Постанова
від 21.03.2017 по справі 359/6173/16-а
БОРИСПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 березня 2017 року м. Бориспіль

Бориспільський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого судді Вознюка С.М.,

при секретарях Айрапетян Л.А., Пугач Д.О.,

за участю ОСОБА_1, представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3, представників сільської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_5,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративний позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області про визнання бездіяльності неправомірною, скасування рішення сільської ради та зобов'язання вчинення дій, -

в с т а н о в и в :

Позивачі звернулись до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області про визнання бездіяльності неправомірною, скасування рішення сільської ради та зобов'язання вчинення дій, в якому зазначили, що 20 травня 2016 року вони вирішили приватизувати земельну ділянку, якою користувалися довгий час і звернулися з заявами про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до ОСОБА_6 сільської ради.

За результатами розгляду їх заяв, 14 липня 2016 року ОСОБА_6 сільська рада прийняла рішення № 74-7-VII, про розгляд заяв громадян щодо надання земельних ділянок під будівництво та обслуговування житлового будинку і господарських споруд , відповідно до якого сільська рада тимчасово призупинила (ввела мораторій) прийняття рішень сільською радою щодо надання (відведення) земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд, а також дозволів на складання проектів землеустрою щодо їх відведення.

Пунктом 2 даного рішення передбачено, що останнє не стосується розгляду відповідних заяв мешканців с. Мирне та ОСОБА_7, які призвані Бориспільським ОМВК по заходах часткової мобілізації з початку 2014 року, контрактників, добровольців та виконують завдання по здійсненню анти-терористичної операції на сході України, дітей сиріт, учасників бойових дій, та громадян, які поновлюють рішення у зв'язку із інвентаризацією раніше наданих земельних ділянок.

Пунктом 3 даного рішення встановлено термін дії даного рішення до вирішення питань щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд особам зазначеним у пункті 2 даного рішення .

Для обговорення даного питання сільська рада не залучила осіб, які безпосередньо звернулися до неї з цим питанням, та самостійно визначила коло осіб, які мають більше прав відносно оформлення та отримання у власність земельних ділянок.

Позивачі зазначають, що зазначене рішення незаконним, оскільки в останньому відсутні мотиви, з яких було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тому позивачі вважають його протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

З огляду на вище вказане, позивачі просять: визнати недійсним рішення ОСОБА_6 сільської ради № 74-7-VII від 14.07.2016 року, яким було відмовлено в задоволенні їх заяв від 20.05.2016 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зобов'язати ОСОБА_6 сільську раду повторно розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 20.05.2016 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

13.01.2017 року позивачі подали уточнену позовну заяву, в якій уточнили свої вимоги та просили: визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_6 сільської ради у формі неприйняття рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будинку або надання мотивованої відмови у його наданні; визнати незаконним рішення ОСОБА_6 сільської ради № 74-7-VII від 14.07.2016 року в частині надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будинку; зобов'язати ОСОБА_6 сільську раду вчинити певну дію у відповідності до закону, а саме надати мотивоване рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будинку (а.с.68,71).

У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 уточнені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.

У судове засідання позивач ОСОБА_2 не з'явилася, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином.

У судовому засіданні представник ОСОБА_2 уточнені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представники відповідача в судове засідання 16.03.2017 року не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. До початку судового засідання подано до канцелярії суду заяву, в якій свої заперечення проти позову представник відповідача підтримав у повному обсязі, а справу просив розглянути у його відсутність. В попередніх судових засідання проти позову також заперечували як голова сільської ради такі і її представник. В своїх письмових запереченнях відповідач зазнач, що позивачі у позовній заяві стверджують, що звернулися до сільської ради з заявами про надання дозволу на приватизацію земельних ділянок якими тривалий час користуються. Насправді у заявах зареєстрованих за №56, 57 від 20-05-2016 йдеться про бажання приватизувати несформовані, невизначені земельні ділянки, без зазначення їх місцезнаходження (адреси). Дані, що додавалися до заяв не є достовірними, точними надані без зазначення адреси (місця розташування) і не дають можливості визначити статус вільних земель. Також, звертаючись до ОСОБА_6 сільської ради із заявами про відведення земельної ділянки, позивачі не надали документів щодо передбачених законом пільг щодо першочергово отримання земельної ділянки. Рішення №74-7-VII від 14-07-2016 року приймалося ОСОБА_6 сільською радою у відкритому засіданні із залученням до обговорення усіх бажаючих, згідно регламенту, затвердженого рішенням № 04-1-VII від 06.11.2015 року. Крім того, вказане рішення приймалося відповідно до Закону, зокрема відповідно до статті 143 Конституції України, п. "а" ст.12 Земельного кодексу України, п. 34 ч.1 ст. 26 та ст. 33, пп. 2 п. "а" ч. 1 ст. 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Необхідність прийняття такого рішення зумовлена зростанням кількості пільгової категорії осіб з територіальної громади, зокрема учасників антитерористичної операції, і недостатньою кількістю земельних ділянок, що можуть бути надані для таких потреб. Рішенням визначені часові межі щодо обмежень надання земельних ділянок не пільговій категорії осіб - до вирішення питань щодо відведення земельних ділянок зазначеним у рішенні особам.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали адміністративного позову та подані заперечення, заслухавши пояснення позивача ОСОБА_1 та представника позивачів, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села управляють майном, що є в комунальній власності, через утворені ними органи місцевого самоврядування.

За положеннями ст. 116 ЗК України громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Як передбачено п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною 5 статті 60 цього Закону передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

У відповідності до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_8 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

У відповідності до ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Як встановлено в судовому засіданні позивачі 20.05.2016 року звернулись до ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, орієнтовною площею 0,15 га (а.с.11,12).

Листом від 22.06.2016 р. № 02-23/266 ОСОБА_6 сільська рада Бориспільського району Київської області повідомила позивачів про те, що їх заяви від 20.05.2016 року будуть розглядатися на черговій сесії, яка відбудеться у липні місяці (а.с.19-20).

Листом від 26.07.2016р. № 02-23/321 ОСОБА_6 сільська рада Бориспільського району Київської області їх повідомила про те, що на підставі розгляду їх заяв від 20.05.2016 року та заяв інших громадян на черговій сесії сільської ради 14.07.2016 року було прийнято рішення № 74-7-VII (а.с.17-18).

Згідно ст. 20 Закону України Про звернення громадян звернення громадян розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження.

Судом встановлено, що відповідачем - ОСОБА_6 сільською радою було двічі порушено дану норму Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 18 КАС України місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.

Згідно з ч. 2 ст. 19 КАС України адміністративні справи з приводу оскарження правових актів індивідуальної дії, а також дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які стосуються інтересів конкретної особи, вирішуються адміністративними судами за місцем проживання (перебування, знаходження) позивача.

Згідно з ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до п. 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 № 7 у разі визнання судом неправомірними дій чи бездіяльності відповідача суд може зобов'язати його вчинити чи утриматися від вчинення певних дій у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути захищено/відновлено порушене право.

Суд вважає, що відповідач ОСОБА_6 сільська рада Бориспільського району Київської області проявила неправомірну бездіяльність, оскільки без посилання на норми Закону і не навівши мотивів прийняла рішення по заявах позивачів, в той же час позивачі при подачі заяв про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки дотримались вимог Земельного кодексу України.

За таких обставин, суд прийшов до висновку, що вимоги позивачів про визнання неправомірною бездіяльність ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області щодо нерозгляду їх заяв від 20.05.2016 року щодо передачі у власність земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у відповідності до вимог ст.118 ЗК України та про зобов'язання ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області розглянути заяви позивачів від 20.05.2016 року щодо передачі у власність земельних ділянок та надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок у відповідності до вимог ст.118 ЗК України - є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

В той же час, в іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2, на думку суду, слід відмовити з наступних підстав.

Згідно з пп. 2 п. "а" ч. 1 ст. 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до законодавства питань про подання допомоги інвалідам, ветеранам війни та праці, сім'ям загиблих (померлих або визнаних такими, що пропали безвісти) військовослужбовців, а також військовослужбовців, звільнених у запас (крім військовослужбовців строкової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу) або відставку, інвалідам з дитинства, багатодітним сім'ям у будівництві індивідуальних жилих будинків, проведенні капітального ремонту житла, у придбанні будівельних матеріалів; відведення зазначеним особам у першочерговому порядку земельних ділянок для індивідуального будівництва, садівництва та городництва.

Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (стаття 20) визначено позачергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу - категорія 1.

Першочергове відведення земельних ділянок передбачено й Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (статті 13 - 15) учасникам бойових дій, інвалідам війни, прирівняних до них осіб. Відповідно до п. 19 ст. 6 цього Закону учасниками бойових дій серед інших осіб визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов'язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, а також працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.

Тобто, певній категорії громадян держава надає та гарантує ряд пільг, серед яких є позачергове одержання земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва. Обов'язок із забезпечення таких громадян земельними ділянками покладається державою на органи місцевого самоврядування - територіальні громади.

Так, Рішенням ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області № 74-7-VII від 14.07.2016 року про розгляд заяв громадян щодо надання земельних ділянок під будівництво та обслуговування житлового будинку і господарських споруд було вирішено тимчасово призупинити (ввести мораторій) прийняття рішень сільською радою щодо надання (відведення) земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд, а також дозволів на складання проектів землеустрою щодо їх відведення. Дане обмеження не стосується розгляду відповідних заяв мешканців с. Мирне та ОСОБА_7, які призвані Бориспільським ОМВК по заходах часткової мобілізації з початку 2014 року, контрактників, добровольців та виконують завдання по здійсненню антитерористичної операції на сході України, дітей сиріт, учасників бойових дій, та громадян, які поновлюють рішення у зв'язку із інвентаризацією раніше наданих земельних ділянок. Термін дії даного рішення до вирішення питань щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд особам зазначеним у пункті 2 даного рішення (а.с.21).

Необхідність прийняття такого рішення зумовлена зростанням кількості пільгової категорії осіб з громади села, зокрема учасників антитерористичної операції, і недостатньою кількістю земельних ділянок, що можуть бути надані для таких потреб. Рішенням визначені часові межі щодо обмежень надання земельних ділянок не пільговій категорії осіб - до вирішення питань щодо відведення земельних ділянок зазначеним у рішенні особам.

З урахуванням наведеного, суд вважає рішення відповідача № 74-7-VII від 14.07.2016 року таким, що відповідає інтересам громади села і яке спрямоване на гарантування прав на землю пільгової категорії осіб.

Самі ж вимоги, що заявлені в прохальній частині, в цій частині, не узгоджуються зі змістом позовних вимог.

З огляду на вказане, вимоги позивачів щодо визнання незаконним рішення ОСОБА_6 сільської ради № 74-7-VII від 14.07.2016 року в частині надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будинку, задоволенню не підлягають.

Судові витрати, понесені кожним позивачем у виді сплати судового збору у розмірі по 275,6 грн. підлягають частковому відшкодуванню, пропорційно до задоволених вимог, відповідно до ч.3 ст.94 КАС України , а саме у розмірі по 137,75 грн., які необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 19, 143 Конституції України, ст.ст. 116, 118 Земельного кодексу України, ст.ст. 26, 34, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.20 Закону України Про звернення громадян , ст. 20 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст.ст. 13-15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", ст.ст. 1, 9, 18, 19, 69, 71, 158, 159, 160, 161, 167, 170 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов ОСОБА_1 та ОСОБА_2 задовольнити частково.

Визнати неправомірною бездіяльність ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області щодо нерозгляду заяв ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 20.05.2016 року щодо передачі у власність земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у відповідності до вимог ст. 118 ЗК України.

Зобов'язати ОСОБА_6 сільську раду Бориспільського району Київської області (Київська область, Бориспільський район, с. Мирне, вул. Леніна, 5, ідентифікаційний номер 04363656) розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 20.05.2016 року щодо передачі у власність земельних ділянок та надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок у відповідності до вимог ст. 118 ЗК України в мясячний термін з моменту набрання постановою суду законної сили.

У задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2, - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_6 сільської ради Бориспільського району Київської області (Київська область, Бориспільський район, с. Мирне, вул. Леніна, 5, ідентифікаційний номер 04363656) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи НОМЕР_1) та ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи НОМЕР_2) частину сплаченого судового збору в розмірі 137 (сто тридцять сім) грн. 75 коп. на кожного.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Бориспільський міськрайонний суд Київської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови суду особами, які не були присутні при оголошенні постанови, а особи, які були присутні при оголошенні постанови протягом десяти днів з дня її проголошення.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання на апеляційне оскарження в разі якщо апеляційну скаргу не було подано. В разі подання апеляційної скарги, постанова суду набирає законної сили після розгляду справи в суді апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови суду виготовлено 21.03.2017 року.

Суддя Бориспільського міськрайонного суду

Київської області ОСОБА_9

Дата ухвалення рішення21.03.2017
Оприлюднено03.04.2017
Номер документу65635753
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —359/6173/16-а

Постанова від 21.03.2017

Адміністративне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Вознюк С. М.

Постанова від 16.03.2017

Адміністративне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Вознюк С. М.

Ухвала від 27.12.2016

Адміністративне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Вознюк С. М.

Ухвала від 25.08.2016

Адміністративне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Саган В. М.

Ухвала від 05.08.2016

Адміністративне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Саган В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні