Ухвала
від 16.03.2017 по справі 819/1471/16
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2017 р. № 876/1652/17

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Большакової О.О., Гуляка В.В.,

за участю секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Тернопільській області на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2016 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Саванді" до Головного управління ДФС у Тернопільській області про скасування податкових повідомлень-рішень ,-

ВСТАНОВИВ:

21 листопада 2016 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Саванді" звернувся до суду із позовом до відповідача - Головного управління ДФС у Тернопільській області, у якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення форми Р №0003041401 від 02.09.2016, яким збільшено суму грошового зобов язання за платежем податок на прибуток на суму 931 627 грн та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Р №0003201401 від 05.09.2016, яким зменшено суму податкового кредиту за платежем податок на додану вартість на суму 591844 грн.

В обґрунтування позовних вимог ТзОВ "Саванді" зазначає, що в ході планової виїзної перевірки позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства у період з 17.06.2013 по 31.12.2015 податковим органом зроблено необґрунтовані висновки про заниження позивачем податку на прибуток в сумі 931627,00 грн. Господарська діяльність ТзОВ Саванді пов'язана з торгівлею сільськогосподарською продукцією. Придбання покупцями у ТзОВ Саванді товарно-матеріальних цінності за категорією побічний продукт кукурудзи та/або зерновідходи кукурудзи з наступним продажем за класифікацією кукурудза , кукурудза волога чи кукурудза подрібнена контролюючий орган вважає некоректним. Однак, на думку позивача, зазначене не перебуває у логічному чи економічному протиріччі, оскільки вказані товарно-матеріальні цінності в повній мірі можуть бути використані контрагентами позивача у різноманітних технологічних процесах виробництва відповідних товарів та продукції. Крім того, наведені недоліки щодо визначення покупцями у первинних документах бухгалтерського обліку в наступних етапах реалізації придбаних у позивача товарно-матеріальних цінностей за найменуванням кукурудза , кукурудза волога чи кукурудза подрібнена не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю відбулись. Позивач зауважує, що усі податкові накладні із зазначенням номенклатури товару побічний продукт кукурудзи , зерновідходи кукурудзи були зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних, відмов в реєстрації яких чи їх корегування контролюючим органом упродовж 2015 року надано не було. Також позивач вважає помилковим висновок податкового органу щодо неможливості ідентифікувати об'єкт придбання та реалізації по номенклатурній групі побічний продукт кукурудзи і зерновідходів кукурудзи , що ставить під сумнів сам факт здійснення описаних операцій. Крім того зазначає, що відсутність у наданих для перевірки товаро-транспортних накладних обов'язкового реквізиту пункт розвантаження не свідчить про фіктивність господарських операцій, а є вимушеним при алгоритмі правовідносин ТзОВ Саванді із контрагентами.

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2016 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Тернопільській області форми "Р" №0003041401 від 02.09.2016. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Тернопільській області форми "Р1" №0003201401 від 05.09.2016.

Постанова мотивована тим, що подана ТзОВ Саванді первинна документація, що стосуються господарських операцій за участі контрагентів, повністю підтверджує реальне здійснення правочинів і досягнення платником податків законної мети їх здійснення - придбання на підставі цивільно-правових угод товарів/робіт/послуг для здійснення господарської діяльності, направленої на отримання прибутку та реальне використання товарів/робіт/послуг в господарській діяльності, а тому суд дійшов висновку, що позивач правомірно сформував валові витрати та податковий кредит на підставі розрахунків, проведених за наслідками господарських операцій з контрагентами.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача та представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон №996-XIV) визначено, що господарська операція - це дія або подія, що викликає зміни у структурі активів і зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Із положень ч. 1, 2, 3 ст. 9 вказаного Закону вбачається, що бухгалтерський облік полягає, зокрема, у складанні та прийнятті до обліку первинних документів, які фіксують факти здійснення господарських операцій, складенні на їх підставі зведених облікових документів, систематизація інформації первинних документів на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факт здійснення господарської операції. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні містити встановлені обов'язкові реквізити.

Порядок створення, прийняття і відображення в бухгалтерському обліку первинних документів встановлено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, яке затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за №168/704 (далі - Положення №88).

Згідно з п.2.1 Положення № 88 первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.

З огляду на викладене, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону № 996-ХІV, яка кореспондує п. 2.4 Положення №88, первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Як наслідок, господарські операції повинні підтверджуватися належними первинними документами і лише ті документи, які відповідають зазначеним вище вимогам, можуть бути визнані допустимими засобами доказування відповідної господарської операції.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, що згідно з копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, ТзОВ Саванді зареєстроване як юридична особа з 14.06.2013, здійснює господарську діяльність згідно зі статутом, основним видом економічної діяльності юридичної особи, визначеним на підставі даних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; знаходиться на обліку як платник податків у Тернопільській ОДПІ, зареєстрований платником податку на додану вартість (т.4 а.с.106-107).

25 липня 2016 на підставі направлень від 24.06.2016 № 1206, № 1207, № 1208, № 1209, № 1210 та № 1211 відповідачем проведено планову виїзну документальну перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 17.06.2013 по 31.12.2015. За результатами проведеної перевірки складено акт №300/14-01/38739959 від 25.07.2016 (т.1 а.с.32-117).

Проведеною перевіркою, зокрема, встановлено порушення позивачем вимог:

- п.44.1 ст.44, ст. 134 Податкового кодексу України - занижено податок на прибуток, що підлягає сплаті до бюджету за 2015 рік в сумі 931 627 грн;

- п.44.1 ст.44, п. 185.1 ст.185, п.187.1 ст.187, п.188.1 ст.188, п.198.1 та п.198.3 ст. 198, п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України - завищено податок на додану вартість на загальну суму 20 682 грн за листопад 2015р, занижено від'ємне значення різниці між сумою податкових зобов'язань та податкового кредиту на загальну 435 249 грн, в тому числі за: - квітень 2015 року на суму 186006 грн; червень 2015 року на суму 70259 грн; липень 2015 року на суму 112952 грн; грудень 2015 року на суму 60032 грн, що призвело до заниження залишку від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду рядок 24 Декларації за грудень 2015 року на суму 463 916 грн.

На підставі акту перевірки податковим органом прийнято податкові повідомлення - рішення:

-від 05.09.2016 №0003201401 (форма Р1), яким визначено суму завищення податкового зобов'язання з податку на додану вартість на 1 076 442 грн, в т.ч. за: квітень 2015 року - на 217141 грн; червень 2015 року - на 81413 грн; липень 2015 року - на 329314 грн; вересень 2015 року - на 4657 грн; листопад 2015 року - на 151141 грн; грудень 2015 року - на 292776 грн та завищення податкового кредиту з податку на додану вартість на загальну суму 591 844 грн, в т.ч. за: квітень 2015 року - на 31135 грн; червень 2015 року - на 11154 грн; липень 2015 року - на 216362 грн; вересень 2015 року - на 3175 грн; листопад 2015 року - на 103274 грн; грудень 2015 року - на 226744 грн (т.1, а.с. 29);

-від 02.09.2016 №0003041401 (форми Р), яким визначено суму податкового зобов'язання з податку на прибуток за 2015 рік в розмірі 931 627 грн. (том 1, аркуш справи 23).

Не погодившись з винесеними податковими повідомленнями-рішеннями позивач оскаржив його в адміністративному порядку до ДФС України, рішенням якого від 09 листопада 2016 року №24078/6/99-99-11-01-0125 скаргу ТзОВ Саванді залишено без задоволення, а оскаржувані податкові повідомлення-рішення без змін.

Як наслідок, ТзОВ Саванді оскаржило зазначені податкові повідомлення - рішення в судовому порядку.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

В розумінні пп. 14.1.36 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Під господарською діяльністю у Господарському кодексі України (стаття 3) розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Обов'язковими ознаками господарської діяльності (згідно наведених приписів ГК України та ПК України) є здійснення її суб'єктами господарювання у сфері суспільного виробництва; вона спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг; результати зазначеної діяльності - продукція, роботи чи послуги - мають вартісний характер і цінове вираження.

Господарська діяльність здійснюється у загальній економічній сфері, а тому має суто економічні властивості, що неможливе без вартісної оцінки і взаємооцінки, еквівалентності обміну, відповідних обчислень і розрахунків. Тому така ознака результатів господарської діяльності, як цінова визначеність, наявна в абсолютній більшості випадків, хоча в некомерційній господарській діяльності можливе безкоштовне надання результатів останньої. (При цьому, сформульоване в ГК України визначення господарської діяльності є загальним і має застосовуватися в усіх випадках, а визначення, наведене в ПК України, - лише у сфері дії цього Закону з урахуванням загального визначення).

Оціюючи податкові наслідки господарських операцій слід перевіряти дійсний рух активів у процесі виконання операцій та встановити зв'язок складених первинних документів з реальними фактами господарської діяльності.

Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити підтверджені доказами доводи податкового органу, зокрема, про наявність таких обставин:

- неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності;

- відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів;

- облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов'язані з виникненням права на податковий кредит або бюджетне відшкодування, якщо для даного виду діяльності також потрібне здійснення і облік інших господарських операцій;

- здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку;

- відсутність первинних документів обліку.

Згідно п. 44.1 ст. 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 ПК України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

У статті 198 Податкового кодексу України встановлено підстави, за яких у платника ПДВ виникає право на податковий кредит; визначено умови, дату, час та порядок його формування; визначено права і обов'язки платників податку в цій сфері податкових правовідносин; підстави, що унеможливлюють віднесення сплаченого (нарахованого) податку до податкового кредиту.

Зокрема, згідно із пунктом 198.1 цієї статті право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає, зокрема, у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

Відповідно до пункту 198.2 зазначеної статті датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунку платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною (абзаци перший-третій цього пункту).

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації, відносяться до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше:

ніж через 180 календарних днів з дати складення податкової накладної;

для платників податку, що застосовують касовий метод, - ніж через 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку;

для банківських установ при одержанні ними права власності на заставне майно.

Норми статті 201 ПК України, до яких відсилають правила пункту 198.6 статті 198 цього Кодексу, регулюють відносини, пов'язані з оформленням податкової накладної. У цій нормі містяться обов'язкові правила щодо форми та порядку заповнення податкових накладних, недотримання яких тягне визнання податкової накладної недійсною; визначено правову природу цього документа, підстави, порядок, умови його складання і надання; встановлено права й обов'язки учасників податкових відносини, пов'язані із складанням, наданням та реєстрацією податкової накладної; передбачено наслідки недотримання обов'язкових вимог щодо форми, змісту та інших дій зі складання, надання та реєстрації податкових накладних.

Так, у пункті 201.1 статті 201 ПК України зазначено, що платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних, у якій зазначається: порядковий номер податкової накладної; дата виписування податкової накладної; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця); місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; ціна постачання без урахування податку; ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; вид цивільно-правового договору; код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Відповідно до пункту 201.10 зазначеної статті при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Таким чином, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. Визначальним фактором для формування податкового кредиту платником податку на додану вартість є подальше використання таких товарів (основних фондів) в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності такої особи - платника податку.

Податкова вигода може визнаватись необґрунтованою, зокрема, якщо для цілей оподаткування враховані операції не у відповідності з їх дійсною економічною метою чи враховані операції не обумовлені розумними економічними чи іншими причинами (метою ділового характеру).

Відповідно до ч.1 ст.69 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Згідно ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Суд оцінює належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Судом встановлено, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті відповідачем на підставі висновків акта перевірки про відсутність фактичного здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами постачальниками та покупцями.

З наданих позивачем на розгляд суду доказів встановлено, що такі підтверджують реальність та мету здійснення позивачем спірних господарських операцій. Зокрема, судом встановлено факт придбання ТзОВ Саванді товарів (послуг) у:

- ТОВ "Поділля Агрогруп" (код 35260774) згідно договору №15 від 01.04.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи на суму 556600 грн (сума без ПДВ - 463833,33 грн, ПДВ - 92766,67 грн). ТОВ "Саванді перераховано кошти на рахунок ТОВ "Поділля Агрогруп в розмірі 556600 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 463833,33 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 92766,67 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 463833,33 грн. (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 556600 грн (оплата за с/г продукцію);

- СТЗОВ Аграрій (код 31276026) згідно договору №01/01/15 від 01.04.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи на загальну суму 298512,08 грн (сума без ПДВ - 248760,07 грн, ПДВ 49752,01 грн) ТОВ Саванді перераховано кошти на рахунок СТЗОВ Аграрій в розмірі 298512,08 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 248760,07 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 49752,01 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 248760,07 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 298512,08 грн с/г продукцію);

- АТЗОВ Свято трипілля (код 30848308) згідно договорів №10 від 24.04.2015 та №07/07/15/3В від 07.07.2015. Виконання умов договорів оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи на загальну суму 346200,00 грн (сума без ПДВ 288500,00 грн, ПДВ - 57700,00 грн) ТОВ Саванді і перераховано кошти на рахунок АТЗОВ Свято трипілля в розмірі 346200,00 грн. Дані операції відображено бухгалтерськими проведеннями: Дт 28-Кт 631 в сумі 288500,00 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 57700,00 грн (податок на додану вартість); ДТ 90-Кт 28 в сумі 288500,00 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 346200,00 (оплата за с/г продукцію);

- ТзОВ Колос-Інвест (код 32922971) згідно договорів №7/04/15 від 24.04.2015 та №3В-11/11/15 від 09.11.2015. Виконання умов договорів оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи на загальну суму 155072,11 грн (сума без ПДВ - 129226,76 грн, ПДВ - 25845,35 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок ТзОВ Колос-Інвест розмірі 155072,11 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 129226,76 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 25845,35 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 155072,11 грн (оплата за с/г продукцію);

- ПАФ Жуківська (код 30796496) згідно договору №01-06/2015 від 10.06.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи на загальну суму 582348,50 грн (сума без ПДВ - 485290,42 грн, ПДВ - 97058,08 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок ПАФ Жуківська в розмірі 582348,50 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 485290,42 грн. (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 97058,08 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 485290,42 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 582348,50 грн (оплата за с/г продукцію);

- ТзОВ Розтоцьке (код 31878417) згідно договору №10/06-15 ЗВ від 10.06.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи на загальну суму 1350818,50 грн (сума без ПДВ - 1125682,08 грн, ПДВ - 225136,42 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок ТЗОВ Розтоцьке в розмірі 1350818,50 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 1125682,08 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 225136,42 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 1125682,08 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 1350818,50 грн. (оплата за с/г продукцію);

- ТзОВ Райз-Захід (код 33246716) згідно договорів №68 від 01.07.2015 №ЗВ-09/11/15 від 09.11.2015. Виконання умов договорів оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи на загальну суму 399224,00 грн (сума без ПДВ - 332686,67 грн, ПДВ - 66537,33 грн). ТзОВ Саванді в перераховано кошти на рахунок ТзОВ Райз-Захід в розмірі 399224,00 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 332686,67 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 66537,33 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 332686,67 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 399224,00 грн (оплата за с/г продукцію);

- ТОВ Станіславська торгова компанія (код 32873692) згідно договору №15/07/15/ЗВ від 15.07.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки а зерновідходи кукурудзи на загальну суму 189930,00 грн (сума без ПДВ - 158275,00 грн, ПДВ - 31655,00 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок ТОВ Станіславська торгова компанія в розмірі 189930,00 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 158275,00 грн. (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 31655,00 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 158275,00 грн (собівартість реалізованого товару). Дт 631-Кт 311 в сумі 189930,00 грн (оплата за с/г продукцію);

- ПАТ Райз-Максимко (код 30382533) згідно договору № ЗВ-10/11/15 від 09.11.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки зерновідходи кукурудзи на загальну суму 54868,00 грн (сума без ПДВ - 45723,33 грн, ПДВ - 9144,67 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок ПАТ Райз-Максимко в розмірі 54868,00 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 45723,33 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 9144,67 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 45723,33 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 54868,00 грн (оплата за с/г продукцію);

- СТОВ Агро-Лан (код 32807970) згідно договору №1 від 01.11.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки зерновідходи кукурудзи на загальну суму 176052,00 грн (сума без ПДВ - 146710,00 грн, ПДВ - 29342,00 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок СТОВ Агро-Лан в розмірі 176052,00 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 146710,00 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 29342,00 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 146710,00 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 176052,00 грн (оплата за с/г продукцію);

- СТзОВ Прогрес-Плюс (код 30472034) згідно договору № ЗВ- 18/11/15 від 18.11.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи на загальну суму 800608,00 грн (сума без ПДВ - 667173,33 грн, ПДВ - 133434,67 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок СТзОВ Прогрес-Плюс в розмірі 800608,00 грн. Дані операції відображено наступним бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 667173,33 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 133434,67 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 667173,33 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 800608,00 грн (оплата за с/г продукцію);

- ТОВ Вир (код 32922943) згідно договору №22/12/15 від 01.12.2015. Виконання умов договору оформлено видатковими та податковими накладними відповідно до яких номенклатура поставки зерновідходи кукурудзи на загальну суму 8880,00 грн (сума без ПДВ - 7400,00 грн, ПДВ - 1480,00 грн). ТзОВ Саванді перераховано кошти на рахунок ТОВ Вир в розмірі 8880,00 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 28-Кт 631 в сумі 7400,00 грн (придбання ТМЦ без ПДВ); Дт 64-Кт 631 в сумі 1480,00 грн (податок на додану вартість); Дт 90-Кт 28 в сумі 7400,00 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 631-Кт 311 в сумі 8880,00 грн (оплата за с/г продукцію).

Перераховані постачальники належать до групи компаній Укрландфармінг .

Із змісту зазначених договорів слідує, що поставки здійснювалась в повному об'ємі на умовах FСА згідно Інкотермс 2010. Відвантаження товару на транспортний засіб покупця (ТзОВ Саванді ) проводиться за рахунок продавця. При поставці товару продавець зобов'язаний завантажити товар на своєму складі в автотранспортний засіб, наданий покупцем (ТзОВ Саванді ) своїми засобами і за власний рахунок. Обов'язок продавця щодо поставки товару є виконаним у повному обсязі з моменту отримання покупцем товару. Право власності на товар виникає у покупця з моменту завантаження товару у транспортний засіб наданий покупцем на складі продавця.

Кожна поставка товару побічний продукт кукурудзи оформлювалась видатковими накладними. На кожну поставку товару виписані податкові накладні. На підтвердження зазначених обставин позивачем надано працівникам контролюючого органу видаткові накладні та податкові накладні. Кожна з видаткових накладних містить усі необхідні реквізити та відомості про зміст господарської операції у відповідності до вимог Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88. Зазначене не заперечується і самим відповідачем.

Крім того, судом встановлено факт постачання ТМЦ позивачем покупцям - контрагентам:

-ТОВ Сєн (код 38053394) згідно договору № 07.04.2015/2 від 07.04.2015 та додатку до нього №07.04.2015/2 від 07.04.2015. Предметом договору є прийняття (придбання) та оплата на умовах і протягом дії цього договору с/г продукції в асортименті. Місце поставки: м. Дубно, пров. Проїздний, 7, Склад СП Нива цукровий завод на умовах РСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010). Виконання умов договору та додатку до договору оформлено податковими, видатковими накладними, в яких номенклатура поставки зазначена як побічний продукт кукурудзи та товаро - транспортними накладними на загальну суму 198661,00 грн (сума без ПДВ - 165550,83 грн, ПДВ - 33110,17 грн). ТОВ Сєн перераховано кошти за товари на рахунок ТОВ Саванді в розмірі 198661,00 грн. Операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 361 - Кт 702 в сумі 198661,00 грн (реалізовано ТМЦ); Дт 702 - Кт 791 в сумі 165550,83 грн (віднесено до фінансового результату суму доходу від реалізації ТМЦ); Дт 702 - Кт 643 в сумі 33110,17 грн (відображено податкові зобов'язання з ПДВ); Дт 90 - Кт 28 в сумі 156146,00 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 311 - Кт 361 в сумі 198661,00 грн (отримано оплату від покупця);

- ТОВ Вітфілд Агро (код 39435237) згідно договорів № 07.04.2015/1 від 07.04.2015, №12/06/2015/1 від 12.06.2015, №15/06/2015/1 від 15.06.2015, №01/07/15/1 від 01.07.2015 та додатків до них. Предметом договорів - прийняття (придбання) та оплата на умовах і протягом дії договорів с/г продукції в асортименті. Місце поставок товару: м. Дубно, пров. Проїздний, 7, Склад СП Нива цукровий завод на умовах РСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010); вул. Промислова, 13А, с.Острів, Тернопільського р-ну на умовах FСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010); Львівська обл., с.Тщенець, Мостиська філія ПАТ "Компанія "Райз" на умовах РСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010). Виконання умов договорів та додатків до них оформлено податковими видатковими накладними, в яких номенклатура поставки зазначена як побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи і товаро-транспортними накладними на загальну суму 1417743,40 грн (сума без ПДВ 1181452,83 грн, ПДВ 236290,57 грн). ТОВ Вітфілд Агро перераховано кошти за придбані товари з квітня по вересень 2015 року в загальній сумі 1427743,4 грн та ТзОВ Саванді 17.07.2015 повернуто зайво перераховані кошти на рахунок ТОВ "Вітфілд Агро в розмірі 10000,00 грн. Операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 361-Кт 702 в сумі 1417743,40 грн (реалізовано ТМЦ); Дт 702 - Кт 791 в сумі 1181452,83 грн (віднесено до фінансового результату суму доходу від реалізації ТМЦ); Дт 702 - Кт 643 в сумі 236290,57 грн (відображено податкові зобов'язання з ПДВ); Дт 90-Кт 28 в сумі 993103,32 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 311-Кт 361 в сумі 1417743,40 грн (отримано оплату від покупця);

- ТОВ Янатрейдинг (код 38767132) згідно договорів №160615/2 від 16.06.2015 №02/07/15/1 від 02.07.2015 та додатків до них. Предмет договорів прийняття (придбання) та оплата на умовах і протягом дії цього договору с/г продукції в асортименті. Місце поставок товару: вул Промислова, 13А, с. Острів, Тернопільського р-ну / Львівська обл., с.Тщенець, Мостиська філія ПАТ Компанія Райз на умовах FСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010). Виконання умов договорів та додатків до них оформлено податковими, видатковими накладними, в яких номенклатура поставки зазначена як побічний продукт кукурудзи і товаро-транспортними накладними на загальну суму 1171240,24 грн (сума без ПДВ 976033,53 грн, ПДВ - 195206,71 грн) ТОВ Янатрейдинг перераховано кошти за товари на рахунок в розмірі 1171240,24 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 361 - Кт 702 в сумі 1171240,24 грн (реалізовано ТМЦ); Дт 702 Кт 791 в сумі 976033,53 грн (віднесено до фінансового результату суму доходу від реалізації ТМЦ); Дт 702-Кт 643 в сумі 195206,71 грн (відображено податкові зобов'язання з ПДВ); Дт 90-Кт 28 в сумі 645613,33 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 311-Кт 361 в сумі 1171240,24 грн (отримано оплату від покупця);

- ТОВ Укргранері (код 39359633) згідно договору №16/07/15/1 від 15.07.2015 та додатку до нього. Предмет договору - прийняття (придбання) та оплата на умовах і протягом дії цього договору с/г продукцію в асортименті. Сторони домовилися не обмежуватися в даному Договорі однією культурою, а при необхідності та за домовленістю про проведення операції з іншою культурою укласти відповідний Додаток до даного договору. Місце поставки: вул. Промислова, 13А, с. Острів, Тернопільського р-ну /Львівська обл., с.Тщенець, Мостиська філія ПАТ Компанія Райз на умовах FСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010). Виконання умов договорів та додатків до них оформлено податковими, видатковими накладними, в яких номенклатура поставки зазначена як побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи і товаро-транспортними накладними на загальну суму 819922,40 грн (сума без ПДВ - 683268,67 грн, ПДВ - 136653,73 грн). ТОВ Укргранері перераховано кошти за товари на рахунок ТОВ Саванді в розмірі 819922,40 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 361 - Кт 702 в сумі 819922,40 грн (реалізовано ТМЦ); Дт 702 - Кт 791 в сумі 683268,67 грн (віднесено до фінансового результату суму доходу від реалізації ТМЦ); Дт 702 - Кт 643 в сумі 136653,73 грн (відображено податкові зобов'язання з ПДВ); Дт 90 - Кт 28 в сумі 456825,00 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 311-Кт 361 в сумі 819922,40 грн (отримано оплату від покупця);

- ТОВ Октант-транс (код 39817985) згідно договору № 14/07/15/2 від 14.07.2015 та додатку до нього. Предмет договору - прийняття (придбання) та оплата на умовах і протягом дії цього договору с/г продукції в асортименті. Місце поставки товару: Львівська обл., с.Тщенець, Мостиська філія ПАТ Компанія Райз /Вул.Промислова, 13А, с.Острів, Тернопільського р-ну / м.Дубно, пров. Проїздний, 7 Склад СП Нива цукровий завод / Львівська обл., Монастириський р-н, с.Волиця вул. Елеваторна, 1 на умовах FСА (автотранспорт покупця) відповідно до правил ІНКОТЕРМС (редакції 2010). Виконання умов договорів та додатків до нього оформлено податковими, видатковими накладними, в яких номенклатура поставки зазначена як побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи і товаро-транспортними накладними на загальну суму 2851087,20 грн. (сума без ПДВ - 2375906,00 грн., ПДВ - 475181,20 грн.) ТОВ Октант-транс перераховано кошти за товари на рахунок ТОВ Саванді в розмірі 2851087,20 грн. Дані операції відображено бухгалтерським проведенням: Дт 361-Кт 702 всумі 2851087,20 грн (реалізовано ТМЦ); Дт 702-Кт 791 в сумі 2375906,00 грн (віднесено до фінансового результату суму доходу від реалізації ТМЦ); Дт 702-Кт 643 в сумі 475181,20 грн (відображено податкові зобов'язання з ПДВ); Дт 90-Кт 28 в сумі 1847326,61 грн (собівартість реалізованого товару); Дт 311-Кт 361 в сумі 2851087,20 грн (отримано оплату від покупця).

В період з 01.01.2015 по 31.12.2015 ТзОВ Саванді було відображено реалізацію ТМЦ по номенклатурних групах побічний продукт кукурудзи зерновідходи кукурудзи на загальну суму 6458654,24 грн (сума без ПДВ - 5382211,86 грн, ПДВ - 1076442,38 грн) в тому числі: - квітень 2015 року на суму 1302849,60 грн (сума без ПДВ - 1085708,00 грн, ПДВ - 217141,60 грн); - червень 2015 року на суму 488475,60 грн (сума без ПДВ - 407062,98 грн, ПДВ - 81412,60 грн); - липень 2015 року на суму 1975885,84 грн (сума без ПДВ - 1646571,52 грн ПДВ - 329314,30 грн); - вересень 2015 року на суму 27940,00 грн (сума без ПДВ - 23283,35 грн, ПДВ - 4656,67 грн); - листопад 2015 року на суму 906849,00 грн (сума без ПДВ - 755707,50 грн, ПДВ - 151141,50 грн); - грудень 2015 року на суму 1756654,20 грн (сума без ПДВ - 1463878,50 грн, ПДВ - 292775,70 грн).

Згідно із частиною другою статті 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Так, за приписами п. 134.1.1 статті 134 ПК України, об єктом оподаткування податку на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.

Слід зазначити, що договір не є первинним обліковим документом для цілей бухгалтерського обліку. Відповідно до частини першої статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Отже, договір свідчить лише про намір виконання дій (операцій) в майбутньому, а не про їх фактичне виконання.

Тобто для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.

Відповідно до наведеного вище визначення господарська операція пов'язана не з фактом підписання договору, а з фактом руху активів платника податків та руху його капіталу.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов'язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами ПК.

Так, згідно з пунктом 138.2 статті 138 ПК витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.

При цьому відповідно до підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 ПК не включаються до складу витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Водночас відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПК податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Згідно з пунктом 198.6 статті 198 ПК не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Аналіз наведених норм свідчить, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Судом встановлено, що предметом господарської діяльності ТОВ Саванді є торгівля сільськогосподарської продукції, а саме, 46.11 діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами (том 1, аркуш справи 106). З метою отримання прибутку позивачем придбано вищевказаний товар побічний продукт кукурудзи на загальну суму 4 919 113 грн та продано іншим суб'єктам господарювання за вищою ціною - 6 458 654 грн з метою отримання прибутку від такої діяльності, тобто прибуток підприємства формувався не за рахунок податкової вигоди, такі господарські операції обґрунтовані розумною економічною причиною (діловою метою). Аналіз придбаних товариством товарів (робіт, послуг) свідчить, що такі дії позивача відповідали видам діяльності, яку здійснює позивач відповідно до КВЕД.

Як вбачається з наведених вище документів, всі вони відповідають вимогам до первинних документів, встановлених Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» .

Крім того, суд звертає увагу, що придбання покупцями у ТзОВ Саванді товарно-матеріальних цінностей у вигляді побічного продукту кукурудзи та/або зерновідходів кукурудза з наступним продажем ними кукурудзи , кукурудзи вологої чи кукурудзи подрібненої не перебуває у логічному чи економічному протиріччі, оскільки вказані товарно-матеріальні цінності в повній мірі можуть бути використані контрагентами позивача у різноманітних технологічних процесах виробництва відповідних товарів та продукції. Як наслідок, некоректне відображення покупцями у первинних документах придбаних у ТзОВ Саванді товарно-матеріальних цінностей під назвою кукурудза кукурудза волога чи кукурудза подрібнена не може свідчити про відсутність господарських операцій, оскільки фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю відбулись.

Водночас необгрунтованими є твердженнями податкового органу щодо неможливості ідентифікувати об'єкт придбання та реалізації за номенклатурою побічний продукт кукурудзи та зерновідходи кукурудзи за класифікацією УКТ ЗЕД та ДКПП.

Так, наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11 жовтня 2010 року №457 Про затвердження та скасування національних класифікаторів затверджено Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010 (далі - ДКПП).

ДКПП - це систематизоване зведення назв угрупувань продукції та послуг, кодування яких побудовано на ієрархічній системі класифікації, одним із основних завдань якого, зокрема, визначено забезпечення функціювання системи оподаткування суб'єктів господарювання. Об'єкт класифікації в ДКПП - продукція та послуги, які є результатом економічної діяльності.

Цим класифікатором передбачена лише продукція сільського господарства кукурудза , продукти переробки кукурудзи в перелік не входять.

Проте в розумінні п. 20 ст. 1 Закону України Про зерно та ринок зерна в Україні борошно, крупа, комбікорм, клейковина, солод, побічні продукти переробки зерна, зокрема висівки, макуха і шрот є продуктами переробки зерна.

Наказом Міністерства аграрної політики України від 13 жовтня 2008 року №661 (зареєстрований в Мінюсті 18 листопада 2008 року за №1111/15802) затверджено Інструкцію Про ведення обліку й оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки на хлібоприймальних та зернопереробних підприємствах .

Відповідно до пп.1.5. п.1 р.3 даної Інструкції, при очищенні зерна від смітної домішки утворюються побічні продукти і відходи. Класифікація продуктів, які отримують при очищенні, переробці зерна і калібруванні кукурудзи на підприємствах галузі хлібопродуктів, наведена в додатку 3, в якому передбачено:

ІІ побічні продукти (зерна в тому числі кукурудзи): зернова суміш від первинної обробки, яка містить від 50 до 70 % (включно) зерен продовольчих (включаючи круп'яні), кормових і зернобобових культур, які за стандартами належать до основного зерна або до зернової домішки; зернова суміш від первинної обробки, яка містить від 70 до 85 % зерен продовольчих (включаючи круп'яні), фуражних і бобових культур, які за стандартами належать до основного зерна або до зернової домішки; мучка кормова, яку одержують при виробництві борошна і круп; висівки; зародок, який відбирають при переробці зерна в борошно і крупи; дрібка кормова - просяна й вівсяна, січка горохова, одержані при виробництві круп, а також подрібнене зерно кукурудзи, яке проходить крізь сито з отворами діаметром 2,5 мм);

ІІІ відходи: першої категорії (зернові відходи з вмістом зерна від 30 до 50 % (включно); зернові відходи з вмістом зерна від 10 до 30 % (включно) та інші.

Із наданих в судовому засідання показань свідка ОСОБА_1, який є комерційним директором та співзасновником ТзОВ Саванді , судом першої інстанції встановлено, що товариство придбавало в інших сільськогосподарських товаробників саме побічний продукт кукурудзи із вмістом 70-80% зерен кукурудзи та зерновідходи кукурудзи із вмістом 30-50% та 10-30% зерен кукурудзи, про що було зазначено в розділі номенклатура товару . Цей товар в подальшому продано товариством його контрагентам - покупцям.

Податкові накладні із зазначенням номенклатура товару побічний продукт кукурудзи , зерновідходи кукурудзи були зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних. Відмов ТзОВ Саванді в реєстрації податкових накладних або коригування контролюючим органом упродовж 2015 року надано не було. Фактів оформлення накладних або розрахунків коригування з порушенням вимог пункту 201.1 статті 201 та пункту 192.1 статті 192 ПК України фіскальним органом не виявлено. Крім того, помилок при зазначенні обов'язкових реквізитів податкових накладних передбачених п.201.1 ст.210 ПК України відповідачем виявлено не було.

Щодо висновків відповідача про відсутність у товарно-транспортних накладних обов'язкового реквізиту пункт розвантаження колегія суддів зазначає, що вказане не може свідчити про ймовірно фіктивну господарську операцію.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» та п. 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568, товарно-транспортна накладна - це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Форма товарно-транспортної накладної (типова форма 1-ТН) була затверджена спільним наказом Міністерства транспорту України і Міністерства статистики України від 29.12.1995 № 488/346.

Відсутність у більшості представлених для перевірки ТТН обов'язкового реквізиту пункт розвантаження є вимушеним при алгоритмі правовідносин із контрагентами ТзОВ Саванді . Так, при набутті права власності на товар з моменту навантаження його на автомобіль покупця позивач не наділений жодною компетенцією щодо здійснення контролю за подальшим рухом реалізованих ним покупцям на підставі відповідних господарських договорів товарно-матеріальних цінностей та дотримання ними вимог податкового законодавства, оскільки це суперечить принципу самостійності підприємницької діяльності та принципу індивідуальної відповідальності платника податків за порушення норм податкового законодавства внаслідок неналежного виконання податкового зобов'язання.

Крім того, на думку колегії суддів, товарно-транспортні накладні не є документами первинного бухгалтерського обліку, на підставі яких проводиться оприбуткування поставленого товару.

З метою підтвердження чи спростування права платника на податковий кредит, слід дослідити чи відбувались господарські операції в дійсності, чи лише їх сутність була відображена платником у податковій звітності з метою отримання права на податковий кредит (на податкову вигоду).

Слід зазначити, що здійснення господарських операцій за певний період підтверджується іншими документами бухгалтерського обліку, наявність яких згідно із частиною четвертою підпункту 5.3.9 пункту 5.3 статті 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» дає право на віднесення понесених витрат, у зв'язку з придбаванням товарів (робіт, послуг), до складу валових витрат.

Як вбачається із наданих позивачем копій інших документів, всі вони містять достатньо обов'язкових реквізитів, які дозволяють ідентифікувати учасників і суть господарських правовідносин.

Документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, змісту послуг, що надаються, тощо. Водночас наявність або відсутність окремих документів чи помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов'язаннях платника податків у зв'язку з його господарською діяльністю мали місце.

Серед принципів, визначених податковим законодавством, є, зокрема, презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Таким чином, у разі якщо дії платника податку свідчать про його добросовісність, а вчинені ним господарські операції не викликають сумніву в їх реальності та відповідності дійсному економічному змісту для підтвердження права на податковий кредит та/або бюджетне відшкодування достатньо наявності належним чином оформлених документів, зокрема податкових накладних.

На підставі аналізу норм законодавства та обставин справи, суд апеляційної інстанції вважає, що оскільки представлені позивачем докази в повній мірі підтверджують факт реальності здійснення господарських операцій із контрагентами, а отримані товари та послуги використані позивачем у власній господарській діяльності, спрямованої на отримання прибутку, тому зазначені в акті перевірки висновки про порушення позивачем податкового законодавства є безпідставними, що має наслідком визнання протиправними та скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень Головного управління ДФС у Тернопільській області №0003041401 від 02.09.2016, та №0003201401 від 05.09.2016.

Відповідно до частини першої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Керуючись частиною 3 ст.160, ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Тернопільській області залишити без задоволення, а постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2016 року у справі № 819/1471/16 - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання ухвалою законної сили, а у разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення ухвали в повному обсязі.

Головуючий суддя І. В. Глушко

Судді О.О. Большакова

ОСОБА_2

Ухвала складена в повному обсязі 21.03.2017.

.

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.03.2017
Оприлюднено27.03.2017
Номер документу65459238
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1471/16

Ухвала від 17.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 12.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 05.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 01.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 02.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 24.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні