Ухвала
від 14.03.2017 по справі 403/916/16-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Апеляційний суд Кіровоградської області

№ провадження 22-ц/781/495/17 Головуючий у суді І-ї інстанції ОСОБА_1

Доповідач Чельник О. І.

УХВАЛА

іменем України

14.03.2017 колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Кіровоградської області у складі:

головуючого: Чельник О.І.

суддів: Авраменко Т.М., Кіселика С.А.

за участю секретаря: Постоєнко А.І.

розглянула у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницькому цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Устинівського районного суду Кіровоградської області від 18 січня 2017 року у справі за позовом ОСОБА_2 до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, треті особи: Утинівська районна державна адміністрація Кіровоградської області, Устинівська районна рада Кіровоградської області, Олександрівська сільська рада Устинівського району Кіровоградської області, про визнання укладеним договору оренди землі,-

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2016 року ОСОБА_2 звернувся в суд з позовом до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання укладеним договору оренди землі загальною площею 19, 4000 га, кадастровий номер 3525880200:02:000:9012, що розташована території Олександрівської сільської ради Устинівського району, для ведення фермерського господарства, строком на 10 років, в запропонованій ним редакції договору.

В обгрунтування позовних вимог зазначив, що 23 листопада 2012 року розпорядженням Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області №569-р позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 19,00 га, в тому числі ріллі - 19,00 га в оренду терміном на 10 років, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності в контурі №1, на території Олександрівської сільської ради Устинівського району, для ведення фермерського господарства.

Зобов'язано ОСОБА_2 виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства в тримісячний термін та подати для розгляду у встановленому законодавством порядку.

На виконання даного розпорядження ОСОБА_2 замовлено проект землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки в оренду терміном на 10 років із земель державної власності сільськогосподарського призначення, державної власності (запасу) для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області. Даний проект землеустрою погоджено у встановленому порядку та подано до Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області на затвердження.

Розпорядженням Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області №622-р від 20 грудня 2012 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 10 років ОСОБА_2 із земель державної власності сільськогосподарського призначення (запасу) для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області. Передано ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 19,4000 га, в тому числі ріллі -19,4000 га в оренду терміном на 10 років, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (запасу) на території Олександрівської сільської ради Устинівського району для ведення фермерського господарства згідно з проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Встановлено щорічну орендну плату у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки землі.

На підставі вищевказаного Розпорядження позивачем замовлено та пройдено процедуру погодження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, відведену в оренду терміном на 10 років із земель державної власності сільськогосподарського призначення (запасу) ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства, на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області.

Також позивачем замовлено та пройдено процедуру погодження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 19,4000 га, наданої йому в оренду терміном на 10 для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області (проіндексовано станам на 01.01.2014 року).

Дана технічна документація пройшла державну експертизу землевпорядної документації, за результатами якої надано висновок від 23.04.2014 року № 2371, в розділі 10 якого зазначено, що зауваження до неї відсутні, пропозиції: у відповідності з вимогами абзацу 2 ст. 33 Закону України Про оцінку земель документацію подати на затвердження до районної ради.

Рішенням Устинівської районної ради Кіровоградської області № 271 затверджено ОСОБА_2 технічну документацію із нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 6 додатку до рішення Устинівської районної ради Кіровоградської області № 271 від 20 червня 2014 року). Земельна ділянка має кадастровий номер: 3525880200:02:000:9012.

З 01 січня 2013 року повноваження щодо розпорядження вищевказаною земельною ділянкою відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 року №5245-VI були надані ОСОБА_3 управлінню Держземагенства у Кіровоградській області, як територіальному органу Державного агентства земельних ресурсів України, а в подальшому, у зв'язку з його реорганізацією, Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення безпосередньо або через її територіальні органи, одним з яких є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

ОСОБА_2, у зв'язку з тим, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади шляхом укладення договору оренди земельної ділянки, подано до ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області лист-пропозицію про укладення договору оренди землі, до якого долучено договір оренди, який отриманий відповідачем 15 листопада 2016 року, однак в порушення норм чинного законодавства ним не підписаний.

З огляду на викладене позивач вважав, що наявні усі підстави для визнання укладеним договору оренди землі загальною площею 19,4000 га, яка знаходиться на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, для ведення фермерського господарства, строком на 10 років між ним та ГУ Держгеокадастру у запропонованій ним редакції договору.

Ухвалою Устинівського районного суду Кіровоградської області від 05 січня 2017 року залучено до участі у розгляді справи у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Устинівську районну державну адміністрацію Кіровоградської області, Устинівську районну раду Кіровоградської області та Олександрівську сільську раду Устинівського району Кіровоградської області (а.с.95-96).

Рішенням Устинівського районного суду Кіровоградської області від 18 січня 2017 року відмовлено в задоволені позову.

ОСОБА_2 звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Зазначає, що суд першої інстанції приймаючи рішення не повно з'ясував обставини, що мають істотне значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального і процесуального права.

Відповідач та треті особи в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином (а.с.150-153).

Частиною 2 статті 305 ЦПК України передбачено, що неявка сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши доповідача, пояснення ОСОБА_4, який представляє інтереси ОСОБА_2, дослідивши письмові докази по справі, перевіривши рішення суду у межах доводів апеляційної скарги колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає відхиленню з таких підстав.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що обраний позивачем спосіб захисту свого порушеного права, як визнання договору оренди землі укладеним, в даному випадку не відповідає способам захисту порушених (невизнаних) цивільних прав, визначених статтею 16 ЦК України.

Вказаний висновок відповідає обставинам справи, яким суд дав належну правову оцінку.

Судом встановлено, що 26 жовтня 2012 року ОСОБА_2 звернувся до Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області із заявою про надання йому в оренду земельної ділянки площею 19 га на території Олександрівської сільської ради, для створення фермерського господарства (а.с.30).

23 листопада 2012 року розпорядженням голови Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області № 569-р ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 19,00 га, в томі числі ріллі 19,00 га в оренду, терміном на 10 років за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності в контурі №1, на території Олександрівської сільської ради Устинівського району, для ведення фермерського господарства. Зобов'язано виготовити зазначений вище проект землеустрою в тримісячний термін та подати для розгляду у встановленому законодавством порядку (а.с.30- 31).

На підставі клопотання ОСОБА_2 від 23.11.2012 року ПП Єлисаветградземпроект було виготовлено проект землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки в оренду терміном на 10 років із земель державної власності для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області (а.с.24, 36).

Висновком Олександрійської сільської ради Кіровоградської області від 19 грудня 2012 року погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу Олександрівської сільської ради (а.с.38).

Розпорядженням голови Устинівської районної державної адміністрації від 20 грудня 2012 року № 622-р Про передачу земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки в оренду терміном на 10 років із земель державної власності сільськогосподарського призначення (запасу) для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області. Передано вказану земельну ділянку загальною площею 19,4000 га, в тім числі ріллі - 19,4000 га в оренду терміном на 10 років із земель сільськогосподарського призначення державної власності (запасу) на території Олександрівської сільської ради Устинівського району для ведення фермерського господарства згідно з проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Встановлено щорічно оренду плату у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі та зобов'язано ОСОБА_2 укласти договір оренди земельної ділянки у встановленому законом порядку, своєчасно сплачувати оренду плату (а.с.33-34).

Згідно з висновком державної експертизи №237 від 23 квітня 2014 року, затвердженим першим заступником начальника ОСОБА_3 управління Держземагенства у Кіровоградській області, об'єкт державної землевпорядної експертизи - технічна документація по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 19,4000 га, наданої в оренду терміном на 10 років ОСОБА_2, для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради Устинівського району, підготовлений згідно з вимогами законодавства, оцінюється позитивно та погоджується. При цьому строк проведення державної експертизи зазначений 20 робочих днів (а.с.70-71).

20 червня 2014 року рішенням Устинівської районної ради Кіровоградської області від року №271 затверджено технічну документацію із нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно з додатком. Контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію районної ради з питань бюджету, фінансів, інвестицій, власності та приватизації, регуляторної політики, житлово-комунального господарства, будівництва та архітектури, підприємництва, агропромислового розвитку (а.с.57). Під порядковим номером 6 Додатку до вказаного рішення зазначена земельна ділянка, надана в оренду позивачу по справі ОСОБА_2 строком на 10 років (а.с.58).

15 листопада 2016 року на адресу ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надійшов лист-пропозиція від ОСОБА_2 про укладення договору оренди земельної ділянки згідно з типовою формою договору оренди землі разом з доданими документами. У вказаному листі-пропозиції позивач просив розглянути його у двадцятиденний строк та повідомити його про результати прийнятого рішення (а.с.15).

ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 23 грудня 2016 року №Д-20348/0-11192/0/6-16 ОСОБА_2 відмовлено в укладенні договору оренди землі на запропонованих ним умовах та запропоновано привести подані документи у відповідність до вимог законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (а.с.90).

Відповідно до ст.2 Закону України Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.

Згідно з ч.1 ст.627 ЦК України сторони відповідно до ст.6 цього Кодексу є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору (ч.1, 3 ст.626 Цивільного кодексу України).

Згідно ч.1 ст.628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. У відповідності до ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до ч.2 ст.638, ч.1 ст.643 ЦК України договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною. Якщо у пропозиції укласти договір вказаний строк для відповіді, договір є укладеним, коли особа, яка зробила пропозицію, одержала відповідь про прийняття пропозиції протягом цього строку.

Згідно ст.6 Закону України Про оренду землі орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до ч.2 ст.16 Закону України Про оренду землі укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Статтею 7 Закону України Про фермерське господарство (в редакції від 31.03.2016 року) надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним Кодексом України.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється, зокрема, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу.

З 01 січня 2013 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, яким внесено зміни до ЗК України, зокрема до ст.122, частиною 4 якої передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з п.п.1, 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до ч.1 ст.11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Згідно зі ст.15, 16 Цивільного Кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права, визнання правочину недійсним, припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, примусове виконання обов'язку в натурі, зміна правовідношення, припинення правовідношення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відшкодування моральної (немайнової) шкоди, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції (ч. 1 ст. 303 ЦПК).

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення позову, оскільки обраний позивачем спосіб захисту свого цивільного права не передбачений цивільним законодавством, що регулює дані правовідносини.

Згідно з п.1, п.п.13 п.4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03 березня 2015 року №20, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та підпорядковане йому. Відповідно до покладених на нього завдань Головне управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України на території Кіровоградської області.

Тобто, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є суб'єктом, уповноваженим на розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності. Повноваження ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо передачі земельної ділянки в оренду та укладення договорів оренди землі є виключною компетенцією цього уповноваженого органу.

Розглядаючи справи суд не може вирішувати питання, які чинним законодавством віднесені до компетенції іншого органу, зокрема ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо укладення договорів оренди земельних ділянок із земель державної власності.

Рішення про укладення договору оренди є дискреційним повноваженням органів виконавчої влади і відповідно вирішення даного питання в судовому порядку суперечить конституційному принципу розподілу влади,закріпленому в ст.6 Конституції України.

Відповідно до ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Конвенцію) та практику Європейського суду з прав людини (Суду) як джерело права.

Згідно рішень Європейського суду з прав людини у справах: Фадеєва проти Росії ( заява № 55723/00), Страсбург, від 09.06.2005 року, Кумпене і Мазере проти Румунії (заява №33346/96), Страсбург, від 17.12.2004 року, «Єрузалем проти Австрії» , (заява N 26958/95), Страсбург, від 27 лютого 2001 року, завдання суду при здійснення його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, тобто суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

Як свідчать письмові заперечення відповідача, долучені до матеріалів справи, ОСОБА_3 управлінню листом Держгеокадастру від 14 грудня 2015 року було рекомендовано утриматись від укладення договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на безконкурентних засадах строком не більше 7-ми років, укладення будь-яких додаткових угод, які не змінюють строк дії договорів оренди, крім випадків його зменшення, але не зменшення мінімального строку оренди; встановлення розміру орендної плати на рівні не менше 8% від нормативно грошової оцінки.

Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, як розпорядник земель не погодилося на умови, визначені ОСОБА_2 в проекті договору оренди, а саме щодо строку дії договору та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, про що повідомило позивача листом № Д-20348/0-11192/0/6-16.

Посилання позивача на те, що між ним та Устинівською райдержадміністрацією Кіровоградської області, як попереднім розпорядником землі досягнуто згоди з усіх істотних умов договору оренди землі є безпідставними. Адже погодження (зазначення) певних умов договору оренди землі в розпорядженні органу державної влади про передачу земельної ділянки в оренду, не дає підстав для визнання укладеним самого договору оренди землі, оскільки вказане розпорядження за своєю правовою природою є актом індивідуальної дії, на підставі якого в майбутньому може бути укладений певний вид договору.

Крім того, слід зазначити, що, починаючи з 20 грудня 2012 року, тобто з дня, коли Устинівською райдержадміністрацією прийнято розпорядження №622 Про передачу земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2, позивач до листопада 2016 року не вчинив жодної дії для укладення договору оренди земельної ділянки та отримання земельної ділянки у користування.

Доводи апеляційної скарги щодо порушення ГУ Держгеокадастру права позивача на отримання в установленому законом порядку в оренду земельної ділянки є безпідставними та не спростовують висновків суду, оскільки суд не може вирішувати питання, віднесені до компетенції органів виконавчої влади.

З урахуванням викладеного колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому, відповідно до ч.1 ст.308 ЦПК України, апеляційна скарга підлягає відхиленню, а рішення суду - залишенню без змін.

Керуючись ст. 304, ст. 307, ст. 308, ст. 313, ст. 314, ст. 315 ЦПК України, колегія суддів, -

У ХВ А Л И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - відхилити.

Рішення Устинівського районного суду Кіровоградської області від 18 січня 2017 року - залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.

Головуючий: О.І.Чельник

Судді: С.А.Кіселик

ОСОБА_5

СудАпеляційний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення14.03.2017
Оприлюднено22.03.2017
Номер документу65399283
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —403/916/16-ц

Ухвала від 14.03.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Чельник О. І.

Ухвала від 10.02.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Чельник О. І.

Ухвала від 10.02.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Чельник О. І.

Рішення від 18.01.2017

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Атаманова С. Ю.

Ухвала від 05.01.2017

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Атаманова С. Ю.

Ухвала від 22.12.2016

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Атаманова С. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні