ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"20" березня 2017 р.Справа № 924/1360/16
Господарський суд Хмельницької області у складі:
судді Димбовського В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави
до 1. Шепетівської районної державної адміністрації, м. Шепетівка
2. Приватного підприємства "Врожай-Агро-1", с. Судилків, Шепетівський район,
про:
1. визнання недійсним розпорядження голови Шепетівської районної державної адміністрації від 24.07.2014р. №210/2014-р про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ПП "Врожай-Агро-1";
2. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 15,5166 га від 24.07.2014р. № 14/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1";
3. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 28,8561 га від 24.07.2014р. № 15/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1";
4. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 22,3159 га від 24.07.2014р. № 16/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1";
5. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 20,1029 га від 24.07.2014р. № 17/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1";
6. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 6,2085 га від 24.07.2014р. № 18/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1".
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - за посвідченням №035772 від 21.09.15р.
від відповідача 1: не з`явився
від відповідача 2: ОСОБА_2 - за довіреністю від 17.01.2017р.
У судовому засіданні, згідно ч. 2 ст. 85 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: прокурор в інтересах держави звернувся з позовом до суду про визнання недійсним розпорядження голови Шепетівської районної державної адміністрації від 24.07.2014р. №210/2014-р про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ПП "Врожай-Агро-1"; визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 15,5166 га від 24.07.2014р. №14/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 28,8561 га від 24.07.2014р. №15/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 22,3159 га від 24.07.2014р. №16/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 20,1029 га від 24.07.2014р. №17/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 6,2085 га від 24.07.2014р. №18/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1".
В обґрунтування доцільності задоволення позову, прокуратурою звертається увага на те, що Шепетівська районна державна адміністрація перевищила надані законом повноваження при наданні cпірних земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населеного пункту, оскільки положення вимог ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" у даному випадку не підлягали застосуванню, внаслідок чого порушено інтереси держави, оскільки ПП "Врожай Агро-1" неправомірно набуло право користування земельними ділянками загальною площею 93 га сільськогосподарського призначення, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України. Посилаючись на статті 203, 215 Цивільного кодексу України, правові позиції, викладені у постанові Вищого господарського суду України від 15.01.2015р. у справі №924/686/14, у постанові Вищого господарського суду України від 08.12.2016р. у справі №924/219/16 зазначає про те, що спірні розпорядження та договори оренди не витребуваних земельних часток (паїв) підлягають визнанню недійсними.
Прокуратурою вказано про те, що чинним законодавством зазначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель - Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовами цієї категорії, а тому прокурор пред'являє цей позов в інтересах держави як позивач. Зауважує, що звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, яке проведене з порушенням вимог чинного законодавства.
Відповідач (Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області) повноважного представника для участі у судовому засіданні не направив, однак надіслав на адресу суду письмовий відзив, відповідно до якого заявлений позов просить задовольнити повністю.
Відповідач (приватне підприємство "Врожай-Агро-1") позов не визнає і вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню. У письмових запереченнях на позовну заяву, представник відповідача звертає увагу на те, що прокурором до позовної заяви не додано будь-яких доказів того, що Управлінням Держгеокадастру у Шепетівському районі Хмельницької області здійснювалися повноваження щодо контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, що в процесі здійснення такого контролю були виявлені порушення, і що для усунення таких порушень необхідне втручання прокуратури у формі звернення до суду, оскільки Управління Держгеокадастру у Шепетівському районі Хмельницької області не має повноважень на звернення до суду з позовом цієї категорії. Робить висновок про те, що підстав для представництва у прокурора немає, докази, додані до позовної заяви були одержані з порушенням вимог законодавства, тому не можуть вважатися допустимими, а інших доказів в обґрунтування позовних вимог не надано.
На думку представника відповідача, в даному випадку прокурором не обґрунтовано, та не зазначено в чому полягає виключність підстав для представництва інтересів держави у суді, порядок визначення необхідності та здійснення представництва, встановлений Законом України "Про прокуратуру" не дотриманий. Звертає увагу на те, що позивач, як на підставу задоволення позову, зазначає, що спірні земельні ділянки відповідно до документації із землеустрою на окремі земельні частки не розділялися, однак таке твердження суперечить вимогам ч. 2 ст. 3 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", адже розподіл земельної ділянки на окремі земельні ділянки, тобто виділення їх в натурі у вигляді окремих земельних часток (паїв) можливе лише після подання власниками земельних сертифікатів до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяви про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості), а оскільки зазначені власники були відсутні при проведенні зборів стосовно розподілу земельних ділянок, такий розподіл не відповідає вищезазначеній нормі законодавства. Робить висновок про те, що Шепетівська районна державна адміністрація при прийнятті розпорядження №210/2014-р від 24.07.2014р. "Про передачу в оренду не витребуваних земельних часток (паїв)", діяла в межах повноважень, наданих ст. 122 ЗК України, п. 12 постанови Кабінету Міністрів України "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)" від 04.02.2004р. №122, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", а отже твердження позивача про перевищення Шепетівською районною державною адміністрацією своїх повноважень не відповідає обставинам справи, є необгрунтованим та не базується на вимогах земельного законодавства України. А оскільки позовна вимога про визнання недійсним розпорядження голови Шепетівської районної державної адміністрації №210/2014-р від 24.07.2014р. "Про передачу в оренду не витребуваних земельних часток (паїв)" не підлягає задоволенню, тому і позовні вимоги про скасування договорів оренди, що були укладені на виконання даного розпорядження, оскільки такі позовні вимоги є похідними від вимог про визнання недійсним розпорядження №210/2014-р від 24.07.2014р.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
11.01.1996р. спілці селян "Нива" видано державний акт на право колективної власності (серія ХМ №000020) на землю площею 1047,3 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до рішення Вовківецької сільської ради народних депутатів від 22.05.1995р.
Розпорядженням Шепетівської районної державної адміністрації від 30.08.2006р. №345/2006-р погоджено проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Нива" на території Вовківецької сільської ради та місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв).
Розпорядженням Шепетівської районної державної адміністрації від 03.06.2014р. надано дозвіл приватному підприємству „Врожай Агро-1» на виготовлення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою подальшої передачі їх в оренду, із земель сільськогосподарського призначення (не витребувані земельні частки (паї), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів, орієнтовною площею 93,00 га.
Розпорядженням Шепетівської районної державної адміністрації від 24.07.2014р. №210/2014-р затверджено ПП "Врожай Агро-1" технічну документацію із землеустрою, та передано в оренду невитребувані земельні частки (паї), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів загальною площею 93,00 га та передано в оренду ПП "Врожай-Агро-1" не витребувані земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів загальною площею 93,00 га. Строк оренди не витребуваних земельних часток (паїв) встановлений до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, але не більше як на 10 років.
24.07.2014р. між Шепетівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (орендодавець) та приватним підприємством "Врожай-Агро-1" (орендар) укладено договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) №14/нп, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови державної адміністрації від 24.07.2014 року №210/2014-р надає, а орендар приймає в строкове платне користування невитребувану земельну частку (пай) (рілля) розміром 15,5166 га, нормативно грошова оцінка якого становить 443151,76 гривень (в цінах 2014 року), та який розташований на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів. Земельна ділянка (пай) передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.п. 1, 2 договору).
24.07.2014р. між Шепетівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (орендодавець) та приватним підприємством "Врожай-Агро-1" (орендар) укладено договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) №15/нп, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови державної адміністрації від 24.07.2014 року №210/2014-р надає, а орендар приймає в строкове платне користування невитребувану земельну частку (пай) (рілля) розміром 28,8561 га, нормативно грошова оцінка якого становить 824125,88 гривень (в цінах 2014 року), та який розташований на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів. Земельна ділянка (пай) передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.п. 1, 2 договору).
24.07.2014р. між Шепетівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (орендодавець) та приватним підприємством "Врожай-Агро-1" (орендар) укладено договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) №16/нп, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови державної адміністрації від 24.07.2014 року №210/2014-р надає, а орендар приймає в строкове платне користування невитребувану земельну частку (пай) (рілля) розміром 22,3159 га, нормативно грошова оцінка якого становить 637338,75 гривень (в цінах 2014 року), та який розташований на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів. Земельна ділянка (пай) передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.п. 1, 2 договору).
24.07.2014р. між Шепетівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (орендодавець) та приватним підприємством "Врожай-Агро-1" (орендар) укладено договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) №17/нп, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови державної адміністрації від 24.07.2014 року №210/2014-р надає, а орендар приймає в строкове платне користування невитребувану земельну частку (пай) (рілля) розміром 20,1029 га, нормативно грошова оцінка якого становить 574135,80 гривень (в цінах 2014 року), та який розташований на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів. Земельна ділянка (пай) передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.п. 1, 2 договору).
24.07.2014р. між Шепетівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (орендодавець) та приватним підприємством "Врожай-Агро-1" (орендар) укладено договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) №18/нп, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження голови державної адміністрації від 24.07.2014 року №210/2014-р надає, а орендар приймає в строкове платне користування невитребувану земельну частку (пай) (рілля) розміром 6,2085 га, нормативно грошова оцінка якого становить 177313,82 гривень (в цінах 2014 року), та який розташований на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів. Земельна ділянка (пай) передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п.п. 1, 2 договору).
Відповідно до п. 10 вказаних договорів, земельна частка (пай) передається в оренду на строк до моменту отримання її власником державного акта на право власності на земельну частку (пай), але не більше як на 10 (десять) років, тобто до 24 липня 2024 року.
24.07.2014р. було складено акти приймання-передачі земельних ділянок (в рамках договорів оренди №14/нп, №15/нп, №16/нп, №17/нп, №18/нп від 24.07.2014р.).
У відповідь на запит начальника Служби безпеки України у Хмельницькій області управління Держгеокадастру у Шепетівському районі повідомило, що на території Вовківецької сільської ради відповідно до документації із землеустрою земельні ділянки з кадастровими номерами 6825581800:03001:0090, 6825581800:03:001:0091, 6825581800:03:005:0002, 6825581800:03:005:0003, 6825581800:03:005:0004 на окремі земельні частки не розділялись (лист №6561/15-16 від 26.12.2016р.).
Відповідно до довідки Управління Держгеокадастру у Шепетівському районі від 08.02.2016р. на території Вовківецької сільської ради земельні ділянки не розпайовані між членами колишньої селянської спілки "Нива".
Згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для подальшої передачі ПП "Врожай-Агро-1" відповідачу, за оспорюваними договорами, передані земельні ділянки за кадастровими нормерами 6825581800:03:005:0002, 6825581800:03:005:0003, 6825581800:03:005:0004, 6825581800:03001:0090, 6825581800:03:001:0091.
Відповідно до довідки Судилківської сільської ради від 10.03.2017р. вказані вище земельні ділянки були заплановані під розпаювання між членами колишньої селянської спілки "Нива", але розпаювання їх на території Вовківецької сільської ради не проводилось.
Відділ у Шепетівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом від 13.03.2017р. повідомив, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6825581800:03:005:0002, 6825581800:03:005:0003, 6825581800:03:005:0004, 6825581800:03001:0090, 6825581800:03:001:0091 на окремі частки не розділялись.
На запит ПП "Врожай Агро-1" Судилківська сільська рада повідомила про те, що земельні ділянки за кадастровими номерами 6825581800:03:005:0002, 6825581800:03:005:0003, 6825581800:03:005:0004, 6825581800:03001:0090, 6825581800:03:001:0091 були заплановані для розпаювання між членами колишньої селянської спілки "Нива", але розпаювання не проводилось (лист №02-26/191 від 30.01.2017р.).
Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, оцінюючи їх у сукупності, судом береться до уваги наступне.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України, ст. 1 Земельного кодексу України).
Згідно з положеннями статті 2 Земельного кодексу України, земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).
У відповідності до частини 1 статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно статті 121 Конституції України, на прокуратуру покладено функції представництва інтересів громадянина або держави у випадках, визначених законом.
Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК України, господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.
Статтею 29 ГПК України визначено повноваження прокурора як учасника судового процесу у позовному провадженні, та передбачено, що у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Рішенням Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08.04.1999р. визначено, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорон землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо. "Інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись до суду із даним позовом прокурор вказував, що звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності передачі в користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, яке проведено з порушенням вимог чинного законодавства.
Суд приймає до уваги, що відповідно до статті 188 Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Суд враховує, що у даній справі звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про передачу у користування земельної ділянки, яка відповідно до ст. 13 Конституції України є об'єктом права власності Українського народу, оскільки остання була передана в користування відповідачу 2 з порушенням чинного законодавства. Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин безпосередньо належить до інтересів держави.
Зважаючи на викладене, суд вважає правомірним звернення прокурора з даним позовом в інтересах держави без зазначення органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, а заперечення відповідача стосовно відсутності підстав у прокурора представництва у спірних правовідносинах не приймаються.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України "Про місцеві державні адміністрації" визначено організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій та статтею 13 встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Статтею 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
В свою чергу, частинами 3, 4 ст. 122 Земельного кодексу України передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Також, статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" передбачено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Приписами ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 124 Земельного кодексу, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Шепетівської районної державної адміністрації від 24.07.2014р. №210/2014-р затверджено ПП "Врожай Агро-1" технічну документацію із землеустрою та передано в оренду ПП "Врожай Агро-1" невитребувані земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Вовківецької сільської ради за межами населених пунктів загальною площею 93,00 га. Кадастрові номери, переданих відповідачу земельних ділянок, згідно з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі 6825581800:03:001:0090;6825581800:03:001:0091;6825581800:03:005:0002; 825581800:03:005:0003; 6825581800:03:005:0004.
Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.95р. №720/95 було передбачено порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Відповідно до ст. 2 цього Закону, основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією; документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); документом, що посвідчує право на земельну частку (пай) громадян України, зазначених в абзаці п'ятому частини першої статті 1 цього Закону, є трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
Згідно ст. ст. 3, 5 вищевказаного Закону, підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації, прийняті в межах їх повноважень.
Статтею 9 даного Закону визначено, що розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
Відповідно до п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток ( паїв)" від 04.02.2004р. №122 нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Суд приймає до уваги, що згідно наявних в матеріалах справи листа Управління Держгеокадастру у Шепетівському районі Хмельницької області від 08.02.2016р. №10-28-99.1-1119/15-16, спірні земельні ділянки на території Вовківецької сільської ради, які передані ПП "Врожай-Агро-1" не розпайовані. Вказані обставини також підтверджуються листом Судилківської сільської ради від 10.03.2017р. та листом відділу у Шепетівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.03.2017р.
Під час судового розгляду відповідачами не надано в матеріали справи будь-яких доказів, які б свідчили про те, що спірна земельна ділянка є невитребуваними земельними частками (паями).
Крім того, у спірному розпорядженні райдержадміністрації та у договорах оренди вказано, що строк оренди невитребуваних земельних часток (паїв) встановлений до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, але не більше 10 років. Однак, до спірного розпорядження та оспорюваних договорів не додано списку власників земельних часток (паїв), чиї землі є нерозподіленими (невитребуваними) та відповідно передані в управління райдержадміністрації, що додатково підтверджує правомірність доводів прокурора.
Згідно ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову (п. 2 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України №02-5/35 від 26.01.2000р. "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів").
Зважаючи на викладене, Шепетівська райдержадміністрація, приймаючи оспорюване розпорядження, перевищила свої повноваження та в порушення вимог Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" розпорядилася земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка не була віднесена до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок. Отже, розпорядження Шепетівської районної державної адміністрації №210/2014-р від 24.07.2014р. підлягає визнанню недійсним.
З приводу вимоги позивача про визнання недійсним договорів оренди невитребуваної земельної частки (паю) суд враховує наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Зазначені пункти статті 203 ЦК України визначають, що правочин не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статтей 84, 118, 123, 124 ЗК з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. Необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду. Поряд із цим, слід з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори. (п. 2.24, абз. 4 п.2.26 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Зважаючи на те, що Шепетівська районна державна адміністрація не мала повноважень виступати орендодавцем спірної земельної ділянки та укладати спірні договори оренди, то договори оренди невитребуваної земельної частки (паю), укладені з порушенням приписів ст. 19 Конституції України, ст. 203 ЦК України, ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст. ст. 122, 124 Земельного кодексу України, тому підлягають визнанню недійсними.
При цьому, суд враховує, що оскільки зобов'язання за договором оренди може бути припинено лише на майбутнє, в зв'язку з неможливістю повернення одержаного за ним, то спірний договір підлягає визнанню недійсним з припиненням зобов'язань за ним лише на майбутнє, що відповідає п. 2.7 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29.05.2013р. "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними".
Суд відзначає, що в силу ст. 68 Конституції України відповідач 2-ПП "Врожай-Агро-1" мав бути обізнаним про наявність у районної державної адміністрації повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою та мав можливість з'ясувати питання щодо віднесення даної ділянки до невитребуваних земельних часток (паїв), в тому числі і шляхом ознайомлення із документами, на підставі яких приймалось спірне розпорядження. Відповідачем 2 не подано в матеріали справи доказів, які б свідчили про неусвідомленість останнім порушень закону при прийнятті спірного розпорядження та укладенні спірних договорів. Тому, заперечення не спростовують позовних вимог прокурора.
У відповідності до ст. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідачів в зв'язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави до Шепетівської районної державної адміністрації, м. Шепетівка; до приватного підприємства "Врожай-Агро-1", с. Судилків, Шепетівський район, про 1. визнання недійсним розпорядження голови Шепетівської районної державної адміністрації від 24.07.2014р. №210/2014-р про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ПП "Врожай-Агро-1"; 2. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 15,5166 га від 24.07.2014р. № 14/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; 3. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 28,8561 га від 24.07.2014р. № 15/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; 4. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 22,3159 га від 24.07.2014р. № 16/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; 5. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 20,1029 га від 24.07.2014р. № 17/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; 6. визнання недійсним договору оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 6,2085 га від 24.07.2014р. № 18/нп, укладеного між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1", задовольнити.
Визнати недійсним розпорядження голови Шепетівської районної державної адміністрації від 24.07.2014р. №210/2014-р про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ПП "Врожай-Агро-1".
Визнати недійсним договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 15,5166 га від 24.07.2014р. №14/нп, укладений між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнати недійсним договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 28,8561 га від 24.07.2014р. №15/нп, укладений між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнати недійсним договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 22,3159 га від 24.07.2014р. №16/нп, укладений між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнати недійсним договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 20,1029 га від 24.07.2014р. №17/нп, укладений між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1"; визнати недійсним договір оренди невитребуваної земельної частки (паю) площею 6,2085 га від 24.07.2014р. №18/нп, укладений між Шепетівською районною державною адміністрацією та ПП "Врожай-Агро-1" (із припиненням зобов'язань по них на майбутнє).
Стягнути з приватного підприємства "Врожай-Агро-1" (Шепетівський район, с. Судилків, вул. Гагаріна, 1; код 33415283) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3; код 02911102) 3445,00 грн. (три тисячі чотириста сорок п'ять гривень 00 коп.) - витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Стягнути з Шепетівської районної державної адміністрації (м. Шепетівка, вул. Героїв Небесної Сотні, 47; код 21325769) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3; код 02911102) 4823,00 грн. (чотири тисячі вісімсот двадцять три гривні 00 коп.) - витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 20 березня 2017 року.
Суддя В.В. Димбовський
Віддруковано 4 примірника: 1 - до справи; 2 - позивачу; 3 - відповідачу-1 - Шепетівській районній державній адміністрації (м. Шепетівка, вул. Героїв Небесної сотні, 47); 4 - відповідачу-2 .
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2017 |
Оприлюднено | 23.03.2017 |
Номер документу | 65410026 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Димбовський В.В.
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Димбовський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні