Справа № 815/7536/16
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2017 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко O.A.,
секретаря судового засідання Соколова М.С.
за участі:
представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),
представника відповідача - ОСОБА_2 (за довіреністю),-
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ТОВ «ТД-ІМПЕКС» до ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії, суд -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду, 28 грудня 2016 року надійшов адміністративний позов ТОВ «ТД-ІМПЕКС» до ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, що полягає у не надісланні ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року;
- зобов'язати ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області підписати договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, та надіслати ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанцію №2.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає наступне.
Після зміни свого місцезнаходження 02.07.2016 року на Одеську область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Генерала Цвєтаева, 3/5, ТОВ «ТД-ІМПЕКС» перебуває на обліку у ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (основне місце обліку). У зв'язку з цим, ТОВ «ТД-ІМПЕКС» 19.08.2016 року засобами електронного зв'язку направило договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, про що отримало квитанцію № 1 від 19.08.2016 року наступного змісту: «Документ доставлено до Державної фіскальної служби України 19.08.2016 в 22:32:00. Документу призначено реєстраційний номер: НОМЕР_1. Документ збережено на центральному рівні. Через певний час подбайте про прийом квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття Вашого документа. Протокол прийому: Інформація діючий/розглядуваний Договір відсутній. Відправник: Центральний портал прийому звітності ДФС України, версія 2.2.9.20» . Всупереч цьому, станом на 28.12.2016 року (вихідна дата адміністративного позову) позивачем не отримано квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та відповідно, ТОВ «ТД-ІМПЕКС» позбавлене по вині ДПІ у Малиновському районі м. Одеси можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку. Відповідно до листа ДФС України № 43311/7/99-99-11-03-01-17 від 24.11.2015 року, розміщеного на офіційному сайті ДФС України наступного змісту. З метою покращення сервісного обслуговування платників при поданні податкових документів в електронній формі ДФС України доопрацьовано електронний сервіс «Реєстрація договорів про визнання електронних документів» . Так, ДФС України спрощено процес укладання договорів про визнання електронних документів, надісланих в електронній формі, а саме, починаючи з 25 листопада 2015 року, платником податків укладається один Договір з територіальним органом ДФС за основним місцем обліку. До Договору додаються посилені сертифікати відкритих ключів. Для формування та подання Договору розроблено новий електронний формат за кодом J1391004. Згідно інформації, розміщеної на офіційному сайті ДФС України та неодноразово доведеної листами ДФС України до територіальних органів ДФС, про отримання договору про визнання електронних документів органом ДФС платнику податків у якості підтвердження надсилається перша квитанція. Після підписання Договору з боку територіального органу ДФС платнику податків надсилається друга квитанція. У випадку відхилення органом ДФС Договору платнику податків надсилається друга квитанція з зазначенням причини відмови. Укладання з органом ДФС Договору надає платнику податків можливість подавати до органів ДФС податкові документи у електронному вигляді. Термін обробки відповідальним співробітником територіально органу ДФС Договору - до 5-ти робочих днів.
У своїх додаткових поясненнях (а.с.65-72) представник позивача зазначає, що ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 20.08.2016 року надіслало договір про визнання електронних документів із Залізничною ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області. Згідно отриманої квитанції № 1 від 20.08.2016 року, яку формує та надсилає Центральний портал прийому звітності ДФС України: «документ не може бути прийнятий. Договір про визнання електронної звітності укладається за основним місцем обліку» . 26.08.2016 року ТОВ «ТД-ІМПЕКС» через канцелярію ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області подало два примірники договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 у паперовому вигляді, підписані керівником та скріплені печаткою позивача. Всупереч цьому, до теперішнього часу (06.03.2017 року - дата підписання представником позивача додаткових пояснень) ТОВ «ТД-ІМПЕКС» не отримало квитанції №2 та жодної іншої відповіді відповідача щодо результатів прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та відповідно позбавлене по вині ДПІ у Малиновському районі м. Одеси можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку. ТОВ «ТД-ІМПЕКС» неодноразово, зокрема 26.08.2016 року, 07.10.2016 року зверталось до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси із зверненнями та запитами, в яких просило пояснити причини та правові підстави не укладення протягом 5 робочих днів зазначеного договору про визнання електронних документів, причини та правові підстави не надіслання відповідачем протягом 5-ти робочих днів на адресу позивача засобами електронного зв'язку другої квитанції щодо результатів прийняття/неприйняття даного договору. Жодної відповіді позивач не отримав.
Враховуючи те, що ДПІ у Малиновському районі м. Одеси протягом 5-ти робочих днів, з моменту отримання Договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 не надіслала позивачу квитанції № 2, в якій були б зазначено причини відмови, ТОВ «ТД-ІМПЕКС» обґрунтовано вважає, що у ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ні на той, ні на теперішній час відсутні законні підстави для не надіслання позивачу квитанції № 2 про прийняття цього договору. У зв'язку з цим, позивач просить суд зобов'язати ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області негайно після набрання законної сили судовим рішення у даній справі укласти договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року № 190820161 між ТОВ «ТД- ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланий ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, про що надіслати ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанцію № 2.
Враховуючи вищевикладене та з посилання на положення п.42.4 ст.42, п.49.4 ст.49, п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, ст. 181 Господарського кодексу України, ст.14 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» , п.10 ч.2 ст.9, ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» , пункти 1, 2, 4, 5 розділу 2, пункти 5-6 розділу 3 Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.2008 року №233, п.10.1, п.10.4, п.10.7, п.10.8, п.10.13 Порядку обліку платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за № 1562/20300, пп. 33, пп.78 пункту 4 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою КМ України від 21.05.2014 року № 236, лист ДФС України від 22.07.2011 року № 19916/7/28-0517, яким визначено Методичні рекомендації щодо роботи з Договорами «Про визнання електронних документів» , абз. 6 п.2.1.2 рекомендованого порядку взаємодії підрозділів ДФС при комплексному відпрацюванні податкових ризиків з податку на додану вартість, затвердженого наказом ДФС України від 28.07.2015 року № 543 «Про забезпечення комплексного контролю податкових ризиків з податку на додану вартість» , позивач просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник позивача у судовому засідання підтримав позовні вимоги у повному обсязі, посилаючись на обґрунтування, викладені в позовній заяві, додаткових пояснень та на надані до суду докази та просив суд їх задовольнити.
Від представника відповідача до суду надійшли письмові заперечення на адміністративний позов ( а.с.35-38), у яких зазначено, що згідно облікової карти платника податків, ТОВ «ТД - Імпекс» перебуває на податковому обліку в ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області з 02.07.2016 як платник з наступного року (основне місце обліку). Сплата Єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюється всіма категоріями платників за новим місцезнаходженням. Таким чином, підприємство ТОВ «ТД - Імпекс» зобов'язано було до кінця 2016 року подавати податкову звітність до Галицької ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській Області, крім єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, яке сплачується за новим місцезнаходженням. Таким чином, платник податків подає податкові декларації (розрахунки, звіти) та сплачує податки та збори, які згідно із законодавством мають сплачуватись на території адміністративно-територіальної одиниці, що відповідає новому місцю обліку, починаючи з початку бюджетного року, наступного за тим, в якому такий платник податків змінив місце обліку. ДПІ Головного управління ДФС у Львівській області № 354/13-04-11 від 31.03.2016 року про виконання вимог наказу ДФС України від 28.07.2015 року № 543 "Про забезпечення комплексного контролю податкових ризиків з податку на додану вартість", ТОВ «ТД-ІМПЕКС» віднесено до категорії сумнівних платників, з ознаками "ризиковості", в якому вказано, що ТОВ «ТД-ІМПЕКС» перебуває у стані переходу на облік до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області. Залізнична ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області звернулася з дорученням до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси щодо обстеження адреси реєстрації ТОВ «ТД-ІМПЕКС» : 65007, Одеська область, м. Одеса, Малиновський р-н, вул. Генерала Цветаева, буд. 3/5, на предмет перебування за даною адресою платника, опитати посадових осіб підприємства відповідно до рекомендованого переліку питань визначних алгоритмом Наказу № 543, з обов'язковим дотриманням зразків почерку та підпису. Керівником ТОВ «ТД-ІМПЕКС» є ОСОБА_3. Згідно податкового розрахунку за звітний період 2 квартал 2016 року на ТОВ «ТД-ІМПЕКС» кількість працівників - одна особа, а саме ОСОБА_3 Згідно ІС «Податковий блок» вказана особа є керівником 16 підприємств. Кількісний склад працюючих також складає одна/дві особи. Разом з цим, ці підприємства декларують мільйонний податковий кредит. Також з ГУ ДФС Одеської області надходила інформація та листи про те, що зареєстровано кримінальне провадження за частиною 1 ст. 205-1 Кримінального кодексу України, щодо невстановлених осіб які вносили неправдиві відомості в документи які подавались до державного реєстратора для проведення державної реєстрації, щодо зміни реєстраційної адреси по цим підприємствам. До ДПІ неодноразово надходили листи від Залізничної ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області щодо відпрацювання підприємств підконтрольних гр. ОСОБА_3 по відпрацюванню з питань формування сумнівного податкового кредиту підприємства реального сектору економіки. Оперативним управлінням ДПІ в ході проведених заходів та візуальному обстеженні додаткової адреси, а саме м. Одеса. вул. Генерала Цвєтаєва буд. 3/5 підприємство ТОВ «ТД-ІМПЕКС» на момент відвідування не встановлено. На даний час ТОВ «ТД - Імпекс» перейшло до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, однак договір знаходиться на розгляду, у зв'язку із відсутністю за адресою реєстрації підприємства, а також відпрацювання згідно наказу ДФС України від 28.07.2015 року № 543 "Про забезпечення комплексного контролю податкових ризиків з податку на додану вартість".
В судовому засіданні представник відповідача заперечував проти задоволення адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на обґрунтування, викладені в письмових запереченнях до позовної заяви.
Вислухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, розглянувши подані документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД-ІМПЕКС» зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 25.11.2013 року, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.9-14).
26 листопада 2013 року ТОВ «ТД-ІМПЕКС» взято на податковий облік до Залізничної об'єднаної ДПІ ГУ ДФС у Львівській області як платника єдиного внеску.
02 липня 2016 року позивачем здійснено державну реєстрацію змін до установчих документів, а саме: зміну місцезнаходження, зміну складу або інформації про засновників.
Відповідно до п.10.1, 10.4 Порядку обліку платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 року № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 року за № 1562/20300 (далі - Порядок №1588) у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження або місця проживання платника податків, внаслідок якої змінюється адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому на обліку перебуває платник податків (далі - адміністративний район), а також у разі зміни податкової адреси платника податків, контролюючими органами за попереднім та новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків проводяться процедури відповідно зняття з обліку/взяття на облік такого платника податків. Процедури переведення платника податків шляхом взяття на облік/зняття з обліку (зміни основного місця обліку) розпочинаються та проводяться контролюючими органами у разі надходження хоча б одного з таких документів: відомостей державного реєстратора про внесення змін до відомостей про місцезнаходження (місце проживання) платника податків заяви за формою № 1-ОПП або за формою № 5-ОПП із позначкою «Зміни» , поданої платником податків до контролюючого органу за новим місцезнаходженням.
Пунктом 10.7 Порядку №1588 передбачено, що протягом двадцяти днів після отримання відомостей або заяви про зміну місцезнаходження платника податків контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків засобами інформаційної системи в електронному вигляді формує та надсилає до контролюючого органу за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків повідомлення за формою № 11-ОПП (із заповненими І та II розділами). Дані про надсилання повідомлення за формою № 11-ОПП заносяться до журналу реєстрації заяв, повідомлень, інших документів про припинення чи зняття з обліку платників податків за формою № 6-ОПП (додаток 13), а також до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб.
Згідно п.10.8 Порядку №1588 протягом двох робочих днів після надходження повідомлення за формою № 11-ОПП контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платника податків здійснює взяття його на облік (основне місце обліку), про що вносить відповідні зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або до Реєстру самозайнятих осіб. Відмітки про взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) проводяться в журналі за формою № 2-ОПП (за формою № 7-ОПП). Якщо до дати спливу одного місяця після отримання документів про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків контролюючий орган за новим місцезнаходженням (місцем проживання) не здійснив взяття такого платника на облік (основне місце обліку), то взяття на облік за новим місцезнаходженням (місцем проживання) здійснюється автоматично у день спливу такого строку.
Як зазначає позивач та не заперечується відповідачем, після зміни свого місцезнаходження 02.07.2016 року на Одеську область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Генерала Цвєтаева, 3/5, ТОВ «ТД-ІМПЕКС» перебуває на обліку у ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (основне місце обліку).
Згідно п.10.13 Порядку №1588 у разі зміни місцезнаходження суб'єкта господарювання - платника податків сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється таким платником податків за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду. 1) у такому випадку контролюючий орган за попереднім місцезнаходженням одночасно із зняттям з обліку юридичної особи - платника податків за основним місцем обліку здійснює взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку згідно із розділом VII цього Порядку без подання заяви платником податків та з урахуванням особливостей, визначених пунктами 10.14 - 10.21 цього розділу; 2) до закінчення року платник податків обліковується в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) з ознакою того, що він є платником податків до закінчення року, а в контролюючому органі за новим місцезнаходженням (основне місце обліку) - з ознакою того, що він є платником податків з наступного року.
Як встановлено судом письмових заперечень представника відповідача з 02.07.2016 року було взято на облік ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області як основне місце обліку. Таким чином, з цієї дати позивач знаходиться на обліку в Залізничній ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області - як неосновне місце обліку.
Відповідно до п. 42.4 ст. 42 Податкового кодексу України, з платниками податків, які подають звітність в електронній формі, листування з контролюючими органами може здійснюватися засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Основні організаційно-правові засади електронного документообігу, використання електронних документів, правовий статус електронного цифрового запису регулюються Законом України від 22.05.2003 року № 851 «Про електронні документи та електронний документообіг» .
Статтею 14 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» встановлено, що електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства України або на підставі договорів, що визначають взаємовідносини суб'єктів електронного документообігу.
Суб'єктами електронного документообігу відповідно Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» є автор, підписувач, адресат та посередник, які набувають передбачених законом або договором прав і обов'язків у процесі електронного документообігу.
Судом встановлено, що 19.08.2016 року ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку на адресу ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області надіслало договір №190820161 про визнання електронних документів (а.с.15-17).
Предметом вказаного договору є визнання електронних документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу (п.1 Договору).
Договір №190820161 від 19.08.2016 року складено за типовою формою згідно Інструкції з підготовки та подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДПА України від 10.04.2008 року № 233 (далі - Інструкція №233).
Пунктом 1 розділу 2 Інструкції №233 закріплено, що платник податків здійснює формування та подання податкових документів в електронному вигляді відповідно до законодавства із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення формування податкових документів, засобу КЗІ, керуючись цією Інструкцією та договором.
ТОВ «ТД-ІМПЕКС» стороною даного договору було визначено ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ТУ ДФС в Одеській області; вказано вірно всі обов'язкові реквізити договору відносно себе (ініціали та прізвище особи, яка від імені платника податку - юридичної особи укладає договір, код за ЄДРПОУ платника податку - юридичної особи, місцезнаходження юридичної особи та дата підписання договору) та щодо контролюючого органу (ініціали та прізвище, керівника контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, код за ЄДРПОУ та місцезнаходження такого контролюючого органу, дата підписання договору); договір було підписано чинними ЕЦП посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки; договір було надіслано електронною поштою на електронну адресу Центрального порталу прийому звітності ДФС України.
Для подання податкових документів в електронному вигляді платник податків, серед іншого, має заповнити та подати до органу ДПС за місцем реєстрації підписані та скріплені печаткою два примірники договору про визнання електронних документів (пункт 2 розділу 2 Інструкції №233).
Пунктом 4 розділу 2 Інструкції № 233 визначено, що податкові документи в електронному вигляді з обов'язковими реквізитами (у тому числі з електронним цифровим підписом платника податків (його посадових осіб)), подані відповідно до цієї Інструкції, згідно із законодавством є оригіналами, мають юридичну силу, повинні зберігатися та можуть використовуватися під час судового або досудового вирішення спорів.
Відповідно до п.7 розділу 2 Інструкції № 233 підставою для прийняття податкового документа в електронному вигляді є: його відповідність затвердженому формату (стандарту); підтвердження ЕЦП платника податків та його посадових осіб, підписи яких є обов'язковими для звітів в паперовій формі за умов встановлених статтею 3 Закону України «Про електронний цифровий підпис» ; чинність відповідного посиленого сертифіката ключа під час накладання ЕЦП (підтверджується за допомогою позначки часу, отриманої від акредитованого центру сертифікації ключів, або якщо до моменту одержання електронного документа строк дії відповідного сертифіката не був закінчений або відповідний сертифікат не був скасований/блокований).
Пунктом 5 розділу 3 Інструкції передбачено алгоритм дій платника податків при поданні документів електронної звітності, а саме платник податків: 1) отримує в будь-якому включеному до системи подання податкових документів в електронному вигляді акредитованому центрі сертифікат ключів посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб юридичної особи, що мають право підпису (керівника, бухгалтера), та печатку юридичне особи; 2) отримує в органі ДПС за місцем реєстрації або на WEB-сайті ДПА чи регіональної ДПА текст примірного договору про визнання електронних документів (додаток 1 до Інструкції), безкоштовне спеціалізоване програмне забезпечення формування та подання до органів ДПС податкових документів в електронному вигляді; 3) ознайомившись з редакцією договору, заповнює необхідні реквізити, у тому числі вписує свою електронну адресу, підписує та скріплює печаткою два примірники договору; 4) надає до органу ДПС за місцем реєстрації підписані та скріплені печаткою два примірники договору та посилені сертифікати відкритих ключів на електронному носії; 5) після підписання договору в органі ДПС за місцем реєстрації отримує один примірник договору.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 Інструкції, орган ДПС, де зареєстрований платник податків, на його запит, видає два примірники договору; записує на електронний носій платника податків безкоштовне спеціалізоване програмне забезпечення формування та подання до органів ДПС податкових документів в електронному вигляді; приймає від платника податків підписані та скріплені печаткою (для фізичної особи суб'єкта підприємницької діяльності за наявності печатки) два примірники договору та електронний носій з посиленими сертифікатами відкритих ключів; звіряє реквізити, вказані у договорі, з реєстраційними даними платника податків в органах ДПС; після підписання договору вносить відповідний запис до журналу обліку договорів про визнання електронних документів з платниками податків та видає платнику податків один примірник договору.
Отже, встановлене законом право платника податків на подання податкових документів в електронному вигляді безпосередньо залежить від дотримання умови укладення відповідного договору, а саме: договору про визнання електронних документів, а тому право платника податків на подання податкових документів в електронному вигляді кореспондує з обов'язком контролюючого органу укласти вказаний договір на вимогу платника податків.
Згідно Квитанції №1, документ J1391004 Договір про визнання електронних документів 15520038992115J1391004100000000110820161552XML доставлено до Державної фіскальної служби України 19.08.2016 року в 22:32:00, вказаному документу призначено реєстраційний номер: НОМЕР_1, документ збережено на центральному рівні. У даній квитанційці також зазначено: «Через певний час подбайте про прийом квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття Вашого документа. Протокол прийому: Інформація - діючий/розглядуваний Договір відсутній. Відправник: Центральний портал прийому звітності ДФС України, версія 2.2.9.20» (а.с.15).
26 серпня 2016 року ТОВ «ТД-ІМПЕКС» через канцелярію ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області подало два примірники договору про визнання електронних документів у паперовому вигляді, підписані керівником та скріплені печаткою позивача, що підтверджується копією супровідного листа, наявного в матеріалах справи.
Судом встановлено, що станом до теперішнього часу (минуло більше 6-ти місяців) ТОВ «ТД-ІМПЕКС» не отримало квитанції № 2 та жодної іншої відповіді відповідача щодо результатів прийняття/неприйняття зазначеного договору ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, що в свою чергу позбавляє позивача можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку.
ТОВ «ТД-ІМПЕКС» неодноразово, зокрема 26.08.2016 року, 07.10.2016 року зверталось до ДПІ у Малиновському районі м. Одеси із зверненнями та запитами, в яких просило пояснити причини та правові підстави не укладення протягом 5 робочих днів зазначеного договору про визнання електронних документів, причини та правові підстави не надіслання відповідачем протягом 5 робочих днів на адресу позивача засобами електронного зв'язку другої квитанції щодо результатів прийняття/неприйняття даного договору. Разом з тим, як встановлено судом та не спростовувалось представником відповідача, жодної відповіді позивач не отримав.
З відповіді Залізничної об'єднаної ДПІ ГУ ДФС у Львівській області від 20.12.2016 року №19627/10/13-03-08/1397 (а.с.90-91), судом встановлено, що у зв'язку із переходом 04.08.2016 року ТОВ «ТД-ІМПЕКС» на облік до ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ФС в Одеській області (основне місце обліку), позивачу відмовлено у прийнятті податкової декларації з ПДВ за листопад 2016 року та повідомлено про необхідність подання податкової звітності з податку на додану вартість в електронному вигляді.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп. 21.1.1 п. 21.1 ст. 21 Податкового кодексу України, посадові особи органів державної податкової служби зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Відповідно до підпунктів 33,78 пункту 4 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 року № 236, ДФС відповідно до покладених на неї завдань надає консультації відповідно до Податкового та Митного кодексів; оприлюднює на веб-порталі та в офіційному друкованому виданні ДФС акти, листи та інші офіційні документи з питань, що належать до її компетенції.
Відповідно до листа ДФС України № 43311/7/99-99-11-03-01-17 від 24.11.2015 року, розміщеного на офіційному сайті ДФС України: «З метою покращення сервісного обслуговування платників при поданні податкових документів в електронній формі ДФС України доопрацьовано електронний сервіс «Реєстрація договорів про визнання електронних документів» . Договір про визнання електронних документів укладається відповідно до положень Порядку підготовки та подання податкової звітності в електронному вигляді, яка надсилається засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженого наказом ДПА України від 10.04.2008 року № 233, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.04.2008 року за № 320/15011. ДФС спрощено процес укладання Договорів про визнання електронних документів з територіальними органами ДФС, а саме, починаючи з 25 листопада 2015 року, платником податків укладається один Договір з територіальним органом ДФС за основним місцем обліку. До Договору додаються посилені сертифікати відкритих ключів. Для формування та подання Договору розроблено нову форму (код форми Л 391004)» .
Згідно інформації, розміщеної на офіційному сайті ДФС України та неодноразово доведеної листами ДФС України до територіальних органів ДФС, про отримання договору про визнання електронних документів органом ДФС платнику податків у якості підтвердження надсилається перша квитанція. Після підписання Договору з боку територіального органу ДФС платнику податків надсилається друга квитанція. У випадку відхилення органом ДФС Договору платнику податків надсилається друга квитанція з зазначенням причини відмови. Укладання з органом ДФС Договору надає платнику податків можливість подавати до органів ДФС податкові документи у електронному вигляді. Термін обробки відповідальним співробітником територіально органу ДФС Договору - до 5-ти робочих днів.
Відповідно до листа ДФС України від 13.04.2016 року № 8224/6/99-99-11-02-02-15 (роздруківка надавалася) ДФС спрощено процес укладання договору про визнання електронних документів, а саме платником укладається один Договір з органом ДФС за основним місцем обліку, який надає право подавати електронні документи до будь-якого органу ДФС, в якому такий платник перебуває на обліку.
Суд погоджується з позицією позивача, якій також відповідає офіційна позиція ДФС України, яка полягає в тому, що у разі зміни протягом року платником податків свого місцезнаходження, ним укладається один договір про визнання електронних документів з органом ДФС за основним місцем обліку.
Також суд зазначає, що на сьогоднішній час у платників податків існує можливість укладення договору про визнання електронних документів з органом ДФС за основним місцем обліку двома способами: 1) шляхом надіслання договору засобами телекомунікаційного зв'язку з накладенням посилених сертифікатів електронних цифрових підписів (далі - ЕЦП) посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки та 2) шляхом подання до органу ДФС проекту договору про визнання електронних документів, викладеного як єдиного документу двох підписаних та скріплених печаткою (у разі наявності) примірниках.
Інструкцією з підготовки та подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженою наказом ДПА України від 10.04.2008 року № 233 визначено текст примірного договору про визнання електронних документів.
Листом ДФС України від 04.11.2015 року № 23484/6/99-99-10-03-02-15 визначено, що при поданні податкових документів в електронній формі телекомунікаційними каналами зв'язку платник податків та органи доходів і зборів повинні додержуватися порядку, визначеного п. 7 Інструкції, а саме платник податків створює податковий документ в електронному вигляді відповідно до затвердженого формату (стандарту) за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення, який підписується електронними цифровими підписами (далі - ЕЦП) посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки у порядку і з дотриманням умов, визначених п.п.7.1 п.7 розділу Інструкції, та надсилається електронною поштою на адресу інформаційного порталу органів доходів і зборів. Про отримання договору про визнання електронних документів (далі - Договір) органом доходів і зборів платнику податків як підтвердження надсилається перша квитанція, підписана ЕЦП органом доходів і зборів. Після підписання Договору органом доходів і зборів платнику податків надсилається друга квитанція та Договір, підписаний ЕЦП органом доходів і зборів. Відкриті сертифікати ЕЦП платника податків, яким підписано Договір, автоматично імпортуються до бази сертифікатів інформаційного порталу органів доходів і зборів.
Відповідно до листа ДФС України від 13.04.2016 року № 8224/6/99-99-11-02-02-15: «Договір в електронному вигляді платник податків надсилає засобами електронного зв'язку відповідно до затвердженого формату (стандарту) з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. На Договір накладаються посилені сертифікати відкритих ключів посадових осіб, що мають право підпису (керівника, бухгалтера, печатки (за наявності)), здійснюється шифрування документа в електронному вигляді та направлення його до органу ДФС за основним місцем обліку. Після надходження Договору в електронному вигляді автоматизованою системою проводиться його розшифрування, здійснюються перевірки електронних цифрових підписів, відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту), наявності в системі чинного Договору при надходженні проекту нового Договору та даних директора, в особі якого укладається Договір, даним Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. За результатами таких перевірок формується перша квитанція про збереження документа. За результатами розгляду Договору відповідним органом ДФС платнику направляється друга квитанція. Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів. Якщо платник податків подає до органу ДФС нові посилені сертифікати ЕЦП, цей договір вважається пролонгованим до закінчення терміну чинності нових посилених сертифікатів ключів» .
Листом ДФС України від 22.07.2011 року № 19916/7/28-0517 визначено Методичні рекомендації щодо роботи з Договорами «Про визнання електронних документів» в електронному вигляді, відповідно до яких: «Процедури формування Договору та Повідомлення в електронному вигляді реалізуються акредитованими центрами сертифікації ключів, які включені до системи подання податкових документів в електронному вигляді, у власному програмному забезпеченні. Реквізитами Договору, що підлягають обов'язковому заповненню платником податків, є: номер Договору, дата заповнення, орган ДПС за місцем реєстрації платника податків, реквізити посадової особи органу ДПС (начальника, заступника начальника ДПІ), адреса органу ДПС, а також зазначені в Договорі дані про платника податків. Договір підписується ЕЦП посадових осіб платника податків і ЕЦП відбитка печатки у порядку і за дотримання умов, визначених абзацами другим - четвертим пп. 7.1 п. 7 розділу III Інструкції, та надсилається електронною поштою на адресу Інформаційного порталу органів ДПС України. Про отримання Договору органом ДПС платнику податків у якості підтвердження надсилається перша квитанція, підписана ЕЦПДПА України. Після підписання Договору з боку органу ДПС платнику податків надсилається друга квитанція та Договір, підписаний ЕЦП ДПА України. Відкриті сертифікати ЕЦП платника податків, яким підписано Договір, автоматично імпортуються до бази сертифікатів Інформаційного порталу органів ДПС України. У випадку відхилення органом ДПС Договору платнику податків надсилається друга квитанція з зазначенням причини відмови, підписана ЕЦПДПА України. Укладання з органом ДПС договору про визнання електронних документів надає платнику податків можливість, а не зобов'язує його подавати до органу ДПС податкові документи у електронному вигляді, якщо інше не передбачено законом. Укладення Договору «Про визнання електронних документів» в електронному вигляді між платником податків і органом ДПС здійснюється тільки один раз. Термін обробки відповідальним співробітником органу ДПС Договору - до 5 робочих днів. Для необроблених документів в колонці "Прийнятий" буде відображено знак питання « ?» . Оператор повинен: переглянути документ за допомогою кнопки "Переглянути документ" в нижній частині вікна; укласти рішення про прийняття або неприйняття Договору і встановити відповідне значення "Так" або "Ні" в поле "Прийнятий"; у полі текстового введення "Причина" обов'язково вказати необхідну інформацію щодо причини неприйняття документа; у разі необхідності у переліку підписів вибрати із списку вручну тип підписів; зберегти зміни за допомогою кнопки "Зберегти". Для виходу з режиму без збереження змін використовується кнопка "Відміна". Інформація про дату і час прийняття (неприйняття) документа, а також про користувача, що виконував обробку цього документа, заповнюється при збереженні і відображається при наступному відкритті вікна. Після того як дані збережено і оброблено "Інформаційним порталом органів ДПС України", будь-яке редагування у вікні недоступне. Після укладання договору імпорт сертифікатів виконується ПЗ автоматично з договору до таблиці СЕRТІF. Виконувати імпорт сертифікатів в ручному режимі для цих організацій забороняється» .
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідач безпідставно не надіслав ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, а отже така бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області є протиправною.
При цьому суд зазначає, що обов'язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення.
Оскільки вищезазначена протиправна бездіяльність відповідача призводить до виникнення юридичних наслідків для платника податків у вигляді позбавлення позивача можливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН та подачі податкової звітності засобами електронного зв'язку, така бездіяльність є предметом розгляду в адміністративному судочинстві.
При цьому суд враховує, що застосування різних способів захисту порушеного права позивача повинно відбуватися з урахуванням конкретних обставин справи в кожному окремому випадку. Так, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, і у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення суду.
Аналогічна права позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 16 вересня 2015 року у справі № 826/4418/14, висновок якого, у відповідності до ч. 1 ст. 244-2 КАС України, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права, а також має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.
Також у висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень, зазначено, що стаття 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, зокрема передбачає, що судове рішення повинно бути таким, яке можна ефективно виконати на користь сторони, яка виграла справу. Конвенція не передбачає теоретичного захисту прав людини, а має на меті гарантувати максимальну ефективність такого захисту.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов'язання ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області укласти договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, та надіслати ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанцію №2.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), та згідно із ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази, надані позивачем, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що за подання даного адміністративного позову ТОВ «ТД-ІМПЕКС» сплачено судовий збір у розмірі 2756,00 грн., згідно платіжного доручення №151 від 20.12.2016 року (а.с.6).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «ТД-ІМПЕКС» судовий збір у загальному розмірі 2756,00 грн.
Керуючись ст.ст. 11, 69-71, 160-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТД-ІМПЕКС» - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, що полягає у не надісланні ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття договору про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року;
Зобов'язати ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області укласти договір про визнання електронних документів від 19.08.2016 року №190820161 між ТОВ «ТД-ІМПЕКС» та ДПІ у Малиновському районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, надісланого ТОВ «ТД-ІМПЕКС» засобами електронного зв'язку 19.08.2016 року, та надіслати ТОВ «ТД-ІМПЕКС» квитанцію №2.
Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у Малиновському районі м.Одеси Головного управління ДФС в Одеській області (вул. Стовпова, 17, м.Одеса, 65098, код ЄДРПОУ 39565551) на користь товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «ТД-ІМПЕКС» (вул. Генерала Цвєтаєва, 3/5, м.Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 38992115) судовий збір у загальному розмірі 2756 (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість) гривень, сплачений ТОВ «ТД-ІМПЕКС» згідно платіжного доручення № 151 від 20.12.2016 року.
Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України/
Повний текст постанови складено та підписано суддею 20.03.2017 року.
Суддя Вовченко O.A.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2017 |
Оприлюднено | 27.03.2017 |
Номер документу | 65456928 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні