Справа № 676/79/17
Номер провадження 2/676/584/17
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ(заочне)
28 березня 2017 р. Кам'янець-Подільський міськрайонний суд
Хмельницької області
в складі: головуючого судді Вдовичинського А.В.,
з участю секретаря Перун А.М.
прокурора Шумейко Л.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Кам`янець-Подільський справу за позовом заступника керівника ОСОБА_1 місцевої прокуратури в інтересах держави до ОСОБА_2, ОСОБА_1 районної державної адміністрації, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, -
встановив:
заступник керівника ОСОБА_1 місцевої прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави до ОСОБА_2, ОСОБА_1 районної державної адміністрації, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки. В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 340/2006р від 07.04.2006 р. ОСОБА_2 передано в користування (оренду) земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства. На підставі вказаного розпорядження між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 19.04.2006 р. укладено договір оренди землі та передано в оренду земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства. Вказаний договір зареєстровано в ОСОБА_1 районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 04.04.2007 за №0407755580006. Вказаний договір оренди землі, на думку прокурора, суперечить вимогам чинного законодавства та підлягає визнанню недійсним оскільки при укладанні договору оренди землі розмір орендної плати визначено без проведення нормативної грошової оцінки та усупереч вимог Податкового кодексу України, що зумовлює ненадходження відповідних грошових коштів до Державного бюджету України, що негативно впливає на соціально-економічний розвиток держави в цілому; орендна плата є істотною умовою договору оренди земельної ділянки відповідно до закону України «Про оренду землі»; річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України «Про оплату за землю» та не може перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень; згідно інформації відділу Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі від 01.12.2016 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом оренди за договором від 19.04.2006 р. не проведена; згідно інформації ОСОБА_1 ОДПІ від 02.12.2016 розмір орендної плати яку сплачує ОСОБА_2 за користування земельною ділянкою загальною площею 15,5129 га що розташована на території Староушицької селищної Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, для ведення фермерського господарства, становить 8165,66 грн. і є значно заниженим оскільки за розрахунками мінімальний розмір мав би складати 16054,33 грн. на рік. Прокурор вказує, що відсутність проведення нормативної грошової оцінки і встановлення ставки орендної плати на рівні нижчому від 3% та визначення, в зв'язку з цим невірного розміру орендної плати, а отже і відсутність законодавчо обґрунтованої істотної умови договору, є підставою для визнання спірного договору недійсним. Прокурор просить суд винести рішення яким: визнати недійсним договір оренди землі від 19.04.2006, який укладений між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та ОСОБА_2, який зареєстрований у ОСОБА_1 районному відділі регіональної філії державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.04.2007 за №0407755580006; сплачені позивачем суми судового збору стягнути з відповідачів на користь держави та зарахувати на рахунок прокуратури Хмельницької області. В суді прокурор позов підтримав, просить його задоволити, не заперечив щодо заочного розгляду справи в зв’язку із неявкою відповідачів в судове засідання.
Відповідач ОСОБА_2, його представник в судове засідання не з‘явилися, причини неявки суду не повідомили, враховуючи розумні строки розгляду справи суд вважає за можливе справу розглянути без їх участі га підставі наявних в справі доказів із винесенням заочного рішення по справі оскільки відносно цього не заперечив прокурор.
Представник відповідача ОСОБА_1 районної державної адміністрації в судове засідання не з‘явився втретє, причини неявки суду не повідомив, суд вважає за можливе справу розглянути без його участі на підставі наявних в справі доказів із винесенням заочного рішення по справі оскільки відносно цього не заперечив прокурор.
Представник третьої особи - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання не з‘явився, причини неявки суду не повідомив. Суд вважає за можливе справу розглянути без його участі.
Заслухавши пояснення прокурора, вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації № 340/2006р від 07.04.2006 р. ОСОБА_2 передано в користування (оренду) земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства(а.с.16). На підставі вказаного розпорядження між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 19.04.2006 р. укладено договір оренди землі та передано в оренду земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства(а.с.8-9). Вказаний договір зареєстровано в ОСОБА_1 районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 04.04.2007 за №0407755580006. Згідно приєднаної до справи експлікації земель, вбачається, що земельна ділянка складається з двох частин, перша площею 6,0707 га, друга площею – 9,4422 га. Вказаним земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери № 6822455800:04:008:0003 та № 6822455800:04:002:0004. Факт приймання земельних ділянок в користування підтверджується актом приймання та передачі земельної ділянки від 19.04.2006 р.(а.с.12).
08.09.2008 р. між сторонами договору було укладено додаткову угоду якою було викладено в новій редакції п.4 договору «орендна плата» та вказано, що орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі на розрахунковий рахунок Староушицької селищної ради в розмірі 3102,58 грн. на рік за всю площу з послідуючою індексацією.
Згідно довідки відділу Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі від 01.12.2016 р.(а.с.17) нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом оренди за договором від 19.04.2006 р. не проведена; згідно інформації ОСОБА_1 ОДПІ від 02.12.2016 розмір орендної плати яку сплачує ОСОБА_2 за користування земельною ділянкою загальною площею 15,5129 га що розташована на території Староушицької селищної Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, для ведення фермерського господарства, становить 8165,66 грн.(а.с.18).
За змістом ч.1 ст.203, ч.1 ст.215 ЦК, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені чч.1-3, 5 та 6 ст.203 цього кодексу, і, зокрема, коли зміст правочину суперечить ЦК, іншим актам цивільного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом ч.1 ст.15 закону «Про оренду землі», однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог стст.4-6, 11, 17, 19 цього закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Відповідно до ст.21 закону «Про оренду землі» орендна плата— це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється законом «Про оплату за землю», та перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки.
Частиною 1 п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України і ч.1 ст.13 закону «Про оцінку земель» передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов’язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (ст.1 закону «Про оцінку земель»).
Враховуючи вищевказане можна дійти висновку, що обов’язок щодо плати за оренду землі є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням.
Судом установлено, що при укладенні договору оренди земельної ділянки між сторонами нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності не провододилась, не проведена вона й до 01.12.2016 р., тому договір оренди в цій частині суперечить приписам чинного законодавства.
Враховуючи те, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів за оренду до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх правильного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави, а тому прокурором правомірно пред‘явлено позов в інтересах держави оскільки у Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органів на які покладено обов'язки щодо здійснення державного нагляду(контролю) за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовом цієї категорії згідно положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15(із змінами і доповненнями).
На підставі викладеного, керуючись ст..ст. 11, 60,88, 212-218, 226 ЦПК України, ст..ст. 16, 203, 215, 228, 627, 632 ЦК України, ст.. 1, 2, 13, 15, 21, 35 закону України «Про оренду землі», ст..289 ПК України,
вирішив:
позов задоволити.
Договір оренди землі від 19.04.2006 р., укладений між ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та ОСОБА_2, який зареєстрований у ОСОБА_1 районному відділі регіональної філії державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Деркомземі», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.04.2007 р. за № 0407755580006, визнати недійсним.
Стягнути з ОСОБА_2(ІПН НОМЕР_1), ОСОБА_1 районної державної адміністрації на користь прокуратури Хмельницької області(код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) по 689,00 грн. судового збору з кожного.
Відповідачі мають право в десятиденний термін з дня отримання копії рішення подати в Кам`янець-Подільський міськрайонний суд заяву про скасування заочного рішення в порядку ст.ст. 228-229 ЦПК України.
На рішення прокурором, третьою особою може бути подана апеляційна скарга протягом десяти днів з дня отримання його копії до апеляційного суду Хмельницької області через Кам`янець-Подільський міськрайонний суд.
Суддя Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Вдовичинський А.В
Суд | Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2017 |
Оприлюднено | 06.04.2017 |
Номер документу | 65697657 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Вдовичинський А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні