рішень зборів співвласників багатоквартирного будинку ОСББ "Еліта 2016" не надавались функції з управління будинком, окремі збори з цього приводу не проводились.
При цьому суди, дослідивши прийняте зборами рішення від 31.01.2016 про прийняття будинку на баланс, встановили його невідповідність ст.ст. 9, 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Окрім того, як вірно зауважено судами, у зв'язку з прийняттям Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та виключенням ст.11 Закону "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" щодо утримання житлового комплексу на балансі ОСББ, Порядок передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 11.10.2002 №1521 "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" не може використовуватися.
До того ж, спеціальної процедури передачі примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок ні Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", ні Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" не передбачено.
В той же час, на виконання Закону України "Про житлово-комунальні послуги" наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13 були затверджені Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (зареєстровано в міністерстві юстиції України 27 квітня 2009 № 377/16393).
Пунктами 2.1 - 2.3 зазначених Правил, зокрема передбачено, що для приймання-передачі об'єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком.
Комісія визначає технічний стан об'єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об'єкта в управління.
Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об'єкта, надається примірник акта приймання передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи.
При передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином звірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах).
Пунктом 2.3 цих Правил встановлено, що у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об'єкта.
Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складання акту приймання-передачі об'єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.
Крім того, пунктом 1.2 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 № 76, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2005 № 927/11207, визначено перелік технічної документації постійного зберігання, до якого включаються: технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок; проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо; акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію; паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень; паспорти ліфтового господарства; акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи Балансоутримувача. Таким чином, саме цей перелік документів повинен передаватися на виконання частини п'ятої статті 5 Закону № 417-VIII.
З врахуванням викладеного, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що після прийняття співвласниками на зборах, проведених відповідно до Закону, рішення про форму управління будинком, між колишнім балансоутримувачем та співвласникам в особі їх об'єднання або особою, уповноваженій співвласниками, має бути здійснено приймання-передача об'єкта в управління (а не "з балансу/на баланс"), з підписанням відповідного акта та передачею документації на будинок.
З огляду на викладене, вмотивованим є висновок судів, що позовні вимоги не можуть бути задоволені в заявлений позивачем спосіб, оскільки чинним законодавством передбачено інший порядок реалізації співвласниками свого права на управління будинком, а відтак, правомірною є відмова в позові.
Відповідно до приписів статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції вірно застосовані норми матеріального та процесуального права.
Доводи, викладені у касаційній скарзі не спростовують зазначених вище висновків та пов'язані з вирішенням питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.
З огляду на викладене, постанова апеляційної інстанції відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.
Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Еліта 2016" залишити без задоволення.
Постанову від 15.12.2016 Одеського апеляційного господарського суду у справі № 916/1317/16 господарського суду Одеської області залишити без змін.
Головуючий суддя І. Ходаківська
Судді О.Сибіга
С. Бакуліна
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 09.03.2017 |
Оприлюднено | 16.03.2017 |
Номер документу | 65317125 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Ходаківська І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні