Постанова
від 27.10.2009 по справі 19/118
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД



10002, м.Житомир , майд ан Путятинський , 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" жовтня 2009 р. Справа № 19 /118

Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:

головуючого судді

суддів:

при секретарі ,

за участю представників ст орін:

від позивачів:

- Хмельницької міської ради : не з'явився,

- державної екологічної інс пекції в Хмельницькій област і: не з'явився,

від відповідача: Клюка В.Ф . (довіреність № 38 від 21.01.2009р.),

від прокуратури: Сич Ю.М. (посвідчення № НОМЕР_2),

розглянувши апеляційну ск аргу Державної екологічної і нспекції в Хмельницькій обла сті

на рішення господарського суду Хмельницької області

від "25" травня 2009 р. у справі

за позовом заступника прок урора м.Хмельницького в інте ресах держави в особі

Хмельницької міської ради (м. Хмельницький),

Державної екологічної інс пекції в Хмельницькій област і (м. Хмельницький)

до Відділу капітального бу дівництва УМВС України в Хме льницькій області

(м. Хмельницький)

про стягнення 603517,91 грн.,

ВСТАНОВИВ:

У січні 2009 року заступник пр окурора м.Хмельницького звер нувся з позовом в господарсь кий суд Хмельницької області в інтересах держави в особі Х мельницької міської ради і Д ержавної екологічної інспек ції в Хмельницькій області д о Відділу капітального будів ництва УМВС України в Хмельн ицькій області (далі - ВКБ УМВС У в Хмельницькій області) про стягнення шкоди в сумі 603517,91 грн ., завданої навколишньому при родному середовищу забрудне нням земельної ділянки внас лідок витоку каналізаційних стоків з каналізаційно-насо сної станції житлового компл ексу по вул.Чорновола, 176/1 в м.Хм ельницькому.

Рішенням господарського суду Хмельницької області в ід 25.05.2009р. в позові відмовлено. М отивуючи зазначене рішення с уд виходив з того, що позивача ми не доведено причину завда ної шкоди, протиправність по ведінки відповідача та причи нний зв'язок між правопоруше нням і заподіянням шкоди.

В апеляційній скарзі Держ авна екологічна інспекція в Хмельницькій області просит ь скасувати рішення суду від 25.05.2009р. і прийняти нове рішення про задоволення позову. Вваж ає, що рішення суду прийнято з порушеннями норм матеріальн ого і процесуального права. З азначає, що каналізаційно-на сосна станція (далі - КНС) з мом енту її прийняття в експлуат ацію в 2005 році і по даний час зн аходиться на балансі відпові дача. Відсутність можливості експлуатувати дану КНС без н еобхідного для цього персона лу не є підставами звільненн я ВКБ УМВС України в Хмельниц ькій області від відповідаль ності за завдану шкоду. Відпо відач не забезпечив системат ичний нагляд за КНС, внаслідо к чого відбулося розлиття ка налізаційних стоків на приле глу до КНС земельну ділянку. О тже, наявний прямий причинни й зв'язок між фактом забрудне ння і бездіяльністю відповід ача, що є підставою цивільної відповідальності, передбаче ної ст.1166 ЦК України, п."в" ч.1 ст.211 З емельного кодексу України, ч .4 ст.68 Закону України "Про охоро ну навколишнього природного середовища". Висновок суду п ро те, що позивачем не доведен о, що конкретно стало причино ю завданої шкоди, суперечить вимогам ч.2 ст.1166 ЦК України, а та кож ч.3 п.6 роз'яснення Вищого го сподарського суду України ві д 01.04.1994р. № 02-5/215 "Про деякі питання п рактики вирішення спорів, по в'язаних з відшкодуванням шк оди". Судом встановлено факт з волікання відповідача з пере дачею КНС, однак ним залишено поза увагою, що відповідач не повинен був експлуатувати К НС до її передачі на баланс мі ської ради, при відсутності т ехнічного персоналу. Однак, в супереч цьому, КНС почала екс плуатуватися (т.2 а.с.3 - 5).

У відзиві на апеляційну ск аргу Відділ капітального буд івництва УМВСУ в Хмельницькі й області просить залишити р ішення суду від 25.05.2009р. без змін . Зазначає, що відділ капіталь ного будівництва не є власни ком каналізаційно-насосної с танції, оскільки вона будува лась за кошти дольовиків і пі сля закінчення будівництва р азом з житловим комплексом б ула передана товариству спів власників. Каналізаційно-нас осна станція в грудні 2005 року б ула прийнята в експлуатацію, підключена МКП "Хмельницькв одоканал" до міських комунік аційних систем водопостачан ня та водовідведення. Протяг ом трьох років МКП "Хмельниць кводоканал" отримувало від н аселення кошти за подану вод у та відведення стічних вод. В исновок відділу з питань еко логії та раціонального приро докористування про те, що при чиною витоку стічних вод ста ло відключення КНС від енерг опостачання спростований по ясненням енергопостачально ї компанії. Між діями відділу капітального будівництва по замовленню будівництва КНС та наслідками, що наступили п ри експлуатації відсутній пр ичинний зв'язок, а тому місцев ий господарський суд обгрунт овано відмовив в задоволенні позову (т.2 а.с.28 - 29).

Розгляд апеляційної скар ги відбувається без участі п редставників Хмельницької м іської ради і Державної екол огічної інспекції в Хмельниц ькій області, які були належн им чином повідомлені про дат у, час та місце судового засід ання, тому їх неявка не перешк оджає апеляційному розгляду справи (т.2 а.с.24 - 26). Представник е кологічної інспекції надав п ояснення по суті справи в суд овому засіданні 17 вересня 2009 ро ку (т.2 а.с.21 - 22).

Заслухавши пояснення пре дставника відповідача і прок урора, дослідивши матеріали справи, апеляційний господар ський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підс тав.

Згідно з довідкою ВКБ УМВСУ в Хмельницькій області від 16. 03.2009р. № 138 при будівництві на умо вах дольової участі житловог о комплексу по вул.Чорновола , 176/1 в м.Хмельницькому, в який вх одить і каналізаційно-насосн а станція, використано кошти Хмельницької міської ради, б юджетні кошти, кошти фізични х та юридичних осіб (т.1 а.с.71).

18 червня 2004 року між ВКБ УМВСУ в Хмельницькій області (замо вник) та МКП „Хмельницькводо канал" (підрядник) укладено до говір № 2/227-04, за умовами якого ВК Б УМВСУ в Хмельницькій облас ті доручив та зобов'язався оп латити, а міське комунальне п ідприємство „Хмельницьквод оканал" прийняло на себе зобо в'язання виконати будівельно -монтажні роботи зовнішніх м ереж водопроводу, каналізаці ї, напірної каналізації, кана лізаційної насосної станції , зовнішніх мереж електрозаб езпечення КНС житлового комп лексу по вул. Чорновола, 176/1 в м. Х мельницькому.

Рішенням виконавчого ком ітету Хмельницької міської ради від 27.12.2005р. № 923 створено ро бочу комісію з прийняття в ек сплуатацію трансформаторно ї підстанції, каналізаційно- насосної станції та газоро зподільчого пункту зі шкафно ю установкою, що входять д о складу житлового компле ксу по вул. Чорновола, 176/1 в м. Хмельницькому. Голово ю комісії призначено предста вника замовника (забудовника ) - начальника ВКБ УМВСУ в Хмел ьницькій області, членами ко місії - представників підряд них, субпідрядних, експлуату ючих та інших організацій, у т ому числі Хмельницького місь кого РЕМ, "Хмельницькгаз", "Хме льницькводоканал".

Робочою комісією складено і підписано акт про прийнятт я в експлуатацію закінчених будівництвом зазначених об'є ктів (т.1 а.с.30 - 31).

18 березня 2008 року перевіркою дотримання вимог природоохо ронного законодавства, прове деною працівниками Державно ї екологічної інспекції в Хм ельницькій області, встанов лено витік каналізаційних ст оків з каналізаційно-насосно ї станції, яка обслуговує житловий будинок 176/1 по вул . Чорновола в м. Хмельницько му. Даний факт підтверджуєт ься актом перевірки дотриман ня вимог природоохоронного з аконодавства від 18.03.2008р. № 001721/149, ак том відбору проб грунтів від 19.03.2008р. № А-19-03-08-01 (т.1 а.с.7 - 9).

Згідно з протоколом вимірю вань показників складу та вл астивостей проб грунтів від 28.03.2008р. № П-19-03-08-01 розмір шкоди, зу мовленої забрудненням земе льної ділянки, розташованої біля КНС, яка обслугову є житловий комплекс в м. Х мельницькому по вул. Чорново ла, 176/1, внаслідок розливу канал ізаційних стоків становив 51277 7,26 грн. (т. 1 а.с.10 - 17).

12 червня 2008 року фахівцями МК П „Хмельницькводоканал" та В КБ УМВСУ в Хмельницькій обла сті проведено обстеження та запуск КНС по вул. Чорновола, 1 76/1. В акті вводу в експлуатацію каналізаційно-насосної стан ції від 12.06.2008р. йдеться про те, що насосне обладнання КНС техн ічно справне та може виконув ати свої функції, обслуговую чий персонал відсутній.

15 серпня 2008 року перевіркою д отримання вимог природоохор онного законодавства, провед еною працівниками Державної екологічної інспекції в Хме льницькій області, виявлено витік каналізаційних стоків з каналізаційно-насосної ст анції, яка обслуговує житлов ий будинок 176/1 по вул. Чорновола в м. Хмельницькому, що підтвер джуються актом перевірки дот римання вимог природоохорон ного законодавства від 15.08.2008р. № 002456, актом відбору проб грунті в від 15.08.2008р. № А-15-08-08-36 (т.1 а.с.18 - 20).

Згідно з протоколом від 08.09.2008 р. № П-15-08-08-36 розмір шкоди від забр уднення земельної ділянки, р озташованої біля КНС, яка обс луговує житловий комплекс в м. Хмельницькому по вул. Чорно вола, 176/1, внаслідок розливу кан алізаційних стоків становив 90740,65 грн. (т.1 а.с.22 - 28).

Розмір шкоди, заподіяної ві дповідачем внаслідок забруд нення земельної ділянки, нар ахований відповідно до Метод ики визначення розмірів шкод и, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресур сів через порушення природоо хоронного законодавства, зат вердженої наказом Міністерс тва охорони навколишнього пр иродного середовища України від 04.04.2007р. № 149 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції Укра їни від 25.04.2007р. за № 422/13689, склав 603517,91 г рн. (512777,26 грн. + 90740,65 грн.).

У приписі відділу з питань е кології та раціонального при родокористування виконавчо го комітету Хмельницької міс ької ради від 07.04.2008р. вказано, що витік неочищених стічних во д в прибережну смугу р. Курдян ка стався через відключення від енергопостачання КНС, як а повинна перекачувати стоки від будинку по вул. Чорновола , 176/1 на очисні споруди мікрора йону Раково (т.1 а.с.63).

В листі начальника ВКБ УМВС У в Хмельницькій області, адр есованого завідуючій відділ ом з питань екології та раціо нального природокористуван ня виконкому Хмельницької мі ської ради від 21.04.2008р. № 38/212 зазнач ено, що договори з ВАТ „Хмельн ицькобленерго" на постачання електричної енергії для ро боти КНС укладались з генпід рядником будівництва по вул. Чорновола, 176/1 ЗАТ „Ярмолинець кий агробуд" (т.1 а.с.64).

В письмовому поясненні пре дставника ЗАТ „Ярмолинецьки й агробуд" йдеться про те, що о плата за використану електро енергію здійснюється відпов ідно до договору на електроп остачання від 22.06.2005р. № 532 та дода тку № 5 до договору від 06.04.2007р., на підставі показів лічильника , який знаходиться в приміщен ні трансформаторної підстан ції, однак доступу до даної пі дстанції підприємство не має , оскільки, вона знаходиться н а обслуговуванні ПМП „Мінера л" (т.1 а.с.100).

В письмову поясненні дирек тор ПМП „Мінерал" вказав, що в ідповідно до укладеного до говору на виконання будіве льно-монтажних робіт від 01.09.20 04р. № 1/708-04 ПМП „Мінерал" виконал о монтаж трансформаторної пі дстанції, яка живить електри чною енергією житловий будин ок та КНС по вул. Чорновола 176/1. Е лектроенергія, яка живить бу динки та КНС постачається бе зперебійно. В березні 2008 та сер пні 2008 року ТП не відключалась , що підтверджується витягом з журналу по обслуговуванню трансформаторної підстанці ї по вул. Чорновола 176/1 (т.1 а.с.124, 127 - 129).

В поясненні працівника ВАТ ЕК „Хмельницькобленерго" ХМ РЕМ ОСОБА_3 від 03.12.2008р., яке знаходиться в відмовному матеріалі № 1143-08 прокуратур и м. Хмельницького, вказано, що майновий комплекс по ву л. Чорновола, 176/1 в м. Хмельни цькому відключався за заборг ованість 22.04.2008р. та був підключе ний в той же день після оплати за електроенергію (т.1 а.с.104).

Відповідно до ст.876 ЦК Україн и, в редакції, що діяла на моме нт введення в експлуатацію ж итлового будинку по вул. Чорн овола, 176/1 і КНС, власником об'єк та будівництва або результат у інших будівельних робіт до їх здачі замовникові є підря дник. Після внесення змін в да ну статтю, які набрали чиннос ті 14.01.2006р., вона має такий зміст: власником об'єкта будівництв а або результату інших будів ельних робіт є замовник, якщо інше не передбачено договор ом.

Згідно з пунктами 5, 9, 10, 13 і 29 Пор ядку прийняття в експлуатаці ю закінчених будівництвом об 'єктів, затвердженого постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 22.09.2004р. № 1243, для пред'явлен ня закінченого будівництвом об'єкта державній приймальн ій комісії відповідно до пун кту 3 Порядку замовником буді вництва об'єкта утворюється робоча комісія не пізніше ні ж у п'ятиденний строк після от римання замовником письмово го повідомлення від генераль ного підрядника про закінчен ня будівництвом об'єкта з про ханням утворити робочу коміс ію.

На підставі проведеної пер евірки робоча комісія визнач ає готовність закінченого бу дівництвом об'єкта до пред'яв лення державній приймальній комісії. Результати перевір ки робочою комісією готовнос ті закінченого будівництвом об'єкта до пред'явлення держа вній приймальній комісії офо рмляються актами, форми яких затверджуються Держбудом. А кти робочої комісії оформляю ться генеральним підряднико м, підписуються головою та чл енами робочої комісії і пере даються державній приймальн ій комісії.

У разі виявлення на закінче ному будівництвом об'єкті не доліків, вони повинні бути ус унені у строки, визначені роб очою комісією. Після усуненн я недоліків та підписання ро бочою комісією відповідного акта закінчений будівництво м об'єкт передається генерал ьним підрядником замовнику п ід охорону і зберігання.

Замовник зобов'язаний післ я надходження повідомлення г енерального підрядника про з акінчення будівництвом об'єк та, а по об'єктах, які попередн ьо приймаються робочими комі сіями, після підписання акта робочої комісії звернутися протягом 5 днів до органу вико навчої влади чи органу місце вого самоврядування, що визн ачені у пункті 11 цього Порядку , з пропозицією щодо утворенн я державної приймальної комі сії. Орган виконавчої влади ч и орган місцевого самоврядув ання зобов'язаний протягом 10 д нів після надходження зверне ння від замовника утворити в ідповідно до цього Порядку д ержавну приймальну комісію.

Датою введення в експлуата цію закінченого будівництво м об'єкта є дата затвердження акта державної приймальної комісії про прийняття в експ луатацію цього об'єкта орган ом виконавчої влади чи орган ом місцевого самоврядування , що утворив комісію.

Отже, складення і підписанн я робочою комісією акта про г отовність закінченого будів ництвом об'єкта свідчить про здачу підрядником каналізац ійно-насосної станції замовн ику - ВКБ УМВСУ в Хмельницькій області, яка стала її власник ом.

Відповідач є власником кан алізаційно-насосної станції і в силу прямої вказівки зако ну - статті 876 ЦК України в редак ції, яка була чинною в період в иникнення спірних правовідн осин (березень - серпень 2008 року ).

Сторонами не надано затвер джений органом місцевого сам оврядування акт державної пр иймальної комісії про прийня ття в експлуатацію каналізац ійно-насосної станції.

Відповідач не довів в суді ф акт звернення протягом 5 днів після підписання акта робоч ої комісії до Хмельницької м іської ради з пропозицією що до утворення державної прийм альної комісії, а в разі відмо ви в цьому - про вжиття заходів до спонукання органу місцев ого самоврядування прийняти готовий об'єкт в експлуатаці ю.

Таким чином, КНС, що є джерел ом забруднення земельної діл янки, не прийнята в експлуата цію, але фактично експлуатує ться її власником.

Наявні у справі документи п ідтверджують намагання відп овідача передати каналізаці йно-насосну станцію в комуна льну власність міста Хмельни цького.

Рішенням другої сесії Хмел ьницької міської ради від 30.08. 2006р. № 21 надано згоду на передач у у комунальну власність тер иторіальної громади м. Хмель ницького 114-квартирного житло вого будинку і зовнішніх мер еж електро-, тепло-, газо-, водоп остачання та водовідведення та зовнішнього освітлення п о вул. Чорновола, 176/1, що перебув ають у державній власності н а праві оперативного управлі ння Відділу капітального буд івництва Управління внутріш ніх справ України в Хмельниц ькій області, на умовах усуне ння недоліків та благоустрою прибудинкових територій та облаштування дитячих майдан чиків (т.1 а.с.72).

Як вбачається з відповіді н ачальника управління житлов о-комунального господарства Хмельницької міської ради в ід 20.03.2009р. № 12-868-02-08 на звернення гол ови правління ОСББ „Партнер" щодо передачі зовнішніх мер еж водопостачання та водовід ведення (разом з КНС) міському комунальному підприємству „ Хмельницькводоканал", для зд ійснення передачі в комуналь ну власність міста зовнішніх мереж водопостачання та вод овідведення до житлового буд инку по вул. Чорновола 176/1 необх ідно відповідно до Закону Ук раїни „Про передачу об'єктів права державної та комуналь ної власності" виконати ремо нт вказаних мереж, підготува ти необхідну технічну, проек тно-кошторисну документацію та передати комунальному пі дприємству „Хмельницькводо канал" (т.1 а.с.86).

В листі від 16.04.2007р. № 38/283, адресов аному начальнику ЖЕК № 8, йдеть ся про те, що начальник ВКБ УМВ СУ в Хмельницькій області пр опонував створити спільну ко місію для організації переда чі будинку по вул. Чорновола, 1 76/1 в м.Хмельницькому та гарант ував усунути виявлені будіве льні недоліки (т.1 а.с.103).

У листі Хмельницькому місь кому голові від 28.03.2008р. № 38/163 за пі дписом заступника начальник а управління МВСУ в Хмельниц ькій області зазначено про т е, що будинки, збудовані підпо рядкованим йому відділом кап ітального будівництва, а сам е: 109-ти квартирний житловий бу динок по вул. Прибузька, 34/1, 38 9 кв. житловий комплекс по ву л. Озерна 10/1, 114 кв. житловий буди нок по вул. В.Чорновола, 176/1, 38 кв. ж итловий будинок по вул. Парко ва 6/2, та 24 кв. житловий будинок п о вул. Храновського, 16/2, мають б ути передані в комунальну вл асність територіальної гром ади м. Хмельницького. Але, почи наючи з листопада 2006 року вже 9 разів змінювався склад прийм альної комісії, яка на сьогод нішній день не сформована і н е затверджена рішенням викон авчого комітету Хмельницько ї міської ради в зв'язку з чисе льною зміною їх членів. Оскіл ьки УМВСУ в Хмельницькій обл асті є неприбутковою бюджетн ою організацією і не має відп овідних технічних підрозділ ів та коштів для обслуговува ння будинків та зовнішніх ме реж, які без відповідного ква ліфікованого обслуговуванн я можуть бути зіпсовані чи по шкоджені, просить якнайшвидш е затвердити склад приймальн ої комісії та надати можливі сть здійснити передачу вказа них будинків та зовнішніх ін женерних мереж на баланс міс та з послідуючою передачею в експлуатуючі організації (т .1 а.с.102).

Частинами 4, 5 і 6 статті 7 Закон у України "Про передачу об'єкт ів права державної та комуна льної власності" визначено, щ о разом з житловим фондом пер едаються вбудовані і прибудо вані приміщення, зовнішні ме режі електро-, тепло-, газо-, вод опостачання та водовідведен ня, а також будівлі, призначен і для обслуговування цього ф онду (бойлерні, котельні. кана лізаційні та водопровідні сп оруди, обладнання тощо). Перед ача оформляється актом прийм ання-передачі, який підписує ться головою і членами коміс ії. Форма акта приймання-пере дачі затверджується Кабінет ом Міністрів України. Право в ласності на об'єкт передачі в иникає з дати підписання акт а приймання-передачі.

Оскільки акт приймання-пер едачі мереж водопостачання т а водовідведення між Хмельни цькою міською радою і ВКБ УМВ СУ в Хмельницькій області не складався, то КНС продовжує п еребувати у власності відпов ідача.

За таких обставин, отриманн я міським комунальним підпри ємством "Хмельницькводокана л" на підставі відповідних уг од з мешканцями житлового бу динку по вул.Чорновола, 176/1 плат и за фактичну подачу води і во довідведення не свідчить про прийняття цим підприємством на себе функцій експлуатуюч ої організації та відповідал ьності за технічний стан КНС .

Відповідно до п. 2.1 Положення про безпечну та надійну експ луатацію зовнішніх мереж і с поруд водопостачання й канал ізації, затвердженого наказо м Державного комітету будівн ицтва, архітектури та житлов ої політики України від 03.04.1998р. № 69 і зареєстрованого в Мініст ерстві юстиції України 24 лист опада 1998 року за № 749/3189, мережі й с поруди водопостачання й кана лізації у процесі експлуатац ії, а також у період тимчасово го припинення процесу їхньої експлуатації повинні перебу вати під систематичним нагля дом власника мережі або спор уди водопостачання й каналіз ації. З метою своєчасного вия влення можливих пошкоджень і інших недоліків на мережах а бо спорудах водопостачання й каналізації їхнім власником повинні виконуватись техніч ні огляди.

Згідно з пунктом 1.3 Правил те хнічної експлуатації систем водопостачання та каналізац ії населених пунктів України , затверджених наказом Держа вного комітету України по жи тлово-комунальному господар ству від 05.07.1995р. № 30 і зареєстрова них в Міністерстві юстиції У країни 21 липня 1995 року за № 231/767, ор ганізації, які експлуатують системи каналізації несуть в ідповідальність за невикона ння вимог цих Правил і чинног о законодавства України.

Пунктами 2.1.6 і 2.1.7 зазначених П равил ставиться вимога до ек сплуатуючих організацій заб езпечувати надійну та безпер ебійну роботу систем каналіз ації, що досягається, в тому чи слі, шляхом закріплення висо кокваліфікованого технічно го персоналу та вжиттям захо дів до попередження, вчасног о виявлення та ліквідації ав арій.

Відповідач не забезпечив в иконання цих вимог, тому його поведінка є протиправною.

Статтею 5 Закону України „Пр о охорону навколишнього прир одного середовища” передбач ено, що державній охороні і р егулюванню використання на території України підлягаю ть: навколишнє природне сере довище як сукупність природн их і природно-соціальних умо в та процесів, природні ресур си, як залучені в господарськ ий обіг, так і невикористовув ані в народному господарстві в даний період (земля, надра, в оди, атмосферне повітря, ліс т а інша рослинність, тваринни й світ), ландшафти та інші прир одні комплекси.

Відповідно до статті 10 Зако ну України „Про охорону навк олишнього природного середо вища” підприємства, установи , організації зобов'язані зді йснювати технічні та інші за ходи для запобігання шкідлив ому впливу господарської та іншої діяльності на навколиш нє природне середовище.

Таке ж правило встановлено статтею 35 Закону України "Про охорону земель", згідно з якою власники і землекористувачі , у тому числі орендарі земель них ділянок, зобов'язані дотр имуватись вимог земельного т а природоохоронного законод авства, проводити на земельн их ділянках господарську дія льність способами, які не зав дають шкідливого впливу на с тан земель, вживати заходів щ одо запобігання негативному екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та лікві дації наслідків впливу.

Підстави відповідальності за заподіяння шкоди, у тому чи слі пов'язаної з порушенням з аконодавства про охорону нав колишнього природного серед овища, передбачені статтею 1166 ЦК України, ст.68 Закону Україн и „Про охорону навколишнього природного середовища”, ста ттями 42 і 43 Закону України "Про відходи".

Підставою цивільно-правов ої відповідальності за запод іяння шкоди є правопорушення , що включає такі елементи як ш кода, протиправність поведін ки, причинний зв'язок між ними , а також вина заподіявача шко ди.

В силу частини 4 статті 68 Зако ну України „Про охорону навк олишнього природного середо вища” підприємства, установи , організації та громадяни Ук раїни, а також іноземні юриди чні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язан і відшкодувати шкоду, завдан у внаслідок порушення вимог законодавства про охорону на вколишнього природного сере довища, в порядку та розмірах , встановлених законодавство м України. Застосування захо дів дисциплінарної, адмініст ративної, цивільної чи кримі нальної відповідальності не звільняє винних від компенс ації шкоди, заподіяної забру дненням навколишнього приро дного середовища та погіршен ням якості природних ресурсі в.

Відповідно до статті 69 Зако ну України „Про охорону навк олишнього природного середо вища” шкода, заподіяна внасл ідок порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища, підля гає компенсації, як правило, у повному розмірі.

В пунктах 5, 6 рекомендацій президії Вищого господарс ького суду України № 04-5/239 від 29 .12.2007р. „Про внесення змін та доп овнень до роз' яснення прези дії Вищого арбітражного суду України від 01.03.1994р. № 02-5/215 „Про дея кі питання практики вирішенн я спорів, пов'язаних з відшкод уванням шкоди” зазначено, що підстави відповідальності з а заподіяння шкоди, передбач ені статтями 1166 та 1187 ЦК України , застосовують і при вирішенн і спорів, пов' язаних з відшк одуванням шкоди, заподіяної порушенням законодавства пр о охорону навколишнього прир одного середовища. Особливос ті застосування цивільно-пра вової відповідальності за за подіяну шкоду можуть бути пе редбачені спеціальними зако нами, які регулюють питання о хорони певного виду такого с ередовища. Як у випадках пору шення зобов'язання за догово ром, так і за зобов' язанням, щ о виникає внаслідок заподіян ня шкоди, цивільне законодав ство (статті 614 та 1166 ЦК України) передбачає презумпцію вини п равопорушника. Отже, позивач не повинен доказувати наявн ість вини відповідача у запо діянні шкоди. Навпаки, на відп овідача покладено тягар дока зування того, що в його діях (д іях його працівників) відсут ня вина у заподіянні шкоди.

Пунктами 3.1 і 3.3 Методики визн ачення розмірів шкоди, зумов леної забрудненням і засміче нням земельних ресурсів, чер ез порушення природоохоронн ого законодавства, передбаче но, що землі вважаються забру дненими, якщо в їх складі вияв лені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в рез ультаті господарської діяль ності чи впливу інших чинник ів. При цьому зміни можуть бут и зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочи нних речовин, яких раніше не б уло, а і збільшенням вмісту ре човин, що перевищує їх гранич нодопустиму концентрацію, як і характерні для складу неза брудненого грунту або у порі внянні з даними агрохімічног о паспорта (для земель сільсь когосподарського призначен ня). Факти забруднення (засміч ення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контро ль за додержанням вимог прир одоохоронного законодавств а шляхом оформлення актів пе ревірок, протоколів про адмі ністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтв ерджують факт забруднення та засмічення земель.

Наведені докази свідчать, щ о внаслідок бездіяльності пі дприємства - відповідача ста лося забруднення земель із-з а витоку каналізаційних сток ів через порушення порядку е ксплуатації каналізаційно-н асосної станції.

Отже, наявними є всі складов і елементи правопорушення, я ке тягне цивільно-правову ві дповідальність ВКБ УМВСУ в Х мельницькій області за шкоду , заподіяну навколишньому пр иродному середовищу.

Відповідач не довів відсут ність в його діях вини у запод іянні шкоди, не заперечив про ти того, що забруднення землі сталося внаслідок виливу ст ічних вод з КНС, і не спростува в правильність суми нарахова ної шкоди. Його доводи про те, що ВКБ УМВСУ в Хмельницькій о бласті не є власником КНС і ця станція протягом трьох рокі в експлуатується іншими підп риємствами, які отримують ві д населення кошти за подану в оду та відведення стічних во д, судом до уваги не приймають ся, оскільки вони не доведені належними і допустимими док азами.

За наведеного положення, ко ли висновки суду першої інст анції не відповідають обстав инам справи і суд неправильн о застосував норми матеріаль ного права, що потягло неправ ильне вирішення справи, то пр ийняте ним рішення підлягає скасуванню з ухваленням апел яційною інстанцією нового рі шення про задоволення позову .

Згідно із ст.20 Закону Україн и "Про охорону навколишнього природного середовища" прав о звертатися до господарсько го суду з позовами про відшко дування збитків і втрат, запо діяних в результаті порушенн я законодавства про охорону навколишнього природного се редовища, надано спеціально уповноваженим органам держа вного управління в галузі ох орони навколишнього природн ого середовища та використан ня природних ресурсів.

Тому, суд стягує суму відшко дування на користь екологічн ої інспекції.

Керуючись ст.ст.101, 103 - 105 Господ арського процесуального код ексу України, Житомирський а пеляційний господарський су д

ПОСТАНОВИВ :

1. Апеляційну скаргу держ авної екологічної інспекції в Хмельницькій області задо вольнити.

2. Рішення господарського суду Хмельницької області в ід 25 травня 2009 року скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позов задовольнити.

Стягнути з відділу капіта льного будівництва УМВС Укра їни в Хмельницькій області (290 00, м.Хмельницький, вул. Грушевс ького,97, код ЄДРПОУ 2331915404) на к ористь держави в особі держа вної екологічної інспекції в Хмельницькій області (29001, м. Хм ельницький, вул. Івана Франка , 2/2, код ЄДРПОУ 33902671) - 603517грн. 91 коп. шк оди за забруднення навколишн ього природного середовища, в дохід Державного бюджету У країни 6035грн. 18 коп. державного мита і 236 грн. і витрат на інфор маційно-технічне забезпечен ня судового процесу.

3. Справу № 19/118 повернути д о господарського суду Хмельн ицької області.

Головуючий суддя

судді:

Повний текст постанови скл адено та підписано 30.10.2009р.

Надруковано 6 прим.:

1 - у справу,

2, 3 - позивачам,

4 - відповідачу,

5 - прокуратурі м.Хмельницьк ого,

6 - в наряд.

СудЖитомирський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.10.2009
Оприлюднено20.12.2010
Номер документу6542303
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/118

Ухвала від 24.01.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Кротінова Олена Вікторівна

Судовий наказ від 16.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.О. Уханьова

Ухвала від 25.02.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.О. Уханьова

Ухвала від 12.10.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Такмаков Ю.В.*

Ухвала від 09.08.2010

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кочергіна Л.Р.

Ухвала від 25.08.2010

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Кочергіна Л.Р.

Ухвала від 10.08.2010

Господарське

Господарський суд Львівської області

Левицька Н.Г.

Судовий наказ від 16.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова П.В.

Судовий наказ від 27.09.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

Ухвала від 13.08.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні